۶ نکته کلیدی که باید هنگام ارائه یک محصول به بازار در نظر بگیرید

۶ نکته کلیدی که باید هنگام ارائه یک محصول به بازار در نظر بگیرید


4 دی 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
6 نکته کلیدی که باید هنگام ارائه یک محصول به بازار در نظر بگیرید

ارائه یک محصول به بازار می‌تواند دلهره آور باشد. یکی از دلایل شکست بسیاری از محصولات این است که کارآفرینان اقدامات لازم را برای برنامه ریزی و آماده‌سازی انجام نمی‌دهند. اکثریت قریب به اتفاق محصولات جدید شکست می‌خورند. در مقاله از سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش به مراحل لازم برای برنامه‌ریزی و آماده‌سازی قبل از ارائه محصول به بازار اشاره کرده‌ایم.

 

 

نکات کلیدی هنگام ارائه یک محصول به بازار

 

لیز لانگ، بنیانگذار Learn To Make A Product، یک شتاب دهنده کسب و کار برای کارآفرینان با محصولات فیزیکی می گوید: «قبل از اینکه زمان و پول خود را برای سرمایه گذاری روی یک ایده صرف کنید، باید مطمئن شوید که آیا محصول شما چیزی است که مردم می خواهند? شش نکته وجود دارد که لانگ به کارآفرینان پیشنهاد می کند قبل از شروع به کار در یک محصول در نظر بگیرند.

 

 

تحقیقات بازار

 

نکات کلیدی هنگام ارائه یک محصول به بازار تحقیقات بازار

 

 

یکی از اولین گام‌ها در راه‌اندازی محصول این است که بازار محصول خود را کاملاً بررسی کنید. این به معنای تحقیق در مورد بازار هدف و مشتریان بالقوه است. این کار شامل شناسایی و تجزیه و تحلیل نیازهای بازار، اندازه بازار و رقبای شما می‌شود. شما می‌توانید این اطلاعات را با تکیه بر منابع تحقیقات بازار یا انجام تحقیقات خود از طریق گروه‌های متمرکز و مصاحبه‌های جامع و کلی با مصرف‌کنندگان به دست آورید.

 

لانگ پیشنهاد می کند پیش از تولید و ارائه یک محصول به بازار از نظرسنجی‌های تلفنی و ایمیلی برای صحبت با مشتریان بالقوه درباره ماهیت کلی محصول خود استفاده کنید. او توصیه می‌کند: ابتدا ببنید که آیا محصول همان چیزی است که آنها می‌خرند و بابت آن پول پرداخت می‌کنند،. طراحی و دیزاین محصول اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

او می‌گوید که اگر در دریافت پاسخ از مصرف کننده مشکل دارید، می‌توانید از شیوه‌هایی چون ایجاد انگیزه با کارت هدیه استفاده کنید. به افرادی که به سوالات شما پاسخ می‌دهند، کارت هدیه بدهید.

 

 

تست مفهوم (Concept Testing) محصول

 

تست مفهوم (Concept Testing) محصول هنگام ارائه محصول به بازار

 

اینکه قبل از تولید و ارائه محصول به بازار، باید تست مفهوم انجام دهید تا مشخص کنید که آیا ایده می تواند به واقعیت تبدیل شود یا نه. این موضوع بسیار مهم است.

تست مفهوم (Concept Testing) به عنوان یک روش تحقیقات بازار تعریف می‌شود که مفاهیم محصول، آگهی، لوگو، لندینگ پیج و غیره را با پرسیدن سؤالات و گرفتن بازخورد از مخاطبان، هدف قبل از راه‌اندازی واقعی، اصلاح می‌کند.این کار به شما کمک می‌کند آمادگی و پذیرش مشتریان خود را برای محصول یا خدمات خود بسنجید تا شانس اطمینان از عرضه موفق محصول را بالا ببرید.

 

در این مرحله از فرآیند، شما باید بررسی کنید که آیا در بازار نیازی به این محصول وجود دارد یا خیر. اینکه بازگشت سرمایه برای شما وجود دارد یا نه. این کار شامل جمع آوری طیف گسترده‌ای از داده‌ها و اطلاعات مانند بازخورد مشتری، تحقیقات رقبا، تجزیه و تحلیل تجاری و مالی پیش‌بینی شده است.

حتما بخوانید  نگاهی به بازاریابی فیجیتال در صنعت خرده فروشی

 

زمان و تلاش قابل توجهی باید در این مرحله از فرآیند صرف شود. زیرا می‌خواهید مطمئن شوید که آیا تمام سرمایه‌گذاری‌های شما ارزش تلاش را دارد یا نه. لانگ توضیح می‌دهد: علاوه بر ایجاد مفهوم اثبات، جمع آوری بازخورد به شما کمک می‌کند تا پیشنهاد اصلی خود را اصلاح کنید و حتی می‌تواند محوری برای ایده محصول کاملاً جدید و بهتر ایجاد کند.

 

 

یافتن کارخانه مناسب

 

یافتن کارخانه مناسب هنگام ارائه یک محصول به بازار

 

موفقیت محصول شما به یافتن کارخانه مناسب برای تولید آن بستگی دارد. درست است هزینه احتمالاً یک عامل اصلی در مسیر تولید و ارائه یک محصول به بازار خواهد بود، اما توجه داشته باشید این موضوع تنها معیاری نیست که باید در نظر گرفته شود. همچنین تعیین این موضوع که آیا تولید داخلی یا خارج از کشور برای محصول شما مناسب است، مهم خواهد بود.

 

لانگ می‌گوید: مزایای تولید در ایالات متحده ،حداقل‌های کوچک‌تر، زمان‌های گردش سریع‌تر و پتانسیل جذابیت برای خریداران مبتنی بر ارزش است. بنابراین اگر حساس به قیمت هستید و یا اگر اکثر کارخانه‌هایی که کالای خاص شما را می‌سازند در خارج از کشور مستقر هستند، تولید خارج از کشور ممکن است انتخاب بهتری باشد. به عنوان مثال، تولید کفش در ایالات متحده ممکن است دشوار باشد، زیرا کارخانه‌های تولید کفش کم هستند.

 

قدم بعدی که لانگ پیشنهاد می‌کند، یافتن یک پایگاه داده در زمینه منبع قابل اعتماد برای یافتن شرکای کارخانه است. او می‌گوید  هنگام جستجوی شرکا، به سه چیز اصلی توجه کنید: حداقل مقدار سفارش، تجربه در زمینه محصول و امکان بازدید از کارخانه.

 

برای انتخاب یک کارخانه، باید تعیین کنید که آیا ملاحظات اخلاقی در اولویت هستند یا خیر. کارخانه‌ای که محصول شما را تولید می کند در مسیر توسعه شرکت شما قرار گرفته است و به گونه‌ای ارزش های شرکت شما را منعکس می‌کند.

 

 

یک هویت برند منحصر به فرد بسازید

 

هنگام ارائه محصول به بازار یک هویت برند منحصر به فرد بسازید

 

لانگ می‌گوید ایجاد یک تجربه برند متقاعدکننده به اندازه ایجاد یک محصول عالی مهم است. به یاد داشته باشید که مصرف‌کنندگان باهوش هستند و هر روز در معرض برندها و محصولات بسیاری هستند. برای ارائه یک هویت منحصر به فرد و جذاب باید بدانید که چگونه خود را متمایز کنید.

 

بر اساس گزارش سال ۲۰۱۷  Cone Communications حدود ۸۷ درصد از مصرف‌کنندگان، یک محصول را صرفاً به دلیل ارزش‌های برند خریداری می‌کنند. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که ۷۸ درصد از مصرف‌کنندگان می‌خواهند شرکت‌ها به مسائل مهم عدالت اجتماعی بپردازند. مصرف‌کنندگان متوجه هویت‌های جعلی برند می‌شوند. ساختن یک نام تجاری بر اساس آنچه که ترند است، کافی نیست. مصرف‌کنندگان می‌خواهند با یک برند منحصر به فرد که معتبر است ارتباط برقرار کنند.

 

لانگ هشدار می‌دهد که یک اشتباه رایج این است که اکثر بودجه خود را صرف توسعه محصول و خرید موجودی می‌کنید و فضای کافی برای کارهایی مانند یک لوگوی عالی یا کپی رایت متقاعدکننده باقی نمی‌گذارید. توصیه می‌کنم ۵۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ دلار را برای کارهایی مانند طراحی گرافیک، کمک به پیام‌رسانی، طراحی وب و فروشندگانی که با آنها کار می‌کنید، اختصاص دهید.

 

بدیهی است که در مسیر ارائه یک محصول به بازار، می‌توانید خیلی بیشتر روی این کارها و خدمات هزینه کنید. اما این محدوده قیمتی که گفته شد، دستتان را برای خلاقیت‌های فوق‌العاده باز می‌گذارد.

حتما بخوانید  درباره دارک استور و اهمیت آن در تجارت الکترونیک و خرده فروشی

 

 

بازاریابی به روش iterative marketing را امتحان کنید

 

هنگام ورود یک محصول به بازار بازاریابی به روش iterative marketing را امتحان کنید

 

همانطور که مصرف‌کنندگان از شرکت‌هایی با هویت برند منحصر به فرد استقبال می‌کنند، در عین حال علاقه‌مند به مشارکت در تلاش‌های بازاریابی هستند که فراتر از کمپین‌های سنتی است.

 

بازاریابی به روش iterative marketing تکنیک ایجاد مکالمه است.بازاریابی تکراری روشی ساختار یافته برای برنامه‌ریزی، اجرا و بهینه‌سازی بازاریابی است. این کار مستقل از هر پلتفرم فناوری است. این نوع بازاریابی در مقابل مجموعه‌ای از ابزارها و تکنیک‌ها را برای اعمال رشد و توسعه مستمر در فعالیت بازاریابی شما ارائه می‌دهد.

 

لانگ می‌گوید که موفق‌ترین سازندگانی که با آنها کار می‌کنیم، اهمیت بازاریابی تکراری را درک می‌کنند. به جای اینکه چندین چیز را در یک زمان امتحان کنند یا تمام پول خود را در یک کمپین بازاریابی بزرگ جاه‌طلبانه خرج کنند، در یک کانال محدود می‌شوند و روی آن کار می‌کنند. قبل از اینکه به سمت گام بعدی بروید، ابتدا رویکرد خود را اصلاح و کامل کنید.

 

پیشنهاد می‌کنم گزینه‌های بازاریابی خود را به ترتیب بر اساس آنچه که طبیعتاً در آن مهارت دارید، جایی که مشتریان شما بیشترین زمان را صرف می‌کنند و رقبای شما کمترین فعالیت را دارند، اولویت قرار دهید. سپس یکی یکی بروید و تلاش های خود را به صورت روشمند محک بزنید. ممکن است یک استراتژی بازاریابی مورد توجه قرار نگیرد و این اشکالی ندارد.

 

به جای گرفتار شدن، حرکت کنید. زیبایی دنیای امروز این است که شما گزینه‌های زیادی برای یافتن مشتری دارید. یک مدل مبتنی بر داده و شخصیت محور در مسیر ارائه محصول به بازار به شرکت‌ها این قدرت را می‌دهد که در زمانی که استراتژی کار نمی‌کنند، به سرعت مسیر تلاش های خود را تغییر دهند.

 

 

کانال‌های فروش مناسب را انتخاب کنید

 

 

هنگام ارائه محصول به بازار هنگام ارائه محصول به بازار کانال‌های فروش مناسب را انتخاب کنید کانال‌های فروش مناسب را انتخاب کنید

 

هنگام انتخاب کانال‌های فروش برای ارائه محصول خود به بازار، گزینه‌های متعددی برای انتخاب وجود دارد. مانند فروش شخصی، برون سپاری فروش، خرده فروشی، بازاریابی مستقیم، تجارت الکترونیک و عمده فروشی. اگر همه‌گیری کرونا به کارآفرینان چیزی یاد داده باشد، ارزش داشتن کانال‌های فروش متعدد است. بر اساس گزارش اکتبر ۲۰۲۰ پلتفرم توصیه نرم افزار GetApp، حدود ۹۲ درصد از کسب و کارهای کوچک در ایالات متحده بین ماه‌های مارس و ژوئن پیوت (pivote) کرده‌اند.

 

پیوت (pivote) به معنای تغییر اساسی جهت یک کسب و کار در زمانی است که متوجه می‌شوید محصولات یا خدمات فعلی نیازهای بازار را برآورده نمی‌کنند. هدف اصلی یک Pivot کمک به یک شرکت برای بهبود درآمد یا بقای آن در بازار است. پیوت زمانی است که یک کسب و کار جهت استراتژی‌های خود را تغییر می‌دهد.

 

درواقع یک کسب‌ و‌ کار سعی می‌کند خودش را از مسیر دیگری به موفقیت برساند. این گزارش نشان می‌دهد که ۵۸ درصد از کسب و کارهای کوچک به یک کانال تحویل آنلاین جدید تغییر مکان داده‌اند.

 

 

سخن پایانی

 

به عنوان کارآفرین ما در تلاش هستیم تا نوآور و خلاق باشیم. رویاپردازی درباره احتمالات و زنده کردن ایده‌های درخشان هیجان انگیز است. راه اندازی و ارائه یک محصول به بازار می‌‌تواند مسیری طولانی باشد، اما با برنامه‌ریزی و آینده‌نگری مناسب، می‌تواند یک ماجراجویی سرگرم‌کننده و سودآور نیز باشد.

 

منبع: entrepreneur

 

کالابرگ الکترونیک