طرز تهیه کروسان پنیری نرم و داغ | مرحله به مرحله با دستور ساده

طرز تهیه کروسان پنیری نرم و داغ | مرحله به مرحله با دستور ساده


9 آبان 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کروسان پنیری

کروسان پنیری یک نوع نان شیرینی هلالی شکل و خوشمزه فرانسوی است که معمولا از آن برای صبحانه با قهوه یا میان وعده استفاده می‌شود. برای تهیه این مدل کروسان می‌توانید از انواع پنیر صبحانه استفاده کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه کروسان پنیری و همه فوت و فن‌های درست کردن این نان شیرینی بی‌نظیر آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه کروسان پنیری با خمیر

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
خمیر مایه فوری ۱/۲ قاشق غذاخوری
شکر ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره ۵۰ گرم برای سطح خمیر و ۱۰۰ گرم برای تهیه خمیر
سرکه ۱ قاشق غذاخوری
آرد سفید گندم ۲ و ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پنیر صبحانه به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم
زرده تخم مرغ ۱ عدد برای رومال کروسان‌ها

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ ساعت

مدت زمان پخت کروسان پنیری: ۱۵ دقیقه

میزان کالری ۱ عدد کروسان پنیری کوچک: حدود ۱۷۴ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه کروسان فرانسوی پنیری

مراحل طرز تهیه کروسان پنیری

درست کردن کروسان پنیری فرانسوی سریع و راحت‌تر از آن چیزی است که فکرش را کنید. کروسان را به صورت کروسان شکلاتی، کروسان لوتوس، کروسان پسته، کروسان پنیری یا هر طعم دیگری که دوست دارید آماده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه کروسان پنیری آشنا شوید.

مرحله اول؛ خمیر کروسان را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کروسان پنیری باید در یک ظرف مایه خمیر، شکر و آب را با هم ترکیب کنید. سپس شیر، ۱۰۰ گرم کره در دمای محیط (یعنی کره‌ای که نیمه جامد شده، و سرکه را اضافه کنید. در ادامه آرد ۲ بار الک شده و نمک را اضافه کنید و همه مواد را با دست مخلوط کنید تا خمیری یکدست ایجاد شود. در این مرحله ممکن است خمیر کمی چسبنده باشد.

می‌توانید شکر، شیر، کره و سرکه را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم؛ اجازه دهید خمیر استراحت کند

در این مرحله باید سطح کار را آردپاشی کنید. خمیر را به قسمت‌های مساوی (حدود ۱۰ قسمت) تقسیم کنید. سپس روی خمیر را بپوشانید و صبر کنید تا خمیر برای ۱۰ دقیقه استراحت کند.

برای تهیه آرد به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

حتما بخوانید  طرز تهیه معروف ترین شیرینی‌ های سنتی یزد برای عید نوروز

مرحله سوم؛ خمیر را به صورت لایه لایه درست کنید

در این مرحله باید یکی از تکه‌های خمیر را بردارید و با وردنه پهن کنید. با برس مقداری کره روی خمیر بمالید. یک لایه خمیر دیگر را پهن کنید و روی خمیری که کره زدید، بگذارید. این کار را ادامه دهید و ۵ لایه خمیر را روی هم بگذارید.

برای تهیه کره به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله چهارم؛ خمیر را در فریزر بگذارید

بعد از آماده کردن لایه‌های خمیر باید روی آن را بپوشانید و برای مدت ۲۰ دقیقه در فریزر بگذارید. انجام دادن این مرحله موجب لایه لایه شدن خمیر شما می‌شود.

مرحله پنجم؛ خمیر را پهن کنید

در این مرحله از آموزش تهیه بهترین رسپی نان شیرینی کروسان پنیری باید مقداری آرد روی سطح کار بپاشید. خمیر را از فریزر خارج کنید و روی سطح کار قرار دهید. با وردنه خمیر را تا جایی که می‌توانید پهن کنید.

مرحله ششم؛ سطح خمیر را به کره آغشته کنید

۵۰ گرم کره در دمای محیط داشتیم. در این مرحله با استفاده از برس تمام سطح خمیر را به کره‌ای که در دمای محیط است و نیمه جامد شده آغشته کنید. سپس کناره‌های خمیر را به سمت داخل تا کنید و روی آن کره بمالید.

در انتها دو طرف خمیر را نیز رو به داخل تا کنید تا خمیر به صورت مربعی شکل شود. در انتها و روی آن را نیز به کره آغشته کنید. حالا خمیر را بپوشانید و برای ۲۰ دقیقه در فریزر بگذارید تا خمیر بار دیگر استراحت کند.

مرحله هفتم؛ خمیر را برش دهید

در این مرحله باید خمیر را از فریزر خارج کنید و دوباره با وردنه تا جایی که می‌توانید خمیر را پهن کنید. حالا با کمک کاتر آشپزی یا چاقو خمیر را به صورت ۷ و ۸ برش دهید.

مرحله هشتم؛ پنیر را روی خمیرها قرار دهید

پنیر را روی خمیرهای کروسان پنیری قرار دهید

در این مرحله فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. بعد از آماده کردن خمیر باید مقداری پنیر صبحانه در پهن‌ترین قسمت خمیر قرار دهید.

خمیر کروسان پنیری را به سمت نوک مثلثی خمیر تا بزنید

سپس از همان قسمت شروع به رول کردن خمیر به سمت نوک تیز مثلث و پیچاندن خمیر به شکل حلزون کنید (مطابق شکل بالا). روی خمیر را برای ۱ ساعت و نیم بپوشانید تا استراحت کند. 

می‌توانید انواع پنیر صبحانه را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله نهم؛ رومال کروسان را آماده کنید

رومال کروسان پنیری را آماده کنید

برای رومال کردن کروسان پنیری باید یک عدد زرده تخم مرغ را با یک قاشق غذاخوری شیر ترکیب کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شود. سینی فر را با مقداری روغن مایع چرب کنید و کروسان‌ها را در آن بچینید. سپس این ترکیب را با کمک برس روی همه کروسان‌ها بمالید.

برای خرید روغن مایع، تخم مرغ و شیر به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله دهم؛ کروسان‌های پنیری را در فر قرار دهید

در این مرحله از دستور پخت نان کروسان پنیری باید  سپس کروسان‌ها را برای ۱۵ دقیقه در فر قرار دهید. در چند دقیقه پایانی پخت شعله بالای فر را روشن کنید تا نان‌ها کاملا طلایی شوند.

حتما بخوانید  طرز تهیه شربت عناب به ۴ روش در طب سنتی + خواص آن

مرحله یازدهم؛ کروسان‌های پنیری را از فر خارج کنید

کروسان‌های پنیری را از فر خارج کنید

بعد از این که کروسان‌ها طلایی و ترد شدند، آن‌ها را از فر خارج کنید. یک پارچه تمیز روی نان‌ها بیندازید و صبر کنید تا کروسان‌های خوشمزه شما خنک شوند. این کار از خشک شدن کروسان‌ها جلوگیری می‌کند.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه کروسان پنیری

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه کروسان پنیری

  • در صورت تمایل می‌توانید مقداری کنجد روی کروسان‌های پنیری یپاشید تا هم ظاهر جذاب‌تری پیدا کنند و هم خوشمزه‌تر شوند. برای تهیه کنجد به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.
  • برای تهیه کروسان پنیری می‌توانید از هر نوع پنیری صبحانه‌ای که دوست دارید استفاده کنید.
  • زمانی که خمیر کروسان را آماده می‌کنید، در مرحله اول ممکن است خمیر چسبناک باشد. در این مرحله نباید به آن آرد اضافه کنید.

در طرز تهیه کروسان سریع می‌توانید خمیر را در همان ابتدا به صورت ۷ و ۸ برش دهید و پنیر را لای آن بگذارید و آن را فر بگذارید.

  • لایه لایه کردن خمیر و قرار دادن آن در فریزر موجب می‌شود تا کروسان شما حالتی لایه لایه و ترد پیدا کند. در طرز تهیه کروسان سریع می‌توانید خمیر را در همان ابتدا به صورت ۷ و ۸ برش دهید و پنیر را لای آن بگذارید و آن را فر بگذارید.
  • برای تهیه کروسان شکلاتی باید همه مراحل را مطابق با روشی که گفته شد انجام دهید، تنها به جای پنیر از مقداری شکلات داخل خمیر استفاده کنید.
  • برای این که کروسان پنیری شما خوشرنگ شود، می‌توانید مقداری زعفران نیز به ترکیب زرده تخم مرغ و شیر اضافه کنید. می‌توانید زعفران را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • در طرز تهیه خمیر کروسان می‌توانید خمیر مایه را با شیر و ۱ قاشق شکر ترکیب کنید و برای ۱۰ دقیقه صبر کنید تا خمیر مایه عمل کند. سپس می‌توانید سایر مواد خمیر را به خمیر مایه اضافه و خمیر را آماده کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید برای تهیه کروسان پنیری از خمیر هزار لایه آماده نیز استفاده کنید.
  • برای تهیه کروسان مرغ پنیری می‌توانید مرغ را بپزید و به صورت ریش‌ریش درست کنید. سپس آن را با پنیر پیتزا و مقداری ادویه دلخواه ترکیب کنید و به همین صورت در خمیر کروسان قرار دهید.
  • در طرز تهیه کروسان کوچولو می‌توانید همین خمیر را به صورت کوچک برش دهید و کروسان‌ها را در سایز و اندازه کوچک‌تر آماده کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کروسان لافایت پسته به روش کافی شاپی

سوالات متداول

کروسان چیست؟

کروسان یک نوع نان شیرینی صبحانه فرانسوی است که بافت نرم و لایه لایه‌ای دارد و معمولا برای صبحانه با قهوه سرو می‌شود.

برای رومال کردن کروسان پنیری از چه چیزی استفاده می‌شود؟

برای رومال کردن کروسان پنیری می‌توانید از ترکیب زرده تخم مرغ، شیر و کمی زعفران دم‌کرده استفاده کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

آیا می‌توان برای تهیه کروسان پنیری از خمیر هزارلا استفاده کنید؟

یکی از ساده‌ترین روش‌های درست کردن کروسان پنیری، استفاده از خمیر هزار لا آماده است. در این روش تنها باید خمیر را به صورت ۷ و ۸ برش دهید و سپس پنیر را داخل آن بگذارید و خمیر را رول کنید و بپزید.

 

کالابرگ الکترونیک