چطور یک پیوت (Pivot) موفق در کسب و کار داشته باشیم

چطور یک پیوت (Pivot) موفق در کسب و کار داشته باشیم


5 دی 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
چطور یک پیوت(Pivot) موفق در کسب و کار داشته باشیم

یک پیوت (Pivot) موفق در کسب و کار می‌تواند جان تازه‌ای به یک کسب‌ و کار شکست‌ خورده بدهد. اما این کار به این معناست که باید از صفر شروع کنید و تمام سرمایه‌گذاری‌هایی را که قبلاً در شرکت خود انجام داده‌اید کنار بگذارید. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش به شما می‌گوییم پیوت چیست، بهترین زمان پیوستن به پیوت کی است، چگونه یک پیوت موفق در کسب و کار داشته باشیم و به معرفی چند نمونه از پیوت‌های موفق پرداخته‌ایم.

 

 

یک مثال از یک پیوت(Pivot) موفق در کسب و کار

 

بسیاری از استارت‌آپ‌ها ابتدا بر ایجاد پایگاه کاربری خود تمرکز می‌کنند و سپس تعیین می‌کنند که چگونه می‌توانند به بهترین شکل از آن پایگاه درآمد کسب کنند. به عنوان مثال، Slack به عنوان یک شرکت بازی به نام Tiny Spec شروع به کار کرد و اپلیکیشن ارتباطی تیم آن برای استفاده داخلی توسعه یافت.

 

این شرکت به زودی متوجه شد که برنامه‌اش می‌تواند برای کسب‌وکارهای دیگر مفید باشد و به این ترتیب بود که به یکی از محبوب‌ترین ابزارهای همکاری تیمی تبدیل شد. اگر در مورد پیوت (Pivot) موفق در کسب و کار خود فکر کرده‌اید، قبل از اینکه به سمت جلو حرکت کنید، باید بدانید پیش نیاز آن چه چیزی است.

 

 

بیشتر بخوانید: ۶ نکته کلیدی که باید هنگام ارائه یک محصول به بازار در نظر بگیرید

 

 

پیوت (Pivot) چیست؟

 

پیوت(Pivot) چیست؟

 

پیوتئ(Pivot) به معنای تغییر اساسی جهت یک کسب و کار درست در زمانی است که متوجه می‌شوید محصولات یا خدمات فعلی نیازهای بازار را برآورده نمی‌کنند. هدف اصلی یک پیوت (Pivot) موفق در یک کسب و کار کمک به یک شرکت برای بهبود درآمد یا بقای آن در بازار است. روشی که شما کسب و کار خود را در شرایط پیوت قرار می‌دهید، می‌تواند متفاوت باشد.

 

 

چه وقت زمان مناسب برای پیوت (Pivot) است؟

 

پیوت (Pivot) یک قرص جادویی نیست که بتواند تمام مشکلات تجاری شما را حل کند. شرکت‌ها باید فقط در مواقعی که کاملاً ضروری است، پیوت را در نظر بگیرند. این اقدام  باید آخرین راه‌حل باشد، وقتی همه گزینه‌های دیگر بررسی و اجرا شده است.

 

زمان مناسب برای یک پیوت (Pivot) موفق در کسب و کار ممکن است در شرایطی باشد که در زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

 

• حتی پس از صرف مقدار زیادی پول و منابع، نمی توانید پیشرفت زیادی را مشاهده کنید.

حتما بخوانید  برای موفق شدن تلاش کردن مهم است یا استعداد؟

• فقط رقابت بیش از حد وجود دارد.

• پیشرفت شرکت کاهش یافته است.

• فقط یکی از ویژگی‌ها یا خدمات شرکت شما مورد توجه قرار می‌گیرد.

• مشتریان به محصولات شما آنطور که فکر می‌کردید پاسخ نمی‌دهند.

• دیدگاه شما در مورد صنعت تغییر کرده است.

 

 

به جای یک راه حل کامل، روی یک ویژگی تمرکز کنید

 

کلید یک پیوت(Pivot) موفق کسب و کار

.

کلید یک پیوت (Pivot) موفق کسب و کار را می‌توان در یکی از ویژگی‌های محصول شما یافت. هیچ راه‌حلی نمی‌تواند همه چیز برای همه باشد. هر چه سعی کنید ویژگی‌های بیشتری را به یکباره به محصول خود اضافه کنید، بیشتر باعث سردرگمی مشتریان می‌شوید. در عین حال تاثیر بازاریابی شما کم می‌شود. در عوض، رویکرد «کمتر، بیشتر است» را برای یک پیوت (Pivot) موفق در کسب و کار در نظر بگیرید.

 

 

اهدافی را انتخاب کنید که با کسب و کار شما همسو باشد

 

در مسیر یک پیوت (Pivot) موفق در کسب و کار، نباید فراموش کنید که وقتی کسب و کار خود را تغییر می‌دهید، نحوه عملکرد شرکت خود را تغییر می‌دهید. اهداف جدیدی را تعریف کنید که با تجارت جدید و محوری شما همسو باشد. در مورد اهداف درآمدی جدید و تعداد جذب مشتری تصمیم بگیرید. به خاطر داشته باشید که مقایسه کسب و کارتان با همان اهداف قدیمی به شما ایده روشنی در مورد عملکرد شرکت‌تان نمی‌دهد.

 

 

مخاطبان هدف خود و مشکلات آنها را درک کنید

 

کلید یک پیوت(Pivot) موفق کسب و کار

 

اگر محصول شما فروش نمی‌رود، اما مشکلی در آن پیدا نمی‌کنید، ممکن است آن را به مخاطب هدف اشتباهی می‌فروشید. ممکن است شما یک ابزار SaaS برای مشتریان داشته باشید که می‌تواند برای مشاغل B2B عالی باشد ولی به درد تجارت B2C نمی‌خورد.

 

در چنین شرایطی یک پیوت (Pivot) موفق در کسب و کار برای فروش مستقیم محصول به شرکت‌های B2B می تواند به شما در بهبود فروش و جذب آن‌ها به عنوان مشتری خود کمک کند. در این صورت، اصلاً نیازی به تغییر محصول خود نخواهید داشت. شما فقط باید استراتژی بازاریابی خود را تغییر دهید.

 

 

 

آنچه رقبایتان انجام می‌دهند را تجزیه و تحلیل کنید

 

کلید یک پیوت(Pivot) موفق کسب و کار

 

قبل از پیوت به آنچه که رقبای مستقیم شما انجام می‌دهند توجه کنید. بررسی کنید که چگونه می‌توانید آن را بهتر انجام دهید. اگر قصد دارید محصولات یا خدمات مشابه رقبای خود را با قیمتی مشابه ارائه دهید، ممکن است نتوانید نتایج قابل توجهی را بدست آورید. در عین حال، به این موضوع توجه داشته باشید که رقبای شما چقدر بزرگ هستند. اینکه آیا استارتاپ کسب و کار شما می‌تواند با با توجه به بزرگی و توسعه آن‌ها در بازار، با آن‌ها رقابت کند یا نه.

 

 

به زبان مخاطب خود صحبت کنید

 

غالباً یک pivot به عنوان ارائه یک محصول یا خدمات جدید در نظر گرفته می‌شود. با این حال، همیشه اینطور نیست. پیام‌رسانی مناسب بسیار مهم است. زیرا حتی یک ایده عالی نیز می‌تواند در صورتی که با مخاطبان شما همراه نباشد، مورد توجه قرار نگیرد. برای اینکه ارزش خود را به طور کامل نشان دهید، به یک ویژگی نادیده گرفته شده توجه کنید.

حتما بخوانید  همه چیز در مورد نمایشگاه اکسپو (EXPO) 2020 دبی

 

یک نام تجاری جدید ممکن است بسیار بیشتر از پیام‌های کسب و کار شما که ویژگی اصلی‌تان را برجسته می‌کند، در بین مخاطبان هدف شما طنین انداز شود.

 

 

قبل از اینکه حرکتی انجام دهید، استراتژی داشته باشید

 

در مسیر یک پیوت (Pivot) موفق در کسب و کار بهتر است قبل از اینکه حرکتی انجام دهید، استراتژی داشته باشید. راه‌های زیادی برای پیوت کسب‌وکار شما وجود دارد. بهتر است مطمئن شوید که همه افراد شرکت شما قبل از ایجاد هر گونه تغییر عمده، از این موضوع آگاه هستند. محصول پیوت شده خود را آزمایش کنید و یک استراتژی درست و تاثیر گذار کامل ایجاد کنید.  قبل از اجرا استراتژی پیوت بهتر است با تمام بخش‌های اصلی شرکت هماهنگ باشید.

 

 

نمونه‌هایی از پیوت های موفق

 

نتفلیکس نمونه‌ای عالی از پیوت(Pivot) موفق یک کسب و کار آنلاین

 

نتفلیکس (Netflix)

 

نتفلیکس نمونه‌ای عالی از پیوت (Pivot) موفق یک کسب و کار آنلاین است. امروزه بینندگان نتفلیکس را با تماشای زیاد فصل‌های متوالی سریال‌های اوریجینال می‌شناسند. اپلیکیشن  نتفلیکس این روزها به یکی از برنامه‌های اصلی که در اکثر خانه‌ها وجود دارد، تبدیل شده است. مردم به راحتی فراموش می‌کنند که چند سال پیش نتفلیکس سرویسی بود که دی وی دی‌ها را به صندوق پستی شما تحویل می داد.

 

نتفلیکس به تدریج پلتفرم سرویس استریم اضافه کرد. این درحالیست که امروزه بسیاری از مصرف‌کنندگان دیگر دستگاه پخش دی‌وی‌دی ندارند، اما به پخش ویدیو در تلفن، رایانه و سایر دستگاه‌های خود عادت دارند. این پیوت (Pivot) موفق از سرویس دی وی دی قدیمی از طریق پست، ثبات را برای شرکت فراهم کرد.

 

به تدریج این سرویس به بخش بسیار کوچکتری از خدمات شرکت تبدیل شد. نتفلیکس شاهد یک بازار در حال تغییر بود. علاوه بر این، نتفلیکس نیاز به محتوای دائمی در حال تغییر و متنوع را تشخیص داد. نتفلیکس یک نمونه برجسته از پیوت (Pivot) موفق برای استفاده از بازارهای نوظهور و تقاضای مصرف‌کنندگان مبتنی بر فناوری است.

 

 

اینستاگرام

 

به عنوان مثال اینستاگرام به عنوان یک شرکت آنلاین با نام Burbn شروع به کار کرد که به کاربران اجازه می‌داد فیچرها و تصاویر مورد علاقه خود را منتشر کرده و در مورد تصاویر منتشر شده نظر بدهند. Burbn به عنوان یک پروژه پاره وقت برای یکی از بنیانگذاران با نام کوین سیستروم برای یادگیری کدنویسی آغاز شد.

 

همانطور که مشخص شد رایج‌ترین ویژگی اشتراک گذاری عکس است. سیستروم پتانسیل بیشتری را در بازار دید. او برنامه را ساده کرد و نام آن را اینستاگرام گذاشت. ۲ سال بعد فیسبوک اینستاگرام را به قیمت ۱ میلیارد دلار خریداری کرد.

 

 

سخن پایانی

 

بنابراین یک پیوت(Pivot) موفق در کسب و کار می‌تواند تاثیر زیادی در رشد و توسعه آن داشته باشد. اما باید دقت داشت قبل از انجام تغییرات به نکات مهمی چون شناسایی مخاطبان هدف، بررسی رقبا و استراتژی پیوت توجه کرد.‌

 

 

منبع: forbes

کالابرگ الکترونیک