طرز تهیه خورش مطنجن یا متنجن گیلانی با فیلم آموزش تهیه

طرز تهیه خورش مطنجن یا متنجن گیلانی با فیلم آموزش تهیه


19 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خورش مطنجن

مطنجن، متنجن یا متنجان از خورش های محلی گیلانی و متعلق به شمال کشور است که با گوشت، روغن، آلو، قیسی و … تهیه می شود. این غذای گیلانی به خاطر محبوبیت بالایی که دارد و به خاطر این که سلیقه افراد بیشتری را پوشش دهد، با مواد متنوعی درست می شود. انواع گوشت ها را می توان در طرز تهیه خورش مطنجون گیلانی به کار برد؛ از جمله گوشت گوسفندی و مرغ. اما گیلانی ها این خورش را بیشتر با اردک و مرغابی می پزند و به عنوان یک غذای مجلسی در مهمانی ها سرو می کنند. خورش متنجون با ماست هم یکی از انواع پر طرفدار آن است. طرز تهیه خورش مطنجن با ماست و با کشمش و گردو را در سرویس آشپزی مجله کوروش بخوانید.

 

 

فوت و فن های طرز تهیه خورش مطنجن

 

فوت و فن های طرز تهیه خورش مطنجن

 

  • بعد از اضافه کردن گردو به مرغ یا اردک، به آن یک لیوان آب سرد اضافه کنید. این کار باعث می شود به گردو شوک وارد شود و بیشتر روغن بیندازد.

 

  • به جای قیسی می توانید از آلو خورشتی هم استفاده کنید. اگر طعم ملس می پسندید، می توانید به خورش کمی شکر اضافه کنید. اما در شمال کشور، به خاطر طبع مردم این ناحیه، این غذا کمی ترش تر از دیگر مناطق درست می شود. در طرز تهیه خورش مطنجون گیلانی معمولا از رب انار ترش استفاده می شود.

 

  • قیسی و کشمش را می توانید قبل از اضافه کردن به غذا، در کمی روغن یا کره تفت دهید و بعد به غذا اضافه کنید. ۲ تا ۳ دقیقه برای تفت دادن کافی است. در ضمن روغن نباید زیاد داغ باشد چون کشمش خیلی زود می سوزد و تلخ می شود.

 

  • برای این که خورش ترش تر شود، می توانید به جای آب در طرز تهیه خورش مطنجون، ۱ یا ۲ لیوان آب انار اضافه کنید. یا این که در کنار آب، از آب انار استفاده کنید.

 

  • درست کردن این غذا در شمال با اردک و مرغابی مجلسی تر حساب می آید. اما طرز تهیه آن همانند پخت خورش مطنجون با مرغ است. فقط به جای مرغ، به همان اندازه از اردک یا مرغابی استفاده کنید. بقیه مراحل را مانند روش هایی که در ادامه آمده است، انجام دهید.
حتما بخوانید  34 فوت و فن کباب کوبیده | رازهای نریختن و خشک نشدن کوبیده

 

  • روی خورش متنجن را بعد از پخت می توانید با انواع خلال ها مثل خلال بادام، مغز گردو، زرشک، دانه های انار و … تزیین و سپس آن را سرو کنید.

 

  • به جای گوشت گوسفندی هم می توانید از گوشت گوساله و بره استفاده کنید.

 

  • خورش مطنجون یکی از غذاهایی است که هم با نان و هم با برنج خورده می شود. ولی اگر برای مهمانی درست می کنید، بهتر است در کنار آن، برنج زعفرانی سرو کنید.

 

 

طرز تهیه خورش مطنجن با ماست

 

خورش مطنجن با ماست

 

مواد لازم

 

گوشت گوسفندی یا گوساله: ۵۰۰ گرم

ماست چکیده: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی

پیاز: ۲ عدد بزرگ

سیر: ۳ حبه

کره: ۳۰ گرم

خلال بادام: ۲ قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده غلیظ: ۳ قاشق غذاخوری

سرکه انگور یا رب انار: ۳ قاشق غذاخوری

نمک، زردچوبه و فلفل: به میزان لازم

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: مواد طرز تهیه خورش مطنجن را آماده کنید

 

پوست پیازها را بگیرید و آن ها به صورت خلالی یا حلقه حلقه خرد کنید. سیر را خیلی ریز خرد یا له کنید. بادام ها را خلالی کنید. زعفران را بسایید و در یک لیوان بریزید. یک قطعه یخ کوچک روی آن بیندازید تا یخ ذوب شود و زعفران کاملا رنگ باز کند. گوشت را بشویید و به قطعات دلخواه خرد کنید. بهتر است آن ها را درشت تر برش بزنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

 

مرحله دوم: گوشت را با ادویه ها و آب بپزید

 

در یک قابلمه کمی کره بریزید. روی حرارت بگذارید و بعد از ذوب شدن کره، نصف پیاز ها را به آن اضافه کنید. پیاز ها باید سبک و طلایی شوند. سپس سیر را اضافه کنید و کمی تفت دهید. قطعات گوشت را به پیاز و سیر اضافه کنید.

حرارت را روی متوسط تنظیم کنید. بعد از این که کمی گوشت تغییر رنگ داد، به آن کمی زردچوبه و فلفل اضافه کنید و دوباره تفت دهید. به گوشت، به اندازه ۲ لیوان آب جوش اضافه کنید. سپس در ظرف را بگذارید و اجازه دهید گوشت کاملا بپزد.

 

 

مرحله سوم: بقیه مواد را با هم ترکیب کنید

 

نصف دیگر پیاز را در یک تابه بریزید و بقیه کره را به آن اضافه کنید. خلال بادام را اضاقه کنید و در کره تفت دهید. زعفران دم کرده و ماست را در همین مرحله از طرز تهیه خورش مطنجون اضافه کنید. گوشت هایی را که پخته است، از آب گوشت جدا کنید و به مخلوط اضافه کنید. حرارت را روی ملایم تنظیم کنید.

 

 

مرحله چهارم: خورش مطنجون را تزیین و سرو کنید

 

خورش مطنجون را تزیین و سرو کنید

 

حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا خورش شروع به جوشیدن و جا افتادن کند. سپس خورش مطنجون را در ظرف مناسب بریزید و روی آن را با کمی خلال بادام تزیین کنید. این خورش هم با نان و هم با برنج سرو می شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه سس تارتار به روش رستورانی مرحله به مرحله

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه خورش ماست اصفهانی «

 

 

طرز تهیه خورش مطنجون با کشمش و آلو

 

خورش مطنجون با کشمش و آلو

 

مواد لازم

 

مرغ (مرغابی یا اردک): ۸۰۰ گرم

مغز گردو: ۲۰۰ گرم

قیسی: ۱۰ عدد

رب انار: ۲ قاشق غذاخوری

کشمش: ۱۵۰ گرم

رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری

پیاز ۱ عدد درشت

روغن مایع: به میزان لازم

نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

گلپر: به میزان دلخواه

 

 

*در این دستور ما از سینه مرغ بدون استخوان استفاده کرده ایم. شما می توانید از اردک یا مرغابی یا حتی بلدرچین هم استفاده کنید.

 

 

طرز تهیه

 

مرحله اول: مرغ، پیاز و گردو را آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه خورش مطنجون، پیاز را پوست بگیرید و نگینی خرد کنید. مغز گردو را خرد کنید یا بسایید تا یکدست و یکنواخت شود. سینه مرغ بدون استخوان را بشویید و خرد کنید.

 

 

مرحله دوم: مرغ را با پیاز و گردو تفت دهید

 

در یک قابلمه کمی روغن بریزید و روی حرارت بگذارید. بعد از داغ شدن، پیازهای خرد شده را به آن اضافه کنید. بعد از این که پیاز شفاف و سبک شد، زردچوبه و مرغ های تکه شده را به آن اضافه کنید. مواد را با هم تفت دهید تا رنگ آن ها طلایی شود. سپس گردوی ساییده شده را اضافه کنید و دوباره تفت دهید. همه مواد باید یک دست شوند.

 

 

مرحله سوم: مرغ را با رب انار و ادویه های دیگر بپزید

 

در این مرحله از طرز تهیه خورش مطنجون، نمک و فلفل سیاه را به همراه رب انار اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خام رب انار گرفته شود. سپس یک لیوان آب سرد به مرغ اضافه کنید. مواد را تفت دهید. دو دقیقه بعد، ۱ لیوان دیگر آب سرد اضافه کنید. اجازه دهید آب جوش بیاید و در ظرف را بگذارید تا مرغ کاملا بپزد.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه رب انار خانگی «

 

 

مرحله چهارم: مرغ ها را بیرون بیاورید و رب گوجه، قیسی و کشمش را اضافه کنید

 

بعد از این که مرغ به طور کامل پخت، حرارت را قطع کنید. مرغ ها را از قابلمه بیرون بیاورید و کنار بگذارید. رب گوجه فرنگی، قیسی و کشمش را اضافه کنید. اگر آب غذا کم شده است، دوباره به آن، آب اضافه کنید.

 

 

مرحله پنجم: مرغ ها را به قابلمه برگردانید و کمی بپزید

 

وقتی غلظت مایه خورش زیاد شد، تکه های مرغ را که کنار گذاشته بودید، به قابلمه برگردانید. به مواد داخل قابلمه، گلپر اضافه کنید و ۱۰ دقیقه دیگر قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا به خوبی جا بیفتد. سپس حرارت را متوقف کنید و خورش مطنجون را در ظرف مناسب بریزید. روی خورش را تزیین و همراه با برنج، کته یا نان سرو کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک