۲ مدل طرز تهیه کوفته ریزه مرغ خوشمزه و مجلسی با سس مخصوص

۲ مدل طرز تهیه کوفته ریزه مرغ خوشمزه و مجلسی با سس مخصوص


25 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کوفته ریزه مرغ

کوفته ریزه مرغ که برخی به آن کوفته قلقلی مرغ هم می‌گویند، یک غذای ایرانی خوشمزه است که برای تهیه آن از گوشت مرغ چرخ کرده به صورت میت بال مرغ استفاده می‌شود. استفاده از سبزیجات معطر و طعم‌دهنده‌های مختلف در این غذا، موجب خوشمزه‌تر شدن آن می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه کوفته ریزه مرغ آشنا شوید.

 

مواد لازم برای تهیه کوفته ریزه مرغ

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سینه مرغ بدون پوست و استخوان ۱ عدد
ران بدون استخوان ۱ عدد
پیاز ۱ عدد
فلفل دلمه‌ای نصف یک عدد
سیر ۲ تا ۳ حبه
جعفری تازه و ساطوری خرد شده نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک، فلفل سیاه و پاپریکا به مقدار لازم
روغن زیتون ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
آرد سوخاری ۳ قاشق غذاخوری
روغن مایع سرخ کردنی به مقدار لازم

 

مواد لازم برای تهیه سس کوفته ریزه

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پیاز ۱ عدد
زرشک ۲ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان پخت کوفته قلقلی مرغ: ۶۰ دقیقه

کالری هر ۱۰۰ گرم کوفته قلقلی مرغ: ۱۶۳ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه کوفته ریزه با مرغ

 

مراحل طرز تهیه کوفته ریزه با مرغ

 

برای افرادی که برای خوردن گوشت قرمز محدودیت دارند درست کردن کوفته ریزه با مرغ گزینه فوق‌العاده‌ای است. اگر در لیست انواع غذا با سینه مرغ چرخ شده به دنبال یک گزینه جذاب برای بچه‌ها و بزرگترها هستید مراحل طرز تهیه کوفته ریزه مرغ را دنبال کنید.

مرحله اول؛ میکس کردن گوشت مرغ

در اولین مرحله از طرز تهیه کوفته قلقلی با مرغ باید سینه و ران مرغ بدون پوست و استخوان را میکس یا چرخ کنید. استفاده از سینه و ران مرغ در کنار هم از خشک شدن میت بال مرغ جلوگیری می‌کند و طعم بهتری به آن می‌بخشد. می‌توانید گوشت چرخ کرده مرغ را به صورت آماده هم تهیه کنید.

برای تهیه گوشت مرغ و گوشت چرخ کرده مرغ به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله دوم؛ آماده کردن مایه کوفته ریزه مرغ

 

آماده کردن مواد کوفته ریزه مرغ

 

بعد از میکس کردن مرغ‌ها، باید پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید. پیاز رنده شده را به مرغ‌ها اضافه کنید. سپس فلفل دلمه‌ای رنده شده، سیر رنده شده، جعفری ساطوری خرد شده، نمک، فلفل سیاه، پاپریکا، روغن زیتون و آرد سوخاری را هم اضافه کنید. همه مواد را به خوبی مخلوط کنید و با دست ورز دهید تا مایه کوفته مرغ یکدست شود.

در صورت تمایل می‌توانید نمک، فلفل سیاه، پاپریکا، روغن زیتون و آرد سوخاری را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

حتما بخوانید  35 خواص زرشک و عوارض آن برای بدن | طبع، مصلح و کالری زرشک

مرحله سوم؛ آماده کردن قلقلی مرغ

در این مرحله از روش تهیه کوفته قلقلی با مرغ چرخ کرده باید مقداری از مایه گوشت را بردارید و آن را به صورت قلقلی درست کنید. این کار را برای همه مواد انجام دهید. هر قلقلی به اندازه یک گردو باشد.

مرحله چهارم؛ سرخ کردن کوفته ریزه مرغ

در چهارمین مرحله از طرز تهیه کوفته ریزه مرغ باید مقداری روغن در ماهیتابه بریزید. کمی صبر کنید تا روغن داغ شود. سپس قلقلی‌ها را در روغن داغ سرخ کنید. در ابتدا شعله گاز باید زیاد باشد تا کوفته قلقلی‌ها سرخ شوند و وا نروند. بعد از این که اطراف قلقلی‌ها تغییر رنگ داد، حرارت را کم کنید و اجازه دهید که کوفته‌ها مغزپخت شوند. سپس شعله گاز را خاموش کنید.

برای تهیه انواع روغن مایع از جمله روغن سرخ کردنی به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله پنجم؛ آماده کردن سس کوفته قلقلی مرغ

 

آماده کردن سس کوفته ریزه با مرغ

 

بعد از این که کوفته‌ها را آماده کردید، باید به سراغ درست کردن سس غذا بروید. ابتدا زرشک را بشورید و در مقداری آب خیس کنید. برای تهیه سس ابتدا یک پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید. سپس مقدار کمی روغن در ماهیتابه بریزید و زمانی که روغن داغ شد، پیاز رنده شده را اضافه کنید. بعد از چند دقیقه رب گوجه فرنگی را همراه با نمک و فلفل سیاه به ماهیتابه اضافه کنید. رب با پیاز را تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته شود.

در صورت تمایل می‌توانید رب گوجه فرنگی را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله آخر؛ سرو کوفته ریزه مرغ با سس مخصوص

در این مرحله از طرز تهیه کوفته قلقلی با مرغ باید مقداری آب جوش به سس اضافه کنید. کمی سس را هم بزنید و سپس کوفته قلقلی‌های سرخ شده را به سس اضافه کنید. شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید و اجازه دهید سس کمی غلیظ شود و جا بیفتد. بعد از اینکه غذا تقریبا آماده شد، زرشک آبکش شده را به سس اضافه کنید (می‌توانید زرشک را کمی هم در مقداری روغن تفت دهید و سپس به سس اضافه کنید). کوفته ریزه مرغ را همراه با نان یا برنج سرو کنید.

در صورت تمایل زرشک را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوفته تبریزی با مرغ

مواد لازم برای تهیه کوفته ریزه مرغ با گردو

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده مرغ ۵۰۰ گرم
گشنیز ۱ دسته
پیاز ۱ عدد
آرد ۲ قاشق غذاخوری
مغز گردوی خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
فلفل پاپریکا ۱ قاشق مرباخوری
پودر زیره سبز ۱ قاشق مرباخوری
روغن مایع سرخ کردنی به مقدار لازم
آرد سوخاری به مقدار لازم

 

مراحل طرز تهیه کوفته ریزه مرغ با گردو

 

مراحل طرز تهیه کوفته ریزه مرغ با گردو

 

اضافه کردن مغز گردوی خرد شده به کوفته ریزه مرغ طعم بی‌نظیری می‌بخشد. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه کوفته ریزه مرغ با گردو آشنا شوید.

مرحله اول؛ آماده کردن مواد کوفته مرغ

در اولین مرحله از طرز تهیه کوفته ریزه مرغ با گردو باید مرغ چرخ کرده، پیاز رنده شده، گردوی خرد شده، آرد و برگ گشنیز خرد شده را با هم ترکیب کنید. سپس مقداری نمک، فلفل سیاه، پاپریکا و پودر زیره به مواد اضافه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه باقلوا کدو حلوایی و فوت و فن های خوشمزه شدن آن

در صورت تمایل آرد، زیره و مغز گردو را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم؛ درست کردن کوفته قلقلی‌های مرغ

 

درست کردن کوفته ریزه با مرغ

 

بعد از ترکیب کردن مواد کوفته، باید مواد را برای چند دقیقه ورز دهید. سپس آن‌ها را به صورت قلقلی درست کنید و در یک سینی بچینید. سینی را برای ۱ ساعت در یخچال قرار دهید.

مرحله سوم؛ سرخ کردن کوفته‌ها

بعد از ۱ ساعت سینی کوفته‌ها را از یخچال خارج کنید. یک ماهیتابه روی گاز قرار دهید و مقداری روغن در آن بریزید. یک کاسه آرد سوخاری در کنارتان قرار دهید. کوفته‌ها را یکی یکی در ظرف آرد سوخاری بغلتانید و سپس در روغن داغ سرخ کنید. اجازه دهید کوفته‌ها با حرارت ملایم مغزپخت و طلایی شوند. در نهایت کوفته‌ها را در ظرف بچینید. می‌توانید از این کوفته قلقلی برای روی انواع پاستا، پلو یا اسپاگتی با میت بال مرغ استفاده کنید یا به صورت نونی میل کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کباب تابه ای مرغ با گوشت چرخ کرده

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه کوفته ریزه مرغ

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه کوفته ریزه مرغ

 

  • برای خوش عطر شدن این غذا با مرغ چرخ کرده می‌توانید مقداری ادویه کاری و دارچین به کوفته ریزه اضافه کنید. ادویه کاری و دارچین را از افق کوروش به روش‌های آنلاین، حضوری یا تلفنی تهیه کنید.
  • قبل از اضافه کردن پیاز رنده شده به مایه گوشتی، حتما آب پیاز را بگیرید. این کار از وا رفتن و شل شده کوفته ریزه جلوگیری می‌کند.
  • برای این که کوفته ریزه مرغ شما منسجم‌تر شود، آن را خوب ورز دهید و برای ۱ ساعت در یخچال قرار دهید. سپس در روغن سرخ کنید.
  • اگر در طرز تهیه کوفته قلقلی با مرغ گوشت به دستتان می‌چسبند، می‌توانید کمی دستتان را خیس کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید برای تهیه سس کوفته ریزه مرغ از گوجه فرنگی رنده شده هم استفاده کنید.
  • اگر مواد کوفته ریزه مرغ شل بود، می‌توانید مقداری آرد نخودچی به آن اضافه کنید. در صورت تمایل  آرد نخودچی را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • برای جلوگیری از وا رفتن کوفته ریزه مرغ می‌توانید کوفته‌ها را قبل از سرخ کردن در آرد سوخاری یا معمولی بغلتانید.
  • اضافه کردن مقداری زعفران دم کرده و آبلیمو به مایه گوشت قلقلی طعم لذیذتری به این غذا می‌بخشد. در صورت تمایل می‌توانید زعفران و آبلیمو را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • سس کوفته ریزه نباید خیلی شل یا خیلی سفت باشد.
  • در طرز تهیه کوفته مرغ با سیب زمینی می‌توانید از مقداری سیب زمینی سرخ شده در کنار کوفته ریزه استفاده کنید.

سوالات متداول

علت وا رفتن کوفته ریزه مرغ چیست؟

شل بودن مایه کوفته موجب وا رفتن آن در زمان سرخ کردن می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل باید آب پیاز را بعد از رنده کردن بگیرید و بعد به مرغ چرخ کرده اضافه کنید. به خاطر داشته باشید که ورز دادن مایه گوشت قبل از سرخ کردن و قرار دادن آن برای ۱ ساعت در یخچال نیز از وا رفتن کوفته ریزه جلوگیری می‌کند.

برای تهیه کوفته ریزه چطور مرغ‌ها را میکس کنیم؟

برای میکس کردن مرغ می‌توانید از مولینکس، چرخ گوشت یا دستگاه غذاساز استفاده کنید یا این‌که گوشت چرخ کرده مرغ را به صورت آماده خریداری کنید.

کالابرگ الکترونیک