طرز تهیه کروسان لافایت پسته ای با کرم پسته به روش فرانسوی

طرز تهیه کروسان لافایت پسته ای با کرم پسته به روش فرانسوی


10 آبان 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کروسان لافایت پسته ای با کرم پسته به روش فرانسوی

آیا تا حالا کروسان لافایت پسته را خورده‌اید یا از نزدیک دیده‌اید؟ اصولا کروسان لافایت طعمی شبیه کروسان‌های حلزونی متداول دارد ولی شکل ظاهری آن، شبیه «تایر» است و حالتی گرد دارد. این کروسان‌ها معمولا مغزدار نیستند ولی روی آنها با شکلات، انواع کرم و مغزهای مختلف، تزیین و سرو می‌شود. کروسان لافایت از کروسان‌های محبوب و مجلسی در سراسر دنیاست. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه کروسان لافایت پسته ای را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه کروسان لافایت پسته ای

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد سفید گندم ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۲ قاشق غذاخوری
پودر خمیر مایه فوری ۱ قاشق غذاخوری
آب ولرم ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن مایع یا کره ذوب شده ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک ۱/۴ قاشق چای‌خوری

مواد لازم برای تهیه کرم پسته

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پسته بدون نمک ۱۰۰ گرم
شکلات سفید ۱۰۰ گرم
شیر تغلیظ شده ۵۰ گرم
شیر کامل ۱۰۰ گرم
کره ۵۰ گرم

مواد لازم برای رومال کروسان لافایت پسته

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شیر ۳ قاشق غذاخوری
زرده تخم مرغ ۱ عدد

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت کروسان لافایت پسته ای: ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه کروسان لافایت پسته‌ ای

مراحل طرز تهیه کروسان لافایت پسته‌ای

کروسان لافایت پسته‌ای، با همان خمیر کروسان لوتوس و کروسان پسته و کروسان پنیری درست می‌شود، فقط طرز پیچیدن این کروسان، متفاوت است. می‌توان گفت درست کردن این کروسان، راحت‌تر از کروسان حلزونی است. کروسان لافایت را هم به عنوان دسر در مهمانی‌ها و هم برای صبحانه، عصرانه و میان وعده با چای یا قهوه می‌توانید سرو کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه کروسان لافایت پسته‌ای را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد کروسان را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کروسان لافایت پسته، باید خمیر کروسان را آماده کنید. برای این کار، آرد را دو تا ۳ بار الک کنید تا لطیف و نرم شود. خمیر مایه و ۱ قاشق شکر را در یک کاسه بریزید و روی آن آب ولرم بریزید. مواد را هم بزنید و سپس روی آن را بپوشانید. به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا خمیر مایه به عمل بیاید. در این فاصله یک تابه را روی حرارت بگذارید و ۵۰ گرم کره را در آن بریزید. اجازه دهید کره ذوب شود. سپس تابه را از روی حرارت بردارید.

حتما بخوانید  بهترین رژیم غذایی برای کم کاری تیروئید و لیست غذاهای غیرمجاز

در صورت تمایل می‌توانید آرد گندم، شکر و کره را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله دوم: خمیر کروسان را درست کنید

یک قاشق از شکری را که باقی مانده است، با نمک و شیر در تابه بریزید و مواد را هم بزنید. آرد الک شده را طی چند مرحله و به تدریج به تابه اضافه کنید و بعد از هر بار افزودن آرد، مواد را ورز دهید تا حالت خمیری پیدا کند. خمیر مایه به عمل آمده را هم اضافه کنید. دوباره خمیر را به مدت ۵ دقیقه با دست ورز دهید تا کاملا نرم و یکدست شود. اگر نیاز به آب بیشتری داشت، کمی آب اضافه کنید ولی مراقب باشید که خمیرتان شل نشود.

برای خرید نمک و شیر می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به صورت خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: خمیر کروسان را استراحت دهید

در این مرحله از طرز تهیه کروسان لافایت پسته ‌ای، خمیر را در یک ظرف که کف و دیواره‌های آن را چرب کرده‌اید، قرار دهید و روی آن را با پارچه تمیز یا سلفون بپوشانید تا سطح روی خمیر خشک نشود. ظرف را در یک محیط نسبتا گرم قرار دهید تا خمیر مایه عمل کند و حجم خمیر به ۲ برابر برسد. در این فاصله کرم پسته را درست کنید.

مرحله چهارم: مواد کرم پسته را مخلوط کنید

در زمان استراحت کردن و آماده شدن خمیر کروسان لافایت، مغز پسته بدون نمک را در مخلوط‌کن بریزید. دستگاه را روشن کنید و اجازه دهید پسته‌‌ها کاملا پودر شده و مثل آرد، نرم شوند. شیر تغلیظ شده را اضافه کنید و دوباره مواد را هم بزنید. سپس شکلات سفید را بیفزایید. دوباره مواد را بزنید.

برای خرید شکلات، مغز پسته و انواع کره مغزها می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله پنجم: کرم پسته را آماده کنید

در این مرحله، کره و شیر کامل را اضافه کنید. همه مواد را ترکیب کنید تا کاملا یکدست شده و بافت کرم‌مانندی پیدا کند. کرم پسته را کنار بگذارید و خمیر کروسان را آماده کنید. در این مرحله فر را هم روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود.

مرحله ششم: خمیر کروسان را آماده کنید

بعد از اینکه خمیر کاملا استراحت کرد و حجم آن دو برابر شد، دوباره ۵ دقیقه، خمیر را ورز دهید تا هوا و حباب‌های داخل آن خارج شود. روی یک سطح صاف و سرد، کمی آردپاشی کنید. به اندازه یک نارنگی از خمیر بردارید و بین دست‌هایتان گلوله کنید. همه خمیر را به همین شکل چانه کنید. این چانه‌های خمیر را روی آردها بگذارید و با وردنه باز کنید و به شکل دایره آنها را پهن کنید. همه خمیرها به همین شکل باز کنید تا چندین لایه خمیر گرد پهن شده داشته باشید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه نان کروتان پنیری (نان برشته سزار) در فر و بدون فر

مرحله هفتم: خمیر کروسان را با وردنه باز کنید

 در این مرحله، هر لایه خمیر را یکی بعد از دیگری روی هم بگذارید و روی هم بچینید. ۱۰ لایه خمیر را روی هم بگذارید. تمام لایه‌های خمیر را یکی کنید و با وردنه یک دایره بزرگ از خمیر درست کنید. خمیر را از یک گوشه لوله کنید تا حالت استوانه‌ای بگیرید. با وردنه به آرامی روی خمیر بکشید و آن را کمی باز کنید. ضخامت خمیر باید به حدود ۳ سانتی‌متر برسد و خمیر شکل مستطیل پیدا کند.

مرحله هشتم: خمیر کروسان لافایت را بپیچید

با یک چاقوی تیز، از طول، شروع به برش زدن خمیر کنید. خمیرها را به عرض ۳ سانتی‌متر برش بزنید. هر برش را جدا کنید.

خمیرها را به عرض ۳ سانتی‌متر برش بزنید

خمیر کروسان لافایت را بپیچید

برش‌های خمیر را لوله کنید و بپیچید تا یک دایره خمیری داشته باشید. ته خمیر را هم به بدنه آن بچسبانید. همه خمیر‌ها را به شکل دایره دربیاورید. به طور معمول، قطر خمیر‌ها روی هم باید به ۱۰ سانتی‌متر برسد.

مرحله نهم: کروسان‌های لافایت را در فر بپزید

کروسان‌های لافایت را در فر بپزید

کف سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و کروسان‌های لافایت را کف سینی فر بچینید. زرده تخم مرغ را با ۳ قاشق غذاخوری شیر، مخلوط کرده و کاملا بزنید تا یکدست شود. سپس با برس آشپزی، این مایه را روی کروسان لافایت بمالید. می‌توانید از قالب لافایت هم استفاده کنید و قالب‌ها را روی کروسان‌ها بگذارید تا موقع پختن و پف کردن، از شکل اصلی خود خارج نشوند. سینی فر را در طبقه وسط به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید تا روی کروسان‌ها طلایی و پخته شوند.  

تخم مرغ را می‌توانید از افق کوروش بخرید؛ آنلاین، حضوری یا تلفنی.

مرحله دهم: روی کروسان‌ لافایت کرم پسته بریزید

بعد از پختن لافایت‌ها، کروسان‌ها را از فر بیرون بیاورید و اجازه دهید از دما بیفتند و خنک شوند. سپس مقداری از کرم پسته را روی کروسان‌های لافایت بریزید. روی کرم پسته را پسته خرد شده بریزید. کروسان‌ها را دوباره به مدت ۱۵ دقیقه در یخچال بگذارید تا کرم پسته خودش را بگیرد. سپس آنها را در ظرف سرو بگذارید و با چای یا قهوه نوش جان کنید.

سوالات متداول

کروسان لافایت چیست؟

کروسان لافایت چیست؟

کروسان لافایت یکی از انواع کروسان است که خمیر آن، همان خمیر کروسان است ولی شکل ظاهری آن، حلزونی نیست و خمیر به شکل دایره‌ای پیچیده می‌شود. روی کروسان لافایت، بنا به نوع کروسان، مواد مختلفی مثل کارامل، کرم، خامه، شکلات و … ریخته و سرو می‌شود.

اندازه کروسان لافایت چقدر باید باشد؟

به طور متداول، عرض کروسان لافایت قبل از پخت و در هنگام پیچیدن، ۳ سانتی‌متر و قطر آن ۱۰ سانتی‌متر است. اما می‌توانید کروسان‌های بزرگ‌تر و قطورتر درست کنید. این موضوع تا حد زیادی، بستگی به سلیقه شما دارد.

 

کالابرگ الکترونیک