بازاریابی همهمه ای (Buzz marketing) چیست؟

بازاریابی همهمه ای (Buzz marketing) چیست؟


17 آبان 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بازاریابی همهمه ای buzz marketing چیست؟

آیا تا به حال در مورد باز مارکتینگ، بازاریابی وزوز یا بازاریابی همهمه ای (Buzz marketing) که به بازاریابی سر و صدا هم معروف است چیزی شنیده اید؟ برخی بازاریابی همهمه ای را بازاریابی دهان به دهان نیز می نامند. حقیقت این است که در این روش بازاریابی همه افراد اغلب بدون این که متوجه شوند در نقش یک بازاریاب ظاهر می شوند. آن ها با هیجان و هیاهو محصول و یا خدمات یک کسب و کار را به دیگری معرفی می کنند. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی مجله کوروش به معرفی بازاریابی همهمه ای و مزایای آن پرداخته ایم.

 

 

 

تعریف بازاریابی همهمه ای (Buzz marketing) یا باز مارکتینگ

 

تعریف بازاریابی همهمه ای (Buzz marketing) یا باز مارکتینگ

 

بازاریابی همهمه ای (Buzz marketing) یک نوع بازاریابی پر سر و صدا است که برند ها و بازاریابان از افراد عادی به عنوان ابزاری برای تبلیغ برند تجاری استفاده می کنند. این نوع بازاریابی از طریق ارتباط دهان به دهان صورت می گیرد. هیجان مصرف کنندگان هدف قرار داده می شود. در نتیجه مشتریان تحریک می شوند تا در مورد یک محصول یا خدمات با دیگری صحبت کنند.

 

نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی سر و صدا یا همهمه ای (Buzz marketing)

 

نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی همهمه ای (Buzz marketing)

 

بازاریابان اغلب از رسانه های اجتماعی و اینفلوئنسر ها برای شروع گفتگو در بازاریابی سر و صدا یا باز مارکتینگ یا همهمه ای (Buzz marketing) استفاده می کنند. آن ها در عین حال از محتوای خلاقانه، تبلیغات و رویدادهای زنده برای جلب توجه مخاطبان و ایجاد هیجان در آن ها استفاده می کنند. ایده پشت پرده این نوع بازاریابی این است که کمپین آن قدر منحصر به فرد باشد که مقاومت در برابر آن سخت باشد. در نتیجه تبلیغات ویروسی می شوند و در معرض دید حداکثری قرار می گیرند.

 

 

هدف گیری گروه های خاص در بازاریابی دهان به دهان

 

بازاریابی همهمه ای (Buzz marketing) با انواع دیگر بازاریابی مانند بازاریابی پستی، متفاوت است. چرا که گروه های خاصی از افراد را در مکان های خاص هدف قرار می دهد. در این نوع بازاریابی این کار هم به صورت آنلاین و هم حضوری با هدف ایجاد سریع علاقه و هیجان صورت می گیرد. ایده این است که به جای این که پیام با گیرنده اول متوقف شود، به طور مداوم منتقل شده و سریع منتشر شود.

 

بیشتر بخوانید: بازاریابی مصرفی (B2C Marketing) چیست؟

 

 

چه کسب و کارهایی از بازاریابی همهمه ای (Buzz marketing) استفاده می کنند؟

 

چه کسب و کار هایی از بازاریابی همهمه ای (Buzz marketing) استفاده می کنند؟

 

شرکت های مختلف بزرگی از دومینو پیتزا گرفته تا اسپاتیفای از شیوه بازاریابی همهمه ای یا بازاریابی دهان به دهان استفاده کرده اند. زمانی که پیتزاهای زنجیره ای کمپین خود را رقم زدند، یک شور و هیجان اجتماعی ایجاد شد. در این نوع بازاریابی یک تکنیک جالب به کار گرفته شد.

حتما بخوانید  استراتژی بازاریابی درون فروشگاهی در صنعت خرده فروشی

 

مشتریان متعهد بودند تا چاله های جاده ها را که نیاز به تعمیر دارند، معرفی کنند. ایده پشت پرده این کمپین این بود که چاله ها، مجرمان اساسی خراب شدن پیتزا در حین تحویل هستند. بازاریابی همهمه ای دومینو پیتزا، سر و صدای زیادی به پا کرد و دهان به دهان منتقل شد. همین موضوع باعث شد تا این شرکت بتواند در جهت آگاهی از برند تجاری خود بسیار موفق عمل کند.

 

 

بازاریابی سر و صدا در شرکت های کوچک و بزرگ

 

بازاریابی سر و صدا در شرکت های کوچک و بزرگ

 

با این حال این نوع بازاریابی پر سر و صدا چیزی نیست که به شرکت های بزرگ محدود باشد. به عنوان مثال تصور کنید که یک نانوایی جدید در یک شهر کوچک مراسم افتتاحیه دارد. این نانوایی در روز افتتاحیه خود کوکی های رایگان هدیه می دهد. این موضوع در رسانه های اجتماعی تبلیغ می شود.

 

احتمالا در جامعه هم به صورت آنلاین و هم در مکالمات حضوری واقعی سر و صدا ایجاد می کند و دهان به دهان می چرخد. اگر چه در مثال فوق مقیاس نسبتا کوچکی لحاظ شده است، اما همچنان یک نمونه کاملا خوب از یک نوع بازاریابی پر هیاهو است.

 

مخاطبان هدف بازاریابی همهمه ای یا دهان به دهان چه کسانی هستند؟

 

مخاطبان هدف بازاریابی همهمه ای (Buzz marketing) چه کسانی هستند؟

 

مخاطبان هدف در بازاریابی همهمه ای (Buzz marketing) گروهی هستند که به احتمال زیاد محصول و یا خدمات شما را خریداری می کنند. آن ها برای پاسخ گویی به کمپین بازاریابی دهان به دهان و پر سر و صدای برند تجاری شما مناسب ترین افراد هستند. بازار هدف شما ممکن است هر کسی باشد. از دانشجویان گرفته تا بازنشستگان.

 

ممکن است گروهی باشند که علاقه مند به تناسب اندام بوده و یا صاحب یک حیوان خانگی هستند. نگاهی گذرا به انواع مختلف اینفلوئنسرها و گروه های رسانه های اجتماعی آنلاین بیاندازید. این موضوع می تواند به شما ایده دهد که چند نوع بازار وجود دارد. بنابراین برند شما می تواند به طور بالقوه آن ها را هدف قرار دهد.

 

 

بیشتر بخوانید: بازاریابی تنوع گرا یا (Diversity Marketing) چیست؟

 

 

مزایای بازاریابی همهمه ای (Buzz marketing) و ماهیت ویروسی آن

 

مزایای بازاریابی همهمه ای (Buzz marketing)

 

بازاریابی همهمه ای (Buzz marketing) به دلیل سر و صدا و هیجان زیادی که ایجاد می کند، ماهیت ویروسی دارد و معمولا در صورت اجرای درست و خلاقانه آن مزایای زیادی دارد. یکی از مزایای مهم آن سرعت انتقال است. در این نوع بازاریابی به دلیل ماهیت جلب توجه و توانایی در اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی، علاقه و آگاهی از برند تجاری به سرعت افزایش می یابد.

 

مصرف کنندگان در اختیار شما هستند. هنگامی که یک کمپین را شروع کردید، باید بتوانید بازاریابی پر سر و صدا را به درستی انجام دهید. اگر این کار را کنید، بخشی از بار بازاریابی به دوش مصرف کنندگان می افتد.

 

 

تاثیرگذاری مصرف کنندگان در بازاریابی وزوز

 

در حقیقت مصرف کنندگان کارهای سنگین تر را انجام می دهند. آن ها در مورد تبلیغات صحبت می کنند. در عین حال محتوایی را که به آن پرداخته اید، به اشتراک می گذراند. آن ها می توانند کاملا همهمه ایجاد کنند. یکی دیگر از مزایای بازاریابی همهمه ای یا بازاریابی وزوز بحث مقرون به صرفه بودن آن است.

حتما بخوانید  بررسی تفاوت اومنی چنل با مولتی چنل

 

 

بازاریابی دهان به دهان مقرون به صرفه است

 

بازاریابی دهان به دهان مقرون به صرفه است

 

بازاریابی دهان به دهان در مقایسه با بسیاری از انواع دیگر بازاریابی کاملا مقرون به صرفه است. هزینه نسبتا پایین آن می تواند به شما کمک کند تا بازگشت سرمایه بهتری داشته باشید. کمپین های خارج از چارچوب از جمله مزایای این نوع بازاریابی است. در این نوع بازاریابی برای برند شما این فرصت ایجاد می شود تا با خلاقیت و عملکرد خارج از چارچوب ها، برجسته شوید.

 

شما می توانید کمپین های به یاد ماندنی و سرگرم کننده ای را راه اندازی کنید. بسیاری از برند های بزرگ در دنیا سعی کرده اند تا جنبه سرگرم کننده ای کمپین ها را در این نوع بازاریابی لحاظ کنند.

 

 

رشد آگاهی از برند و تعامل

 

رشد آگاهی از برند و تعامل

 

در این نوع بازاریابی آگاهی از برند، تعامل و نرخ تبدیل بسیار رشد می کنند. مصرف کننده ای که قبلا برند خاصی را خریداری نکرده و یا در مورد آن چیزی نشنیده است، هدف شما قرار می گیرد. یک پست ویروسی در رسانه های اجتماعی در مورد یک رویداد بازاریابی پر طرفدار را می بیند. این رویداد مسابقه ای برای برنده شدن یکی از محصولات برند است.

 

بنابراین علاقه مصرف کننده جلب می شود. همین موضوع به تنهایی به معنی موفقیت در ایجاد آگاهی از برند است. هنگامی که مصرف کننده در این رویداد شرکت می کند، این فرصت را دارد که محصول را امتحان کند. مصرف کننده از طیف اقلام جالبی که برند ارائه می دهد، شگفت زده شده است. به این ترتیب تصویر برند شما در ذهن او ثبت می شود.

 

 

بیشتر بخوانید: آگاهی از برند چیست؟

 

 

تاثیر کمپین های تبلیغاتی هیجان انگیز در بازاریابی همهمه ای

 

برند های خلاق می توانند از این طریق کمپین های تبلیغاتی هیجان انگیز و غیر منتظره ای را شکل دهند. اگر مصرف کننده برای شرکت در مسابقه ثبت نام کند، اطلاعات تماس خود را در اختیار شما قرار داده است. بنابراین شما می توانید با استفاده از بازاریابی همهمه ای (Buzz marketing) به طیف گسترده ای از داده های مشتریان دسترسی پیدا کنید.

 

سخن پایانی

 

سخن پایانی

 

بازاریابی همهمه ای (Buzz marketing) یا بازاریابی سر و صدا یک روش بازاریابی مقرون به صرفه است. شما از هیجان ایجاد شده در مشتریان در مسیر تبلیغات خود استفاده می کنید. واکنش های زنجیره ای و ویروسی مصرف کنندگان باعث می شود تا طیف گسترده ای از افراد با برند شما به صورت دهان به دهان آشنایی پیدا کنند.

 

کمپین های آنلاین و آفلاین هر دو می توانند در مسیر هدف گذاری این نوع بازاریابی دهان به دهان قرار گیرند. از طریق هر دو نوع کمپین شما می توانید وارد تعامل با مخاطبان هدف خود شوید. یکی از راهکار های مناسب در موفقیت این نوع بازاریابی، استفاده از بلاگر های معروف و استراتژی بازاریابی اینفلوئنسر مارکتینگ است.

 

 

منبع: izea

 

کالابرگ الکترونیک