معرفی و خلاصه کتاب «کورسرخی» اثر عالیه عطایی

معرفی و خلاصه کتاب «کورسرخی» اثر عالیه عطایی


20 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
کتاب «کورسرخی»

کتاب «کورسرخی» جدیدترین اثر عالیه عطایی، نویسنده افغانستانی_ایرانی است. نویسنده در این کتاب نفسگیر و اثرگذار از جنگ و تاثیرات هولناک آن بر زندگی مرزنشینان گفته است. امروز در سرویس کتاب و ادبیات مجله کوروش به معرفی و نقد و خلاصه کتاب «کورسرخی» نوشته عالیه عطایی پرداخته ایم.

 

کتاب «کورسُرخی» نوشته عالیه عطایی، یکی از پرفروش های نشر چشمه است که تا به امروز به چاپ سوم رسیده است. نویسنده در این کتاب همان رویه ای که در آثار قبلی خود آغاز کرده را دنبال می کند و دوباره مضمون مهاجرت را دستمایه قرار می دهد. کورسرخی که عنوان فرعی آن «روایت هایی از جان و جنگ» است، چنانچه از عنوانش بر می آید، اثری تکان دهنده است که نویسنده در آن از تجربه های تلخش از جنگ، مرزنشینی و بسیاری وقایع دردناک دیگر گفته است.

 

 

مشخصات کتاب «کورسرخی»

 

مشخصات کتاب «کورسرخی»

 

عنوان: کورسُرخی: روایتی از جان و جنگ

نویسنده: عالیه عطایی

موضوع: خودزندگینامه، جنگ، مهاجرت

ناشر: نشر چشمه

سال انتشار: زمستان ۱۳۹۹

چاپ: سوم

زبان اصلی: فارسی

تعداد صفحات: ۱۳۱ صفحه

امتیاز فیدیبو: ۴

امتیاز کاربران دیجی کالا: ۴،۵

 

 

خلاصه کتاب

 

عالیه عطایی در کتاب کورسرخی ۹ روایت مجزا را از خاطرات خود که بین سال های ۱۳۶۵ تا ۱۳۹۵ رخ داده اند به رشته تحریر در آورده است. نویسنده در خلال روایت خاطرات خود به موضوعاتی همچون جنگ، هویت، مهاجرت و مرزنشینی و همینطور وطن پرداخته است.

 

 

مختصری از عالیه عطایی، نویسنده افغانستانی_ایرانی

 

مختصری از عالیه عطایی، نویسنده افغانستانی-ایرانی

 

عالیه عطایی متولد ۱۳ خرداد ۱۳۶۰، نویسنده افغانستانی مقیم ایران است. او که دوران کودکی خود را در منطقه مرزی از توابع استان خراسان جنوبی سپری کرده، تحصیلات متوسطه را در شهرستان بیرجند گذرانده است. عطایی سپس برای تحصیلات دانشگاهی راهی تهران شد. او که دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر تهران است، از نوجوانی دست به قلم بوده است. عالیه عطایی در کنار اینکه با نشریات مختلفی از جمله داستان همشهری، مجله تجربه، سان و ناداستان همکاری داشته،‌ چندین اثر داستانی نیز به چاپ رسانده است.

«مگر می‌ شود هابیل قابیل را کشته باشد؟» مجموعه ای از داستان های کوتاه عطایی است که در سال ۱۳۹۱ توسط انتشارات ققنوس به چاپ رسید. اثر بعدی عالیه عطایی رمان «کافورپوش» بود که برنده شانزدهمین دوره جایزه مهرگان ادب شد. اثر بعدی عالیه عطایی مجموعه داستان «چشم سگ» بود که در سال ۱۳۹۸ از سوی نشر چشمه به چاپ رسید. منتقدان ادبی عالیه عطایی را تاثیرگذارترین نویسنده زن خودش دانسته اند. عطایی که خود از نسل سوم مهاجرین افغانستانی است، در اکثر آثارش از مهاجرت نوشته است.

حتما بخوانید  ۱۰ کتاب از بهترین رمان های شاهکار و معروف روسی

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی و خلاصه بهترین کتاب های داستان و رمان ادبیات افغانستان

 

 

کورسرخی، کتابی که از مهاجرت می گوید

 

کتاب کورسرخی، کتابی که از مهاجرت می گوید

 

کتاب «کورسرخی» از مهاجرت می‌ گوید، مهاجرت آدم هایی که در هیچ کدام از دو سوی مرز خانه ای ندارند. آدم های مهاجر ناگزیر جایی در نه خانه پدری و وطن خود و نه در خانه دیگری که به آن مهاجرت کرده اند دارند. هر چند شاید مهاجرت به خودی خود بد نباشد، ولی در کتاب کورسرخی نویسنده بیشتر به آن چهره زشت مهاجرت پرداخته است؛ چهره ای که با جنگ و نابودی،‌ تنهایی و فقدان توأمان است.

کتاب کورسرخی از ۹ روایت مختلف تشکیل شده که هر کدام داستانی جدا از هم دارند. راوی در این روایت های ملموس با تصویرسازی ها و فضاسازی های قوی به خوبی حال و هوای خاطراتش را به خوانندگانش منتقل کرده است. شروع روایت ها از دوران کودکی خود نویسنده یعنی سال ۱۳۶۵ و سال های پس از آن است. هر چند روایت های دوران کودکی ریشه در ذهن کودکی و خاطرات جسته و گریخته دارند، ولی عالیه عطایی این روایت ها را دوباره از نگاه فردی بالغ پروانده و به شکل روایتی منسجم به قلم آورده است.

عطایی در کتاب کورسورخی به مرزنشینی نیز پرداخته و آن را با تمام جزئیاتش برای خوانندگانی که ممکن است خیلی از آنها با این واژه و مفهوم آن چنانکه باید آشنا نباشند ملموس کرده است. نویسنده از مرزنشین هایی می گوید که برای آنها آرامش آرزویی محال است. آدم هایی که همیشه ایستاده اند، حتی با چشم باز به خواب می روند و به اجبار برای کوچکترین داشته های خود دست به مبارزه می زنند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۵ کتاب رمان صوتی معروف ایرانی و خارجی

 

 

۹ روایت تکان دهنده از جنگ در کتاب کورسرخی

 

۹ روایت تکان دهنده از جنگ در کتاب کورسرخی

 

عالیه عطایی در خلال ۹ روایت کتاب کورسرخی از مادری، عشق، بیماری، جنگ وخانمانسوز و ناعدالتی هایش گفته است. عشقی که در جریان جنگ به دوری و فراغ تبدیل می شود،‌ معشوقی که با مرگ خود دنیای عاشقی را زیر و رو می کند و برای او جز کینه ای کهنه از جنگ چیزی نمی گذارد. عطایی در بطن خود زندگینامه فراموش نشدنی اش از درد آدم ها گفته است. درد انسان های عاجزی که بی وطن مانده اند. درد پدری (پدر راوی) که جنگ باعث شده حمله های صرع او بیشتر از هر زمان دیگری شود و نتواند هیچ کاری برای بهبود اوضاع خود و خانواده اش بکند. راوی از عجز آدم هایی نیز می گوید که رخدادهایی خارج از توانشان بر آنها و زندگی پرعجزشان چیره شده است.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب مدیریت افراد از انتشارات هاروارد بیزینس ریویو

راوی در خلال روایت هایش از امنیتی می گوید که در روستاهای مرزی خبری از آن نیست. از هیاهو و همهمه ای که جای آن در این روستاها خالی است. نویسنده در کتاب کورسرخی از زندگی های ناامنی می گوید که صدای شلیک گلوله و ردِ خون آواها و تصاویر عادی آن هستند. نویسنده که در اکثر آثارش دغدغه پرداختن به جنگ و مهاجرت را داشته، این بار در کتاب کورسرخی آن را به مانند اثری داستانی بلکه به مانند حقیقتی جاری و ساری پیش چشم خوانندگانش آورده است. دغدغه ای که می توان آن را لمس کرد. زن ها در روایت های زجرآور عالیه عطایی بازنده های بزرگی هستند. زن هایی که در ویرانه های زندگی وطن و انسانیت را جستجو می کنند. مادر و مادرانی که قلبشان را در مشت بچه ‌ای گذاشته و به تقدیر سپرده اند. زن هایی که به قول راوی، حال هر سرزمینی را بهتر از هر کسی می دانند.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی و خلاصه کتاب «سرگذشت ندیمه» اثر مارگارت اتوود

 

 

سخن پایانی

 

کتاب کور سرخی، خودزندگینامه تحسین شده عالیه عطایی است. نویسنده در این کتاب خواندنی و تاثیرگذار با زبانی شفاف و کلماتی دلنشین از آسیب های جنگ بر روان مردم افغانستان گفته است. عالیه عطایی در روایت های فراموش نشدنی خود در کور سرخی به خوبی خوانندگانش همراه خود به اعماق خراسان برده است. در حالی که ظاهرا قرار است نویسنده با ۹ بازدید یا ۹ روایت کوتاه،‌ راوی خشونت ها و آسیب های زندگی مرزنشینان باشد، ولی توانسته نه تنها خوانندگانش را با وجهی از گذشته و امروز ایران و افغانستان آشنا کند، بلکه از زاویه دید تازه ای تجاربش را ارائه کرده و باعث شود تا مخاطبان همچون هر اثر ادبی غنی دیگری؛ با جادوی ادبیات فرصت زیستن زندگی هایی نزیسته را پیدا کنند.

 

 

 

کالابرگ الکترونیک