طرز تهیه شیرینی هجولاس | شیرینی مخصوص کریسمس در کلمبیا

طرز تهیه شیرینی هجولاس | شیرینی مخصوص کریسمس در کلمبیا


6 دی 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شیرینی هجولاس | شیرینی مخصوص کریسمس در کلمبیا

هُجولاس یا هوجوئلا (Hojuelas یا hojaldras) در میان انواع دسر برای کریسمس، یکی از راحت‌ترین و خوشمزه‌ترین‌ها است. این شیرینی کریسمسی اصالت کلمبیایی دارد و با خمیری نازک و لطیف درست شده که فرم گرفته و در نهایت در روغن سرخ می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش آموزش طرز تهیه شیرینی هجولاس، فوت و فن‌های پخت شیرینی کریسمسی هجولاس و هر آنچه درباره آن باید بدانید، را برای شما آماده کرده‌‌ایم.

مواد لازم برای تهیه شیرینی کلمبیایی هجولاس

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد همه منظوره ۲۱۰ گرم (معادل یک و نیم پیمانه شیرینی پزی)+ کمی برای غلتاندن
کره نرم شده ۱ قاشق غذاخوری
نمک نوک قاشق چای‌خوری
شکر ۱ قاشق غذاخوری
آب پرتقال نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
پوست پرتقال ۱ قاشق چای‌خوری
تخم مرغ ۱ عدد درشت و در دمای اتاق
شکر دانه درشت یا پودر قند کمی برای تزیین
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

 

میزان کالری در هر شیرینی هجولاس: ۱۳۴ کیلو کالری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان موردنیاز برای پخت شیرینی هجولاس: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه شیرینی هجولاس کلمبیا برای کریسمس

مراحل طرز تهیه شیرینی هجولاس کلمبیا برای کریسمس

شیرینی هجولاس مخصوص کریسمس را می‌توانید به عنوان دسر برای مهمانی‌ها و دورهمی‌های مجلسی یا حتی عصرانه یا میان وعده با چای هم سرو کنید. اگر شما هم کریسمس را جشن می‌گیرید، می‌توانید این شیرینی کریسمسی را در لیست دسرهایتان قرار دهید. برای تهیه آن، کافی است مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مواد شیرینی را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی هجولاس، مواد شیرینی را از قبل به مدت ۳۰ دقیقه بیرون بگذارید تا به دمای محیط برسند. کره باید در دمای محیط نرم شود. آرد را ۲ تا ۳ بار از الک خیلی ریز رد کنید تا ناخالصی‌های آن گرفته شود. پوست پرتقال (قسمت نارنجی آن) را با قسمت ریز رنده، رنده کنید. آب پرتقال را هم بگیرید و از صافی رد کنید تا هسته و پالپ آن جدا شود.

برای خرید آرد، کره و انواع آبمیوه از جمله آب پرتقال می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: مواد شیرینی را با هم مخلوط کنید

برای شروع کار، آرد الک شده و شکر را در یک کاسه متوسط بریزید و با هم مخلوط کنید. کره را اضافه کنید و حدود ۲۰ ثانیه با سرعت کم و با همزن برقی خوب به هم زدن ادامه دهید. تخم مرغ را در کاسه بشکنید و دوباره با همزن مواد را هم بزنید تا کاملا یکدست شود.

حتما بخوانید  ۶ روش طرز تهیه یخ در بهشت آلبالو با طعم بازاری و سنتی

شما می‌توانید آرد، شکر و تخم مرغ را به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله سوم: بقیه مواد شیرینی هجولاس را اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی هجولاس، پوست پرتقال رنده شده و نمک را اضافه کرده و شروع به افزودن آب پرتقال کنید. در حالی که آب پرتقال را اضافه می‌کنید، با سرعت کم مواد را هم بزنید. تا وقتی که خمیر شروع به شکل گرفتن و جمع شدن کرد، به هم زدن ادامه دهید. در این مدت، سرعت همزن را روی حالت کم قرار دهید تا یک خمیر منسجم داشته باشید.

مرحله چهارم: خمیر شیرینی را استراحت دهید

خمیر را از ظرف بیرون بیاورید و روی یک سطح را کمی آردپاشی کنید. خمیر را روی سطح بگذارید و کمی ورز دهید. در آخر، آن را به شکل گلوله درآورید و در یک کاسه که از قبل کمی آن را چرب یا آردپاشی کرده‌اید، بگذارید. روی ظرف را با پارچه نخی مرطوب یا پلاستیک بپوشانید و ظرف را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در یخچال بگذارید تا خمیر کمی حجیم‌تر شده و آماده شود.

مرحله پنجم: خمیر هجولاس را برش بزنید

خمیر هجولاس را برش بزنید

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی هجولاس، بعد از استراحت کردن خمیر، مقداری آرد روی سطح کار خود بپاشید و شروع به وردنه‌کشی کنید تا خمیر باز شود. ضخامت خمیر باید به حدود ۲ میلی‌متر برسد. هر چه ضخامت خمیر کمتر و نازک‌تر باشد، بهتر است. شروع به برش زدن خمیر‌ها کنید. طول برش‌ها باید ۴۰ سانتی‌متر و عرض آنها، ۳ سانتی‌متر باشد.

مرحله ششم: خمیر شیرینی را فرم دهید

حالا با انگشت، از یک سمت شروع به رول کردن خمیرها کنید تا رول‌هایی به شکل دایره داشته باشید. همه خمیر‌ها را به همین شکل رول کنید و در یک سینی با فاصله بچینید. بهتر است رول‌ها را به مدت ۱۰ دقیقه در یخچال بگذارید تا کمی سرد شده و خودشان را بگیرند. سپس در یک تابه مقداری روغن سرخ کردنی بریزید. به اندازه‌ای که وقتی می‌خواهید خمیر‌ها را در آن سرخ کنید، خمیر در روغن غوطه‌ور شود.

مرحله هفتم: شیرینی هجولاس را سرخ کنید

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی کریسمسی هجولاس بدون فر، تابه را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید روغن کاملا داغ شود. داخل روغن یک دماسنج قرار دهید و دما را تا جایی ادامه دهید که عدد ۳۴۰ درجه فارنهایت یا ۳۷۵ درجه سانتی‌گراد را ثبت کند. سپس خمیرهای شیرینی را داخل تابه بگذارید و بعد از اینکه کمی طلایی شد، آن‌ها را تکان دهید تا همه قسمت‌های آن طلایی شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه مرحله به مرحله سوپ تره فرنگی به ۳ روش + فیلم

مرحله هشتم: شیرینی هجولاس را سرو کنید

وقتی همه شیرینی‌ها به رنگ طلایی تیره درآمدند، آنها را از تابه بیرون بیاورید. کف یک بشقاب یک دستمال حوله‌ای بیندازید و شیرینی‌ها را روی دستمال بگذارید تا روغن اضافی آنها به دستمال منتقل شود. سپس روی شیرینی‌ها کمی شکر دانه درشت یا پودر قند بپاشید. این شیرینی‌های ساده و خوشمزه کریسمسی را به صورت گرم سرو کنید.

برای خرید روغن سرخ کردنی و قند می‌توانید به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کنید.

نکات طرز تهیه شیرینی هجولاس؛ شیرینی کریسمس کلمبیا

نکات طرز تهیه شیرینی هجولاس؛ شیرینی کریسمس کلمبیا

  • اگر خمیر شیرینی خیلی چسبناک است، مقدار کمی آرد به خمیر اضافه کنید و اگر زیادی سفت است، کمی دیگر آب پرتقال به مایه خمیر شیرینی اضافه کنید.
  • در طرز تهیه هجولاس به عنوان شیرینی کریسمس در تابه، برای سرخ کردن شیرینی، مطمئن شوید که روغن در دمای ۳۷۵ درجه سانتیگراد قرار دارد. این دما برای سرخ کردن، بهترین نتیجه را خواهد داشت.
  • به صورت متداول، شیرینی هجولاس، به صورت دایره‌ای و شکل گرفته یا رول شده سرخ می‌شود ولی می‌توانید هجولاس را به صورت نواری هم سرخ کنید. در این صورت نوارها را به عرض ۲ تا ۳ سانتی‌متر و طول ۵ تا ۷ سانتی‌ متر برش بزنید و برش‌ها را مانند روش بالا سرخ کنید. حتی می‌توانید خمیر را در قالب‌های دلخواه بریزید تا فرم قالب را بگیرد.
  • برای تزیین و سرو هجولاس، بعد از سرخ کردن روی آن را شکر دارچینی یا پودر قند بپاشید و در صورت تمایل با عسل یا شربت سرو کنید.

هجولاس چیست و در کجا تهیه می‌شود؟

هوجوئلا یا هجولاس (Hojuela) در اصل یک شیرینی سنتی اسپانیایی و آمریکایی است و در زبان اسپانیایی به معنای «پرک» است. علاوه بر این، هجولاس با نام‌های دیگری مثل (فازوئلو و اوجولا) هم شناخته می‌شود. در کشورهای آمریکای لاتین، به ویژه کلمبیا و در کشور اسپانیا (به عنوان مبدا شیرینی هوجولاس)، این شیرینی معمولا در مراسم مذهبی و تعطیلات کریسمس تهیه و سرو می‌شود.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن شیرینی هجولاس

فوت و فن‌های خوشمزه شدن شیرینی هجولاس 

ضخامت و طول خمیر هجولاس چقدر باید باشد؟

هر چه ضخامت خمیر کمتر و نازک‌تر باشد، بهتر است. معمولا ضخامت توصیه شده برای این خمیر، نهایتا ۲ میلی‌متر است. همچنین طول برش‌ها باید ۴۰ سانتی‌ متر و عرض آن‌ها، ۳ سانتی‌متر باشد.

چه کار کنیم که خمیر شیرینی هجولاس، به خوبی فرم بگیرد؟

می‌توانید خمیر شیرینی کریسمس هجولاس را از یک روز قبل درست کنید و در پلاستیک بپیچید و تا ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کنید. قبل از اینکه بخواهید از خمیر استفاده کنید، آن را در دمای اتاق بگذارید و بعد شروع به برش زدن آن کنید. اگر خمیر از روز قبل درست شده باشد، شیرینی هجولاس بعد از سرخ کردن، بافت نرم و لطیف‌تری خواهد داشت.

 

منبع: homecookedharvest

کالابرگ الکترونیک