۷ کاربرد فناوری بلاکچین در صنعت خرده فروشی

۷ کاربرد فناوری بلاکچین در صنعت خرده فروشی


19 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
کاربرد بلاکچین در خرده فروشی

فناوری بلاکچین ظهور کرده است و چه بخواهیم چه نخواهیم با آن همراه خواهیم شد. در صنعت خرده فروشی، فروشگاه‌های آجری ناگزیر از پیوستن به این تکنولوژی سرآمد هستند و در صورتی که از این امر مهم غفلت بورزند محکوم به عقب ماندن از بازار خواهند بود. در طول دهه گذشته تغییرات زیادی در طرز فکر تصمیم‌گیرندگان صنایع و مصرف‌کنندگان پدید آمده و تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌های خرد و کلان در حال پیوستن به این تکنولوژی عظیم هستند و صد البته کاربرد بلاکچین در خرده فروشی اهمیت دو چندانی برای مدیران این صنایع خواهد داشت. تغییراتی که در طرز فکر صاحبان خرده فروشی ایجاد می‌شود بخشی از تحولی است که در کل صنعت خرده فروشی در حال شکل‌گیری است. گذشته از خرید‌های الکترونیکی، حدود ۵۰ درصد از پولی که در فروشگاه‌های آجری خرج می‌شود به صورت تراکنش دیجیتال است. نکته مهم این است که برای انجام چنین کاری بایستی روال‌ها شفاف، مشخص و مرتبط باشند. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی به بررسی کاربرد بلاکچین در خرده فروشی می‌پردازیم. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

تراکنش‌های دیجیتال نیمی از دریافتی فروشگاه‌های آجری را تشکیل می‌دهند

 

تراکنش‌های دیجیتال نیمی از دریافتی فروشگاه‌های آجری را تشکیل می‌دهند

 

به لطف تغییراتی که فروشگاه‌هایی همچون آمازون در رفتار‌های خرید و انتظارات مشتریان از تجربه خرید و دریافت کالا ایجاد کرده‌اند، بسیاری افراد مدت‌ها بر این عقیده بودند که دوران فروشگاه‌های آجری به پایان رسیده است. در حقیقت فروشگاه‌های آنلاین تغییرات مهمی را در مسیرهای بازار ایجاد کرده‌اند. ابزارهای فروشگاه‌های آنلاین در این زمینه موارد زیر هستند:

با کمی بررسی نقش حیاتی تکنولوژی بلاکچین در آینده خرده فروشی مشخص می‌شود.

اعتماد مشتری یک اصل است اما در صنعت خرده فروشی این اعتماد به راحتی ممکن است از بین برود. بلاکچین در موضوعات زیر به صنعت خرده فروشی کمک می‌کند:

  • افزایش شفافیت
  • قابلیت حسابرسی
  • اطمینان
  • ایجاد اعتماد بین خرده فروشان
  • درگاه‌های پرداخت
  • مشتریان

با افزایش تراکنش‌های آنلاین اطمینان و اعتماد بیشتری در صنعت خرده فروشی ایجاد خواهد شد. در ادامه مقاله این مسئله را بررسی می‌کنیم که بلاکچین از چه راه‌هایی خرده فروشی را متحول خواهد کرد.

 

بلاک چین چه نقشی در آینده خرده فروشی دارد

 

کاربرد بلاکچین در خرده فروشی چیست؟

 

حفظ کیفیت محصولات

 

تکنولوژی بلاکچین در زمینه ردیابی و صدور فاکتور در مراحل مختلف قابلیت استفاده دارد:

  • محصول از کجا آمده؟
  • آیا محصول اصل است؟
  • نحوه نگهداری محصول چگونه است؟

در مورد محصولاتی که سریعاً فاسد شده و از بین می‌روند می‌توان از حسگر‌های خاصی برای ثبت داده‌های دما در رسیدهای دیجیتالی استفاده کرد. چنین تجربه‌ای در یک پروژه‌ میان شرکت‌های والمارت و IBM انجام شده است.

اگر محصولی به نظر آسیب‌پذیر باشد شرکت می‌تواند با رجوع به تاریخچه ثبت شده در بلاکچین تأمین کنندگان، تولید کنندگان و دسته‌هایی که محصول در آن تولید شده است را شناسایی کند. با استفاده از این تکنولوژی کسب و کارها قادرند به راحتی در طول زنجیره تأمین در هر مرحله محصولات مورد نیاز خود را درخواست کنند.

حتما بخوانید  4 نکته مهم درباره بقا و آینده خرده فروشی آجری یا سنتی

جلوگیری از کلاهبرداری

 

هزینه‌هایی که تقلب و کلاهبرداری سالانه به اقتصاد جهانی وارد می‌کند چیزی بالغ بر ۵. ۳۸‌ میلیارد دلار است. با این حساب وجود سیستمی که به صورت ذاتی قابلیت کلاهبرداری در آن وجود نداشته باشد بسیار هیجان‌انگیز و جذاب خواهد بود.

به عنوان نمونه برای جلوگیری در تقلب و کلاهبرداری‌های بخش تأمین، کمپانی‌ها با استفاده از صورت‌حساب‌های ثبت شده روی بلاکچین از عدم تغییر آن بین خریدار و فروشنده مطمئن خواهند بود. این موضوع که تراکنش‌ها باید توسط هر دو طرف معامله تأیید شوند احتمال تقلب و کلاهبرداری در معامله را به کمترین میزان ممکن خواهد رساند.

با استفاده از تکنولوژی بلاکچین فروشندگان تضمین می‌کنند محصولات ثبت شده روی بلاکچین اصل و مورد تأیید هستند. بدیهی است که برای انجام این کار تمام اطلاعاتی که وارد رسید بلاکچین می‌شوند باید یکپارچه باشند.

یکی از بازار‌هایی که در آن که اصل بودن کالا و اطمینان طرفین به هم بسیار حیاتی است «بازار الماس» است. برای اطمینان از اصل بودن جواهر و ردیابی مسیر خرید و فروش آن کمپانی De Beer از فناوری بلاکچین استفاده کرده است.

این شرکت سیستمی راه‌اندازی کرده که طی آن برای قطعات جواهر و الماس فاکتور دیجیتال صادر می‌کند. در این رسید ثبت می‌شود که این قطعه الماس چه زمانی استخراج شده و در زنجیره تأمین چه مراحلی را طی کرده تا به دست خریدار نهایی رسیده است. این سیستم از خرید و فروش الماس‌های تقلبی جلوگیری کرده و اعتمادی فوق‌العاده نسبت به محصولات کمپانی ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: بیت کوین در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به کمک فناوری بلاکچین

 

کاربرد بلاکچین در خرده فروشی چیست؟

 

مدیریت اطلاعات مشتریان

 

صدور قانون حفاظت عمومی از اطلاعات در ایالت کالیفرنیا نیاز مبرم به مدیریت داده‌های مشتریان را ایجاب کرده است. با افزایش میزان داده‌هایی که کمپانی‌ها به صورت فزاینده از مشتریان دریافت می‌کنند لازم است تا روال و مسئولیت پذیری درستی برای حفاظت و اداره این حجم اطلاعات از مشتریان وجود داشته باشد.

تکنولوژی بلاکچین استفاده هویت‌های غیر متمرکز را ممکن می‌سازد. به این صورت افراد داده‌های شخصی خود را خارج از دیتابیس‌های کمپانی‌های بزرگ و به صورت غیرمتمرکز روی زنجیره بلاکچین نگهداری می‌کنند.

این کار مشتریان را قادر می‌سازد تا هویت و دیتای مورد نیاز را در هر زمانی راستی‌آزمایی کنند. استفاده از سیستم‌های غیرمتمرکز باعث می‌شود تا افراد مدیریت اطلاعات خود را در دست داشته باشند.

استفاده از سیستم‌های غیرمتمرکز به جای صندوق ایمیل باعث می‌شود تا کمپانی‌ها اطلاعات و ردیابی کمتری نسبت به فعالیت‌های افراد در وب داشته باشند.

افزایش اعتماد و وفاداری مشتریان

 

در دنیای آشفته و پر از رقابت بازار، مشتری در مرکز توجه کمپانی‌ها قرار گرفته است. شرکت‌های معتبر به دنبال ایجاد و بهبود اعتماد و وفاداری در مشتریان خود هستند. بلاکچین یکی از روش‌هایی است که با آن اعتماد مشتریان به کسب و کار‌ها افزایش خواهد یافت.

یکی از مؤلفه‌های اعتمادسازی در درجه اول جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های مشتریان است. این موضوع باعث ایجاد ریسک‌های امنیتی می‌شود. با استفاده از تکنولوژی «بلاچین» و «توکن»، امنیت اطلاعات مشتریان تا حد زیادی افزایش می‌یابد.

حتما بخوانید  نکات مهم مکان یابی برای راه اندازی کسب و کار فرانچایز

با توسعه بلاکچین تراکنش‌ها تحت شرایط خاص به صورت اتوماتیک انجام می‌شوند، یعنی با برقرار شدن شرایط خاصی تراکنش به صورت خود به خود انجام می‌شود. این ویژگی امنیت اطلاعات روی بلاکچین را شدیداً افزایش داده است.

قرارداد‌های هوشمند اثربخشی و امنیت معاملات را بالا برده و هزینه‌های فرایند را با استفاده از اتوماسیون کاهش می‌دهند. استفاده از بلاکچین نیاز به مدیریت متمرکز را در انجام‌ تراکنش‌ها حذف می‌کند.

کمپانی‌هایی که برای افزایش اعتماد مشتریان تلاش می‌کنند عموماً از پول‌های دیجیتال برای انجام معامله بین طرفین قرارداد استفاده می‌کنند. این روش تعامل مشتریان با کمپانی را افزایش می‌دهد.

 

نقش فناوری بلاکچین در آینده خرده فروشی

ردیابی و کنترل موجودی‌ها

 

در صنعت خرده فروشی مدیریت موجودی بسیار حیاتی است. کنترل بهینه موجودی‌ها اثرات مثبت زیر را در کسب و کار دارد:

  • کاهش هزینه موجودی
  • تأمین بموقع محصولات و افزایش رضایت مشتری
  • تسهیل مدیریت زنجیره تأمین
  • بهبود پیشبینی و افزایش حاشیه سود

با استفاده از فناوری بلاکچین در صنعت خرده فروشی عناصری مانند مقدار موجودی، سفارشات و گزارش‌های انتقال و تحویل کالا در هر مرحله از زنجیره تأمین دقیقاً قابل رصد و پیگیری هستند.

حمایت از حقوق نیروی کار با استفاده از بلاکچین در سراسر جهان

 

با وجود تعداد بالای نیروی کار، فناوری بلاکچین نقش مؤثری در ردیابی و پیگیری مشکلات و شکایت‌های محیط کار از لحاظ قوانین کارگری می‌تواند داشته باشد. البته باید توجه داشت بلاکچین در حال حاضر راه حل نهایی همه مشکلات نیروی کار نیست.

ورود اطلاعات نادرست یا تقلب در داده‌ها می‌تواند از این ابزار سوء استفاده کند. این مسئله اهمیت لزوم حسابرسی دقیق فاکتور‌ها را یادآوری می‌کند. بنابراین باید تکنولوژی بلاکچین به صورتی توسعه یابد که بتوان قوانین نیروی کار را به صورت سیستمی در اطلاعات لحاظ کرد.

ایجاد سیستم‌های پرداخت با اثربخشی بالاتر

 

خرده فروشانی که از رمز ارز‌ها برای پرداخت و دریافت‌های خود استفاده می‌کنند از مزیت‌های پیشرفت تکنولوژی در مدیریت حساب‌ها بهره زیادی خواهند برد. استفاده از رمز ارزها به صورت مدون و رسمی در بسیاری از شرکت‌ها انجام می‌شود.

یکی از معروف‌ترین سیستم‌های پرداخت الکترونیکی «PayPal» است که کاربران در آن پرداخت‌های خود را از طریق دامنه وسیعی از رمز ارز‌ها انجام می‌دهند. سایر سیستم‌های پرداخت مانند Visa و Mastercard هم در حال توسعه این تکنولوژی در خدمات خود هستند.

سوای رمز ارزها که برای پرداخت استفاده می‌شوند از فناوری بلاکچین می‌توان در سایر جنبه‌های تراکنش پرداخت استفاده کرد. با استفاده از بلاکچین تراکنش‌های مالی به صورت مستقیم بدون حضور سازمان یا شخص سوم انجام می‌شود. این کار هزینه‌های جابجایی ارزش را کاهش زیادی داده است.

در آینده بیشتر شاهد اپلیکیشن‌های مبتنی بر تکنولوژی بلاکچین خواهیم بود. انتقال مالکیت دارایی دیجیتال یا فیزیکی، حفاظت از دارایی‌های علمی و فرهنگی و قراردادهای هوشمند نمونه‌هایی از این اپلیکیشن‌ها هستند.

 

سخن پایانی

 

تکنولوژی بلاکچین کاربردهای زیادی در صنعت خرده فروشی دارد. این تکنولوژی ارتباطاتی سریع‌تر، مطمئن‌تر و پایدار‌تر برای طرفین قرارداد فراهم می‌کند. بلاکچین می‌تواند داده‌ها را به شکل صحیحی نگهداری کند. کنترل موجودی‌ها در زنجیره تأمین از دیگر موارد کاربرد بلاکچین در صنعت خرده فروشی است. کسب و کار‌ها در هر ‌اندازه‌ای، از قابلیت اطمینان و شفافیتی که در تکنولوژی بلاکچین وجود دارد بهره خواهند برد.

 

منبع: Getsmarter