کیک نارگیلی لقمه ای را با این دستور بپز که برای میان وعده مدرسه مفید باشه

کیک نارگیلی لقمه ای را با این دستور بپز که برای میان وعده مدرسه مفید باشه


30 شهریور 1403 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
کیک نارگیلی لقمه ای را با این دستور بپز که برای میان وعده مدرسه مفید باشه

کیک نارگیلی لقمه ای یکی از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین انواع کیک‌ در سراسر دنیاست. این کیک به خاطر استفاده از نارگیل و ترکیبات دیگر، به عنوان یک میان وعده مقوی و سیر کننده برای مدرسه بچه ها هم به حساب می‌آید. کیک نارگیلی را هم در تابه و هم در فر می‌توانید به راحتی درست کرده و روی آن را با مواد مختلف، تزیین و سرو کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ما طرز تهیه کیک نارگیلی لقمه ای به ۲ روش در فر و در تابه و نکات خوشمزه شدن کیک لقمه ای نارگیلی را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه کیک لقمه ای نارگیلی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد سفید ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
 تخم مرغ ۴ عدد
پودر نارگیل نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن مایع ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
بیکینگ پودر ۲ قاشق چای‌خوری
وانیل ۱/۴ قاشق چای‌خوری
اسانس نارگیل ۳ تا ۴ قطره (اختیاری)

 

مواد لازم برای سس کیک نارگیلی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
خامه صبحانه ۲۰۰ گرم
شکلات (کاکائویی یا شیری) ۸۰ گرم
پودر نارگیل به مقدار دلخواه

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت کیک نارگیلی لقمه ای: ۴۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه کیک نارگیلی لقمه ای با فیلینگ سس نارگیل

مراحل طرز تهیه کیک نارگیلی لقمه ای

برای تهیه کیک لقمه نارگیلی، باید کیک نارگیلی را درست کرده و به اندازه‌های کوچک برش بزنید. سپس روی آن را با سس و پودر نارگیل، تزیین کنید. در ادامه طرز تهیه کیک نارگیل لقمه ای را به روش زیر دنبال کنید.

مرحله اول: مواد اولیه را آماده کنید

در ابتدا برای درست کردن کیک نارگیلی لقمه ای خامه ای، از حدود نیم ساعت قبل، مواد کیک را از یخچال بیرون بیاورید تا هم‌دما با محیط شوند. سپس آرد و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کرده و ۳ بار آنها را الک کنید تا کاملا بافت نرم و لطیفی بگیرند و ناخالصی آنها گرفته شود. این مواد خشک را کنار بگذارید.

در صورت تمایل می‌توانید آرد و بیکینگ پودر را به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم: مخلوط تخم مرغی را درست کنید

بعد از الک کردن آرد، در یک کاسه جدا، تخم مرغ‌ها را بشکنید و به آنها شکر، وانیل و اسانس نارگیل را اضافه کنید. با همزن همه مواد را به مدت ۱۰ دقیقه بزنید تا کاملا کشدار شود. رنگ مخلوط هم باید مایل به کرمی شود. غلظت مایه تخم مرغی باید به حدی باشد که وقتی ظرف را برمی‌گردانید، از کاسه بیرون نریزد.

برای خرید تخم مرغ، وانیل و شکر می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: شیر و روغن را اضافه کنید

بعد از اینکه تخم مرغ‌ها آماده شدند، به کاسه، روغن مایع، شیر و پودر نارگیل اضافه کنید. با لیسک یا همزن، مواد را با هم مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند.

می‌توانید روغن مایع پخت و پز، شیر و پودر نارگیل را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه چیز کیک لوتوس (چیز کیک بیسکوف) به روش یخچالی بدون فر

مرحله چهارم: مایه کیک را آماده کنید

در ادامه، مواد خشک شامل آرد و بیکینگ پودر الک شده را به تدریج و طی ۳ تا ۴ مرحله به مواد تر اضافه کنید و بعد از هر بار اضافه کردن آنها، مواد را هم بزنید تا به صورت یکدست با هم مخلوط شوند. در نهایت باید یک مایه کیک منسجم داشته باشد.

مرحله پنجم: وسایل پخت کیک را آماده کنید

در این مرحله، فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. سپس کف و دیواره‌های یک قالب مستطیلی فر را به وسیله برس آشپزی، با کمی روغن یا کره، چرب کنید. یک کاغذ روغنی را در قالب فر بگذارید. مایه کیک نارگیلی را در قالب بریزید. چند بار کف قالب را به سطح بکوبید تا حباب‌های داخل مایه کیک، خارج شود.

مرحله ششم: کیک لقمه ای را بپزید

بعد از ۱۰ دقیقه از روشن کردن فر، قالب را در طبقه وسط فر بگذارید. درب فر را ببندید و تا نیم ساعت آن را باز کنید تا پف کیک نخوابد. بعد از ۳۵ دقیقه یک چنگال یا خلال دندان در کیک فرو ببرید و بیرون بیاورید. اگر مایه کیک به چنگال یا خلال نچسبید، فر را خاموش و درب آن را باز کنید. بعد از ۱۵ دقیقه کیک را از فر خاموش، خارج کنید.

مرحله هفتم: خامه را بزنید

برای تهیه سس کیک، می‌توانید در حین پختن کیک یا بعد از پخت آن، دست به کار شوید. برای این کار، خامه را در یک کاسه بریزید. کاسه را روی حرارت غیر مستقیم به روش بن ماری (بخار آب یا روی سطح آب در حال جوش) بگذارید. اجازه دهید خامه کاملا داغ شود و بعد با همزن، خامه را بزنید تا بافت آن لطیف شود.

برای خرید خامه صبحانه می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله هشتم: سس کیک نارگیلی را درست کنید

بعد از اینکه خامه داغ شد و به نقطه جوش رسید، شکلات کاکائویی یا شیری را به خامه اضافه کنید. خامه و شکلات را روی حرارت بگذارید تا شکلات با حرارت خامه، ذوب شود. باید در نهایت یک سس روان و یکدست داشته باشید.

مرحله نهم: کیک را به سس و پودر نارگیل آغشته کنید

بعد از اینکه کیک از دما افتاد، آن را از قالب بیرون بیاورید. با چاقوی تیز، کیک را به اندازه‌های دلخواه برش بزنید که در حد یک لقمه‌ باشند. سپس دور تا دور کیک‌ها را در سس خامه و شکلات بزنید. در یک بشقاب دیگر هم پودر نارگیل بریزید. بعد از آغشته شدن کیک‌ها به سس، قسمت سسی کیک را در پودر نارگیل بزنید. همه کیک‌های لقمه‌ای را به همین شکل تزیین کنید.

مرحله آخر: کیک لقمه ای نارگیل را سرو کنید

در آخر، وقتی همه کیک‌ها را به همین شکل آماده کردید، در یک بشقاب یا سینی بچینید و در یخچال بگذارید تا سس آنها، خودش را بگیرد و سفت شود. سپس کیک نارگیلی لقمه ای را با چای یا قهوه سرو کنید.‌

روش تهیه کیک نارگیلی لقمه ای در تابه

برای تهیه کیک لقمه ای نارگیلی بدون فر، مایه کیک نارگیلی را مانند روش بالا درست کنید. یک تابه دو طرفه را روی حرارت به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید تا گرم شود. کف و دیواره‌های تابه را (هر دو طرف تابه) کاملا با روغن یا کره چرب کنید. سپس یک کاغذ روغنی کف تابه بیندازید.

مایه کیک را روی کاغذ روغنی بریزید تا مایه کیک تمام شود. بعد درب تابه را ببندید و روی حرارت ملایم قرار دهید. کیک را به مدت ۱ ساعت روی حرارت بگذارید تا کاملا پف کند و بپزد. سپس کیک را مانند روش بالا، برش بزنید و با سس کیک و پودر نارگیل تزیین و سرو کنید.

نکات تکمیلی در طرز تهیه کیک نارگیلی لقمه ای به روش قنادی

نکات تکمیلی طرز تهیه کیک نارگیلی لقمه ای

  • برای اینکه بوی تخم مرغ در کیک نارگیلی حس نشود، باید تخم مرغ‌ها را با شکر و وانیل، به مدت حداقل ۷ دقیقه با همزن بزنید. هر چه تخم مرغ‌ها بیشتر زده شوند، بوی آنها کمتر در کیک احساس می‌شود.
  • به جای ذوب کردن شکلات، می‌توانید از سس شکلات در تهیه سس کیک نارگیلی استفاده کنید.
  • برای اینکه کیک نارگیلی در تابه نسوزد، روی شعله یا زیر تابه را شعله پخش کن بگذارید.
حتما بخوانید  طرز تهیه 4 مدل دسر با بستنی و موز کافی شاپی و خوشمزه

ارزش غذایی کیک نارگیلی لقمه ای برای میان وعده بچه ها

در تهیه کیک نارگیلی لقمه ای، از موادی مثل تخم مرغ، پودر نارگیل، شیر، خامه و … استفاده می‌شود. هر کدام از این مواد غذایی، می‌تواند بخشی از نیازهای بدن کودکتان را تامین کند.

تخم مرغ (خواص تخم مرغ) یک غذای کامل، سرشار از پروتئین و ویتامین‌ها و چربی‌های مفید است. در اصل تخم مرغ می‌تواند مثل یک مولتی ویتامین برای کودکان عمل کند و در رشد ناخن‌ها، موها موثر است. همچنین تخم مرغ می‌تواند به رشد و تقویت عملکرد مغز کودک و در کل سلامت عمومی بدن کمک کند.

نارگیل، عصاره نارگیل و پودر نارگیل خواص زیادی برای بهبود رشد جسمی کودکان، تقویت استخوان‌ها، حفظ سلامت استخوان‌ها، تقویت سیستم ایمنی، مبارزه با باکتری‌ها و عفونت‌ها دارد و قرار دادن آن در رژیم غذایی کودکان می‌تواند به سلامت فرزندان کمک زیادی کند.

شیر (خواص شیر) هم از لبنیات ضروری برای رشد و استحکام استخوان‌ها و دندان‌های بچه‌ها هستند. برای کودکانی که به خوردن لبنیات علاقه‌ای ندارند، درست کردن خوراکی‌هایی که در آنها از لبنیات استفاده شده است، یک راه عالی برای گنجاندن محصولات لبنی در رژیم غذایی آنها است.

همچنین اگر کودک شما با مشکل عدم تحمل لاکتوز مواجه نباشد، می‌توانید از خواص خامه برای تقویت رشد، تقویت استخوان‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن، اولید گلبول‌های خون، سلامت پوست و مو و … کمک بگیرید. البته اگر کودکتان اضافه وزن دارد، در مصرف خامه احتیاط کنید.

بنابراین کیک نارگیلی لقمه ای می‌تواند یک میان وعده مقوی برای زنگ تفریح و زمان استراحت کودکان در مدرسه باشد. شما هم می‌توانید این کیک خوشمزه را درست کنید و در کیف کودک دلبندتان بگذارید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن کیک نارگیلی لقمه ای

فوت و فن های خوشمزه شدن کیک نارگیلی لقمه ای

چرا کیک نارگیلی لقمه‌ ای پف نمی‌کند؟

۱- بعد از اضافه کردن آرد و بیکینگ پودر، مایه کیک را نباید زیاد مخلوط کنید. فقط باید در حدی مواد را هم بزنید که یک مایه یکدست داشته باشید. اگر زیاد هم بزنید، بیکینگ پودر خاصیت خود را از دست می‌دهد و کیک پف نمی‌‌کند.

۲- در زمان پخت کیک نارگیلی، در فر یا تابه را تا نیم ساعت اول، به هیچ وجه باز نکنید.

۳- بعد از اینکه کیک نارگیلی لقمه‌ ای در فر پخت، فر را خاموش کنید. درب فر را باز کنید ولی کیک را بیرون نیاورید تا پف دار بماند.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

چرا کیک نارگیلی خمیر می‌شود؟

۱- نسبت و اندازه مواد را به درستی رعایت نکرده‌اید.

۲- درجه حرارت فر را به درستی تنظیم نکرده‌اید.

۳- قالبی را که در نظر گرفته‌اید، کوچک بوده و کیک، جای کافی برای حجم گرفتن نداشته است.

 

محصولات مرتبط