طرز تهیه سالاد یونانی به ۳ روش اصلی

طرز تهیه سالاد یونانی به ۳ روش اصلی


31 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه سالاد یونانی

سالاد یونانی یکی از سالاد های محبوب در کل دنیاست که از ترکیب سبزی ها و صیفی جات مختلف، به همراه روغن زیتون و پنیر درست می شود. این بشقاب سبزیجات، به خاطر طعم خاص و خوشمزه و اشتها آور یک سالاد مجلسی به حساب می آید که بسیار مناسب مهمانی ها و برنامه یک ماهه غذایی رمضان است. در ضمن برای گیاه خواران هم گزینه جذابی است. البته رسپی های مختلفی برای طرز تهیه سالاد یونانی ارائه شده است که در این مقاله از سرویس آشپزی مجله کوروش به آن ها می پردازیم تا با مواد در دسترس، بتوانید به راحتی این پیش غذای خوشمزه را در کنار غذای اصلی سرو کنید.

 

فوت و فن های طرز تهیه سالاد یونانی

 

فوت و فن های طرز تهیه سالاد یونانی

 

  • در طرز تهیه سالاد یونانی، بهتر است به جای گوجه فرنگی های معمولی، از گوجه فرنگی های گیلاسی استفاده کنید. در گوجه های گیلاسی، علاوه بر ظاهر زیبا و مجلسی تر، آب کمتری هم بعد از برش زدن و خرد کردن خارج می شود. در ضمن گوجه گیلاسی ها را زیاد خرد نکنید. همین که از وسط برش بزنید، کافی است.

 

  • بهتر است سبزیجات و میوه هایی را که در طرز تهیه سالاد یونانی به کار می برید، به صورت هم اندازه برش بزنید تا در نهایت ظاهر سالاد زیباتر شود.

 

  • برای خوش رنگ و متنوع تر شدن سالاد یونانی، می توانید از فلفل دلمه ای ها با رنگ های متفاوت (زرد، سبز، قرمز، نارنجی) استفاده کنید.

 

  • در صورت دلخواه می توانید دانه های خیار را خارج کنید و پوست آن را بگیرید. ولی در صورتی که پوست خیار سالم و بدون لک است، استفاده از خیار با پوست می تواند تنوع رنگی سالاد یونانی را بیشتر و آن را جذاب تر کند.

 

  • روغن اصلی در طرز تهیه سالاد یونانی، روغن زیتون است. ولی اگر به هر دلیلی روغن زیتون دوست ندارید، روغن کنجد یا روغن هسته انگور را می توانید با آن جایگزین کنید.

 

  • در برخی دستور های تهیه سالاد یونانی، از کاهو، سرکه بالزامیک و ماست یونانی هم در مواد سالاد یونانی استفاده می شود که به سلیقه و مواد در دسترس شما بستگی دارد.

 

  • می توانید پنیر فتایی را که در طرز تهیه سالاد یونانی استفاده می کنید، با قسمت درشت، رنده کنید. یا آن را به صورت مکعبی یا خلالی خرد کنید و روی مواد سالاد بریزید.

 

  • در طرز تهیه سالاد یونانی می توانید از حبوبات پخته و بو داده مثل لوبیا و نخود هم استفاده کنید.
حتما بخوانید  2 طرز تهیه بورانی بادمجان (ماست بادمجان) رژیمی و غیررژیمی

 

 

طرز تهیه سس سالاد یونانی

 

مواد اصلی تشکیل دهنده سس سالاد یونانی شامل روغن زیتون، نمک، فلفل، سرکه انگور یا آبلیمو، مقداری عسل، سبزیجات معطر و یک یا دو حبه سیر له شده هستند.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

 

طرز تهیه سالاد الویه

 

رازهای خوشمزه شدن سالاد الویه رستورانی

 

 

طرز تهیه سالاد یونانی به روش کلاسیک

 

سالاد یونانی به روش کلاسیک

 

مدت زمان آماده سازی سالاد: ۱۵ دقیقه

 

مواد لازم برای ۴ نفر

 

روغن زیتون فوق بکر: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

سرکه: ۳ قاشق غذاخوری

سیر ( رنده شده): ۱ حبه

تخفیفات لبنیات افق کوروش

پونه کوهی خشک: ۱/۲ قاشق چای خوری

خردل: ۱/۴ قاشق چای خوری

نمک دریا: ۱/۴ قاشق چای خوری

پودر فلفل سیاه: به میزان لازم

خیار: ۱ عدد (بزرگ)

فلفل دلمه ای سبز: ۱ عدد

گوجه فرنگی گیلاسی (نصف شده): ۲ لیوان دسته دار فرانسوی

پنیر فتا: ۱۰۰ گرم

پیاز قرمز: ۱ عدد

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

زیتون سیاه یا سبز (بدون هسته): ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

برگ نعناع تازه: ۱/۳ لیوان دسته دار فرانسوی

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: میوه ها و صیفی جات را خرد کنید و برش بزنید

 

پیاز را پوست بگیرید و به صورت خلالی نازک یا حلقه ای باریک خرد کنید. هسته های زیتون را بگیرید و دور بریزید. می توانید از زیتون بدون هسته آماده هم استفاده کنید. گوجه های گیلاسی را از وسط نصف کنید و در یک کاسه بزرگ بریزید.

فلفل دلمه ای را از وسط برش بزنید و دانه های آن را خارج کنید. فلفل ها را به صورت مکعب های ۱/۵ تا ۲ سانتی متری خرد کنید. می توانید آن ها را خلالی هم خرد کنید. پوست سیر را بگیرید و آن را له کنید. خیار را به صورت حلقه هایی با ضخامت ۱ سانتی متر، برش بزنید و خرد کنید.

 

 

مرحله دوم: ادویه ها و سبزی ها را اضافه کنید

 

همه موادی را که خرد کردید، با هم به آرامی مخلوط کنید. برگ های تازه نعنا را کمی خرد کنید تا عطر آن بیشتر خارج شود. اگر نعنا تازه در دسترس ندارید از نعنا خشک استفاده کنید. سرکه، پونه کوهی خشک، خردل، نمک دریا و پودر فلفل سیاه را به مواد داخل ظرف، اضافه و یک بار دیگر مواد را با هم مخلوط کنید تا طعم همدیگر را بگیرند.

 

 

مرحله سوم: بقیه مواد را اضافه و سالاد یونانی را سرو کنید

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه سالاد یونانی کلاسیک، پنیر ها را نازک و از پهنا یا به صورت مکعبی خرد کنید و روی مواد قرار دهید. سپس روغن زیتون را اضافه کنید. سالاد را بچشید و اگر نمک و چاشنی آن مناسب بود، آن را در ظرف مناسب یا در کنار غذا سرو کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سالاد تبوله یونانی و لبنانی

 

 

طرز تهیه سالاد یونانی با آووکادو و نخود

 

سالاد یونانی با آووکادو و نخود

 

مدت زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه

 

مواد لازم برای ۴ نفر

 

آبلیموی تازه: ۱و ۱/۲ قاشق غذاخوری

روغن زیتون یا کنجد: ۶ قاشق غذاخوری

سرکه قرمز: ۱ قاشق غذاخوری

سیر: ۱ حبه

عسل: ۱/۴ قاشق چای خوری

نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

 

 

حتما بخوانید  طرز تهیه ۱۵ اسموتی خوشمزه و مقوی تابستانی برای روزهای گرم

میوه و صیفی جات سالاد

 

گوجه فرنگی رومی: ۴ عدد متوسط

خیار انگلیسی: ۱ عدد بزرگ

پیاز قرمز: ۱ عدد متوسط

فلفل دلمه ای: ۱ عدد

پنیر فتا: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی (خرد شده)

آووکادو: ۱ عدد

نخود پخته و بو داده: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: آووکادو را خرد کنید

 

آووکادو را به صورت عمودی برش دهید و بین دو دست بچرخانید تا نصف شود. هسته آن را با چاقو بیرون بیاورید. یکی از نیمه ها را در دست بگیرد و برش های عمودی و افقی به گوشت آووکادو بزنید. گوشت را از پوست جدا کنید و برش های آووکادو را در یک ظرف بریزید.

 

 

مرحله دوم: گوجه فرنگی، پیاز و فلفل را خرد کنید

 

فلفل دلمه ای را از وسط نصف کنید و هسته های آن را دور بریزید. بهتر است از رنگ های مختلف فلفل دلمه ای در طرز تهیه سالاد یونانی استفاده کنید. ابتدا و انتهای خیار را برش بزنید و خیار را از وسط نصف کنید. سپس آن را خرد کنید. گوجه فرنگی را هم به صورت نگینی و مکعب های ۲ سانتی متری خرد کنید. بهتر است از گوجه فرنگی های گوشتی استفاده کنید که آب زیادی پس ندهند.

 

 

مرحله سوم: مواد را با هم ترکیب کنید

 

در یک ظرف بزرگ، همه میوه هایی را که خرد کرده اید، بریزید. نخود های پخته و بو داده، سرکه، آبلیمو، عسل، نمک و فلفل سیاه، روغن زیتون یا کنجد و سیر له شده (یا پودر سیر) را به مواد اضافه کنید و به هم بزنید تا همه مواد به خوبی با هم ترکیب شوند و طعم یکدستی داشته باشند. پنیر فتا را روی مواد سالاد یونانی به اندازه دلخواه برش بزنید و بریزید. کمی پونه یا نعنا خشک هم روی سالاد بپاشید و سالاد یونانی را در ظرف مناسب سرو کنید.

 

 

طرز تهیه سالاد یونانی با مرغ

 

طرز تهیه سالاد یونانی با مرغ

 

برای تهیه سالاد یونانی با مرغ، ابتدا باید سینه مرغ یا فیله بدون استخوان را با پیاز، سیر و ادویه های معطر، آبپز کنید. بعد از این که سالاد یونانی را به هر یک از دو روش بالا درست کردید، مرغ های پخته شده را خرد یا ریش کنید و روی سالاد بریزید.

 

نکته: می توانید به مواد سالاد یونانی، سیب زمینی پخته و آبپز شده هم اضافه کنید. طرز تهیه سالاد یونانی با سیب زمینی هم مانند روش های قبل است و تنها در این روش، سیب زمینی های آبپز و نگینی شده به مواد سالاد اضافه می شوند.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

 

طرز تهیه سالاد سزار به روش اصلی

 

طرز تهیه سالاد لوبیا و انار

 

 

سخن پایانی

 

سالاد یونانی را می توان به عنوان پیش غذا یا یک شام سبک برای کسانی که رژیم لاغری دارند، تهیه و سرو کرد. فراموش نکنید که می توانید از چاشنی های دلخواهتان در طرز تهیه سالاد یونانی استفاده کنید فقط به خاطر داشته باشید که مواد اصلی سالاد یونانی، پنیر فتا، گوجه فرنگی، خیار و روغن زیتون (یا کنجد) است. بهتر است نوع پنیر را تغییر ندهید چون پنیر فتا با اسم سالاد یونانی گره خورده است.

 

 

منابع: cookingclassy/ loveandlemons

 

کالابرگ الکترونیک