بیوگرافی اندی رابین | مردی عاشق ربات ها که سیستم عامل اندروید را ساخت

بیوگرافی اندی رابین | مردی عاشق ربات ها که سیستم عامل اندروید را ساخت


29 تیر 1400 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بیوگرافی اندی رابین | مردی عاشق ربات ها که سیستم عامل اندروید را ساخت

اندی رابین برنامه ‌نویس و کارآفرین مشهور آمریکایی است که با خلق سیستم عامل اندروید،‌ انقلابی بزرگ را در صنعت گوشی های هوشمند به وجود آورد و دنیای فناوری را برای همیشه دستخوش تغییر کرد. امروز در مجله کوروش به زندگینامه و بیوگرافی اندی رابین به عنوان خالق اندروید و از نوابغ برنامه نویسی می پردازیم.

 

هم اکنون که اندروید جهان فناوری را در نوردیده و میلیاردها کاربر در سرتاسر جهان دارد، داستان زندگی اندی رابین، مردی که این سیستم عامل فراگیر و جهانی را خلق کرد، بی شک ارزش دانستن دارد. رابین نابغه برنامه نویسی و کارآفرینی است که سال ها از زندگی خود را صرف رشد و توسعه اندروید کرد و بالاخره توانست این سیستم عامل را تبدیل به پدیده ای که حالا سراغ داریم کند. در ادامه بیوگرافی و زندگینامه و اتفاقات زندگی اندی رابین را با هم مرور می کنیم.

 

 

بیشتر بخوانید » ۳ درس مهم ایلان ماسک در زمینه رهبری کسب و کار «

 

 

زندگینامه و بیوگرافی اندی رابین ؛ مردی عاشق ربات ها

 

 زندگینامه و بیوگرافی اندی رابین ؛ مردی عاشق ربات ها

 

اندی در سال ۱۹۶۳ در چاپاکوا، نیویورک متولد شد. اندی به سبب حرفه پدرش که عکاسی صنعتی بود، در میان انبوهی از گجت ها و ابزارک های عجیب و غریب بزرگ شد. استعداد رابین از همان دوران نوجوانی کاملا مشهود بود. او در همان دوران دبیرستان که در مدرسه‌ هوریس گریلی درس می خواند، اولین فعالیت های جدی خود در حوزه رباتیک را آغاز کرد. اندی نوجوان در آن دوران برای یک ربات اسباب بازی کنترل از راه دوری ساخته بود که با کامپیوتر می توانست آن را به حرکت درآورد. او در دانشگاه هم تصمیم گرفت در رشته علوم کامپیوتر تحصیل کند. او در سال ۱۹۸۶ تحصیلات خود را در یوتیکا کالج نیویورک خاتمه داد.

با وجودی که بخش مهمی از زندگی رابین را ربات ها تشکیل داده بودند، او در در سال ۱۹۸۱ سرویس شبکه اجتماعی موسوم به «اسپایز» را طراحی کرد که به نوعی دهه ها قبل پیشگام فیسبوک و سایر شبکه های اجتماعی نیز بود. رابین در همین دوران به عنوان مهندس رباتیک در شرکت آلمانی کارل زایس شروع به کار کرد. او پس از آن در موسسه اروپایی دیگری این بار در ژنو، سوئیس مشغول به کار شد. آشنایی اتفاقی رابین با بیل کسول باعث شد تا سرنوشت زندگی او کاملا عوض شود.

اندی رابین به پیشنهاد کسول به اپل، رقیب آینده اش پیوست. اندی رابین در حالی وارد اپل شد که در آن دوران استیو جابز، بنیانگذار اپل از شرکت خارج شده بود. با این حال، وضعیت شرکت خوب بود و مکینتاش هم در اوج محبوبیت قرار داشت. رابین در این دوران در اپل توانست تجارب زیادی را به دست بیاورد. در همین دوران حضور در اپل بود که یکی از همکاران رابین به دلیل علاقه زیاد او به ربات ها به او لقب اندروید (به معنای ربات) را داد.

 

 

ادامه ماجراجویی ها و حضور در مایکروسافت

 

رابین با اتمام همکاری خود با اپل به همراه گروهی از همکارانش شرکتی به نام «آرتمیس ریسرچ» را راه اندازی کردند. شرکتی که یکی از محصولاتش «وب تی وی» اساسا قرار بود ترکیبی از تلویزیون و اینترنت باشد. همین شرکت باعث شد تا رابین وارد یکی دیگر از غول های فناوری جهان یعنی مایکروسافت شود. ردموندی ‌ها پس از اینکه پتانسیل های بالای محصول آرتمیس ریسرچ را دیدند، این شرکت را خریداری کردند. به این ترتیب، رابین عملا به مایکروسافت پیوست. رابین پس از مدتی در سال ۱۹۹۹ مایکروسافت و وب ‌تی ‌وی را هم ترک کرد.

او در این دوران تصمیم گرفت خودش پروژه ای مستقل را دنبال کند. او در این دوران محلی را اجاره کرد و مشغول تحقیقات و آزمایش های نرم افزاری و سخت افزاری خود شد. گفته می شود، دفتر کار رابین در آن دوران مملو از ربات هایی بود که خودش طراحی و تولید کرده بود. همین محیط جالب دفتر کار نیز به نوعی الهام بخش کارهای بعدی او نیز بودند.

او در سال ۱۹۹۹ به همراه گروهی دیگر از دوستانش شرکتی به نام «دنجر» را راه اندازی کرد. رابین نام شرکت را از روی رباتی در فیلم «گمشده در فضا (۱۹۹۸)» دنجر گذاشته بود. دنجر قرار بود سرویس ها، نرم افزارها و سخت افزارهای دستگاه های پردازشی موبایل را طراحی و تولید کند. یکی از محصولات این شرکت دستگاه هوشمندی به نام «دنجر هیپتاپ» بود که نهایتا با نام تی-موبایل سایدکیک به بازار آمد. هر چند این محصول ایده فوق العاده جذابی داشت، ولی نهایتا رابین و همکارانش در عرضه محصول خود به بازار موفق نبودند. به هر حال، اندی رابین با وجود شکست، هیچ وقت باور خود به این محصول را از دست نداد.

حتما بخوانید  نگاهی به خلاصه کتاب «نمی توانی به من آسیب بزنی» اثر دیوید گاگینز

 

 

آشنایی با مدیران گوگل و پیوستن به غول فناوری

 

آشنایی با مدیران گوگل و پیوستن به غول فناوری

 

اندی رابین در اکتبر سال ۲۰۰۳ نیز شرکت اندروید را تأسیس کرد. رابین ایده اولیه خود را ساخت یک بستر موبایل قوی متن باز عنوان کرد که نوآوری های بالا و مزایای مختلفی برای مشتریان داشته باشد. در ابتدا شرکت اندروید می خواست یک سیستم عامل برای دوربین های عکاسی بسازد. با این حال، بازار دوربین های عکاسی جوابگوی ایده بزرگ رابین نبود. به این ترتیب، بازار هدف از سیستم عامل دوربین به سوی گوشی های هوشمند تغییر پیدا کرد.

رابین و شرکت اندروید که بی سر و صدا به کار خود می پرداختند، در ابتدای کار خود با چالش های مالی عدیده ای روبرو شدند. به حدی که حتی رابین در پرداخت هزینه های دفتر کار خود هم دچار مشکل شده بود. در این دوران استیو پرلمن، دوست رابین که به ایده های دوستش اعتقاد راسخی داشت، از حساب شخصی خود ۱۰ هزار دلار به حساب شرکت اندروید واریز کرد تا سرمایه جدیدی به شرکت تزریق شود.

اندکی بعد رابین در حین سخنرانی در دانشگاه استنفورد با مدیران گوگل، لری پیچ و سرگی برین آشنا شد. این دو ایده رابین برای توسعه یک سیستم عامل متن باز برای موبایل را پسندیدند و تصمیم گرفتند اندروید را خریداری کنند. بالاخره پس از مدت ها تردید، رابین رضایت داد تا به گوگل بپیوندد. به این ترتیب در سال ۲۰۰۵ بود که گوگل شرکت اندروید را به قیمت ۵۰ میلیون دلار به تملک خود در آورد. اعضای اصلی اندروید از جمله اندی رابین هم طبق قول و قرارهای قبلی به گوگل ملحق می شدند.

 

 

اندی رابین و اختلاف با استیو جابز

 

در آن زمان که گوگل مثل حالا تقریبا وارد هر عرصه ای نشده بود و کسی هم به درستی دلیل اقدام گوگل برای خریداری یک سیستم عامل موبایل را درک نمی کرد. در ابتدا تصور بر آن بود که ممکن است خود گوگل تصمیم گرفته باشد وارد بازار موبایل شود. در حالی که رابین و مدیران گوگل تصمیم داشتند تا پایان سال ۲۰۰۷ سیستم عامل خود را عرضه کنند، معرفی گوشی آیفون در سال ۲۰۰۷ نقشه های آنها را نقش بر آب کرد. علاوه بر شباهت های سیستم عامل اندروید به آی او اس، مسئله کیفیت هم در میان بود که باعث می شد مهندسان اندروید تصمیم بگیرند رونمایی از محصول خود را برای مدتی به تأخیر بیاندازند. ولی تیم اندروید همچنان با قدرت به کار خود ادامه دادند.

نهایتا در سال ۲۰۰۸ بود که با همکاری شرکت اچ تی سی اولین گوشی اندرویدی موسوم به «اچ تری سی دریم» به بازار آمد. سیستم عامل این گوشی اصلا به خوبی آی او اس آیفون نبود و حتی شباهت زیادی به آنچه اپل توسعه داده بود داشت. به این ترتیب، این مسئله حتی باعث عصبانیت استیو جابز هم شد. به حدی که او در واکنشی بسیار تند و تیز اندروید را تقلید مسخره ای از دستاوردهای اپل دانست.

 

 

بیشتر بخوانید » عادت های جالب رهبران و کارآفرینان مشهور دنیا «

 

معرفی ارزان ترین گوشی های سامسونگ در بازار ایران

 

 

اندی رابین و جدایی از گوگل

 

اندی رابین و جدایی از گوگل

 

استیو جابز از مدیران گوگل خواست تا طراحی اندروید را تغییر دهند. پس از این جلسه ای مهم تشکیل شد که در آن  طراح ارشد نرم ‌افزار آیفون به همراه لری پیج و اندی رابین و آلان ایوستیس، معاون ارشد مهندسی گوگل در کنار هم نشستند تا قضیه را حل و فصل کنند. ولی نه تنها اختلافات حل نشد، بلکه تنش ها شدت نیز گرفت. به حدی که جابز حتی درگیری های را به مشکلات شخصی هم ربط داد و تا جایی پیش رفت که طرز لباس پوشیدن و رفتار رابین را تقلیدی از خودش دانست!

با وجودی که این جلسه که باعث پاشیدن بذر دشمنی بین جابز و رابین شد، اپل از این ماجرا سود برد. مهندسان اندروید پس از این جلسه ملزم شدند تا بخش هایی از سیستم عامل خود که شبیه به آی او اس بود را تغییر داده یا حتی در برخی موارد کاملا حذف کنند. رابین که از این اتفاق و از استیو جابز آزرده شده بود، حتی تصمیم گرفت از گوگل برود. او داشت، بسیاری از قابلیت هایی که اپل ادعا می کند اختراع کرده، اصلا اختراع آنها نیست.  به مرور اندروید قابلیت های خود را تغییر داد و رابین هم از تصمیم خود صرف نظر کرد و در گوگل ماندگار شد. بالاخره اندی رابین در سال ۲۰۱۴ در حالی از گوگل جدا شد که از او هم همچون یک قهرمان قدردانی کردند.

لری پیج، مدیرعامل وقت گوگل درباره‌ اندی رابین گفت: «او با اندروید، دستاوردی حقیقتا بزرگ به دست آورد و حالا سیستم عامل اندروید بیش از ۱ میلیارد کاربر راضی و خوشحال دارد.» رابین پس از جدا شدن از تیم اندروید به بخش رباتیک گوگل رفت تا فعالیتش را در حوزه‌ اصلی مورد علاقه‌ خودش پیگیری کند.

 

 

ماجرای رسوایی اخلاقی اندی رابین

 

ماجرای رسوایی اخلاقی اندی رابین

 

ولی آنچه از ماجرای جدایی رابین از گوگل از اخبار رسانه ها جامانده بود، رسوایی اخلاقی او بود. ماجرای تعرض جنسی او به یکی از کارمندان زن گوگل که عواقب آن تا همین حالا هم برای غول فناوری تمام نشده است. گوگل پس از اینکه تحقیقاتی صحت ادعاها را تایید کرد. سرانجام دو مدیر اجرایی گوگل ماجرا را به رسانه ها هم اعلام کردند و از رابین نیز درخواست شد استعفا دهد. در حالی که انتظار می رفت گوگل رابین را بدون حقوق اخراج کند. در عوض تصمیم گرفته شد او را با پرداخت پاداش ۹۰ میلیون دلاری در ازای خدماتش از شرکت اخراج کنند. علاوه بر این، طی توافقی گوگل متعهد شده بود تا طی ۴ سال آینده ماهانه ۲ میلیون دلار به رابین بپردازد.

حتما بخوانید  استراتژی بازاریابی بین کانالی (Cross Channel Marketing) چیست و چه اهمیتی دارد؟

این ماجرا و جریان مشابهی که برای دو مدیر مرد دیگر گوگل اتفاق افتاده بود، سروصداهای زیادی به پا کرد. این اقدامات مدیران ارشد گوگل باعث شد تا بعدها بسیاری از کارمندان محیط گوگل را محیطی کاملا مناسب و حتی مشوق آزار و تعرض جنسی قلمداد کنند. فشار رسانه ها نیز باعث شد تا تعداد بیشتری از پرونده های مشابه رسوایی اخلاقی در گوگل افشا شود. این ماجرا باعث شد تا شخصیت اندی رابین برای همیشه خدشه دار شود. خصوصا پس از رسوای اخلاقی برخی ادعا کردند که او در بسیاری موارد رفتارهای تحقیرآمیزی با زیردستان خود داشته است.

ماجرای رسوای اخلاقی و شکایت از رابین پای خود را به زندگی شخصی او هم باز کرد. پس از اینکه اسناد مختلفی از رفتارهای نامناسب او با کارمندان گوگل برملا شد، اعتبار مخترع و کارآفرین خوش ذوق کاملا خدشه دار شد. ری هیرابارو همسر او هم در همین دوران از او تقاضای طلاق کرد.

 

 

زندگی کاری اندی رابین پس از رسوایی و جدایی از گوگل

 

اندی رابین پس از رسوایی ها و جدایی از گوگل، در یکی از بخش های تابعه گوگل در حوزه رباتیک مشغول به کار شد. با این حال، برای مخترعی که قبلا توانسته بود مشکل بزرگی همچون مسئله گوشی های هوشمند را حل کند، پروژه های کوچک رباتیک نمی توانست چندان چالش برانگیز باشد. رابین چند ماه پس از ترک گوگل، شرکت پلی‌ گراند گلوبال را تاسیس کرد. شرکتی که ترکیبی از یک شرکت رشد و مشاوره ای بود که قرار بود از استارتاپ های سخت افزاری حمایت کند.

این حمایت ها تنها معطوف به کمک هزینه های مالی نبود، بلکه تیمی از مهندسان باسابقه به استارتاپ های نوظهور مشاوره های حرفه ای می دادند. رابین چشم اندازهای بزرگی را برای پلی‌ گراند گلوبال متصور بود و نمی خواست تنها به ساخت چند محصول یا رشد چند استارتاپ محدود باشد. بلکه او و همکارانش ایده های بزرگی برای دنیای هوش مصنوعی نیز در سر داشتند. پلی‌ گراند گلوبال تا حد زیادی در تحقق ایده های خود موفق بود و حتی توانست ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری از برخی نام های بزرگ همچون گوگل، اچ پی، تنسنت و دیگران جذب کند. ولی نهایتا رابین در سال ۲۰۱۹ از این شرکت نیز جدا شد.

شرکت اسنتشال پروداکتس یکی دیگر از دستاوردهای مهم اندی رابین در حوزه کارآفرینی بود. او که دوباره تصمیم گرفته بود به دنیای موبایل و تجهیزات جانبی وارد شود، در سال ۲۰۱۵ اقدام به تأسیس این شرکت کرد. تلفن «اسنشال فون» و تجهیزات جانبی آن همچون دوربین ۳۶۰ درجه ای از محصولات این شرکت بود که به گفته رابین قرار بود تجربه ای ناب از اندروید را برای کاربران به ارمغان بیاورد.

 

 

اندی رابین، مردی که همیشه عاشق ربات ها ماند

 

اندی رابین، مردی که همیشه عاشق ربات ها ماند

 

با وجودی که عرضه اسنشال فون در سال ۲۰۱۷ با استقبال خوبی از سوی مشتریان همراه بود، ولی شکایت و رسوایی اخلاقی رابین را مجبور کرد تا چند ماهی از مدیریت شرکت دست بکشد. نهایتا در سال ۲۰۲۰ بود که شرکت اسنتشال نیز به کار خود پایان داد.

همیشه ردپای ربات ها در زندگی رابین پیدا بودند. رابین در دورانی که در تیم اندروید گوگل مشغول به کار بود، در اوقات فراغت خود همچنان به ساخت و طراحی ربات ها می پرداخت. او حتی در دفتر خود چند بازوی رباتیک ساخته بود که کارهایی مانند تهیه قهوه را انجام می دادند. در مورد دیگری او هلیکوپتری مجهز به کنترل از راه دور داشت که گاهی در محوطه شرکت گوگل به پروازش در می آورد. اندی رابین هم اکنون به دلیل دستاورد بزرگ در ساخت و توسعه اندروید می شناسند.

سیستم عاملی که با هدف توسعه مفهوم متن باز در عرصه موبایل دیده به جهان گشود و به مرور نه تنها در موبایل فراگیر شد، بلکه پای خود را به هر دستگاه هوشمند دیگری از خودروها، دستیارهای شخصی تا تلویزیون ها و سایر لوازم خانگی نیز باز کرد. با وجودی که ماجراهای شخصی اندی رابین واقعا اعتبار او را در خدشه دار کردند، ولی همچنان نمی توان به سادگی از دستاوردها و خدمات ارزنده او در دنیای فناوری گذشت و همچنان او در زمره بزرگان دنیای فناوری در کنار بزرگانی همچون جابز، گیتس، توروالدز و سایرین قرار می گیرد.

 

 

بیشتر بخوانید » موفق ترین مردان کارآفرین در حوزه تجارت و تکنولوژی «

 

موفق ترین زنان کارآفرین دنیا و راز موفقیت آن ها 

 

 

منبع: fasapay، successstory، wikipedia

 

کالابرگ الکترونیک