۱۴ مورد از بهترین مواد غذایی برای معده و مشکلات گوارش

۱۴ مورد از بهترین مواد غذایی برای معده و مشکلات گوارش


11 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین مواد غذایی برای معده و گوارش

سیستم گوارش انرژی مورد نیاز بدن را از راه تجزیه مواد غذایی تأمین می‌کند. بنابراین زمانی که این بخش از بدن به درستی کار نکند، تمام بخش های دیگر نیز مختل خواهد شد. سوزش، نفخ، یبوست، تهوع، درد، اسهال و تیر کشیدن معده از جمله مشکلات متداول معده محسوب می شوند. در این مقاله از مجله کوروش می‌توانید با لیستی از بهترین مواد غذایی برای معده و دستگاه گوارش آشنا شوید.

 

خوردن برخی از غذاها و سبزیجات به معده کمک می‌کند تا روند هضم غذا سریع تر و راحت تر انجام شود. امروزه میلیون ها نفر در سراسر دنیا با مشکلات گوارشی همچون نفخ یبوست و اسهال دست و پنجه نرم می‌کنند. حذف کردن برخی از خوراکی ها همانند غذاهای فرآوری ‌شده و شکر در کنار مصرف غذاهای مفید می تواند از بروز معده درد و مشکلات گوارشی جلوگیری کند.

 

 

بهترین مواد غذایی برای معده و گوارش

 

بهترین مواد غذایی برای معده و گوارش

 

در ادامه می توانید با لیستی از بهترین مواد غذایی برای معده و دستگاه گوارش که به هضم غذا کمک می کنند، آشنا شوید.

 

 

۱- ماست  پروبیوتیک از غذاهای مفید برای معده

 

ماست  پروبیوتیک از غذاهای خوب برای معده

 

ماست از تخمیر باکتری های اسید لاکتیک شیر ایجاد می شود. ماست پروبیوتیک حاوی باکتری های است که به شدت برای دستگاه گوارش مفید هستند. این ماست می تواند به روند هضم غذا کمک کند و موجب بهبود سلامت روده ها شود. پروبیوتیک ها به طور طبیعی در روده وجود دارند. افزایش جذب پروبیوتیک از طریق ماست می ‌تواند موجب بهبود در روند هضم غذا شود. پروبیوتیک ها به رفع مشکلات گوارشی همچون نفخ یبوست و اسهال کمک می کنند.

 

 

۲- سیب معجون تقویت معده و کاهش درد معده

 

سیب معجون تقویت معده

 

سیب غنی از پکتین است که یک فیبر محلول محسوب می شود. این ماده موجب افزایش حجم مدفوع رفع یبوست و اسهال می گردد. از طرف دیگر خوردن سیب خطر عفونت های روده ای و التهاب روده بزرگ را کاهش می ‌دهد و به هضم غذا کمک زیادی می ‌کند. اگر معده تان حساس شده است، به عنوان یک غذای مناسب برای معده و گوارش می توانید از سیب پخته نیز به جای سیب خام استفاده کنید.

 

 

۳- رازیانه، گیاهی مفید برای تقویت معده و کاهش درد معده

 

رازیانه از غذاهای مفید برای مشکلات معده حساس است. این گیاه فوق العاده برای معده مفید است. از رازیانه بیشتر برای طعم دادن به غذاها استفاده می ‌شود اما می توان آن را به صورت دمنوش نیز مصرف نمود. رازیانه فیبر زیادی دارد و این  موضوع موجب می‌شود تا از بروز یبوست جلوگیری کند. خوردن رازیانه می ‌تواند به هضم غذا کمک کند. جالب است بدانید که رازیانه حاوی یک ماده ضد اسپاسم است که موجب آرامش عضلات دستگاه گوارش می ‌شود و به رفع نفخ و گرفتگی معده کمک زیادی می‌ کند. رازیانه یکی از غذاهای مناسب برای معده اسیدی است. شما می توانید با اضافه کردن مقداری رازیانه به غذا یا خوردن دمنوش رازیانه اسید معده خود را کاهش دهید و به سلامت سیستم گوارش خود کمک کنید.

 

 

۴- کفیر، معجون تقویت معده

 

کفیر یکی از غذاهای خوب برای معده است که از ترکیب مخمر و باکتری با شیر ایجاد می شود و مزیت های زیادی برای هضم دارد. کفیر همانند ماست پروبیوتیک به هضم غذا کمک می کند و برای افرادی که از عدم تحمل لاکتوز رنج می‌برند بسیار مفید است. خوردن کفیر می تواند به کاهش نفخ و گرفتگی معده کمک زیادی کند. مطالعات نشان می دهد که مصرف کفیر می تواند موجب افزایش باکتری های مفید در روده و حذف باکتری های مضر شود.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه دوغ کفیر در خانه « 

 

 

۵- دانه چیا از بهترین مواد غذایی برای معده و دستگاه گوارش

 

دانه چیا سرشار از فیبر است و در بدن درست همانند یک پروبیوتیک عمل می کند. خوردن دانه چیا موجب رشد باکتری های مفید در روده می شود. از طرف دیگر به هضم غذا نیز کمک زیادی می کند. فیبر موجود در این دانه در تقویت روده و اجابت مزاج مؤثر است.

 

 

۶- غلات سبوس دار، از غذاهای مفید برای معده

 

غلات سبوس دار، از غذاهای خوب برای معده

 

غلات سبوس دار از غذاهای مفید برای دستگاه گوارش و معده محسوب می شوند. غلات به دلیل فیبر زیادی که دارند سلامت روده ها و سیستم گوارش شما را تضمین می کنند. بهترین غلات سبوس دار می توان به جو دوسر، کینوا و محصولات تهیه شده از گندم کامل اشاره کرد که همگی در بهبود هضم غذا نقش مهمی دارند.

 

 

۷- چغندر، معجون تقویت معده

 

چغندر از بهترین مواد غذایی برای معده

 

چغندر یک غذای مناسب برای بیماران گوارشی است که سرشار از فیبر است. خوردن چغندر به سلامت روده بزرگ کمک زیادی می کند و موجب بهبود روند هضم غذا می شود. شما می توانید از چغندر به صورت کبابی، پخته شده و یا ترکیب آن با سایر میوه ها برای تهیه اسموتی استفاده کنید.

 

 

۸- زنجبیل، از غذاهای مفید برای تنبلی معده

 

زنجبیل، از غذاهای مفید برای تنبلی معده

 

زنجبیل یک ماده فوق العاده مفید است که در طب شرقی از آن برای بهبود هضم غذا و جلوگیری از حالت تهوع استفاده می شود. بسیاری از خانم های باردار از زنجبیل برای درمان تهوع صبحگاهی استفاده می کنند. این ریشه می ‌تواند به هضم غذا کمک کند و سریع‌تر غذا از معده به روده کوچک انتقال دهد. خوردن زنجبیل خطر ایجاد سوزش معده حالت تهوع و مشکلات مربوط به معده حساس را کاهش می دهد. معمولاً پزشکان طب سنتی توصیه می کنند که در رژیم غذایی برای بیماران گوارشی از مقداری زنجبیل تازه استفاده شود.

 

 

بیشتر بخوانید » فواید و خواص زنجبیل بر سلامت بدن « 

 

 

۹- سبزیجات با برگ سبز تیره، معجون تقویت معده

 

سبزیجات با برگ سبز تیره، معجون تقویت معده

 

سبزیجات با برگ سبز تیره از غذاهای خوب برای معده هستند که اضافه کردن آن به رژیم غذایی می تواند به هضم غذا کمک زیادی کند. فیبر و منیزیم سبزیجات تیره موجب بهبود انقباضات عضلانی دستگاه گوارش و رفع یبوست می شود. مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۶ نشان می دهد که سبزیجات با برگ سبز تیره موجب افزایش باکتری های مفید در روده می‌شوند و به هضم غذا کمک زیادی می کنند. بهترین سبزیجات با برگ تیره معمولاً اسفناج، جوانه بروکسل و کلم بروکلی هستند.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۸ ماده غذایی برای درمان یبوست «

 

 

۱۰- ماهی سالمون، از غذاهای مناسب برای مشکلات معده

 

ماهی سالمون، از غذاهای مناسب برای مشکلات معده

 

ماهی سالمون و قزل آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. خوردن این ماهی ها می تواند به کاهش التهاب در بدن شما کمک کند افرادی که به بیماری های التهابی روده، عدم تحمل غذا و اختلالات گوارشی مبتلا هستند اغلب در روده نیز دچار التهاب می شوند. اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی سالمون و قزل آلا می تواند با کاهش این التهاب ها به هضم غذا کمک زیادی کند.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین ماهی های شمال و جنوب برای آشپزی « 

 

 

۱۱- روغن زیتون، یک روغن مفید برای رفع مشکلات گوارشی

 

روغن زیتون منبع خوبی از چربی های اشباع نشده است این چربی ها به بدن کمک می کند تا ویتامین ها بهتر جذب شود. از طرف دیگر چربی اشباع نشده با فیبر ترکیب می شود و به تنظیم حرکات روده کمک می‌کند. بهتر است هر بزرگسال که از رژیم ۲۰۰۰ کالری در روز پیروی می کند، کمتر از ۷۷ گرم در روز از چربی های اشباع نشده مانند روغن زیتون استفاده کند.

 

 

۱۲- موز از بهترین مواد غذایی برای معده و گوارش

 

موز از بهترین مواد غذایی برای معده و گوارش

 

موز سرشار از فیبر است و حاوی ماده ای به نام اینولین می باشد. این ماده در روده موجب رشد باکتری های مفید می شود. موز در لیست میوه های کم فروکتوز قرار دارد. از همین رو خوردن آن موجب ایجاد نفخ نمی شود و به روند هضم بهبود می بخشد. اگر معده و روده حساسی دارید یکی از بهترین میوه ها برای شما موز است. در صورت بروز معده درد همراه با حالت تهوع حتما موز بخورید.

 

 

۱۳- برنج سفید، از غذاهای مناسب برای مشکلات معده

 

برنج سفید، از غذاهای مناسب برای مشکلات معده

 

برنج سفید یکی از مفیدترین مواد غذایی خشک برای معده و دستگاه گوارش است. برنج سیاه یا قهوه ای فواید زیادی برای بدن دارد، اما باید بدانید که هضم برنج سفید برای معده راحت تر است. خوردن غذاهای نشاسته ای و کم فیبر همانند برنج سفید به محکم شدن مدفوع و رفع اسهال کم می کند و به راحتی نیز هضم می شود. برنج خاصیت ضد التهابی دارد و از زمان های قدیم و در طب سنتی برای درمان اسهال کودکان مورد استفاده قرار می گرفته است. برنج تحریکات معده و روده را کاهش می دهد.

 

 

۱۴- آب، بهترین نوشیدنی برای هضم غذا

 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید خوردن آب می تواند به هضم غذا و بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک زیادی کند. خوردن آب موجب می شود تا مواد زائد سریع تر از معده رفع شوند. توجه داشته باشید که مصرف فیبر بدون خوردن آب فایده ای برای بدن ندارد. فیبر آب را به خود جذب می کند و از ایجاد یبوست جلوگیری می نماید. برای داشتن معده سالم بهتر است نیم ساعت قبل از غذا و یک ساعت بعد از غذا آب بنوشید.

 

 

بدترین غذاها برای معده و سیستم گوارش

 

غذاهایی که برای معده و سیستم گوارش مضر هستند

 

مصرف برخی از غذاها می تواند در روند هضم غذا مشکل ایجاد کنند و به سوزش و درد معده و نفخ منجر شوند. در ادامه به مهم ترین غذاهای مضر برای سیستم گوارش اشاره شده است.

 

  • شیرین کننده های مصنوعی
  • نوشیدنی های گازدار
  • کربوهیدرات های تصفیه شده مثل نان سفید
  • الکل
  • غذاهای سرشار از چربی اشباع مثل پنیر و خامه
  • قهوه و نوشیدنی های حاوی کافئین
  • غذاهای پر ادویه
  • غذاهای چرب مثل پیتزا و انواع برگر
  • غذاهای اسیدی مثل انواع مرکبات، سس و گوجه فرنگی

 

 

جمع بندی نهایی

 

آشنایی با لیست غذاهای مناسب و مفید برای مشکلات و درد معده به شما کمک می کند تا در صورت بروز مشکل به راحتی با مصرف غذاهای ساده، مشکل خود را برطرف کنید. به طور کلی پیروی از یک رژیم غذایی سالم همراه با فیبر و ویتامین های زیاد می تواند به شما کمک کند تا همیشه بدنی سالم داشته باشید. به یاد داشته باشید که مصرف به اندازه آب تأثیر زیادی بر سلامت سیستم گوارش شما دارد، پس سعی کنید روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید.

 

 

منابع: healthline، medicalnewstoday، hopkinsmedicine، webmd

 

کالابرگ الکترونیک