تاریخچه و معرفی انواع دمنوش های گیاهی و خواص آن ها

تاریخچه و معرفی انواع دمنوش های گیاهی و خواص آن ها


25 اسفند 1399 . زمان مطالعه: 17 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تاریخچه و معرفی انواع دمنوش های گیاهی و خواص آن ها
فهرست محتوا پنهان

انواع دمنوش و چای گیاهی و شناخت خواص آنها شاید ما را در انتخاب کمی سردرگم کند. مهم نیست در سلامت کامل باشید یا یک گلودرد و سرماخورگی آرامش شما را به هم زده باشد! شما در هر حالتی نیازمند مصرف یک نوشیدنی گرم هستید. چه چیزی بهتر از دمنوش گیاهی که سرشار از خاصیت شگفت انگیز است؟ در این مقاله از مجله کوروش قصد داریم نگاهی به تاریخچه دمنوش گیاهی بیاندازیم و انواع خواص و فواید چند دمنوشهای گیاهی مشهور را به شما معرفی کنیم.

 

 

تاریخچه دمنوش گیاهی

 

تاریخچه دمنوش گیاهی

 

اگر چه تاریخچه دقیقی از نخستین مصرف چای و دمنوش گیاهی وجود ندارد، اما روایت های مختلفی در این باره وجود دارد. افسانه ها می گویند استفاده از این نوشیدنی گیاهی به دلیل یک رخداد شگفت انگیز به وجود آمده است. ۲۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در چین، امپراطور شنونگ (نام واقعی کلمه “کشاورز الهی”) در زیر درختی استراحت می کرد. در این زمان تعدادی برگ و شاخه درخت در ظرف آب گرم او افتاد. این ترکیب گیاه و آب گرم رفته رفته باعث جلب توجه او شد. عطر و طعم جذابی که این امپراطور از آن ترکیب دریافت کرد بسیار جالب توجه بود و از آن به بعد بسیار مورد اقبال قرار گرفت.

 

روایت های تاریخی می گوید این امپراطور چینی در طول زندگی خود با الهام از آن رخداد، از اشتیاق به سلامتی و رژیم غذایی برای مردم سخن می گفت. او بیش از ۳۶۵ نوع مختلف گیاهان دارویی و دمنوش گیاهی را کشف کرد. شنونگ به عنوان “خدای داروهای گیاهی چینی” شناخته می شود. زیرا تلاش بسیاری در این راه کرد و بسیاری از پادزهرهای گیاهی و چای و نوشیدنی گیاهی را کشف و به بیماران تجویز کرد.

 

 

تاریخچه دمنوش گیاهی

 

در ادامه روند کشف طب سنتی از انواع چای و دمنوش گیاهی، طبیب و حکیم های زیادی در سراسر جهان تلاش کردند. پزشک و داروساز یونانی دیوسکوریدس، در کتاب دائره المعارف گیاهان دارویی خود با عنوان “د ماتریا مدیکا” (de materiamedica) که در قرن ۱ میلادی نوشته شده است، از خواص و فواید نزدیک به ۶۰۰ گیاه در هنگام استفاده به عنوان دمنوش نام برد. اعتقاد بر این است که کلمه یونانی “ptisane” به معنای نوشیدنی دارویی از این متن نشات گرفته است. حالا دریافته اند که معادل امروزی آن، tisane، به معنی دمنوش است.

 

 

خواص و فواید دمنوش گیاهی

 

خواص و فواید دمنوش گیاهی

 

حال که اندکی با تاریخچه گیاهان دارویی و دمنوش گیاهی آشنا شدیم، بهتر است به توضیح خواص و فواید آن ها بپردازیم. در ادامه به چندین نوع چای و دمنوش گیاهی می پردازیم و امیدواریم از آن ها بیش از پیش در سبد غذایی خود استفاده کنید. فراموش نکنید دمنوش گیاهی علاوه بر طعم و رایحه خاصی که دارد، برای سلامتی شما بسیار مفید است. حتما در شرایط سرماخوردگی یا دل درد به سراغ یک دمنوش خاص رفته اید و شاید برای درمان حساسیت و التهاب از یک فرآورده گیاهی بهره گرفته اید. همه این شناخت ها حاصل سالها تجربه و روایت تاریخی است که امروزه علم نیز بر آن مهر تایید زده است.

 

چای و انواع نوشیدنی گیاهی از جمله سالم ترین مواد غذایی هستند که می توانید بنوشید. ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های موجود در بسیاری از گیاهان نشان داده اند که فواید سلامتی کوتاه مدت و طولانی مدت را برای بدن فراهم می کنند. این چای ها می توانند جایگزین مناسبی برای نوشیدنی های شیرین و کافئین دار روزانه شما باشند. در حالی که همچنان طعم و رایحه ای عالی برای شما فراهم می کنند. در ادامه این مطلب، ما چای گیاهی و انواع دمنوش را معرفی خواهیم کرد. لیستی از فواید چای گیاهی و دیگر دمنوشها را برای سلامتی ارائه می دهیم و بهترین ها را برای نوشیدن به شما پیشنهاد می کنیم.

 

انواع دمنوش لاغری برای چربی سوزی

 

 

چای گیاهی و دمنوش دقیقاً چیست؟

 

چای گیاهی و دمنوش دقیقاً چیست؟

 

علی رغم نام چای که برای ما مرسوم است، چای های گیاهی و دیگر دمنوشها در واقع از گیاه چای یا برگ چای سیاه ساخته نمی شوند. در عوض، آنها توسط گیاهان، گل ها یا ریشه ها تهیه می شوند. ریشه چای گیاهی به مصر باستان و چین باستان برمی گردد که هزاران سال به دلیل طعم عالی و خواص دارویی مورد استفاده قرار می گرفت. رفته رفته با کشف دیگر پزشکان سنتی، حکیم و طبیب ها، بسیاری از فواید چای گیاهی برای سلامتی جسم و جان انسان کشف شد.

 

صدها چای گیاهی و دمنوش مختلف وجود دارد که می توانید بنوشید. طعم و فواید مختلفی دارند که در دل هر دمنوش ده ها خاصیت نهفته است. این فواید می تواند از درمان سرماخوردگی تا رفع استرس، خواص ضد پیری و… تاثیر داشته باشد. علاوه بر این، برخلاف سایر چای ها، چای های گیاهی و دیگر دمنوش ها حاوی کافئین نیستند. بنابراین ، نوشیدن آنها در هر زمان از روز و شب خوب است. پس بدون نگرانی به سراغ این معجون های طبیعی بروید و سلامتی جسم و روان خود را تضمین کنید.

 

 

فواید چای گیاهی و دمنوش ها برای سلامتی

 

فواید چای گیاهی و دمنوش ها برای سلامتی

دمنوش با سرماخوردگی مبارزه می کند

 

دمنوش های گیاهی برای درمان سرماخوردگی عالی هستند. عصاره های گیاهی یکی از بهترین درمان ها و عوامل برای مبارزه با سرماخوردگی است زیرا دارای خواصی است که مجاری بینی را پاک می کند و سرفه های شدید را متوقف می کند. همچنین می تواند علائم آسم را کاهش دهد. پس اگر درگیر بیماری سرماخوردگی شدید، یک بار دمنوش گیاهی را امتحان کنید تا دیگر به دنبال قرص و داروی شیمیایی نروید.

طرز تهیه ۱۰ دمنوش پیشگیری سرماخوردگی 

 

 

چای گیاهی هضم را بهبود می بخشد

 

یکی از فواید بزرگ چای گیاهی برای سلامتی این است که به تجزیه چربی ها کمک می کند و تخلیه معده را سرعت می بخشد. با مصرف چای گیاهی و دمنوش می توانید علائم سوء هاضمه، نفخ و استفراغ را کاهش دهید. برخی از بهترین چای های گیاهی برای این علائم چای قاصدک، دمنوش بابونه، دمنوش دارچین، چای گیاهی نعناع فلفلی و چای معمولی با نبات هستند.

۸ دمنوش برای هضم سریع غذا

 

 

دمنوش سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

 

آنتی اکسیدان ها و ویتامین های موجود در دمنوش های گیاهی برای کمک به مبارزه با بیماری ها و عفونت ها عالی هستند. آنها می توانند از استرس اکسیداتیو محافظت کرده و خطر ابتلا به بیماری مزمن را کاهش دهند. برخی از بهترین چای های گیاهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما، چای گیاه شاه توت، دمنوش سرخارگل (اکیناسه)، دمنوش زنجبیل و چای ریشه شیرین بیان است.

۹ دمنوش برای درمان سرماخوردگی

 

 

چای گیاهی التهاب را کاهش می دهد

 

نوشیدن روزانه چای گیاهی می تواند به کسانی که از آرتروز رنج می برند بسیار کمک کند. چای گیاهی می تواند درد، تورم و خستگی مفاصل را کاهش دهد. زنجبیل در واقع یکی از بهترین گیاهان برای از بین بردن التهاب است. به دلیل ترکیب اصلی زنجبیل شما با مصرف دمنوش آن به التهاب پایان دهید. چای زنجبیل را به یک درمان ایده آل برای درد مفاصل و عضلات و میگرن در لیست خود یادداشت کنید تا به معجزه گیاهان دارویی ایمان بیاورید.

 

طرز تهیه چند دمنوش برای درمان میگرن و سردرد

 

 

دمنوش و چای گیاهی ضد پیری است

 

آیا همه آرزو نمی کنند که بتوانند جوانتر به نظر برسند و احساس جوانی کنند؟ خب، آنتی اکسیدان های موجود در دمنوش های گیاهی نشان داده اند که به کند شدن روند پیری کمک می کنند. دمنوش گیاهی و دیگر چای ها از آسیب رادیکال های آزاد جلوگیری کرده و پیری سلول های بدن را کاهش می دهند. این باعث می شود پوست و موهای شما جوانتر به نظر برسد. پس با کنار زدن نوشیدنی های قندی و کافئین دار کمی به دمنوش های گیاهی توجه کنید. آن ها باعث زیبایی و جوانی شما خواهند شد.

 

چای و دمنوش استرس و اضطراب را برطرف می کند

 

دمنوش های گیاهی باعث تسکین و آرامش ذهن می شوند و استرس و اضطراب را از بین می برند. از آنجا که دمنوش ذهن را آرام می کند، نوشیدن چای گیاهی قبل از خواب به افرادی که از بی خوابی رنج می برند نیز کمک می کند.

چای بابونه یکی از بهترین چای ها برای رفع استرس و مشکل خواب است. این اثر تسکین دهنده همچنین ممکن است برای برخی به عنوان ضد افسردگی خفیف عمل کند زیرا مغز را تحریک می کند تا احساس افسردگی را کاهش دهد.

 

طرز تهیه ۶ دمنوش درمان استرس

 

 

فشار خون پایین با مصرف دمنوش و چای گیاهی

 

به جای مصرف قرص، سعی کنید چای گیاهی بنوشید تا در عوض فشار خون شما کاهش یابد. دمنوش های گیاهی مانند چای ترش به دلیل مواد شیمیایی موجود در آن می توانند فشار خون را بدون هیچ گونه عوارض جانبی منفی کاهش دهند. فشار خون بالا می تواند بر روی قلب و کلیه تأثیر منفی بگذارد. بنابراین اگر به دنبال یک درمان طبیعی هستید ، چای ترش راهی است که به سعادت شما منجر می شود.

 

طرز تهیه دمنوش زرشک

 

 

سلامت پوست را با چای گیاهی و انواع دمنوش تضمین کنید

 

چای گیاهی بدون عوارض جانبی برخی داروها، برای درمان آکنه مفید است. چای را می توان به طور معمول نوشید یا با استفاده مستقیم از آن روی پوست از تاثیرش بهره مند شد. چای رویبوس و دمنوش بابونه به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان ها و خاصیت ضد باکتریایی از بهترین چای ها برای درمان پوست هستند. چای نعناع نیز ممکن است مفید باشد زیرا باعث کاهش آکنه در سطح پوست می شود.

 

بهترین دمنوش های گیاهی برای پرپشت شدن موها

 

 

بهترین دمنوش و چای گیاهی برای مزایای خاص سلامتی

 

بهترین دمنوش و چای گیاهی برای مزایای خاص سلامتی

 

حالا که با هشت ویژگی مثبت انواع دمنوش و چای گیاهی برای بدن آشنا شدیم بهتر است دقیق تر به سراغ آن ها برویم. در میان انواع گیاهان موجود در این سیاره شاید هنوز با بسیاری از دمنوش ها و چای های گیاهی آشنا نباشیم. اما بسیاری از آن ها را دیده و طعم شان را چشیده ایم. با ما همراه باشید تا در ادامه مطلب با انواع دمنوش و چای گیاهی و مزایا و خواص آن ها برای بدن بپردازیم.

 

 

چای بابونه؛ آرام بخش و تسکین دهنده

 

چای بابونه معمولاً به دلیل اثرات آرام بخشی که دارد، به عنوان یک عامل بهبود خواب و تسکین اضطراب مصرف می شود. مطالعات نشان داده است که نوشیدن چای بابونه دو بار در روز می تواند به کسانی که از بی خوابی رنج می برند کمک کند. همچنین پژوهشگران دریافته اند دمنوش گیاه بابونه باعث کاهش زمان خوابیدن و خواب ماندن می شود. پس اگر به سختی می خوابید و با دشواری از خواب برمی خیزید، دمنوش بابونه علاج شماست.

همچنین به این نکته هم باید اشاره کرد که چای بابونه به بهبود کیفیت عمومی خواب کمک می کند. اعتقاد بر این است که چای بابونه علاوه بر اثرات آرامبخش، التهاب را درمان می کند و معده را از درد آرام می کند.

 

 

دمنوش بادرنجبویه؛ کاهش استرس و اضطراب

 

دمنوش گیاهی بادرنجبویه علاوه بر غلبه بر استرس، آرامش را به شما ارزانی می دارد. دمنوش بادرنجبویه خواص آنتی اکسیدانی دارد که برای سلامتی جسم شما بسیار مفید است. طبع این دمنوش گرم وخشک است بنابراین برای رفع سردردها و مشکلات گوارش بسیار مورد توجه است. ویتامین های A-C-E، املاح معدنی همچون کلسیم و منیزیم در دمنوش بادرنجبویه موجود است.

 

 

چای رویبوس؛ تسکین اگزما و آکنه پوست

 

چای رویبوس دارای فواید بسیاری برای سلامتی است. برای تسکین آکنه و اگزمای پوستی، و همچنین برای بهترین مراقبت از پوست شما بسیار مناسب است. همچنین به لطف همه آنتی اکسیدان ها، با علائم پیری همچون چین و چروک مقابله می کند.

علاوه بر این، کلسیم و فلوراید موجود در چای رویبوس آن را برای سلامتی استخوان بسیار مناسب می کند. این مواد معدنی احتمال ابتلا به آرتروز و درد مفاصل را کاهش می دهد. از دیگر مزایای آن می توان به درمان سردرد، آسم و آلرژی اشاره کرد.

 

 

چای نعناع؛ درمان سرماخوردگی، تهوع، نفخ و …

 

چای نعناع؛ درمان سرماخوردگی، تهوع، نفخ و ...

 

اگر با مشکلات گوارشی خود مشکلی دارید، باید نوشیدنی چای نعناع را نوش جان کنید. این چای به تسکین علائم نفخ و گاز شکم و همچنین تسکین اسپاسم عضلات کمک می کند. نعناع فلفلی همچنین می تواند به درمان سرماخوردگی و حالت تهوع کمک کند. با این حال، نباید برای سوء هاضمه مصرف شود.

 

 

دمنوش نعناع فلفلی؛ خواب آور و ضد استرس

 

یک دمنوش نعناع تازه با برگ های نعناع دل هر آدمی را می رباید. به طور طبیعی دمنوش نعناع فلفلی فاقد کافئین است و برای هر زمان از روز مفید است. شما با استفاده از این چای گیاهی نگران اختلال خواب نخواهید بود و می توانید استرس را از خود دور کنید.

 

چای زنجبیل؛ کاهش درد معده و سوزش معده

 

چای زنجبیل همچنین برای سلامت دستگاه گوارش شما بهترین گزینه است. چای زنجبیلی به رفع حالت تهوع و استفراغ مانند چای نعناع فلفلی کمک می کند. با این حال، زنجبیل سوء هاضمه، سوزش معده و دردهای معده را درمان می کند.

نوشیدن چای زنجبیل، یکی از بهترین روش های طبیعی برای درمان التهاب است. چای زنجبیل همچنین برای کاهش ناراحتی قاعدگی و کاهش وزن مفید است. این چای گیاهی شگفت انگیز عملکرد مغز را افزایش می دهد.

 

۸ دمنوش برای تسکین درد قاعدگی

 

 

دمنوش زردچوبه و زنجبیل برای هضم غذا

 

ترکیبی قوی از ادویه های ارگانیک شامل زردچوبه، زنجبیل و دارچین برای بهبود التهابات شما معجزه می کند. آنتی اکسیدان موجود در این نوشیدنی مقوی به سلامت شما کمک شایانی ارزانی می دارد. دمنوش زردچوبه زنجبیل به هضم مواد غذایی و سیستم گوارشی شما کمک شگفت انگیزی می کند. علاوه بر همه این ها، خاصیت گرمی که در این نوع نوشیدنی نهفته است برای فصول سرد سال بسیار قابل توجه است.

 

دمنوش سرخارگل (اکیناسه) برای پیشگیری از سرماخوردگی

 

دمنوش سرخارگل (اکیناسه) برای پیشگیری از سرماخوردگی

 

چای اکیناسه معمولاً برای جلوگیری از سرماخوردگی استفاده می شود. مطالعات نشان داده است که نوشیدن آن سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. سرخارگل به نوبه خود به بدن کمک می کند تا از ویروس ها و عفونت ها خلاص شوید. همچنین برای درمان گرفتگی بینی و گلو درد بسیار مناسب است. پس در فصول سرد سال حتما دمنوش سرخارگل (چای اکیناسه) را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

 

چای گل سرخ برای شادابی پوست و درمان چین و چروک

 

چای گل سرخ برای شادابی پوست و درمان چین و چروک

 

گل محمدی که از گونه گیاهان گل رز است دارای مقادیر زیادی ویتامین C است. این حجم از ویتامین C موجود در چای گل سرخ برای سلامت پوست و سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. چای گل سرخ همچنین دارای آنتی اکسیدان و خواص ضد التهابی است. بنابراین اگر به دنبال شادابی پوست و نداشتن چین و چروک هستید حتما این دمنوش را در دستور کار قرار دهید. طعم خاص این نوع چای گیاهی خوش مزه تر از دارو و درمان های ضد التهابی است! پس اگر از التهاب در بدن خود رنج می برید ایندمنوش را تهیه کنید.

 

طرز تهیه دمنوش گل محمدی

 

 

سیب کرن بری ، دمنوش شگفت انگیز برای کلاژن سازی پوست

 

سیب کرن بری ، دمنوش شگفت انگیز برای کلاژن سازی پوست

 

چای سیب کرن بری ترکیبی خوشمزه و گوارا است. از خواص این نوشیدنی دم کردنی خوشمزه می توان به حضور کامل خانواده ویتامین B در این میوه اشاره کرد. طیف وسیعی از ویتامین های B ضروری برای سلامت بدن از جمله تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6 در دمنوش سیب کرن بری موجود است و علاوه بر این ها سرشار از ویتامین C و E است.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن از جمله خدمات قابل توجه این دمنوش مقوی است برای سلامت جسم شما. افزایش تولید کلاژن برای ترمیم زخم ها نیز انتظاری است که شما پس از مصرف نوشیدنی گیاهی سیب کرن بری می توانید داشته باشید.

 

کلام پایانی درباره انواع دمنوش و چای گیاهی

 

کلام پایانی درباره انواع دمنوش و چای گیاهی

 

همانطور که مشاهده کردید مصرف چای و دمنوشهای گیاهی فواید زیادی دارد. بدون شک آنها مورد پسندترین نوع چای هستند زیرا سالم، با مزه عالی و فاقد کافئین هستند. اگر قبلاً این کار را نکرده اید ، برخی از این دمنوشهای گیاهی را امتحان کنید. مطمئن هستیم که پشیمان نخواهید شد.

 

طرز تهیه ۳ نوشیدنی گرم برای شب یلدا

 

 

منبع: grosche

 

کالابرگ الکترونیک