برندسازی مشارکتی (Co-Branding) چیست؟ + انواع و استراتژی های آن

برندسازی مشارکتی (Co-Branding) چیست؟ + انواع و استراتژی های آن


20 آذر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
برندسازی مشارکتی ( Co-Branding)

برندسازی مشارکتی (Co-Branding) روشی موثر برای شرکت‌ها در جهت ترکیب نیروهایشان است. این روش منجر به افزایش دید، سود برند و در عین حال کاهش هزینه‌های فردی و ریسک می‌شود. بسیاری از شرکت‌ها از این استراتژی بازاریابی برای ایجاد محصولات بهتر و به اشتراک‌گذاری سایر شرکت‌های هدف مصرف‌کننده استفاده می‌کنند. به همین دلیل برای متخصصان بازاریابی و تجارت درک مفهوم کو برندینگ بسیار مهم است. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش به بررسی برندسازی مشترک و مزایا و استراتژی‌های برندسازی مشترک و مثال‌هایی درباره برندسازی مشارکتی پرداخته‌ایم.

 

برندسازی مشارکتی (Co-Branding) چیست؟

 

برندسازی مشارکتی (Co-Branding) چیست؟

 

برندسازی مشارکتی (Co-Branding) که به عنوان شراکت برند نیز شناخته می‌شود، یک استراتژی بازاریابی است که دو یا چند برند را در یک اتحاد برای منافع متقابل همه طرف‌ها جمع‌ می‌کند. برندسازی مشترک، صرفا اضافه کردن دو نام شرکت با هم روی یک محصول نیست. یک کو برندینگ، هویت و منافع هر شریک را برای ایجاد یک سرویس یا محصول جدید با آرم، شناسه‌های برند و رنگ‌های جدید ترکیب می‌کند.

 

برای موفقیت کمپین‌های کو برندینگ، محصول یا خدماتی را ایجاد می‌کنند که منحصر به فرد بوده یا برای مشتریان ارزش افزوده دارد. گاهی اوقات این ارزش در یک محصول بهتر، یک ماده غذایی خاص، یک نماد یا یک تصویر عمومی بهبود یافته است.

 

تفاوت برندسازی مشارکتی (Co-Branding) با بازاریابی مشارکتی

 

تفاوت برندسازی مشارکتی (Co-Branding) با بازاریابی مشارکتی

 

برندسازی مشارکتی (Co-Branding) با بازاریابی مشارکتی (Co-Marketing) یکسان نیست. بازاریابی مشارکتی زمانی اتفاق می‌افتد که دو شرکت تلاش‌های بازاریابی خود را همسو می‌کنند، اما خدمات یا محصول جدیدی ایجاد نمی‌کنند. مشارکت اسپاتیفای با اوبر و استارباکس یک نمونه عالی از بازاریابی مشارکتی است.

 

خدمات اسپاتیفای به زمان سفر با اوبر یا قهوه شما در استارباکس ارزشی اضافه می‌کند. اما این مشارکت در نهایت محصول جدیدی برای مصرف‌کنندگان تولید نمی‌کند.

 

برندسازی مشارکتی (Co-Branding) چگونه کار می‌کند؟

 

برندسازی مشارکتی (Co-Branding) چگونه کار می‌کند؟

 

برندسازی مشارکتی (Co-Branding) شامل دو یا چند برند مستقل است که با هم روی یک محصول یا خدمات جدید کار می‌کنند. موفق‌ترین شرکای کو برندینگ، ارزش ها، ماموریت‌ها و فرهنگ‌های مشابهی دارند. شرکای کو برندینگ، منابعی از جمله تخصص داخلی، پیشرفت‌های فناوریکی و بودجه را جمع آوری می‌کنند.

 

محصول یا خدمات جدیدی که توسط برندسازی مشترک ایجاد می‌شود، معمولا نام تجاری یا لوگوی خاص خود را دارد. اگر کمپین کو برندینگ موفقیت آمیز باشد، ممکن است برای شرکا سود بیشتر، ارتباطات مثبت و پایگاه مشتری بزرگ‌تری را به همراه داشته باشد. کمپین ناموفق برندسازی مشارکتی (Co-Branding) ممکن است درآمدی کسب نکند. اما این ریسک در بین همه شرکا پخش می‌شود و زیان فردی هر شرکت را کاهش می‌دهد.

 

مزایای برندسازی مشارکتی (Co-Branding)

 

مزایای برندسازی مشارکتی (Co-Branding)

 

برندسازی مشارکتی (Co-Branding) می‌تواند برای همه طرف‌های درگیر، از جمله مصرف کنندگانی که محصولات را خریداری می‌کنند یا از خدمات استفاده می‌کنند، سودمند باشد. در این جا چند مورد از برجسته‌ترین مزایای کو برندینگ برای شرکت‌ها را آورده ایم:

حتما بخوانید  6 مزایای رسانه اکتسابی (Earned media) در بازاریابی برای برند شما

 

*افزایش پایگاه مشتری از جمله مشتریانی که قبلا به اطلاعات جمعیتی دسترسی پیدا نکرده بودند.

*افزایش فروش

*ایجاد محصولات با کیفیت بهتر

*ایجاد درآمد با حق امتیاز

*افزایش وفاداری مشتری

*بالا بردن شناخت برند

*افزایش اعتبار و احترام زمانی که با شریک یا پروژه مناسب هماهنگی ایجاد شود.

*تقسیم بار مالی برای بازاریابی، توسعه فناوری و رویدادهای تبلیغاتی

*درآمد حاصل از فناوری تولید شده مشترک

*تقسیم ریسک بین همه شرکا

 

انواع استراتژی‌های برندسازی مشارکتی (Co-Branding)

 

انواع استراتژی‌های برندسازی مشارکتی (Co-Branding)

 

برندسازی مشارکتی (Co-Branding) استراتژی‌های مختلفی دارد. بسیاری از این استراتژی‌ها، معمولا به طور متداول مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این جا سعی کردیم تا به برخی از آنها با مثال‌های قابل توجه اشاره کنیم:

 

 

برندسازی مشارکتی در اجزا (Ingredient Co-branding)

 

در برندسازی مشترک در اجزا، متخصصان از مواد یا اجزای یک برند معروف در محصول برند معروف دیگر استفاده می‌کنند. در یک برندسازی مشارکتی در اجزا به این شیوه هر شریک معمولا یک برند اصلی در صنعت خود است با کیفیت و محصولات منحصر به فرد که توسط امتیاز یا حقوق انحصاری (پتنت‌ها) محافظت می‌شود.

 

برندسازی مشارکتی درون شرکتی (Same company Co-branding)

 

برندسازی مشارکتی درون شرکتی، یک استراتژی بازاریابی است که توسط شرکت‌ها برای تبلیغ چندین برند داخلی تحت یک محصول استفاده می‌شود. کونگلومراهای بزرگ مواد غذایی اغلب از برندسازی مشارکتی درون شرکتی برای تبلیغ محصولات خود استفاده می‌کنند. این شکل از کو برندینگ تنها شامل یک شرکت می‌شود.

 

اما ممکن است با شرکت‌های تابعه نیز همکاری صورت گیرد. کونگلومرا شرکتی است که از تعدادی کسب و کار مختلف و گاهی غیرمرتبط تشکیل شده است. در یک کونگلومرا، یک شرکت دارای سهام کنترلی در تعدادی از شرکت‌های کوچک‌تر است که همگی به طور جداگانه و مستقل تجارت می‌کنند.

 

کونگلومراها اغلب با مشارکت در تعدادی از بازارهای مختلف، ریسک کسب و کار را کاهش می‌دهند. اگر چه برخی کونگلومراها مانند آن‌هایی که در معدن کار می‌کنند، حضور در یک صنعت واحد را انتخاب می‌کنند.

 

برندسازی مشارکتی ملی به محلی (National to Local Co-branding)

 

یکی از انواع برندسازی مشارکتی (Co-Branding)، ملی به محلی است. کو برندینگ ملی به محلی، زمانی اتفاق می‌افتد که مشاغل محلی کوچک با یک نام تجاری شناخته شده ملی متحد می‌شوند. هدف از این همکاری، افزایش آگاهی از برند ملی و در عین حال افزایش درآمد کسب و کار‌های کوچک است. «ویزا» اغلب کو برندینگ کارت‌های اعتباری را با فروشگاه‌های بزرگ و سایر خرده فروش‌های کوچک انجام می‌دهد. سازندگان خودرو اغلب با نمایندگی‌های خودرو محلی همکاری می‌کنند.

 

برندسازی مشارکتی با سرمایه‌گذاری مشترک (Joint Venture Co-branding)

 

جوینت ونچر یا کامپوزیت کو برندینگ، ترکیبی از اتحاد بین دو یا چند شرکت معروف با هدف ارائه یک محصول یا خدمات جدید است که به صورت جداگانه امکان‌پذیر نیست. این می‌تواند شامل ایجاد یک محصول کاملا جدید و یا ارتقای محصول موجود باشد. نمونه‌ای از این موارد زمانی است که یک پلتفرم سرویس‌دهی پخش با استودیوهای فیلم برای تولید یا میزبانی فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی شریک می‌شود.

 

برندسازی مشارکتی با چندین حامی (Multi sponsor Co-branding)

 

برندسازی مشارکتی با چندین حامی زمانی اتفاق می‌افتد که دو یا چند شرکت با هم جفت می‌شوند تا فناوری و رویدادهای تبلیغاتی را به اشتراک بگذارند. حرفه ای‌ها در رویدادهای ورزشی، کنسرت‌ها و… از برندسازی مشارکتی چندین حامی برای جلب توجه استفاده می‌کنند. هر شرکت درگیر، اغلب فرصتی برای افزایش فروش، شناخت برند یا شهرت برند به‌دست می‌آورد.

حتما بخوانید  درباره «روز جهانی برنامه نویسان» | بررسی 10 تیپ شخصیتی برنامه نویس

 

 

مثال هایی از برندسازی مشارکتی (Co-Branding)

 

مثال هایی از برندسازی مشارکتی (Co-Branding)

 

 

در این مقاله سعی کرده‌ایم تا به چند نمونه از موفق‌ترین برندسازی مشارکتی (Co-Branding) اشاره کنیم.

 

 

مواد شوینده ظرفشویی دان با سازمان بین المللی نجات پرندگان(Dawn and The Bird Rescue)

 

مواد شوینده ظرفشویی «دان» با «سازمان بین المللی نجات پرندگان»، برای کمک به پرندگان و سایر حیات وحش آسیب دیده از نشست نفت، همکاری می‌کنند. اینترنشنال برد رسکیو، هزاران بطری مواد شوینده دان دریافت می‌کند و دان به عنوان یک شریک اجتماعی دلسوز شهرت پیدا می‌کند.

 

 

مشارکت شرکت آبنبات هرشی و بتی کراکر (Hershey and Betty Crocker)

 

مشارکت شرکت آبنبات هرشی و بتی کراکر یک نمونه کلاسیک از برندسازی مشارکتی در اجزا (Ingredient Co-branding) است. محصولات آبنبات هرشی سال‌ها با موفقیت زیادی از مخلوط‌های پخت بتی کراکر استفاده می‌کنند. کو برندینگ این دو برند، باعث تولید بعضی از محبوب‌ترین مخلوط‌های پخت در قفسه‌های فروشگاه‌ها شده است.

 

دوریتوس و تاکوبِل (Doritos and Taco Bell)

 

برندسازی مشارکتی (Co-Branding) دوریتوس و تاکوبِل، منجر به محصولی تحت عنوان « Doritos Locos Taco» شد که در ۱۰ هفته اول بیش از ۱۰۰ میلیون واحد فروخت! این شراکت همچنان قوی است و مزایای مستمری برای هر دو طرف دارد.

 

دوریتوس یک برند چیپس ترتیلا (اسنکی است که از ترتیلای ذرت که نوعی نان مکزیکی است تهیه می شود) با مزه‌های متنوع است که از سال ۱۹۶۴ توسط شرکت “فریتو لی” که یکی از زیر مجموعه های شرکت پپسی است تولید و عرضه می شود. تاکو بل رستوران‌هایی زنجیره‌ای در کشور آمریکا هستند که غذاهای فوری در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند. تاکوبل شعبه‌های مختلفی در شهرهای مختلف دنیا دارد.

 

گوپرو و ردبول

 

یک نمونه شناخته شده از برندسازی مشارکتی با چندین حامی (Multi sponsor Co-branding) مشارکت گوپرو و ردبول و رویداد استراتوس است. در این رویداد، «فلیکس باومگارتنر» سقوط آزاد تاریخی و رکوردشکنی را از ارتفاع ۱۲۸ هزار فوتی از سطح زمین انجام داد. «ردبول» و «گوپرو» بودجه این رویداد را تامین کردند.

 

این شرکت‌ها در زمینه چالش‌های فناوری، فیلمبرداری، ادیت رویداد و کمپین‌های تبلیغاتی آن با یکدیگر همکاری کردند. گوپرو (GoPro) نام شرکت آمریکایی است که به توسعه و تولید دوربین‌های شخصی کیفیت‌ بالا می‌پردازد. به طور گسترده این دوربین در ضبط ویدئو و عکاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دوربین در مکان‌های غیر معمول مانند هواپیما، اتومبیل، قایق، دوچرخه، موتور سیکلت، کلاه ایمنی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

کوکاکولا و صلیب سرخ امریکا

 

کوکاکولا به شعب محلی صلیب سرخ امریکا کمک می‌کند تا رویدادهای خیریه را سازماندهی کنند. همچنین رویدادهای مراقبت‌های بهداشتی در مقیاس کوچک را ترویج داده و به امداد رسانی در بلایای طبیعی کمک می‌کند. صلیب سرخ با داشتن شریکی که می‌تواند داوطلبانه بودجه بسیار زیاد مورد نیاز و دیده شدن در رویداد را تامین کند، از این مشارکت سود می‌برد. کوکاکولا نیز شهرت خود را افزایش داده است.

 

سخن پایانی

 

برندسازی مشارکتی (Co-Branding) اگر به شیوه درست اجرا شود، می‌تواند مزایای زیادی برای طرف‌های شرکت‌کننده و درگیر به همراه داشته باشد. اجرای درست این نوع بازاریابی باعث افزایش آگاهی از برند، افزایش فروش و حتی تولید محصولات و خدمات بهتر خواهد شد.

 

 

منبع: indeed

 

کالابرگ الکترونیک