۱۴ پیشنهاد برای سفر یک روزه اطراف تهران در فصول مختلف + آدرس

۱۴ پیشنهاد برای سفر یک روزه اطراف تهران در فصول مختلف + آدرس


11 خرداد 1401 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
سفر یک روزه اطراف تهران

مسافرت یک روز اطراف تهران کجا بریم؟ برای پایتخت نشین‌هایی که فرصت زیادی برای سفر کردن و سفر ایرانگردی ندارند ولی می‌خواهند از کمترین زمان، بیشترین استفاده را ببرند، سفرهای کوتاه و سفر ارزان و کم هزینه در همان نزدیکی‌های شهر تهران، بهترین راه چاره است. مهم نیست در کدام فصل از سال هستید، اطراف تهران پر از مکان‌های تفریحی است که با طی کردن مسیری کوتاه، می‌توانید حال و هوایتان را عوض کنید. این مقاله از سرویس سبک زندگی را به ایده‌ها و پیشنهادهایی برای سفر یک روزه اطراف تهران اختصاص داده‌ایم. شما هم به راحتی و با صرف هزینه و زمان کم، می‌توانید برای تفریح به اطراف پایتخت سفری کوتاه داشته باشید. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

سفر یک روزه اطراف تهران در بهار

 

دشت یا تنگه واشی و آثار تاریخی آن

 

۱- دشت یا تنگه واشی و آثار تاریخی آن

 

«تنگه واشی» یا «تنگه ساواشی»، در مسیر جاده هراز پشت تونل «وانا» قرار دارد. کلمه واش، در زبان مازندرانی به معنای «چمن» و تنگه واشی به معنای تنگه‌ای است که دارای دشت چمن است. این مکان شامل دو تنگه است که تنگه اول به «واشی» و تنگه دوم به «سا» معروف است. در انتهای تنگه دوم هم یک آبشار ۱۵ متری قرار دارد.

به خاطر آب و هوای خنک، این منطقه برای مسافرت یک روزه اطراف تهران در اواسط بهار تا تابستان بسیار مناسب است. البته در همه فصل‌های سال زیبایی خاص خودش را حفظ می‌کند. اگر هم به آثار باستانی علاقه دارید، علاوه بر دیدن رودخانه زیبا، می‌توانید از مشاهده کتیبه فتحعلی شاه قاجار که نقش شکارگاه با تصویر اسب، نیزه و شکارهایش است را ترسیم کرده است، لذت ببرید.

تنگه ساواشی، در فاصله ۱۷۰ کیلومتری از تهران قرار گرفته است. یعنی باید حدود ۳ ساعت رانندگی کنید تا به این دشت زیبا در شهرستان فیروزکوه برسید و از طبیعت آن لذت ببرید. مسیر دسترسی به تنگه واشی، رفتن به سمت جاده دماوند است. بعد از گذشتن از پردیس، باید وارد جاده فیروزکوه شوید و بعد از روستای «جلیزجند» به این تنگه می‌رسید.

 

۲- فیلبند، روستایی در محاصره ابرها

 

فیلبند، روستایی در محاصره ابرها

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

روستای «فیلبند» از توابع استان مازندران و شهرستان بابل است که با تهران هم ۱۷۰ کیلومتر فاصله دارد. این روستای ییلاقی طبیعت بسیار زیبایی دارد و تا دلتان بخواهد می‌توانید از دیدن مناظر زیبایی آن لذت ببرید. آب و هوای خنک و معتدل هم آن را به یک گزینه بسیار مناسب برای مسافرت یک روزه اطراف تهران تبدیل می‌کند.

هر چند این روستا در همه فصل‌های سال زیبا است ولی به خاطر سردی هوای این منطقه در فصل زمستان و پاییز، اگر قصد دارید در فصول سرد سال به فیلبند بروید، تجهیزات لازم را فراموش نکنید. برای رفتن به فیلبند باید وارد جاده هراز شوید و ۱۰۰ کیلومتر برانید تا به جاده فرعی فیلبند برسید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین مقاصد سفر ایران برای سفر در فصل بهار

 

۳- دشت لار و رودخانه‌های زیبای آن

 

دشت لار و رودخانه‌های زیبای آن

 

«دشت لار» یا پارک ملی لار، جزو مناطق حفاظت شده است که در آن تنوع گیاهی و جانوری زیادی وجود دارد. این پارک ۳۱ هزار هکتار وسعت دارد و در کوهپایه قله دماوند واقع شده است. این دشت از تهران، آمل و دماوند دسترسی دارد و به خاطر شقایق‌های سرخی که در آن می‌روید، مشهور است.

«دریاچه سد لار» و «دریاچه دیو آسیاب» از جذابیت‌های این منطقه هستند. همچنین می‌توانید از دیدن رودخانه‌های سفیدآب، لار و … هم لذت ببرید. دشت لار یک گزینه عالی برای مسافرت یک روزه اطراف تهران به خصوص در فصل‌ بهار و از اردیبهشت تا اواخر خرداد است.

برای رفتن به این مکان دیدنی از تهران به‌ سمت شرق حرکت کنید و وارد جادۀ دماوند شوید. سپس به جاده آبعلی بروید. بعد به‌سمت آمل حرکت کنید تا به سه‌راهی پلور برسید و تا محیط‌بانی دلیچای پیش بروید. با رسیدن به محیط‌بانی، به ورودی شرقی پارک لار رسیده‌اید.

 

۴- جنگل مه آلود الیمستان

 

جنگل مه آلود الیمستان

 

جنگل رویایی «الیمستان» از زیبایی‌ها و جذابیت‌های طبیعی است که برای دیدن آن باید ۱۴۰ کیلومتر از تهران دور شوید. این جنگل مه آلود، پوشش گیاهی بسیار جذابی دارد و می‌توانید قله دماوند را هم از آنجا می‌بینید. اسم این جنگل از گیاهی با نام «الیما» گرفته شده است که در ماه اردیبهشت رشد می‌کند.

حتما بخوانید  ۱۰ نکته مهم سفرهای تابستانی برای حفظ سلامتی که باید بدانید

اگر قصد سفر یک روزه به اطراف تهران را دارید، بهتر است در فصول گرم و خنک سال به جنگل الیمستان بروید، چون تردد و طی مسیر در فصل‌‌های سرد سال، به این جنگل، کمی سخت خواهد بود. برای رفتن به الیمستان، به سمت جاده هراز بروید. بعد از تابلوی فرعی امامزاده به سمت راست حرکت کنید تا به این جنگل برسید.

 

سفر یک روزه اطراف تهران در تابستان

 

روستان برغان در ساوجبلاغ

۵- روستان برغان در ساوجبلاغ

 

احتمالا شما هم با شنیدن واژه «برغان» به یاد آلو‌های این شهر می‌افتید. برای اینکه یک سفر کوتاه به اطراف تهران داشته باشید، شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز یک پیشنهاد عالی است. برغان حدود ۱۳ کیلومتر از کرج و ۱۳۰ کیلومتر از تهران فاصله دارد.

طبیعت این روستا و وجود درخت‌های چنار کهنسال، از جذابیت‌های برغان است. علاوه بر این، می‌توانید از دیدن جاذبه‌های دیگر این روستا مثل مسجد جامع، پل تاریخی روی رودخانه شاهرود، تکیه‌های عزاداری، حمام قدیمی و کاروانسرا لذت ببرید.

برای رفتن به این روستا باید به‌ سمت کرج حرکت کنید و مسیر‌تان را در اتوبان کرج به قزوین ادامه دهید. از پل کردان بگذرید و وارد بلوار شهدای کردان شوید. در نهایت به جاده برغان بروید و ادامه دهید تا به مقصد برسید.

 

۶- کردان و طبیعت زیبای آن

 

کردان و طبیعت زیبای آن

 

روستای «کردان» هم یکی از مقاصد خوب برای سفر یک روزه اطراف تهران است. این روستا در ۶۵ کیلومتری غرب تهران واقع شده و از توابع استان البرز است. البته طی چند سال اخیر، ویلاها و خانه‌های لوکس زیادی در این منطقه ساخته شده‌اند و بافت روستایی آن کمتر شده است. در کردان، باغ‌های متنوعی مثل باغ زردآلو، آلبالو، توت و گیلاس وجود دارد.

همچنین می‌توانید از دیدن جاذبه‌های تاریخی مثل «برج مقبره» با معماری دایره‌ای شکل دیدن کنید. برای رفتن به کردان باید به سمت کرج رانندگی کنید و وارد آزاد‌راه قزوین شوید. سپس به دوراهی شهدای کردان وارد شده و مسیرتان را ادامه دهید.

 

۷- وردیج و واریش با کوهستان ارواح سنگی

 

وردیج و واریش با کوهستان ارواح سنگی

 

روستاهای «وردیج» و «واریش» در شمال غربی روستای کن و در محدوده منطقه ۲۲ قرار گرفته‌اند و جزو جاذبه‌های گردشگری تهران هم هستند. این دو روستا به خاطر آب و هوای کوهستانی و وجود درختان با میوه‌های مختلف بسیار محبوب هستند. اما آنچه وردیج را دیدنی‌تر می‌کند، آبشار سه گانه «لت مال» و دامنه کوهستانی ارواح سنگی است. وقتی از دامنه این کوهستان به کوه‌ها نگاه کنید، آن‌ها را شبیه حیوانات یا انسان‌هایی می‌بینید که سنگ شده‌اند و به شکل مرموزی درآمده‌‌اند.

هر چند این دو روستا در همه ایام سال دیدنی‌ هستند ولی بهتر است در فصول سرد سال، به خاطر سرمای هوای این منطقه، موقع سفر به وردیج و واریش، مجهز بروید. برای رفتن به این روستای زیبا، به سمت کرج برانید و بعد از پمپ بنزین وردآورد، به خیابان اردستانی بروید. سپس ورودی جاده وردیج را ادامه دهید.

با ادامه دادن مسیر روستای وردیج (چهار کیلومتر بعد از وردیج) به روستای واریش خواهید رسید. روستای واریش از روستای وردیج سرسبزتر است. اگر قصد سفر به روستای واریش در فصل زمستان را دارید بد نیست بدانید هوای روستای واریش به مراتب از روستای وردیج سردتر است و دسترسی به به مسیر روستا در زمستان بسیار سخت و در بعضی مواقع، غیرممکن است.

در فصل بهار و زمستان باغ‌های میوه آلو، زردآلو، گیلاس و توت و شاتوت فضای روستا را رویایی‌تر می‌کند. روستای واریش رفتگر ندارد و از آنجایی که مردم روستا به تمیز و نگهداری آن بسیار اهمیت می‌دهند در هنگام ورود به روستا یک کیسه زباله از سوی دهیاری به شما می‌دهند تا زباله را در دامان طبیعت رها نکنید.

 

سفر یک روزه اطراف تهران در پاییز

 

دیزین و پیست جذاب آن

۸- دیزین و پیست جذاب آن

 

برای سفرهای کوتاه پاییزی، «دیزین» برای انجام ورزش‌های زمستانی مثل اسکی، اسنوبرد، تیوپ‌سواری و … بسیار مناسب است. هر چند می‌توانید در فصل‌های دیگر هم از پیست چمن آن لذت ببرید.

دیزین در ۱۲۳ کیلومتری تهران و به سمت استان البرز واقع شده است. برای رفتن به پیست دیزین باید از جاده کرج وارد جاده چالوس شوید و ۷۲ کیلومتر پیش بروید. بعد وارد جاده ولایت رود شوید و ۱۳ کیلومتر دیگر برانید.

 

۹- لواسان و سد لتیان

 

لواسان و سد لتیان برای سفر یک روزه

 

برای تهرانی‌ها، «لواسان» یکی از نزدیک‌ترین مکان‌هایی است که برای سفر یک روزه اطراف تهران می‌توانند انتخاب کنند. لواسان در شهرستان شمیرانات است و ۱۴ کیلومتر با شمال شرق تهران فاصله دارد. سد لتیان و رودخانه جاجرود از زیبایی‌های لواسان به شمار می‌روند.

این منطقه خوش آب و هوا برای ییلاق کردن بسیار دل‌انگیز است و در همه فصول سال می‌توان از زیبایی‌ها و طبیعت زیبای آن لذت برد. برای رفتن به لواسان، به سمت شمال شرق تهران بروید و وارد اتوبان شهید بابایی شود. سپس وارد جاده لشکرک شوید و مسیرتان را تا لواسان ادامه دهید.

حتما بخوانید  لیست 67 کشور بدون ویزا، ویزای فرودگاهی و ویزای الکترونیک برای ایرانیان

 

۱۰- شهرستانک؛ روستایی با رنگ‌‌های جذاب

 

شهرستانک؛ روستایی با رنگ‌‌های جذاب

 

روستای «شهرستانک» در غرب تهران و کمی به سمت جاده چالوس واقع شده است. این روستا در فاصله ۱۰۰ کیلومتری تهران، پر از درخت‌های زیبا است و در فصل پاییز رنگ برگ‌ها به زرد و نارنجی تغییر می‌کند.

علاوه بر طبیعت زیبای این روستا، کاخ ناصرالدین شاه قاجار و کتیبه قاجاری به جذابیت‌‌های این روستا برای سفر افزوده است. برای رفتن به این روستای زیبا، به سمت کرج بروید و وارد جاده چالوس شوید. بعد از پشت سر گذاشتن منطقه آسارا، چنارستان و درده، دو راهی شهرستانک را ادامه دهید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در فصل تابستان

 

۱۱- روستای طلایی رنگ زرین دشت

 

روستای طلایی رنگ زرین دشت

 

روستای «زرین دشت» از توابع فیروزکوه (Zarrindasht) روستایی بسیار زیبا و سرسبز در ۱۲۰ کیلومتری شمال شرقی تهران  است. زرین دشت از چهار قسمت مزداران، آتشان، دهگردان و انزها تشکیل می‌شود و روستای مزداران مرکز این چهار بخش است.

روستای سرسبز و بکر زرین دشت بهترین انتخاب برای مسافرت یک روزه اطراف تهران است که در همه فصل‌هایسال زیبایی‌های خاص خودش را دارد. این روستا پر از جاذبه‌‌های طبیعی است ولی عبور رودخانه «حبله رود» زیبایی‌های زرین دشت را دوچندان کرده است.

این روستای تماشایی از انواع درختان میوه به ویژه، درختان گیلاس، توت و گردو پوشیده شده است. هوای عالی و پاکیزه، محیط آرام و چشم‌انداز بدیع و روح‌نواز زرین دشت آن را به یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری اطراف تهران تبدیل کرده است. چشمه آب معدنی «خُمده» و چشمه «دریابک» هم از دیگر زیبایی‌های این روستا هستند.

روستای زرین دشت در کیلومتر ۱۰۰ جاده تهران-فیروزکوه قرار دارد. برای رفتن به این روستا، پس از رسیدن به این منطقه، باید مسیر فرعی و تعیین شده‌ به سمت روستای زرین دشت را انتخاب کنید و پس از پشت سر گذاشتن ۱۸ کیلومتر به این روستای زیبا برسید.

 

سفر یک روزه اطراف تهران در زمستان

 

روستای افجه با باغ‌های زیبا

 

۱۲- روستای افجه با باغ‌های زیبا و دشت هویج

 

روستای «افجه» در ۸ کیلومتری لواسان قرار دارد و «دشت هویج» یا «دشت گرچال» در قسمت شمالی آن، منطقه‌ای شناخته‌ شده است. نام این دشت به خاطر رویش هویج‌های نارنجی به دشت هویج معروف شده است. البته در حال حاضر باغ‌های گیلاس و گردو، جای دشت‌های هویج را گرفته‌اند.

برای کسانی که به کوه‌نوردی علاقه دارند، رفتن به این دشت مخصوصا در فصل‌ زمستان بسیار لذت‌بخش خواهد بود. برای رفتن به این دشت، بعد از لواسان، به سمت شرق حرکت کنید و وارد جاده لواسان به سینک شوید. ۸ کیلومتر بعد از لواسان به روستای افجه می‌رسید.

 

۱۳- فشم و جاذبه‌های زمستانی

 

فشم و جاذبه‌های زمستانی

 

در شمال شرق تهران و حدود ۲۸ کیلومتری آن، منطقه «فشم» قرار گرفته است. فشم به خاطر آب و هوای خنک و معتدل، در همه فصل‌های سال جذابیت دارد. ولی پیست اسکی آن در فصل زمستان حال و هوای دیگری به آن می‌دهد. آهار، شکرآب، ابگل و باغ گل از روستاهای این منطقه هستند که طبیعت زیبایی را رقم زده‌اند.

اگر می‌خواهید برای تفریح و مسافرت یک روزه اطراف تهران به فشم بروید یاید به سمت شمال شرق حرکت کنید. وارد اتوبان شهید بابایی و بعد جاده لشکرک شوید. مسیر خود را در جاده اوشان فشم ادامه بدهید و وارد جاده زایگان بشوید. جاده سلامت را ادامه دهید تا به فشم برسید.

 

۱۴- روستای برگ جهان و طبیعت بکر

 

«برگ جهان» یکی از قدیمی‌ترین روستاهای اطراف تهران

 

«برگ جهان» یکی از قدیمی‌ترین روستاهای اطراف تهران است که باستان شناسان در آن، آثار مختلف سفالینه را پیدا کرده‌اند. از جاذبه‌های طبیعی این روستا، رودخانه «جهان» است که از کوه‌های این روستا سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به سد لتیان می‌رسد.

متاسفانه بافت تاریخی روستای برگ جهان در حال تخریب است و تنها در برخی از محله‌های آن عمارت‌ها و دیوارهای سنتی دیده می‌شود؛ اما طبیعت آن برای سفر یک روزه اطراف تهران واقعا چشمگیر و جذاب است.

برگ جهان ۴۰ کیلومتر با تهران فاصله دارد و از طریق دو مسیر می‌توان به این روستا رسید. یکی از مسیرها از لواسانات به سمت برگ جهان می‌رود و دیگری از سد لتیان عبور می‌کند.

 

سوالات متداول

 

برای مسافرت یک روزه اطراف تهران در فصل بهار و تابستان کجا برویم؟

 

روستای شهرستانک، دشت لار، دشت یا تنگه واشی، روستای برغان، کردان و طالقان از مکان‌های جذاب و زیبای اطراف تهران هستند که در فاصله کوتاهی از تهران قرار دارند.

 

برای سفر یک روزه اطراف تهران در پاییز و زمستان کجا را انتخاب کنیم؟

 

معمولا در پاییز و زمستان، پیست‌های اطراف تهران مثل دیزین، شمشک و فشم طرفداران بیشتری پیدا می‌کند. اما اگر می‌خواهید از آب و هوای گرم در فصل زمستان لذت ببرید، دشت هویج و روستای افجه را فراموش نکنید.

 

کالابرگ الکترونیک