مروری بر زندگی و کتاب های ایزابل آلنده نویسنده بزرگ شیلیایی-آمریکایی

مروری بر زندگی و کتاب های ایزابل آلنده نویسنده بزرگ شیلیایی-آمریکایی


11 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 16 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مروی بر زندگی و کتاب های ایزابل آلنده

اندک نویسندگانی در سطح جهانی به اندازه ایزابل آلنده درخشیده اند. آلنده دهه هاست که با در آمیختن افسون و رؤیا تصویرگر حقیقی رنج ها و تنهایی های مردمان آمریکای لاتین است. امروز در سرویس کتاب و ادبیات مجله کوروش سراغ این نویسنده بزرگ شیلیایی-آمریکایی رفته ایم، اگر می خواهید با ایزابل آلنده و زندگینامه و آثارش آشنا شوید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

 

امروز در تقویم میلادی مصادف با ۲ اوت است. ۷۹ سال قبل در چنین روزی ایزابل آلنده، نویسنده بزرگ شیلیایی-آمریکایی دیده به جهان گشود. این نویسنده خوش قریحه مدت هاست با نثری ستایش برانگیز و روایت های پررمز و راز و افسون وارش راوی بی همتای زندگی مردم آمریکای لاتین است. آلنده که در اکثر آثارش از سبک رئالیسم جادویی بهره می برد، همچون خوآن رولفو و گابریل گارسیا مارکز، دو تن از بزرگان رئالیسم جادویی؛ با در آمیختن جادو و واقعیت برخی از شاخص ترین آثار ادبیات آمریکای لاتین را به رشته تحریر در آورده است. آلنده نیز همچون دیگر نویسندگان بزرگ آمریکای لاتین بینش غنی سیاسی و اجتماعی و همینطور مسائل جنسیتی و زنانگی را در آثار داستانی خود لحاظ کرده تا رمان ها و داستان های خواندنی اش هر خواننده ای را شیفته و مفتون کند.

 

 

مختصری از زندگینامه و بیوگرافی ایزابل آلنده

 

مختصری از زندگینامه و بیوگرافی ایزابل آلنده

 

ایزابل آلنده متولد ۲ اوت ۱۹۴۲ در لیما، پایتخت پرو است. والدین او، توماس (از سفرای شیلی) و فرانسیسکا آلنده بودند. این دو زمانی که ایزابل تنها ۳ سال داشت از هم جدا شدند. ایزابل پس از جدایی والدینش به همراه مادر به شهر سانتیاگو سفر کرد تا در آنجا در خانه پدر بزرگ و مادر بزرگ مادری خود بزرگ شود. علاقه مادربزرگ ایزابل به فالگیری و طالع بینی و همینطور داستان های عامه جورواجوری که برای نوه اش تعریف می کرد، تاثیر ماندگاری روی ذهن ایزابل جوان داشت. خانه مادر بزرگ و پدربزرگ او کتابخانه ای بسیار بزرگ داشت و ایزابل هم اجازه داشت هر چه می خواهد بخواند.

ایزابل در شانزده سالگی از دبیرستان خصوصی فارغ التحصیل شد. سه سال بعد در سال ۱۹۶۲ با همسر اول خود، مهندس میگوئل فریاس ازدواج کرد. ایزابل در ابتدا برای چندین سال به عنوان کارمند در دفتر سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در سانتیاگو مشغول به کار بود. او بعدا تصمیم گرفت حرفه روزنامه نامه نگاری و نویسندگی برای جراید و نشریات را جدی بگیرد. ایزابل برای مدت زیادی مقاله نویس و سردبیر «مجله پائولا» از مجلات پیشروی زنان در کشور شیلی بود. علاوه بر این، او به عنوان خبرنگار و مجری تلویزیون نیز به فعالیت پرداخت.

 

 

بیشتر بخوانید » نگاهی به زندگینامه و بهترین آثار ارنست همینگوی «

 

 

تبعید به ونزوئلا

 

سال ۱۹۷۳ بود که همه چیز در کشور شیلی به هم ریخت. در این سال، سالوادور آلنده، رئیس جمهور پس از یک کودتای نظامی ترور شد و ژنرال پینوشه، نظام دیکتاتوری دیرپایی را با برانداختن دولت سابق برپا کرد. زندگی ایزابل آلنده با مرگ عمو کاملا دستخوش تغییر شد. آلنده هم همچون بسیاری از مردم شیلی تصور نمی کرد دولت خودکامه ژنرال پینوشه چندان دوامی داشته باشد. ولی خیلی زود مشخص شد که سرنگونی رژیم پینوشه به این راحتی ها امکان پذیر نیست. از آنجایی که آلنده یکی از چهره های نزدیک به حاکمیت سابق بود، زندگی در شیلی روز به روز برای او خطرناک تر می شد. تا اینکه او تصمیم گرفت به همراه همسر و دو فرزندش به ونزوئلا فرار کند.

در حالی که ایزابل آلنده در شیلی به عنوان یک روزنامه نگار شاخص، اعتبار زیادی برای خود دست و پا کرده بود، ولی در ونزوئلا اوضاع چندان بر وفق مراد او پیش نمی رفت. او در زمان تبعید نوشتن اولین رمان خود «خانه ارواح» چاپ ۱۹۸۲ را آغاز کرد. اولین کتاب ایزابل آلنده بلافاصله پس از انتشار توجهات زیادی را به خود جلب کرد و حتی در بازار کتاب اسپانیا و آلمان غربی از کتاب های پرفروش نیز بود.

 

 

بیشتر بخوانید » زندگینامه و خلاصه کتاب های گابریل گارسیا مارکز «

 

 

انتشار اولین رمان های موفق ایزابل آلنده

 

انتشار اولین رمان های موفق

 

آلنده در این کتاب از خاطرات خود و خانواده اش و همینطور اوضاع بغرنج کشورش و درگیری های شخصی و سیاسی آن برهه تاریخی الهام گرفته بود. او در خانه ارواح زندگی چند نسل از خانواده ای را از طریق خاطرات سه شخصیت اصلی آن روایت کرده بود. شخصیت هایی که شامل استبان و کلارا (پدر و مادر خانواده تروئبا) و آلبا، نوه آنها که در طول کودتای ژنرال پینوشه به دست شکنجه گران می افتد بودند. خانه ارواح علاوه بر فروش خوب، نامزد دریافت چندین جایزه ادبی نیز شد. بعدا بیله آگوست، نویسنده و کارگردان دانمارکی تصمیم گرفت فیلم سینمایی بر اساس این رمان خواندنی آلنده بسازد. این فیلم در سال ۱۹۹۳ با بازی بازیگران شاخصی همچون جرمی آیرونز، مریل استریپ، وینونا رایدر و آنتونیو باندراس اکران شد.

اثر بعدی آلنده رمان خواندنی به نام «از عشق و سایه‌ ها» بود. این کتاب ایزابل آلنده هم نامزد دریافت چندین جایزه از جمله جایزه کتاب لس آنجلس تایمز شد. همچون خانه ارواح، از عشق و سایه ها هم مورد توجه اهالی سینما قرار گرفت. بتی کپلن در سال ۱۹۹۴ فیلمی از روی این رمان خواندنی با بازی جنیفر کانلی و آنتونیو باندراس ساخت.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب «مشتریان گرسنه» اثر استیفن وانکر

آلنده طی سلسله سخنرانی های تبلیغاتی خود در سان خوزه، کالیفرنیا با یکی از ستایشگران آثارش آشنا شد. ویلیام گوردون که یک وکیل بود به سرعت به نویسنده محبوب دلبسته شد. ایزابل که نزدیک به یک سال قبل از همسر اول خود جدا شده بود، در سال ۱۹۸۸ با گوردون ازدواج کرد. این دو از آن زمان با هم در مارین، کالیفرنیا زندگی می کنند.

 

 

شهرت و انتشار آثار شاخص ایزابل آلنده

 

ایزابل آلنده با محبوبیت بیشتر آثارش تصمیم گرفت، تمام فعالیت های فرعی خود از جمله شغل مدیریت مدرسه را کنار بگذارد و تمام وقت خود را به نوشتن اختصاص دهد. کتاب بعدی او، «اِوا لونا» چاپ ۱۹۸۸ بود که روایتی عاشقانه از زندگی اوا، نویسنده ای که به طرز معجزه آسایی حاصل رابطه مادر خدمتکارش با یک استاد دانشگاه در بستر مرگ بوده و رولف کارله، یک فیلمساز اتریشی است. کارله که از گذشته خونبار پدرش اطلاع پیدا کرده، در رنج و عذابی زندگی می کند و تنها عشق اوا است که می تواند التیامی برای این رنج بی پایان او باشد.

این رمان ستایش منتقدان ادبی را در پی داشت و از سوی مجله «لایبرری ژورنال» چاپ نیویورک به عنوان یکی از بهترین کتاب های سال نیز انتخاب شد. آلنده این رمان را با مجموعه داستانی با عنوان «داستان های اوا لونا» چاپ ۱۹۹۱ دنبال کرد که در آن اِوا شخصیت اصلی رمان اوا لونا همچنان حضور داشت و همچون بانوی قصه گوی هزار و یک شب، راوی ماجراهای عاشقانه و پررمز و رازی بود.

آلنده پس از داستان های اوا لونا در سال ۱۹۹۳ رمان «برنامه بی انتها» را منتشر کرد. این کتاب بر خلاف اکثر آثار آلنده شخصیت اصلی مرد دارد و مکان رخدادهای آن هم آمریکای شمالی است. گرگوری ریوز پسر یک مبلغ دوره گرد است که پس از بیماری در محله ای از لاتین تبارهای لس آنجلس ماندگار می شود. ولی گانگسترهای محلی ریوز را به دلیل تفاوت نژادی و اینکه تنها سفید پوست منطقه است دائم عذاب می دهند. ریوز سرانجام تصمیم می گیرد برای فرار از مهلکه در ارتش نام نویسی کند و بعدا هم به تحصیل حقوق بپردازد.

 

 

مرگ دخترش پائولا و انتشار کتاب «شهر جانوران»

 

مرگ دخترش پائولا و انتشار کتاب «شهر جانوران»

 

برنامه بی انتها نسبت به کتاب های قبلی آلنده تحسین چندانی را در پی نداشت. با این وجود، جین اسمیلی، نویسنده و منتقد ادبی ضمن ستایش از جسارت آلنده در نقد خود در نشریه «بوستون گلوب» نوشت: «نویسندگان زیادی دست به نوشتن رمانی از دید مردم کشور جدید خود نزده اند.»

رمان بعدی آلنده «پائولا» نام داشت که در سال ۱۹۹۵ به چاپ رسید. رمان پائولا که یکی از تأثیرگذارترین آثار آلنده است روایتی دلخراش از بیماری و مرگ دخترش است که در سال ۱۹۹۳ پس از مدت ها اغما بر اثر بیماری پورفیری درگذشت. اثر بعدی آلنده «دختر بخت» بود که در سال ۱۹۹۹ به چاپ رسید. این رمان روایت عشق زنی به نام الیزا سامرز به مردی به نام خواکین آندیتا در قرن نوزدهم است. خواکین همزمان با تب طلا در کالیفرنیا تصمیم می گیرد به سان فرانسیسکو برود. الیزا هم که فرزند او را باردار است تصمیم می گیرد همراه او به سفری خطرناک برود.

در سپتامبر ۱۹۹۶ بود که از آلنده به دلیل فعالیت های فرهنگی در میان جامعه لاتین تبارهای آمریکایی تجلیل شد. او در سال ۱۹۹۸ برنده جایزه «دورتی لیلیان گیش» نیز شد. رمان دیگر او «پرتره به رنگ سپیا» بود که در سال ۲۰۰۱ منتشر شد. آلنده در سال ۲۰۰۶ رمان «شهر جانوران» را منتشر کرد که کاملا با دیگر آثار او تفاوت داشت. رمان شهر جانوران که برای نوجوانان نوشته شده بود، روایت سفر حیرت انگیز و پر ماجرای الکساندر کولد و مادربزرگش کیت کولد، خبرنگار نشنال جئوگرافیک در جنگل های اسرارآمیز آمازون است. ایزابل آلنده در سال ۲۰۱۴ نشان افتخار آزادی رئیس جمهوری را از دستان بارک اوباما، رئیس جمهور آمریکا دریافت کرد. در سال ۲۰۱۹ نشان افتخاری بنیاد ملی کتاب آمریکا نیز به نویسنده بزرگ لاتین تبار اهدا شد.

 

 

بهترین کتاب های ایزابل آلنده

 

ایزابل آلنده، نویسنده شیلیایی-آمریکایی یکی از شناخته شده ترین نویسندگان جهان است که با کتاب های خاطره انگیز خود میلیون ها خواننده را در سرتاسر جهان شیفته خود کرده است. کتاب های آلنده به بیش از ۴۰ زبان ترجمه شده و بیش از ۷۴ میلیون نسخه از آثار او در سرتاسر دنیا فروخته شده است. آلنده در برخی از شاخص ترین آثار خود درونمایه ای واحد را دنبال کرده است، درونمایه ای که معمولا زنانی قوی و ماجراجو را بر بستری از افسون و رؤیا و حوادث و اتفاقات تاریخی نشان می دهد. ایزابل آلنده را نه تنها یکی از استادان مسلم داستان نویسی مدرن دانسته اند، بلکه او را یکی از حقیقی ترین روایت گران زندگی مردم آمریکای لاتین نیز دانسته اند. در اینجا برخی از بهترین کتاب های ایزابل آلنده را معرفی کرده ایم.

 

 

بیشتر بخوانید » مروری بر اولین رمان کوئنتین تارانتینو/ روزی روزگاری در هالیوود «

 

 

«خانه ارواح» از بهترین کتاب های ایزابل آلنده

 

«خانه ارواح» از بهترین کتاب های ایزابل آلنده

 

«خانه ارواح» یکی از فراموش نشدنی ترین کتاب های ایزابل آلنده است که همزمان با چاپ، نام او را به عنوان یکی از با استعدادترین داستان نویسان جهان بر سر زبان ها انداخت. آلنده در خانه ارواح موفقیت ها و تراژدی های سه نسل از خانواده تروئبا را دستمایه قرار داده است. آلنده در این کتاب به طرز شگفت انگیزی زندگی خانواده تروئبا را با گستره ای از اتفاقات شخصی و سیاسی که چند ده سال را در بر می گیرند روایت کرده است. آلنده در این اثر خود که از آن به عنوان یکی از تاثیرگذارترین رمان های قرن بیستم نیز نام برده می شود، به خوبی ضمن پرداختن به مضمونی جهانشمول، دنیای داستانی مملو از عشق، جادو و تقدیر را پدید آورده است. در سال ۱۹۹۳ یک فیلم سینمایی به کارگردانی بیلی آگوست با اقتباس از این رمان، با همین نام و با بازیگران غیرلاتین شامل جرمی آیرونز، مریل استریپ و وینونا رایدر ساخته شد.

حتما بخوانید  معرفی بهترین سایت های ایرانی برای خرید کتاب از خارج

 

 

بیشتر بخوانید » نگاهی به زندگی و آثار الیف شافاک نویسنده کتاب ملت عشق «

 

 

«از عشق و سایه‌ ها»، روایتی هولناک از مشت آهنین ژنرال پینوشه

 

«از عشق و سایه‌ ها»، روایتی هولناک از مشت آهنین ژنرال پینوشه

 

«از عشق و سایه‌ ها» یکی از بهترین کتاب های نویسنده بزرگ شیلیایی-آمریکایی است. آلنده در این اثر خواندنی روایتی دلکش و به همان نسبت دردناکی از عشق، شجات و تراژدی را در دوران مشت آهنین ژنرال پینوشه به زنده ترین شکل ممکن بازگو کرده است. در از عشق و سایه ها، ایرنه، روزنامه نگار و سردبیر نشریه ای است که پس از استخدام عکاسی به نام فرانسیسکو با جنبش های زیرزمینی ضد دیکتاتوری آشنا می شود. ضمن اینکه فرانسیسکو چشم ایرینه را به واقعیت تکان دهنده جامعه در دوران رژیم پینوشه باز می کند، سخت دلبسته او نیز می شود. بد نیست بدانید فیلم سینمایی از عشق و سایه ها اقتباسی از این کتاب است. از عشق و سایه ها فیلمی درام محصول مشترک کشور آمریکا و آرژانتین درسال ۱۹۹۴ است. کارگردانی این فیلم بر عهده “بتی کپلن” بوده است. در این فیلم بازیگرانی چون آنتونیو باندراس، جنیفر کانلی و استفانی ساندرلی به ایفای نقش پرداخته اند.

 

 

«داستان‌ های اوالونا»؛ شهرزاد قصه گوی آمریکای لاتین

 

«داستان‌ های اوالونا»؛ شهرزاد قصه گوی آمریکای لاتین

 

«داستان‌ های اوالونا» یکی از به یادماندنی ترین کتاب های ایزابل آلنده است. او در این مجموعه داستان خود که وامدار سبک داستان های کهن به خصوص هزار و یک شب است، به طرز دلنشینی افسون و رؤیا و جادو و قصه های عامه را در هم آمیخته است. اِوا لونا زنی است که قدرت خارق العاده اش در قصه گویی برای او عشق و دوستی را به همراه داشته است.

و حالا در بستری به همراه دوستدارش رولف کارله، پناهنده و روزنامه نگار دراز کشیده است. رولف از او می خواهد برای او داستان هایی را تعریف کند که تا به حال برای هیچ کس تعریف نکرده است. به این ترتیب، اِوا با آن قدرت قصه گویی مبهوت کننده اش شروع به تعریف کردن ۲۳ داستان شنیدنی می کند. اکثر داستان های این مجموعه درباره زنان هستند و درونمایه بسیاری از آنها را عشق، انتقام، شفقت و قدرت زنانگی تشکیل می دهد.

 

 

«اوالونا»؛ جادوی قصه گویی ایزابل آلنده

 

«اوالونا»؛ جادوی قصه گویی ایزابل آلنده

 

اِوا لونا که روای جذاب داستان‌ های اوالونا بود، بی شک مسحورکننده ترین شخصیتی است که ایزابل آلنده آفریده است. اوا لونا، زنی عاشق پیشه، نویسنده، انقلابی و مهمتر از همه یک داستان نویس پرانرژی و جسور است. آلنده ضمن بازگو کردن قصه دور و دراز اوا لونا با چیره دستی روایتی پرشاخ و برگی از اوضاع پیچیده کشورهای آمریکای لاتین را با انبوهی از شخصیت ها و حوادث، شور و شوق ها، شورش ها، دوستی ها و عشق ها و تراژدی ها روایت می کند. ایزابل آلنده در هیچ کدام از رمان های خود چنین قدرت تخیلی را به کار نبرده، از این جهت«اوالونا» اثری است که هر خواننده ای را شیفته جادوی داستان نویسی آلنده می کند.

 

 

«عاشق ژاپنی» از بهترین کتاب های ایزابل آلنده

 

«عاشق ژاپنی» از بهترین کتاب های ایزابل آلنده

 

«عاشق ژاپنی» روایتی عاشقانه و حماسی از زندگی چندین نسل و عشقی بعید است. روایتی که زندگی نسل های مختلفی را از سان فرانسیسکوی فعلی تا لهستان و آمریکای جنگ جهانی دوم در بر می گیرد. عاشق ژاپنی تمام مؤلفه های دیگر آثار آلنده از درهم تنیده شدن روایت های عاشقانه، کهن و تاریخی و تراژیک را دربردارد.

 

 

بیشتر بخوانید » نگاهی به زندگی و آثار رولد دال «

 

 

«در کوران زمستان» از بهترین کتاب های ایزابل آلنده

 

«در کوران زمستان» از بهترین کتاب های ایزابل آلنده

 

«در کوران زمستان» که یکی از پرفروش ترین کتاب های ایزابل آلنده است، روایت آشنایی سه فرد کاملا متفاوت است که در کوران زمستان با یکدیگر آشنا می شوند و سرنوشتشان به هم گره می خورد. آلنده در رمان خواندنی خود باز هم روایتی چند شاخه را با دوره زمانی طولانی از بروکلین کنونی تا گواتمالا در گذشته های اخیر و شیلی و برزیل دهه ۱۹۷۰ دستمایه قرار داده است.

 

 

«شهر جانوران»، روایتی اسرارآمیز از آمریکای لاتین

 

«شهر جانوران»، روایتی اسرارآمیز از آمریکای لاتین

 

ایزابل آلنده در کتاب «شهر جانوران» همان رویه خود را این بار در کتابی برای نوجوانان دنبال کرد. آلکساندر کولد، نوجوان ۱۵ ساله ای است که پس از طولانی شدن روند درمان مادرش که به سرطان ابتلا دارد، از سوی پدر به خانه مادر بزرگش فرستاده می شود. کیت کولد، خبرنگار نشنال جئوگرافیک است که نوه اش را به همراه خود به سفری پرماجرا و مکاشفه ای اسرارآمیز در جنگل های تودرتوی آمازون می برد. آلنده با نوشتن روایت شیوا و مهیج شهر جانوران نشان داد که تبحر و قلم توانایش تنها مختص خوانندگان بزرگسال نیست، بلکه می تواند هر خواننده ای با هر سن و سالی را شیفته قدرت قصه گویی بی همتای خود کند.

 

 

منبع: notablebiographies، offtheshelf، wikipedia

 

کالابرگ الکترونیک