طرز تهیه کروسان لوتوس با کرم لوتوس به روش قنادی با طعم عالی

طرز تهیه کروسان لوتوس با کرم لوتوس به روش قنادی با طعم عالی


6 آبان 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کروسان لوتوس

کروسان لوتوس یکی از پرطرفدارترین انواع کروسان کافی شاپی است. کروسان‌ها معمولا خمیر‌های پخته شده نرم و لطیفی هستند که داخل آنها با کرم‌های مختلف، شکلات، مربا، نوتلا، خرما و … پر می‌شوند. کرم بیسکویت لوتوس یکی از کرم‌های خوشمزه و مناسب برای درست کردن کروسان است. کروسان‌ لوتوس برای میان وعده‌ مدرسه بچه‌ها یا سر کار هم گزینه‌ای عالی به حساب می‌آید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، طرز تهیه کروسان لوتوس خوشمزه و متفاوت را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه کروسان لوتوس

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد ۱ و ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر کم چرب ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
خمیر مایه فوری ۱ قاشق چای‌خوری
زرده تخم مرغ ۲ عدد
شکر ۲ قاشق غذاخوری
آب ولرم ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک ۱/۴ قاشق غذاخوری
کره ۵۰ گرم

 

مواد لازم برای تهیه کرم لوتوس

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
بیسکویت لوتوس ۱ بسته
شیر غلیظ شده ۱۰۰ گرم
شکر قهوه‌ای ۱ و نیم قاشق غذاخوری
آبلیمو ۱ قاشق چای‌خوری
کره ۱۰ گرم
دارچین ۱/۴ قاشق چای‌خوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۹۰ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت کروسان با کرم لوتوس: ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه کروسان لوتوس

مراحل طرز تهیه کروسان لوتوس

برای تهیه کروسان لوتوس با کرم بیسکویت لوتوس، کرم یا مایه داخل کروسان را باید درست کرده و به عنوان مایه میانی کروسان از آن استفاده کنید. در ابتدا باید خمیر کروسان را درست کنید، سپس کرم لوتوس را آماده کرده و کرم را اضافه کنید و بپزید. در ابتدای کار فر را هم، روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. جزییات مراحل تهیه این کروسان خوشمزه خانگی را در ادامه بخوانید.

مرحله اول: مواد خمیر کروسان را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کروسان لوتوس، خمیر مایه و ۱ قاشق غذاخوری شکر را در یک لیوان یا کاسه بریزید و روی آن را با ۱/۴ لیوان آب ولرم بپوشانید. مواد داخل لیوان را هم بزنید و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا خمیر مایه به عمل بیاید. در این فاصله یک تابه یا قابلمه را روی حرارت بگذارید و ۵۰ گرم کره را در آن بریزید. اجازه دهید کره ذوب شود ولی لازم نیست کاملا داغ شود. بعد تابه را از روی حرارت بردارید.

مرحله دوم: خمیر کروسان را درست کنید

سپس یک قاشق از شکری را که باقی مانده است، به همراه نمک و شیر در تابه بریزید و مواد را هم بزنید. آرد را از قبل دو بار الک کنید.  آرد الک شده را به تدریج به مخلوط شیر اضافه کنید و در این حین، مواد را ورز بزنید. تا حالت خمیری خود را پیدا کند. خمیر مایه به عمل آمده را هم اضافه کنید (یادتان باشد مقدار آرد گفته شده در مواد لازم بعد از ۲ بار الک کردن است).

حتما بخوانید  طرز تهیه 8 غذای خوشمزه با روغن زیتون

برای خرید انواع بیسکویت، شکر، نمک، آرد، شیر و کره می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: خمیر کروسان را استراحت دهید

در این مرحله از طرز تهیه کروسان لوتوس، خمیر را به مدت ۵ دقیقه مدام با دست ورز دهید تا کاملا یک خمیر نرم و یکدست داشته باشید. خمیر را در یک ظرف که کف و دیواره‌های آن را چرب کرده‌اید، بگذارید و روی آن را بپوشانید. ظرف را در یک محیط نسبتا گرم قرار دهید تا خمیر مایه کاملا عمل کند و حجم خمیر به دو برابر برسد. در این فاصله کرم لوتوس را درست کنید.

مرحله چهارم: مواد کرم لوتوس را مخلوط کنید

در زمان استراحت کردن خمیر کروسان، بیسکویت لوتوس را در مخلوط‌کن بریزید. دستگاه را روشن کنید و اجازه دهید بیسکویت‌ها کاملا پودر شده و مثل آرد، نرم شوند. نصف شیر غلیظ شده را اضافه کنید و دوباره مواد را هم بزنید. سپس شکر قهوه‌ای و آبلیمو را اضافه کنید. دوباره مواد را بزنید.

مرحله پنجم: کرم لوتوس را آماده کنید

در ادامه، دارچین، کره و بقیه شکر را اضافه کنید. همه مواد را طوری ترکیب کنید که کاملا یکدست شده و بافت کرم‌مانند پیدا کند. کرم لوتوس را کنار بگذارید.

برای خرید دارچین و آبلیمو می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله ششم: خمیر کروسان را دوباره ورز دهید و روی سطح باز کنید

بعد از اینکه خمیر کاملا استراحت کرد و حجم آن دو برابر شد، دوباره به مدت ۵ دقیقه خمیر را ورز دهید تا یکدست شود. روی یک سطح را کمی آردپاشی کنید. به اندازه یک نارنگی از خمیر بردارید و بین دست‌هایتان گلوله کنید. همه خمیر را به صورت گلوله گلوله در آورید. خمیرها را روی آردها بگذارید و با وردنه باز کنید و به شکل دایره آنها را پهن کنید. همه خمیرها به همین شکل باز کنید تا چندین خمیر گرد پهن شده داشته باشید.

مرحله هفتم: خمیر کروسان را بپیچید

سپس هر لایه خمیر را یکی بعد از دیگری روی هم بگذارید و روی هم بچینید. ۱۰ لایه خمیر را روی هم بگذارید. تمام لایه‌های خمیر را یکی کنید و با وردنه یک دایره بزرگ و نازک از خمیر درست کنید. این دایره بزرگ خمیر را با کاتر یا چاقو به صورت مثلثی برش بزنید. لای هر مثلث، مقداری کرم لوتوس بریزید و مثلث را از قسمت پهن به قسمت باریک رول کنید. در این حالت خمیر خود به خود شبیه «حلزون» رول می‌شود. همه خمیر و کرم را به همین شکل درست کنید تا موادتان تمام شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک آلبالو ساده و شکلاتی به 2 روش در فر و قابلمه

مرحله هشتم: کروسان لوتوس را در فر بگذارید

در آخرین مرحله از طرز تهیه کروسان لوتوس، کف سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و کروسان‌ها را کف سینی فر بچینید. زرده‌های تخم مرغ را به خوبی هم بزنید. می‌توانید زرده‌ها را با کمی آب یا شیر هم رقیق کنید و به عنوان رومال روی خمیرهای آماده شده کروسان بمالید. سینی فر را در طبقه وسط به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قرار دهید تا روی کروسان‌ها طلایی و پخته شوند. کروسان لوتوس شما آماده است.

در صورت تمایل تخم مرغ را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کروسان شکلاتی و ساده

فوت و فن‌های طرز تهیه کروسان لوتوس

فوت و فن‌های طرز تهیه کروسان لوتوس

  • کرم بیسکویتی لوتوس را می‌توانید در شیشه دربسته بریزید و در یخچال برای مدت طولانی نگهداری کنید.
  • بهتر است از شیر تغلیظ شده در طرز تهیه کرم لوتوس استفاده کنید. این شیر حدود ۶۰ درصد از آب خود را، در روند تولید، از دست داده و غلیظ‌تر از شیرهای عادی است. این بافت شیر، برای درست کردن انواع کرم دسر مناسب‌تر است.
  • استفاده از شکر قهوه‌ای در طرز تهیه کرم لوتوس، اختیاری است و می‌توانید به جای شکر قهوه‌ای از شکر سفید استفاده کنید.
  • می‌توانید کرم لوتوس را در کنار کروسان هم سرو کنید و اگر کرم داخل کروسان کم بود، کروسان‌ها را هنگام سرو، داخل کرم بزنید و میل کنید.
  • همراه با کرم لوتوس می‌توانید داخل کروسان را با مغزهای مختلف مثل گردو، پسته و بادام خرد و پودر شده هم پر کنید. انواع مغز آجیل را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.
  • پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه کروسان پسته که با کره پسته و پودر پسته تهیه می‌شود، کروسان لافایت پسته و طرز تهیه کروسان شکلاتی با پرک بادام را هم مطالعه کنید.

سوالات متداول

کرم لوتوس یا کره لوتوس چیست؟

کرم لوتوس یا کره لوتوس چیست؟

«لوتوس» در اصل اسم یک برند تولید بیسکویت است که با این بیسکویت، به همراه مخلفات دیگر مثل شیر، کره و … می‌توانید یک مایه کرمی یکدست درست کرده و از آن برای تهیه مایه میانی کروسان، لایه روی چیز کیک، کاپ کیک و حتی به عنوان صبحانه با نان تست سرو کنید. بیسکویت لوتوس از آرد گندم، شکر، روغن‌های گیاهی (روغن نخل و روغن کلزا)، سویا و نمک درست شده است. بنابراین کره بیسکویت لوتوس سرشار از انرژی بوده و حاوی پروتئین، کربوهیدارت، فیبر غذایی و … است.

از چه خمیری برای درست کردن کروسان لوتوس استفاده کنیم؟

در کل برای تهیه کروسان، معمولا از خمیر هزارلا استفاده می‌شود. این خمیر را هم می‌توانید خودتان در خانه درست کنید و اگر زمان کافی برای تهیه آن ندارید، می‌توانید خمیر هزارلا را به صورت آماده، از فروشگاه‌ها یا شیرینی‌ فروشی‌ها خریداری و استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک