نقش فناوری در کنار تجربه کاربری در بهبود عملکرد صنعت خرده فروشی

نقش فناوری در کنار تجربه کاربری در بهبود عملکرد صنعت خرده فروشی


23 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فناوری در در صنعت خرده فروشی تنها به تجربه کاربری محدود نمی شود

فناوری در صنعت خرده فروشی تنها به تجربه کاربری محدود نمی شود. خرده‌ فروشان به دنبال تحولات دیجیتالی هستند. اما در این مسیر مدت‌ هاست که با موانع مهمی روبرو شده اند. چالش های بسیار عمیقی در این مسیر وجود دارد. فرهنگ سازمانی، تغییر مدیریت و سیاست ها همگی نقش مهمی را در مسیر تحول و تغییرات ایفا می کنند.در عین حال برای ایجاد تغییر در صنعت خرده فروشی باید به مسائلی چون جمعیت شناسی، نوسانات نیروی کار و ناامنی غذایی جهانی نیز توجه کرد. در این مقاله از مجله کوروش به بررسی این موضوعات پرداخته ایم.

 

 

بهبود تجربه کاربری با استفاده از فناوری در خرده فروشی

 

بهبود تجربه کاربری با استفاده از فناوری در خرده فروشی

 

در بیشتر مکالمات مربوط به بحث فناوری و اتوماسیون در خرده فروشی به تجربه کاربری و مشتری پرداخته شده است. دلایل زیادی برای بهبود تجربه کاربری با پیشرفت فناوری در خرده فروشی وجود دارد. اتوماسیون در بانکداری، سفر و حتی سرگرمی، زندگی میلیون ها نفر در سراسر دنیا را آسان کرده است. اتوماسیون و استفاده از فناوری در خرده فروشی در زمینه پرداخت بدون تماس بسیار تاثیر گذار بوده است.  رشد در این مسیر هم چشم‌ نواز و هم در گرم کننده است.

 

 

بیشتر بخوانید» خرده فروشی چیست و چه اهمیتی دارد؟ «

 

 

اتوماسیون و استفاده از فناوری در فروشگاه‌ های مواد غذایی خرده فروشی

 

اتوماسیون و استفاده از فناوری در فروشگاه‌ های مواد غذایی خرده فروشی

 

اتوماسیون و استفاده از فناوری در فروشگاه های مواد غذایی در خرده فروشی تنها منجر به بهبود تجربه کاربری نمی شود. بسیاری از صنایع از طریق استفاده از فناوری دچار تحولات چشمگیری شده اند. بانکداری و امور مالی، مسائل مربوط به حوزه های سلامتی و مدیریتی همگی درمسیر اتوماسیون قرار گرفته اند. در این مسیر استفاده از فناوری باعث حذف اصطکاک و کارآمدی بیشتر شده است.

 

 

تاثیر پاندمی کرونا در خرده فروشی

 

سال هاست که ما قادر به استفاده از فناوری برای تسهیل کارها هستیم. برداشت پول با دستگاه های خودپرداز، پرداخت صورت حساب ها و رزرو  پروازها در حال حاضر بدون تعامل با انسان صورت می‌ گیرد. اتو‌ماسیون چیز جدیدی نیست. اما مدام در حال تکامل است. در صنعت خرده فروشی انتقال به سمت فناوری و تکنولوژی کمی کندتر صورت گرفته است. البته پاندمی کرونا محرک مهمی در این زمینه بوده است. اتوماسیون تاثیر چشمگیری در خرده فروشی و فروشگاه های مواد غذایی داشته است.

 

حتما بخوانید  ۵ اشتباه رایج و متداول بازاریابی در صنعت خرده فروشی

 

سرمایه گذاری در بیابان های غذایی جهانی با استفاده از فناوری در خرده فروشی

 

سرمایه گذاری در بیابان های غذایی جهانی با  استفاده از فناوری در خرده فروشی

 

بیابان های غذایی یکی از مشکلات در صنعت مواد غذایی در خرده فروشی است. در این مناطق دسترسی به گزینه‌ های مقرون به صرفه و سالم برای تهیه میوه و سبزیجات تازه وجود ندارند. گاهی دسترسی ها بسیار محدود است. این مشکل برای مردم در مناطق روستایی و دورافتاده کاملا محسوس است. افرادی که در بیابان های غذایی زندگی می کنند، مشکلات با محدودیت های زیادی در پیدا کردن غذاهای مطابق میل خود را دارند. گاهی برخی مواد غذایی از نظر فرهنگی با آن ها مرتبط نیست.

 

 

هزینه بالای راه اندازی خرده فروشی غذایی در مناطق روستایی

 

هزینه بالای راه اندازی خرده فروشی غذایی در مناطق روستایی

 

در آلمان ایجاد فروشگاه های مواد غذایی در مناطق روستایی ناکارآمد و پرهزینه تلقی می شود. مردم باید مسافت های طولانی را طی کنند تا بتوانند به آنچه نیاز دارند برسند.  آن ها باید به چندین مغازه سر بزنند تا بتوانند خرید خود را انجام دهد دهند. گزینه های پرداخت خودکار و یکپارچه یک راه حل جذاب محسوب شود.  خرده فروشان با استفاده از فناوری به سادگی می تواندد اقدام به بازگشایی سوپرمارکت های آنلاین در محله های محروم کنند. این کار باعث حل مشکلات و در عین حال تشویق برای بهبود عادت های غذایی خواهد شد.

 

 

تاثیر فناوری و اتوماسیون خرده فروشی در تغییرات جمعیتی

 

تاثیر فناوری و اتوماسیون خرده فروشی در تغییرات جمعیتی 

 

در حال حاضر شاهد تاثیر فناوری و اتوماسیون خرده فروشی در بحث تغییرات جمعیتی هستیم. ژاپن یک مثال فوق العاده از این موضوع است. کشوری که  هم زمان با بحث جمعیت سالخورده، کاهش نرخ زاد و ولد و کمبود مواجه شد. تغییرات فوری در زمینه فناوری  و اتوماسیون به سادگی همه چیز را به حالت قبل بازگرداند. برخلاف ژاپن نیروی کار در کشوری چون چین بسیار فراوان است.

 

 

بیشتر بخوانید » ۵ ترند اصلی زنجیره تامین خرده فروشی در ۲۰۲۱ «

 

 

خرده فروشی زنجیره ای ترکیبی از سبک زندگی افراد شلوغ و پر دغدغه در ژاپن

 

کمبود نیروی کار در ژاپن اغلب مشاغل را مجبور کرده تا ساعت کار خود را کاهش دهند. فروشگاه های خرده فروشی زنجیره ای ترکیبی از سبک زندگی افراد شلوغ و پر دغدغه در ژاپن است. مردم در این کشور برای خرید مایحتاج خود به این فروشگاه ها رجوع می‌کنند. غذاهای تازه ژاپنی در این فروشگاه ها فراوان است. در بخش‌ های زیادی نوشیدنی های تازه وجود دارد. در این فروشگاه ها معمولا مراکز بانکی و خدمات وای فای نیز به صورت رایگان وجود دارد. پرداخت بدون خودکار و پشتیبانی ۲۴ ساعته در هفت روز هفته نیز معمولاً خدماتی رایج در این فروشگاه ها هستند.

 

 

تاثیر فناوری بر خرده فروشی در زمینه تغییرات فرهنگی و دینی

 

تاثیر فناوری بر خرده فروشی در زمینه تغییرات فرهنگی و دینی

 

غذا میراث فرهنگی است. بسیاری از مردم مذاهب در سراسر جهان غذاهای خاصی را در رژیم غذایی مراسم و جشن های خود گنجانده اند. به عنوان مثال مسلمانان غذای حلال استفاده می‌کنند. برخی از فرهنگ ها، برخی موادغذایی را به شیوه ای متفاوت مصرف می کنند. لهستان مثال خوبی از بحث تاثیر فناوری بر خرده فروشی در زمینه تغییرات فرهنگی و دینی است. اتوماسیون می‌تواند به خرده‌ فروشان برای سازگاری با نیازهای فرهنگی، قانونی و مذهبی کمک کند. در عین حال خرده‌ فروشان می‌ توانند همانند گذشته سود آور باقی بمانند.

حتما بخوانید  خدمت هوش ‌مصنوعی به صنعت خرده‌فروشی در جهان

 

 

قانون ممنوعیت معاملات در روز یکشنبه

 

لهستان در سال ۲۰۱۸  قانون ممنوعیت معاملات در روز یکشنبه را تصویب کرد. در چنین شرایطی خرده‌ فروشان درآمد قابل توجهی را از دست می دادند. این ممنوعیت در سال ۲۰۱۹ آغاز شد و ۳۷ روز یکشنبه تحت تاثیر قرار گرفت. در سال ۲۰۲۱ تعداد روزها به ۴۵ رسیده است. در چنین شرایطی استفاده از فناوری در خرده فروشی کمک چشمگیری کرد. تجارت الکترونیک پا به عرصه گذاشته بود و ممنوعیت یکشنبه در پلتفرم های آنلاین وجود نداشت. مراکز خرید فیزیکی با کاهش بازدید کننده مواجه شدند. اما مصرف کنندگان با استفاده از پلتفرم های تجارت الکترونیک و تجهیز  فروشگاه های خرده فروشی به سیستم پرداخت یکپارچه و آنلاین مسیر خود را پیدا کردند. خریداران با رعایت قانون می توانستند به فروشگاه های خرده فروشی سر بزنند و حتی در روز یکشنبه نیز خرید کنند.

 

 

بررسی مزایا و معایب خرده فروشی آنلاین برای مشتریان 

 

 

پرداخت خودکار و بدون تماس به لطف فناوری در خرده فروشی

 

پرداخت خودکار و بدون تماس به لطف فناوری در خرده فروشی

 

کارشناسان در حوزه خرده فروشی و فناوری معتقدند طولی نمی کشد که پرداخت خودکار و بدون تماس در همه جا وجود خواهد داشت. این پرداخت خودکار تجربه کاربر و مشتری را بسیار بهبود می بخشد. اتوماسیون در فروشگاه های مواد غذایی باعث می شود خریداران به راحتی وارد بازار شوند. اقلام خود را انتخاب کنند و بدون نیاز به قرار گرفتن در صف پرداخت به راحتی از فروشگاه خارج شوند. بنابراین شما می توانید با در نظر گرفتن مسائل فرهنگی، مذهبی و رژیم غذایی مشتریان تغییرات چشمگیری در این زمینه ایجاد کنید.

 

 

تعاملات انسانی حذف نمی شوند

 

تعاملات انسانی حذف نمی شوند

 

دیجیتالی کردن خرده فروشی به فروشگاه‌ های مواد غذایی یک فرآیند پیچیده است. در چنین شرایطی اهمیت تعاملات انسانی را نباید نادیده گرفت. حذف این تعاملات امکان پذیر نیست. بنابراین در این مسیر باید به طور همزمان و یکپارچه فعالیت کرد. بهتر است بهترین تصمیم ها در خرده فروشی با شناخت خریداران، آشنایی با محل های مختلف و مناسب برای راه اندازی فروشگاه و بحث آشنایی جغرافیای جمعیت شناسی صورت بگیرد. شما باید مشخصات جمعیتی خریداران را در نظر بگیرید. از سن، نژاد و جنسیت گرفته تا درآمد. بنابراین با استفاده فناوری در خرده فروشی این نیازها را برطرف کنید.

 

 

مشتری را در مرکز تصمیمات اتوماسیون خود قرار دهید

 

مشتری را در مرکز تصمیمات اتوماسیون خود قرار دهید

 

در عین حال باید فضاهای پر رفت و آمد و یا کم جمعیت را شناسایی کنید. قطعا مناطق پرجمعیت دارای ترافیک بیشتری هستند. با این حال شروع در مکان های خلوت می تواند تاثیر و تحولی چشمگیر باشد. شما می توانید از طریق تکنولوژی و فناوری این مناطق را شناسایی کرده و بهترین خدمات را ارائه دهید . دیجیتالی شدن تجربه استثنایی برای مشتریان ایجاد خواهد کرد. اما توجه داشته باشید که مشتری را در مرکز تصمیمات اتوماسیون خود قرار دهید.

 

 

منبع: forbes

 

کالابرگ الکترونیک