۲۵ کاربرد عجیب سرکه سیب و سرکه سفید در خانه داری

۲۵ کاربرد عجیب سرکه سیب و سرکه سفید در خانه داری


3 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 16 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
کاربرد سرکه در خانه داری
فهرست محتوا پنهان

سرکه فواید و کاربردهای متفاوتی دارد و علاوه بر استفاده به صورت خوراکی، یک ماده محبوب برای امور خانه داری نیز محسوب می شود. شما می توانید از سرکه برای تمیز کردن لکه ها، ضدعفونی و یا حتی تسکین درد گزش حشرات نیز استفاده کنید. این ماده موارد استفاده بی نظیری دارد که احتمالاً از شنیدن برخی از آن ها به شدت شگفت زده خواهید شد. در مجله کوروش می توانید با ۲۵ کاربرد سرکه در خانه داری آشنا شوید.

 

 

مهم ترین کاربرد سرکه سفید در خانه داری خواص پاک کنندگی آن است

 

مهم ترین کاربرد سرکه سفید در خانه داری خواص پاک کنندگی آن است

 

سرکه یک ماده رایج و محبوب برای تمیزکاری است. شما می توانید از سرکه برای تمیز کردن لوازم خانگی و بسیاری از سطوح استفاده کنید. معمولاً خواص پاک کنندگی سرکه برای تمیز کردن برخی از سطوح بسیار مناسب ‌تر است و به کار بردن آن روی برخی سطوح دیگر می تواند موجب ایجاد ساییدگی و آسیب به آن شود. در ادامه می توانید با چند کاربرد سرکه در خانه داری برای تمیز کردن سطوح مختلف آشنا شوید.

 

 

استفاده از محلول جوش شیرین و سرکه سفید برای تمیز کردن قهوه جوش یا قوری

 

استفاده مداوم از قهوه جوش و قوری موجب ایجاد لکه های قهوه ای رنگ روی آن می شود. استفاده از محلول جوش شیرین و سرکه سفید ماده ای مؤثر برای از بین بردن این لکه های است. برای تمیز کردن قهوه جوش با استفاده از سرکه می توانید محلولی از یک فنجان سرکه سفید و ۴ قاشق غذاخوری جوش شیرین را داخل قوری یا قهوه جوش بریزید و سپس آن را بجوشانید. این کار موجب می‌شود تا رسوبات و لکه های به جامانده در قوری یا قهوه جوش شما به راحتی تمیز شود.

 

اگر در خانه دستگاه قهوه جوش دارید، برای تمیز کردن آن نیز می‌توانید مخزن دستگاه را از سرکه سفید پر کنید. سپس اجازه دهید تا سرکه به جوش بیاید. در نهایت آب را تخلیه کنید. توجه داشته باشید که قبل از استفاده حتماً دو بار دستگاه را از آب پر کنید و تخلیه نمایید تا بو و طعم سرکه از آن خارج شود.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

تمیز کردن اجاق گاز با استفاده از ترکیب سرکه سفید و جوش شیرین

 

تمیز کردن اجاق گاز با استفاده از ترکیب سرکه سفید و جوش شیرین

 

از بین بردن لکه های خشک شده روی اجاق گاز و تمیز کردن روغن روی آن به راحتی با استفاده از ترکیب سرکه سفید و جوش شیرین امکان پذیر است. برای این کار تنها لازم است محلولی از مقداری سرکه سفید و جوش شیرین را با هم ترکیب کنید و از آن برای تمیز کردن گاز استفاده نمایید.

 

 

تمیز کردن ماشین ظرفشویی با استفاده از سرکه سفید

 

تمیز کردن ماشین ظرفشویی با استفاده از سرکه سفید

 

استفاده مداوم از ماشین ظرفشویی می‌تواند موجب ایجاد جرم و بوی نامطبوع در دستگاه شما شود. برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی می توانید یک بار در سال یک فنجان سرکه سفید خالص را در ماشین ظرفشویی خالی بریزید. سپس دستگاه را روی یک برنامه کوتاه مدت روشن کنید. این کار موجب از بین رفتن رسوبات آهک و مواد شوینده از دستگاه می شود و بوی نامطبوع آن را نیز از بین می برد.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش های تمیز کردن ماشین ظرفشویی

 

 

تمیز کردن دستگاه بخور با استفاده از سرکه سفید

 

مسیر فیلترهای دستگاه بخور ممکن است بعد از مدتی توسط جرم ها گرفته شود و دیگر کارایی اولیه خود را نداشته باشد. برای تمیز کردن این فیلترها باید آن ها را از دستگاه جدا کنید و سپس در ظرفی از سرکه سفید قرار دهید. بعد از چند ساعت فیلترها را بردارید و با آب بشویید. مشاهده می کنید که تمام رسوبات از روی فیلتر جدا شده و به خوبی تمیز شده اند.

 

 

تمیز کردن دوش و وان حمام با استفاده از ترکیب سرکه و جوش شیرین

 

سرکه سفید یک ماده تمیز کننده قوی و از بین برنده جرم و رسوب است. برای تمیز کردن دوش و وان حمام می ‌توانید یک پارچه را به سرکه سفید آغشته کنید و مقداری جوش ‌شیرین روی آن بپاشید. حالا با استفاده از این پارچه دوش و وان حمام را تمیز کنید و ببینید که چگونه درخشان و تمیز می شوند. برای تمیز کردن سوراخ های دوش که بعد از مدتی توسط جرم ها مسدود می شود نیز می توانید مقداری سرکه در یک کیسه پلاستیکی بریزید. سپس کیسه را طوری روی سطح دوش وصل کنید که قسمت آبریز آن داخل سرکه قرار بگیرد. حالا قسمت بالای پلاستیک سرکه را با کمک یک طناب کوچک ببندید. اجازه دهید دوش حمام برای چند ساعت داخل سرکه بماند تا همه رسوبات آن از بین برود. سپس آن را با آب فراوان بشویید.

حتما بخوانید  فلسفه و نمادهای سفره هفت سین | از هفت میم تا هفت سین

 

 

تمیز کردن پرده حمام با استفاده از سرکه سفید

 

شما می‌توانید برای تمیز کردن پرده حمام نیز از سرکه استفاده کنید برای این کار باید یک ظرف سرکه آماده کنید و سپس با استفاده از یک اسفنج شروع به تمیز کردن پرده با استفاده از آن نمایید.

 

 

کاربرد بی نظیر سرکه سفید برای تمیز کردن جرم کاسه توالت

 

کاربرد بی نظیر سرکه سفید برای تمیز کردن جرم کاسه توالت

 

سفید کردن کاسه توالت و از بین بردن لکه های روی آن با استفاده از سرکه سفید به راحتی امکان پذیر است. برای این کار باید مقداری سرکه سفید خالص را روی تمام بخش‌های کاسه توالت خود بریزید و اجازه دهید ۵ دقیقه بماند و سپس با استفاده از یک برس همه بخش ها را تمیز کنید. در صورت نیاز می توانید روی لکه‌ های سخت مقدار دیگری سرکه سفید اسپری کنید تا لکه ها به طور کامل از بین بروند.

 

 

تمیز کردن پنجره و شیشه ها با استفاده از سرکه سفید

 

تمیز کردن پنجره و شیشه ها با استفاده از سرکه سفید

 

یک کاربرد سرکه سفید در خانه داری مربوط به استفاده از آن برای تمیز کردن شیشه ها است. برای این کار باید یک پارچه مناسب را به محلولی از یک بخش سرکه سفید و ۱۰ بخش آب گرم آغشته کنید. سپس با استفاده از این پارچه شیشه ها را تمیز نمایید.

 

 

تمیز کردن داخل یخچال با استفاده از سرکه سفید

 

کثیف شدن قسمت های داخلی یخچال موجب ایجاد بوی نامطبوع در آن می شود. برای تمیز کردن بخش های داخلی یخچال می توانید ترکیبی از سرکه سفید و آب را به مقدار مساوی تهیه کنید. سپس از این ترکیب برای تمیز کردن یخچال و فریزر خود و از بین بردن بوی نامطبوع آن استفاده کنید. در نهایت نیز تمامی سطوح را با استفاده از یک پارچه خشک میکروفیبر تمیز نمایید.

 

 

موارد کاربرد سرکه سفید در تمیز کردن خودرو

 

شما می توانید از سرکه برای پاک کردن برچسب های روی سپر یا شیشه ماشین استفاده کنید. از طرف دیگر پاک کردن شیشه ماشین با استفاده از سرکه رقیق شده در زمستان موجب جلوگیری از یخ زدن آن می ‌شود.

 

 

تمیز کردن مایکروفر با استفاده از سرکه سفید

 

تمیز کردن مایکروفر با استفاده از سرکه سفید

 

شما می ‌توانید از خواص پاک کنندگی سرکه برای تمیز کردن مایکروفر نیز استفاده کنید. برای این کار باید سرکه و آب را به مقدار مساوی با هم ترکیب کنید و سپس کاسه را در مایکروفر قرار دهید. آن را روشن کنید تا به جوش بیاید سپس درب را باز نکنید تا چربی‌های داخل دستگاه با استفاده از بخار سرکه تمیز شوند. در نهایت نیز تمام سطوح را با استفاده از یک پارچه تمیز نمایید.

 

 

محلول جوش شیرین و سرکه سفید، یک ماده موثر برای تمیز کردن کاشی و سرامیک

 

محلول جوش شیرین و سرکه سفید ماده بی نظیری برای تمیز کردن انواع سطوح غیر چوبی همانند کاشی و سرامیک است. برای درست کردن محلول جوش شیرین و سرکه تنها لازم است که یک پیمانه سرکه سفید را با یک پیمانه آب ترکیب کنید و داخل یک ظرف اسپری بریزید. سپس مقداری از محلول جوش شیرین و سرکه را روی سطوح مورد نظر بریزید و کمی صبر کنید. بعد محل را با استفاده از اسفنج نم دار تمیز کنید. به طور کلی کاربرد سرکه در خانه داری آن قدر زیاد و مختلف است که شما می توانید تنها با اضافه کردن مقداری سرکه سفید در آب آن را به یک ماده تمیز کننده قوی تبدیل کنید.

 

 

از بین بردن لکه ها از روی لباس با استفاده از سرکه سفید

 

شما می توانید از سرکه سفید برای از بین بردن لکه های رنگ و یا از بین بردن آدامس از روی پارچه و سطوح استفاده کنید. برای از بین بردن آدامس از روی پارچه تنها کافی است که مقداری سرکه روی آن بریزید و سپس با تمام قدرت آن را تمیز کنید برای از بین بردن لکه های رنگ از روی پارچه نیز باید آن را داخل سرکه داغ قرار دهید تا لکه به طور کامل از بین برود.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش های از بین بردن انواع لکه فرش

 

 

تمیز کردن کفش های چرمی با استفاده از سرکه سفید

 

تمیز کردن کفش های چرمی با استفاده از سرکه

 

از رایج ‌ترین کاربرد سرکه در خانه داری می توان به استفاده از آن برای تمیز کردن کفش های چرمی اشاره کرد. برای این کار می ‌توانید یک قاشق غذاخوری سرکه سفید را با یک فنجان آب ترکیب کنید. سپس از این محلول برای تمیز کردن کفش های چرمی تان استفاده نمایید.

 

این دو مطلب را هم بخوانید: 

 

 ۵ روش تمیز کردن کفش جیر و چرم

 

ترفندهای تمیز کردن کفش سفید

 

 

سایر موارد استفاده از سرکه سفید و سرکه سیب در خانه داری

 

حتما بخوانید  طرز تهیه سس تارتار به روش رستورانی مرحله به مرحله

سایر موارد استفاده از سرکه سفید و سرکه سیب در خانه داری

 

از بین بردن بوی نامطبوع دود از لباس با استفاده از سرکه سفید

 

یکی دیگر از موارد کاربرد سرکه سفید استفاده از آن برای از بین بردن بوی نامطبوع و یا بوی دود از روی لباس است. برای این کار بهتر است وان حمام را پر از آب گرم به همراه یک فنجان سرکه سفید کنید. سپس لباس هایتان را در قسمت بالای آن آویزان کنید. بخار آب و سرکه موجب از بین رفتن بوی دود از روی لباس می شود.

 

 

جلوگیری از کپک با استفاده از سرکه سفید

 

جلوگیری از کپک با استفاده از سرکه سفید

 

رایج ترین کاربرد سرکه سفید در خانه داری استفاده از آن برای جلوگیری از کپک است. زمانی که شما با استفاده از سرکه سطحی را تمیز می کنید امکان ایجاد کپک در آن سطح بسیار کمتر می‌شود.

 

 

نرم کردن لباس ها با استفاده از سرکه سفید

 

سرکه به طور طبیعی موجب تجزیه اسید اوریک و باقیمانده صابون از روی لباس می شود و از همین رو لباس شما را به شدت نرم و لطیف می ‌کند. استفاده از یک فنجان سرکه در ماشین لباسشویی می تواند مثل نرم کننده برای لباس های شما عمل کند.

 

 

استفاده از سرکه سفید برای تسکین درد و خارش ناشی از گزش حشرات

 

سرکه سفید یک ماده مؤثر برای رفع خارش بعد از گزش حشرات است. شما می توانید برای تسکین خارش مقدار سرکه را روی محل گزش پشه یا حشرات قرار دهید. تنها موضوعی که باید به آن توجه کنید این است که هیچ گاه از سرکه روی سطوح زخم باز استفاده نکنید.

 

 

کاربرد سرکه سیب به عنوان ماده ای مؤثر برای دفع حشرات

 

کاربرد سرکه سیب به عنوان ماده ای مؤثر برای دفع حشرات

 

از دیگر موارد استفاده و کاربرد سرکه سیب می توان به مؤثر بودن این ماده در دفع حشرات اشاره کرد. برای این کار تنها لازم است مقداری سرکه سیب را روی پوست خود بمالید و ببینید که چگونه این کار موجب دفع حشرات می شود. به علاوه شما می توانید از ترکیب یک واحد سرکه و یک واحد آب برای از بین بردن مورچه ها و حشرات از باغچه خود نیز استفاده کنید.

 

 

 استفاده از سرکه سفید برای درخشندگی موها

 

اگر موهای شما ظاهری کدر پیدا کرده و دیگر درخشندگی سابق خود را ندارد، می توانید برای شستشوی موها از سرکه سفید بعد از شامپو زدن به مو استفاده کنید. برای این کار باید یک قاشق غذاخوری سرکه را با یک فنجان آب گرم ترکیب کنید و از آن برای شستن موها استفاده نمایید.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش های خانگی مراقبت و درمان موهای خشک

 

 

استفاده از سرکه سفید برای باز کردن درپوش شیشه

 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کاربرد سرکه سفید در خانه داری فراتر از تمیز کردن و دفع حشرات است. یکی از موارد استفاده سرکه این است که شما می توانید از این ماده برای باز کردن درپوش شیشه ها نیز استفاده کنید. برای این کار تنها لازم است شیشه ای را که در آن به راحتی باز نمی شود، به صورت وارونه نگه دارید. سپس مقداری سرکه داغ روی قسمت پشتی درب آن بریزید. این کار موجب می‌شود تا درب شیشه به راحتی باز شود.

 

 

از بین بردن علف های هرز از موارد کاربرد سرکه سفید

 

از بین بردن علف های هرز از موارد کاربرد سرکه سفید

 

شما می توانید برای از بین بردن علف های هرز مقداری سرکه دقیقاً روی محل مورد نظرتان اسپری کنید. برای این کار بهتر است یک روز خشک و آفتابی را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که تنها روی قسمت هایی از باغچه که گیاه هرز در آن رشد کرده سرکه بریزید.

 

 

استفاده از سرکه سفید برای تمیز کردن گوش سگ ها

 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کاربرد سرکه در خانه داری برای تمیز کردن گوش سگ نیز مؤثر خواهد بود. برای این کار می توانید با استفاده از یک پارچه تمیز آغشته به محلول ۴ قاشق غذاخوری آب و یک قاشق غذاخوری سرکه سفید گوش های سگ خانگی تان را تمیز کنید.

 

 

آیا سرکه ضدعفونی کننده است؟

 

آیا سرکه ضدعفونی کننده است؟

 

یکی از رایج ترین سوالاتی که احتمالاً ذهن خیلی از افراد را به خود درگیر کرده است، این است که آیا واقعاً سرکه یک ضدعفونی کننده است؟ بهتر است بدانید که سرکه یک ماده ضد باکتریایی قوی است و می‌تواند به از بین بردن میکروب ها نیز کمک زیادی کند. شما می توانید از سرکه برای ضدعفونی کردن سطوح و همچنین شستن میوه ها و سبزیجات استفاده کنید. به جای شست و شوی انواع میوه ها و سبزیجات با استفاده از آب می توانید آن ها را در سرکه سیب قرار دهید تا تمام آلودگی ها از بین برود. خاصیت ضد باکتریایی سرکه سیب به سفیدکنندگی و از بین بردن لکه های دندان نیز کمک زیادی می کند و از طرفی موجب خوشبو شدن دهان شما نیز می شود.

 

 

نکاتی که باید در مورد استفاده سرکه برای تمیز کردن بدانید

 

نکاتی که باید در مورد استفاده سرکه برای تمیز کردن بدانید

 

*هیچ گاه از سرکه برای تمیز کردن صفحات گرانیتی یا مرمر استفاده نکنید. زیرا این کار موجب آسیب دیدن به این سطوح می شود.

 

*استفاده کردن از سرکه برای تمیز کردن سطوحی که بین آن ها به وسیله دوغاب پرشده است موجب آسیب دیدن به آن می شود.

 

*هیچ گاه از سرکه برای تمیز کردن سطوح چوبی و یا کفپوش های چوبی استفاده نکنید. زیرا این کار موجب می شود تا سطح چوب کدر شده و ظاهری نامناسب پیدا کند.

 

*هیچ گاه از سرکه برای تمیز کردن صفحه رایانه و یا تلفن همراه خود استفاده نکنید.

 

 

منابع: almanac، timesnownews

 

 

کالابرگ الکترونیک