۱۶ نکته مهم خانه تکانی بی‌ خطر برای خانم‌ های باردار

۱۶ نکته مهم خانه تکانی بی‌ خطر برای خانم‌ های باردار


9 بهمن 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
16 نکته مهم خانه تکانی بی‌ خطر برای خانم‌ های باردار

خطرات خانه تکانی در بارداری موجب شده تا بسیاری از خانم‌های باردار در ماه‌های پایانی سال نگران خانه تکانی عید باشند. حقیقت این است که اگر با اصول و روش خانه تکانی سریع و بی‌خطر در بارداری آشنا باشید، تمیزکاری منزل در دوران بارداری هیچ مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد. اگر باردار هستید باید سطح توقعتان را کمی پایین‌تر بیاورید و از انجام دادن کارهایی که موجب آسیب به سلامت شما و جنین می‌شود، اجتناب کنید. در این مقاله از سرویس سبک زندگی می توانید با راهکارهای خانه تکانی بی‌خطر برای خانم‌های باردار آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد کار منزل در دوران بارداری پاسخ خواهیم داد.

 

 

آیا کار منزل در دوران بارداری بی‌خطر است؟

 

آیا کار منزل در دوران بارداری بی‌خطر است؟

 

اگر می‌خواهید بدانید که خانه تکانی برای زنان باردار ضرر دارد یا خیر، بهتر است بگوییم انجام کارهای منزل و خانه تکانی به روش اصولی و به اندازه هیچ خطری برای سلامت مادران باردار ندارد.

در دوران بارداری باید از انجام کارهای خطرناک مثل بالا رفتن از نردبان، بلند کردن اجسام سنگین و استفاده از مواد شوینده شیمیایی اجتناب کنید و تا جایی که احساس خستگی و ناتوانی نکنید، کارها را انجام دهید.

فراموش نکنید که تغییرات هورمونی گسترده در بدن موجب شل شدن مفاصل و آسیب‌پذیری بدن می‌شود و از طرف بزرگ شدن شکم نیز موجب تغییر مرکز ثقل بدن می‌شود، بنابراین برای جلوگیری از آسیب و بر هم خوردن تعادل باید کارها را به ‌آرامی انجام دهید و به هیچ عنوان به کمر و زانوها فشار وارد نکنید.

خانم‌هایی که به مشکلاتی خاص مبتلا هستند و طبق دستور پزشک ملزم به استراحت هستند، نباید به هیچ عنوان به سراغ خانه تکانی و تمیز کردن منزل بروند.

 

اصول و روش خانه تکانی سریع و بی‌خطر در بارداری

 

اصول و روش خانه تکانی سریع و بی‌خطر در بارداری

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

تمیز کردن خانه در روزهای پایان سال برای خانم‌های ایرانی اهمیت زیادی دارد، اما حقیقت این است که شما باید قبول کنید در دوران بارداری شرایط ویژه‌ای دارید و برای سلامت خودتان و فرزندتان باید خانه تکانی امسال را به گونه متفاوت انجام دهید.

پس قبل از هر چیز بهتر است بپذیرید که امسال به هیچ عنوان نباید به خاطر دیر انجام دادن کارها، عقل افتادن تمیزی خانه و یا نشستن پرده‌ها خودتان را سرزنش کنید. اگر مشکل خاصی ندارید و توانایی انجام کارهای منزل را دارید، پس نگران هیچ چیز نباشید چون ما به شما کمک می‌کنیم تا با به کار گرفتن روش‌های خانه تکانی بی‌خطر برای خانم‌های باردار به شیوه‌ای ایمن و ساده کارهای منزل را انجام دهید.

حتما بخوانید  جالب ترین آداب و رسوم مردم تهران در محرم از گذشته تا امروز

 

برای کارهای منزل برنامه‌ریزی کنید

 

نگرانی و استرس برای تمیز کردن منزل نه تنها به خودتان بلکه به جنین نیز آسیب وارد می‌کند. پس به جای نگرانی در مورد تمیز کردن خانه بهتر است آرامش خود را حفظ کنید و یک فهرست از کلیه کارهایی که قرار است انجام دهید تهیه کنید.

در این فهرست مشخص کنید که کدام کارها را خودتان به تنهایی می‌توانید انجام دهید و برای انجام کدام کارها نیاز به کمک دارید. حال از یک ماه زودتر مشخص کنید که هر روز چه کاری از این لیست را انجام می‌دهید. کارهایی که از پسشان برنمی‌آیید را با خودکار قرمز مشخص کنید و برای انجام دادن آن از سایر اعضای خانواده کمک بگیرید.

 

سطح توقعتان را پایین بیاورید

 

در دوران بارداری سطح توقعتان را از تمیزکاری منزل پایین بیاورید

 

اگر باردار هستید پس بهتر است سطح توقعتان را از تمیزی منزل پایین بیاورید و سعی کنید تنها ظاهر خانه را در حد امکان مرتب کنید. در این شرایط سلامتی شما و جنین بیشتر از تمیزی خانه اهمیت دارد، بنابراین نباید خودتان را به خاطر کمی به‌هم‌ریختگی کمدها و یا نشستن پرده‌های پذیرایی سرزنش کنید.

سعی کنید امسال کمتر به خودتان سخت بگیرید و در صورت امکان از همسرتان و یا یک فرد کمکی برای کارهای منزل کمک بگیرید.

 

بعد از انجام هر کار کمی استراحت کنید

 

یکی دیگر از راهکارهای خانه تکانی بی‌خطر برای خانم‌های باردار این است که بعد از انجام دادن بخشی از کارها، استراحت کنید. مثلاً اگر یک اتاق را جاروبرقی زدید، باید ۳۰ دقیقه روی تحت دراز بکشید و استراحت کنید.

ایجاد وقفه بین انجام کارها موجب می‌شود تا کمتر احساس خستگی کنید و توانایی انجام کار مجدد را نیز داشته باشید. فراموش نکنید که انجام دادن حجم زیادی از کار برای شما مناسب نیست و از همین رو بهتر است برای هر روز تنها یک کار را انتخاب کنید و انجام دهید.

 

در ماه‌های آخر بارداری جاروکشی را فراموش کنید

 

در ماه‌های آخر بارداری جاروکشی را فراموش کنید

 

اگر در ماه‌های اول بارداری هستید، احتمالاً نظافت منزل و جاروکشی چندان اذیتتان نمی‌کند، اما باید بدانید که استفاده از جارو موجب بروز دردهای سیاتیکی در دوران بارداری شود و به کمر و ساق پاهایتان آسیب وارد کند.

معمولاً هر چقدر به ماه‌های پایانی بارداری نزدیک می‌شوید، تمیز کردن خانه و جاروکشی بیشتر به کمر آسیب وارد می‌کند. بنابراین اگر در کمرتان احساس درد دارید، به هیچ عنوان به سراغ جارو زدن و تی کشی خانه نروید تا علائم تشدید نشود.

 

از روش‌های سنتی برای تمیز کردن حمام و دستشویی استفاده کنید.

 

بهتر است در دوران بارداری فکر استفاده از شوینده‌های شیمیایی را از سرتان بیرون کنید. حتی استنشاق بوی برخی مواد شیمیایی می‌تواند برای سلامت شما و جنین مضر باشد. از آنجایی‌ که پاک‌ کننده‌های دستشویی و حمام بوی تندی دارند، بهتر است در این دوران از تمیزکننده‌های سنتی مثل جوش شیرین، آبلیمو و انواع سرکه برای تمیز کردن حمام و دستشویی استفاده کنید.

حتما بخوانید  آموزش کاشت 10 گیاه دارویی قابل کشت در گلدان و باغچه خانه

اگر احساس می‌کنید کیفیت شستشوی مواد شوینده بهتر از مواد سنتی است، پس بهتر است تمیز کردن این بخش از خانه را به همسرتان واگذار کنید.

 

به خودتان فشار نیاورید

 

در دوران بارداری برای خانه تکانی به خودتان فشار نیاورید

 

در هر لحظه‌ای که در حال کار کردن هستید، باید به خاطر بیاورید که اولویت شما اکنون کودکتان است. بنابراین در این دوران به هیچ عنوان خودتان را خسته نکنید. به جای نگرانی در مورد از بین بردن لک روی شیشه و نامرتب بودن کابینت‌ها، امسال باید تنها به سلامت خودتان و کودکتان فکر کنید.

کارهایی که نیاز به خم شدن و یا بلند کردن اجسام دارند را فراموش کنید و برای جلوگیری از آسیب به کمرتان تنها کارهایی را انجام دهید که خطری برای سلامت شما و جنین ندارد.

 

نکات و فوت و فن‌های یک خانه تکانی بی‌خطر در بارداری

 

نکات و فوت و فن‌های یک خانه تکانی بی‌خطر در بارداری

 

*اگر باردار هستید، پس به اندازه معقول کار کنید و از کار کردن به میزان زیاد و خسته کردن خودتان اجتناب کنید.

*یکی از مهم‌ترین نکات در خانه تکانی بی‌خطر برای خانم‌های باردار استفاده از ماسک و دستکش در زمان نظافت است. این کار موجب می‌شود تا مواد شیمیایی و یا گرد و غبار به پوست و بینی شما وارد نشود.

*به جای استفاده از شوینده‌های شیمیایی از شوینده‌های طبیعی و سنتی بدون خطر استفاده کنید.

*فکر بالا رفتن از نردبان را از سرتان دور کنید و کارهایی که نیاز به بالا رفتن از نردبان دارد را به فرد دیگری واگذار کنید.

*فراموش نکنید که بلند کردن اجسام سنگین در دوران بارداری خطرناک است و موجب زایمان زودرس، فشارخون بالا و مشکلات جدی برای سلامت شما و جنین می‌شود.

*در زمان تمیز کردن و کار منزل در دوران بارداری حتماً پنجره‌ها را باز کنید تا هوای خانه تهویه شود.

*برای کاهش خطرات کارهای خانه در بارداری بهتر است قبل از استفاده از ماده تمیزکننده‌ای ابتدا توضیحات محصول را بخوانید و از مصرف مواد سمی و شیمیایی در این دوران جدا اجتناب کنید.

*برای انجام یک خانه تکانی بی‌خطر برای خانم‌های باردار بهتر است از ماسک استفاده کنید و از تمیز کردن سطوح کپک زده و نظافت محل زندگی حیوانات اجتناب کنید.

*در طول بارداری از خوشبوکننده‌های هوا استفاده نکنید، زیرا این خوشبو کننده‌ها حاوی مواد مصنوعی و شیمیایی هستند که ممکن است استنشاق آن هم برای شما و هم برای جنین مضر باشد.

*در صورت نیاز برای کار منزل در دوران بارداری از یک نیروی نظافتی کمک بگیرید.

 

سوالات متداول

 

سوالات متداول در مورد خانه تکانی در بارداری

 

خطرات خانه تکانی در بارداری چیست؟

 

از مهم‌ترین خطرات خانه تکانی در بارداری می‌توان به کمردرد، افزایش خطر سقط جنین، آسیب به لگن، احتمال زمین خوردن و آسیب به جنین و آسیب به مهره‌های کمر اشاره کرد.

 

چرا خانم‌های باردار نباید اجسام سنگین را بلند کنند؟

 

پزشکان معتقد هستند که بلند کردن اجسام سنگین در بارداری می‌تواند موجب بروز عوارضی مثل زایمان زودرس، خونریزی و یا پاره شدن کیسه آب شود.

 

 

منابع: euro-maids، parents، parenting.firstcry

 

 

کالابرگ الکترونیک