فواید شوخ طبعی در محیط کار از نگاه هاروارد بیرینس ریویو

فواید شوخ طبعی در محیط کار از نگاه هاروارد بیرینس ریویو


11 دی 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
شوخ طبعی در محل کار از نگاه هاروارد بیرینس ریویو

آیا تا به حال به این نکته فکر کرده‌اید که شوخ طبعی در محل کار می‌تواند چه تاثیرات مثبتی بر روی عملکرد تیمی داشته باشد؟ تحقیقات هاروارد بیزینس ریویو نشان می‌دهد که تیم‌هایی که با هم می‌خندند و شوخی می‌کنند متعهدتر و خلاق‌تر هستند. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش به تاثیرات مثبت شوخ طبعی و خنده در محیط کار بر عملکرد کارکنان و حتی افزایش میزان فروش پرداخته‌ایم.

 

 

چگونه طنز و شوخ طبعی بیشتری را به محیط کار تزریق کنیم؟

 

چگونه طنز و شوخ طبعی بیشتری را به محیط کار تزریق کنیم؟

 

سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان شوخ طبعی و طنز بیشتری را حتی در مواقع سخت و دشوار به محیط کار  تزریق کرد. اول از همه باید بدانید که لازم نیست دلقک کلاس یا کمدین باشید تا بامزه به نظر بیایید. هر کسی سبک شوخ طبعی خود را دارد. مطالعات نشان می‌دهد که هر نوع شیطنتی فواید خودش را دارد.

 

در مرحله بعد، بهتر است تلاش‌های ساده‌ای را برای طنز و شوخی امتحان کنید. کارهایی که هم واقعی هستند و هم شگفت‌انگیز. حتی چیزی به سادگی یک طنز هوشمندانه نیز می‌تواند لبخند را بر لبان کسی بیاورد. در نهایت، می‌توانید روایت‌هایی با امضای خودتان بسازید که شخصیت و حس شوخ طبعی شما را به نمایش می‌گذارد.

 

کار کردن اغلب یک تلاش بدون طنز و شوخی است. معمولا این گونه تعریف شده که اگر ما به طور جدی در تلاش برای حل مشکلات بزرگ یا حتی کسب سود باشیم، شوخی و خنده در چنین مواقعی اغلب نابجا به نظر می‌رسد. اما باید پذیرفت که گاهی طنز و شوخ طبعی در محل کار در واقع می‌تواند به ما در رسیدن به اهداف جدی کمک کند.

 

تحقیقات نشان می دهد که مدیران و رهبران با حس شوخ طبعی ۲۷ درصد بیشتر از کسانی که شوخی نمی‌کنند، انگیزه می‌دهند و تحسین می‌شوند. کارمندان آنها هم ۱۵ درصد بیشتر درگیر کار هستند. حتی تیم آنها بیش از دو برابر احتمال دارد که چالش‌ها را خلاقانه حل کنند. همه اینها می‌تواند منجر به بهبود عملکرد تیم شود.

 

 

تاثیر شوخ طبعی در فروش

 

چگونه طنز و شوخ طبعی بیشتری را به محیط کار تزریق کنیم؟

 

حتی مطالعات نشان می‌دهد که چیزی به سادگی اضافه کردن یک خوشحالی و طنز در پایان مرحله خرید، می‌تواند تمایل مشتریان به پرداخت را تا ۱۸ درصد افزایش دهد. جالب است که یک شوخی بانمک می‌تواند به معنای واقعی کلمه به شما کمک کند حقوق بیشتری بگیرید.

 

اما دلیل تاثیرگذاری شوخ طبعی چیست؟ بخشی از آن به خاطر این است که خنده مشترک حس نزدیکی و اعتماد را بیشتر می‌کند. به عنوان مثال، وقتی از زوج‌های غریبه خواسته شد تا قبل از انجام یک تمرین برون‌ریزی به مدت پنج دقیقه با هم بخندند، تعامل آنها ۳۰ درصد صمیمی‌تر از دو نفری بود که ابتدا بدون خندیدن صحبت می‌کردند.

حتما بخوانید  چرا مشاغل میان رده به من پیشنهاد نمی‌شود؟

 

حتی یادآوری لحظات خنده مشترک باعث می‌شود زوج‌ها ۲۳ درصد از روابط خود رضایت بیشتری داشته باشند. تحقیقات گالوپ نشان می‌دهد که یکی از بزرگترین محرک‌های بهبود عملکرد کارمندان داشتن یک دوست صمیمی، احتمالاً دوستی که با او می‌خندید، در محل کار است.

 

اما یک دلیل دیگر تاثیر مثبت شوخ طبعی برمی‌گردد به قدرت شیمیایی طنز. وقتی ما می‌خندیم، مغز کورتیزول کمتری تولید می‌کند (کورتیزول کم باعث آرامش و کاهش استرس می‌شود). در عین حال اندورفین بیشتر (چیزی معادل اندروفین تولید شده در یک دونده) و اکسی توسین (که اغلب به آن هورمون عشق می‌گویند) آزاد می‌کند.

 

این شرایط مشابه  مدیتیشن، ورزش و داشتن رابطه جنسی به طور همزمان است. به علاوه، تایید منابع انسانی در محیط کار را هم به همراه خود دارد.

 

 

چگونه می‌توانیم شوخ طبعی در  محل کار را بالا ببریم؟

 

چگونه می‌توانیم شوخ طبعی در  محل کار را بالا ببریم؟

 

اول، متوجه این مسئله باشید که هر کس به روش خودش بامزه است. با این حال این امکان وجود دارد که هم حس شوخ طبعی خود را تقویت کنید و هم یاد بگیرید که آن را به طور مؤثرتری به کار ببرید. بسیاری از ما نگران این هستیم که شوخ طبعی ذاتی نداریم یا کمدین نیستیم. بنابراین حتی سعی نمی‌کنیم همکاران را بخندانیم.

 

اما آنچه را که این تحقیق نشان می‌دهد به خاطر بسپارید: مردم تقریباً از هر نوع طنزی قدردانی می‌کنند، مشروط بر اینکه آزاردهنده یا توهین آمیز نباشد و پایبندی به این خط قرمزها کار چندان سختی نیست.

 

قدم بعدی این است که سبک‌های طنز خود و دیگران را بشناسید. چهار سبک وجود دارد.

 

Stand-Up: جسور، گستاخ و نترس نسبت به غافلگیری افراد برای خنداندن (بدون اینکه بی‌ادبی یا بدجنسی باشد) (مثال: واندا سایکس)

 

Sweetheart: صمیمی، با ملاحظه، و کسی که  روحیه را خوب کرده و حال و هوا را عوض می‌کند. (مثال: جیمز کوردن)

 

Sniper: تندخو، کنایه آمیز، ظریف – استاد مشاهده دقیق. (مثال: میشل ولف)

 

Magnet: رسا، کاریزماتیک. (جیمی فالون)

 

هرچه سبک‌های خود و همکارانتان را بیشتر درک کنید، دانستن اینکه چه زمانی باید شوخی را انجام دهید یا آن‌ را تمام کنید، آسان‌تر می‌شود. همچنین می‌توانید ریسک را کم کنید.به عنوان مثال، دسته‌های Sweetheart و Magnet باید مراقب تحقیر بیش از حد خود باشند چرا که می‌تواند شهرت و اعتبار آن‌ها را تضعیف کند.

 

در حالی که Stand-Up و Sniper ها باید مطمئن شوند که شوخ طبعی آنها در محل کار توهین قلمداد نمی‌شود. فراموش نکنید که باید از مسخره کردن دیگران اجتناب کنید. سپس، چند تلاش ساده را برای شوخ طبعی را امتحان کنید. یکی از راه‌های انجام این کار این است که با یک مشاهده ساده شروع کنید و سپس برای آشکار کردن «چیز غیرمعمول» که متوجه شده‌اید، مسیری اشتباه ایجاد کنید.

حتما بخوانید  ۵ دلیل شکست وبلاگ کسب و کار و شرکت شما

 

به عنوان مثال، اگر چیزی وجود دارد که حتی از راه دور به نظر شما سرگرم کننده است، مانند اینکه نمی‌دانید افرادی که از خانه کنفرانس ویدیویی دارند، لباس پایین تنه شان چیست؟، می‌توانید از تکنیکی به نام قانون سه استفاده کنید. اول یک لیست کوتاه از کارهای معمولی در محیط کار تهیه کنید. بعد به طور غیر منتظره‌ای بگویید: دلم برای چیزهای زیادی در دفتر تنگ شده است: چت‌ در اتاق استراحت، گذاشتن یادداشت‌های تشویق کننده روی میز همکارانم و پوشیدن هر چیزی غیر از شلوار پیژامه.

 

همچنین می‌توانید در مورد ارتباطات کوچک روزمره مانند زمانی که بیرون از دفتر هستید و می‌خواهید با همکاران خون صحبت یا چت کنید، از تکنیک های شوخی استفاده کنید. به عنوان مثال :من با بدترین و افتضاح‌ترین وای فایی که تا به حال تجربه کرده ام ،در خارج از کشور هستم و …

 

 

آماده‌اید یک قدم جلوتر بردارید؟

 

شوخ طبعی در محل کار از نگاه هاروارد بیرینس ریویو

 

سعی کنید با مشتریان بالقوه، شرکای تجاری و طرف‌های مذاکره کمی گستاخ باشید. در نظر بگیرید که چگونه سارا بلیکلی، بنیانگذار و مدیر عامل Spanx ابتدا به نیمان مارکوس نزدیک شد: یک کفش و یادداشت دست‌نویس برای او  ارسال کرد که در آن نوشته شده بود: «سعی می‌کنم پایم را لای در بگذارم تا باز بماند. چند دقیقه برای چت کردن وقت دارید؟

 

یا اینکه مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه سابق، یک بار پس از اولین جلسه پرتنش، یک دونوازی خنده‌دار با یک مقام روسی خواند. در نهایت، با شادمانی که در اطراف شما به صورت طبیعی شکل می‌گیرد، بازی کنید. شوخ طبعی را با همکاران خود تمرین کنید.

 

به عنوان مثال، زمانی که یکی از اعضای تیم بازاریابی در شرکت کفش‌های مد روز Allbirds، به جوی زویلینگر، مدیر عامل شرکت پیشنهاد داد که باید فروش این شرکت تا پایان آگوست ۲۰۱۶ به ۱.۲۵ میلیون دلار برسد، آنها تصمیم گرفتند آن را به یک شرط احمقانه تبدیل کنند. اینکه بازنده یک دستگاه آبمیوه‌گیری برای دفتر می‌خرید. دستگاه خریداری شد و کارمندان شروع به جشن گرفتن «جمعه‌های اسموتی» کردند.

 

سال جاری سالی بود که کرونا میلیون ها نفر را از بین برد و بسیاری را بیکار کرده است. آیا واقعا این زمان برای خنده است؟ بله، ما معتقدیم که رهبرانی که طنز را به این دنیای عجیب و غریب جدید پیوند می‌دهند و شوخ طبعی در محیط کار را برای کارمندان به ارمغان می‌آورند، کسانی هستند که واقعاً به کارمندان خود کمک می‌کنند تا از موانع عبور کنند.

 

طنز نوعی جادو است، اما آموختنی است. این که چه میزان از شوخ طبعی در محل کار استفاده کنیم به همه ما، و به ویژه رهبران، بستگی دارد. اما با این کار می‌توانیم رفاه، عملکرد تیم و حتی نتایج مثبت سازمان‌ی را افزایش دهیم. اکنون بیش از هر زمان دیگری، زمان آن است که طنز را جدی بگیریم.

 

 

منبع: hbr

 

کالابرگ الکترونیک