۱۵ دسر مخصوص کریسمس | رسپی کیک و شیرینی های بین المللی

۱۵ دسر مخصوص کریسمس | رسپی کیک و شیرینی های بین المللی


11 دی 1402 . زمان مطالعه: 22 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۴ دسر مخصوص کریسمس | رسپی کیک و شیرینی های بین المللی
فهرست محتوا پنهان

جشن روز کریسمس برای مسیحیان با آداب و رسوم کریسمس، فرهنگ، غذاها و دسرهای مخصوص کریسمس گره خورده است. برخی از غذاها و دسرهای کریسمسی، خاص و ویژه این جشن یا جشن عید پاک هستند که قدمت طولانی دارند. در کشورهای مختلف دسرهای شناخته شده و محبوبی برای سرو بعد از وعده اصلی ناهار یا شام کریسمس تهیه می‌شوند که بسیاری از آن‌ها با ذائقه ما ایرانی‌های هم سازگار است. انواع دسر کریسمس معمولا تزیینات جذابی دارند و جلوه کریسمسی زیبایی به میز شما می‌بخشند. ایده‌های جذابی برای دسرهای جذاب کریسمسی وجود دارد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با ایده‌های عالی دسر برای کریسمس آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد طرز تهیه انواع دسر برای کریسمس پاسخ خواهیم داد.

 

لیست انواع دسر مخصوص کریسمس

انواع دسر برای کریسمس

معمولا انواع دسر برای کریسمس ریشه در فرهنگ مسیحیان دارند، برخی از آنها در چند کشور و برخی در یک کشور محبوب‌تر هستند. بعضی از دسرهای کریسمس ممکن است برای ایرانیان مسلمان چندان شناخته‌شده نباشند ولی شما هم می‌توانید از آنها برای سرو در میز کریسمس یا حتی دیگر مهمانی‌ها و دورهمی‌های خود، استفاده کنید.

در طرز تهیه دسر مخصوص کریسمس معمولا از موادی مثل آرد، شیر، شکر، کره، پودر کاکائو، شکلات، تخم مرغ، نشاسته، روغن، انواع مغزها و آجیل، خامه، ماست و انواع چاشنی‌ها مثل دارچین، وانیل و … استفاده می‌شود. این مواد را به روش‌های حضوری و اینترنتی می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به راحتی و با قیمت مناسب خریداری کنید.

۱- پاولووا؛ دسر کریسمس نیوزلند و استرالیا

پاولووا؛ دسر کریسمس نیوزلند و استرالیا
«پاولووا» (Pavolva) یک دسر خوشرنگ و اشتهابرانگیز مخصوص کریسمس است که علاوه بر بافت نرم و لطیف، هم طعم بسیار جذابی دارد و هم حسابی خوش رنگ و لعاب است. پاولوا به عنوان دسر مخصوص کریسمس در کشورهای نیوزلند و استرالیا شناخته می‌شود و به نوعی دسر ملی استرالیا است. پاولوا در اصل نوعی مرنگ با بافت نرم است که بعد از پخت با برش‌های میوه، خامه و … تزیین و سرو می‌شود.

برای تهیه دسر کریسمس پاولوا، ابتدا در یک کاسه مناسب، سفیده‌های تخم مرغ را از زرده‌ها جدا کنید. سفیده‌ها را با همزن برقی در حدی بزنید تا سفت شوند اما خشک نشوند. شکر را به تدریج اضافه کنید.

حدود ۱ قاشق غذاخوری در هر بار، شکر اضافه کنید و پس از هر اضافه کردن شکر، سفیده تخم مرغ را به خوبی هم بزنید. به هم زدن مواد را ادامه دهید تا مرنگ غلیظ، سفید و براق شود. سپس نشاسته ذرت، عصاره وانیل و آبلیمو را به تدریج اضافه کنید و مواد را به آرامی با هم مخلوط کنید. برای مشاهده ادامه جزییات و مراحل طرز تهیه پاولوا، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۲- دسر پودینگ یورکشایر؛ دسر سنتی کریسمس در انگلیس

دسر پودینگ یورکشایر؛ دسر سنتی کریسمس در انگلیس

«پودینگ یورکشایر» (yorkshirski puding) یک دسر مشهور کریسمسی در انگلیس است که طی زمان محدود و با مواد ساده‌ای تهیه می‌شود. بافت پودینگ یورکشایر پفکی و نرم است و با مواد مختلفی مثل انواع مربا، شکلات، خامه و … پر می‌شود. البته می‌توانید با مواد غذایی مثل گوشت، فیله‌های نازک، ژامبون، انواع سبزیجات و … هم آن را سرو کنید.

برای طرز تهیه این دسر انگیسی برای کریسمس، باید تخم مرغ‌ را در یک ظرف بشکنید و با چنگال به خوبی بزنید تا سفیده‌ها از لختگی خارج شوند و زرده و سفیده، کاملا مخلوط شوند. به اندازه ۵۰ گرم، کره را روی حرارت یا در مایکروفر کمی حرارت دهید تا ذوب شود، نباید کره داغ شود.

کره ذوب شده، شکر و نمک را به تخم مرغ‌های زده شده اضافه کنید و دوباره مواد را هم بزنید تا دانه‌های شکر در تخم مرغ، حل شده و مواد کاملا میکس شوند. سپس آرد الک شده را اضافه کنید. برای مشاهده ادامه مراحل طرز تهیه دسر پودینگ یورکشایر روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۳- ناتیلا؛ دسر سنتی کریسمس در کلمبیا

ناتیلا؛ دسر کریسمس در کلمبیا

«ناتیلا» یک نوع دسر مخصوص کریسمس در کلمبیا است که در روز کریسمس و ایام سال نو مسیحی سرو می‌شود. اصالت دسر ناتیلا به اسپانیا بازمی‌گردد و به جز کلمبیا در سایر کشورهای آمریکای لاتین هم محبوبیت زیادی دارد. این دسر در اصل نوعی کاسترد است. برای تهیه ناتیلا کلمبیایی باید نشاسته ذرت را در یک کاسه کوچک بریزید. ۱ لیوان شیر به آن اضافه کنید و با همزن دستی مواد را هم بزنید تا نشاسته کاملا در شیر حل شود و مخلوطی یکدست ایجاد شود. سپس باقی‌مانده شیر را در قابلمه بریزید.

در ادامه ترکیب نشاسته ذرت با شیر و همچنین شکر قهوه‌ای را اضافه کنید. شعله گاز را با حرارت متوسط رو به کم روشن کنید و مواد دخل قابلمه را برای یک دقیقه هم بزنید روی شعله ملایم گاز هم بزنید. برای آموزش مراحل و جزییات روش طرز تهیه دسر ناتیلا، روی لینک مقاله مورد نظر، کلیک کنید.

۴- نان شیرین کوزوناک؛ دسر کریسمس رومانی

نان شیرینی کوزوناک؛ دسر کریسمس رومانی

«نان شیرین کوزوناک» (cozonac) یا (kozunak)، یک نان شیرینی اصالتا بلغارستانی است که در رومانی به عنوان نان شیرینی مخصوص کریسمس و عید پاک پخته می‌شود و شبیه نان آلمانی مغزدار «اشتولن» است. نان شیرین کوزوناک شباهت زیادی به «کیک زبرا» هم دارد و بعد از پخت به صورت دو رنگ درمی‌آید. همچنین این نان شیرینی، به «نان مغزدار کوزوناک» هم معروف است.

برای تهیه این کیک کریسمسی، در یک قابلمه کوچک، شیر، شکر و وانیل را بریزید و روی حرارت قرار دهید و مدام هم بزنید تا همه مواد با هم مخلوط شوند. دقت کنید که مخلوط نباید بجوشد، فقط باید گرم شود، در حدی که وقتی انگشتتان را در شیر فرو می‌برید، دستتان نسوزد. سپس حرارت را قطع کنید.

در ظرفی که آرد را الک کرده‌اید، وسط آرد یک گودال ایجاد کنید و خمیر مایه به عمل آمده را در آن بریزید. روی خمیر مایه کمی آرد بپاشید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بگذارید تا مایه خمیر مایه حباب بزند. برای مشاهده ادامه مراحل طرز تهیه نان شیرینی کوزوناک، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۵- هجولاس؛ دسر مخصوص کریسمس در کلمبیا

هجولاس؛ دسر کریسمس در کلمبیا

«هُجولاس» یا «هوجوئلا» (Hojuelas یا hojaldras) در میان انواع دسر برای کریسمس، یکی از راحت‌ترین و خوشمزه‌ترین‌ها است. این شیرینی کریسمسی اصالت کلمبیایی دارد و با خمیری نازک و لطیف درست شده که فرم گرفته و در نهایت در روغن سرخ می‌شود. البته می‌توان آن را به صورت نوارهای باریک هم سرخ و سرو کرد.

برای طرز تهیه هجولاس به عنوان یکی از انواع دسر سنتی برای کریسمس، آرد الک شده و شکر را در یک کاسه متوسط بریزید و با هم مخلوط کنید. کره را اضافه کنید و حدود ۲۰ ثانیه با سرعت کم و با همزن برقی، خوب به هم زدن ادامه دهید. تخم مرغ را در یک کاسه بشکنید و دوباره با همزن مواد را هم بزنید تا کاملا یکدست شود. سپس پوست پرتقال رنده شده و نمک را اضافه کرده و شروع به افزودن آب پرتقال کنید. برای مشاهده ادامه جزییات و مراحل طرز تهیه دسر هجولاس، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه باباغنوش با بادمجان کبابی مرحله به مرحله

۶- شیرینی گاتا مغزدار؛ دسر کریسمس ارمنی‌ها

شیرینی گاتا مغزدار؛ دسر کریسمس ارمنی‌ها

نان شیرینی «گاتا ارمنی» یک نوع شیرینی یا نان فانتزی است که در ارمنستان بسیار معروف و پرطرفدار است و به آن «گاتا روسی» هم گفته می‌شود و در ایران هم بسیار پرطرفدار است. نان شیرینی گاتا را می‌توانید به عنوان دسر کریسمسی در انواع مختلف گردویی، دارچینی، شکری، کره‌ای و … درست کنید. برای تهیه شیرینی گاتا به عنوان نان یا شیرینی برای اعیاد و مناسبت‌های ارمنی‌ها مثل کریسمس، باید خمیر آن را ابتدا درست کنید و بعد لایه مغزدار را روی آن بمالید.

بنابراین ابتدا کره را به روش بن‌ ماری (حرارت غیرمستقیم به روش قرار دادن روی بخار آب) ذوب کنید. در یک ظرف مناسب، تخم‌ مرغ، وانیل و شیر یا ماست را به کره اضافه کنید و به هم بزنید تا مخلوط یکدستی به دست آید. آرد، بیکینگ پودر و خمیر مایه را دو تا سه مرتبه الک کنید.

این ترکیب را به تخم مرغ، وانیل و شیر اضافه کنید. خمیر گاتا را ورز دهید تا حدی که به دست نچسبند. روی ظرف را سلفون بکشید و به مدت ۱ ساعت در دمای محیط قرار دهید تا ور بیاید و حجیم شود. برای مشاهده ادامه مراحل طرز تهیه شیرینی گاتا ارمنی، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۷- کوکی زنجبیلی یا جینجر برد؛ کوکی محبوب کریسمس

کوکی زنجبیلی یا جینجر برد؛ کوکی محبوب کریسمس 

فرقی نمی‌کند در کجای جهان باشید، «کوکی کریسمس زنجبیلی» که به آن «بیسکویت زنجبیلی» یا «کوکی جینجر برد» هم می‌گویند، یکی از شیرینی‌های اصلی روز کریسمس در سراسر دنیا است. درست کردن بیسکویت زنجبیلی کریسمس یا کوکی زنجبیلی کریسمس، از دیرباز یکی از آداب و رسوم کریسمس بوده است.

برای درست کردن این دسر برای کریسمس، در یک ظرف مناسب، آرد، نمک، پودر زنجبیل و بیکینگ پودر را به خوبی با هم مخلوط کنید. سپس در ظرف دیگر، کره و شکر را با همزن برقی بزنید تا زمانی که مخلوط به دست آمده، یکدست شود. تخم مرغ، شهد شکر (آب و شکر و چند قطره آبلیمو را با هم بجوشانید تا غلیظ شود و به شهد تبدیل شود) و وانیل را به همراه مخلوط آرد به آرامی به ترکیب کره و شکر اضافه کرده و دوباره ترکیب را به خوبی هم بزنید. برای آموزش ادامه جزییات طرز تهیه کوکی زنجبیلی روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۸- آبنبات عصایی کریسمس؛ سمبل صلیب اسقف سنت نیکلاس

طرز تهیه دسر کریسمسی آبنبات عصایی

«آبنبات عصایی» یکی دیگر از پرطرفدارترین دسرهای کریسمس است که برای تهیه آن از شکر، شربت ذرت، و رنگ خوراکی استفاده می‌شود. برای تهیه این آبنبات باید شکر، شربت ذرت و نصف آب را با هم ترکیب کنید و روی حرارت قرار دهید. بعد از به جوش آمدن آب، حرارت را کم کنید و صبر کنید تا دمای آبنبات به ۱۴۰ درجه سانتی‌گراد برسد. سپس شعله گاز را خاموش کنید. عصاره نعنا را اضافه کنید.

در نیمی از مواد رنگ خوراکی قرمز و در نیم دیگر آن رنگ سفید بریزید. مواد آبنبات را در ۲ سینی جداگانه بریزید. سپس دستکش ضد‌حرارت بپوشی و آبنبات‌ها را به شکل عصا حالت دهید. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه آبنبات عصایی با همه جزئیات آن می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه آبنبات عصایی کلیک کنید.

 

۹- مواد لازم برای تهیه دسر کریسمس توت فرنگی بابانوئل

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
توت فرنگی ۱۶ عدد
خامه فرم گرفته ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر قنادی ۱ قاشق غذاخوری
شکلات آب شده ۱ قاشق غذاخوری

 

مراحل طرز تهیه دسر توت فرنگی به شکل بابانوئل

طرز تهیه دسر توت فرنگی بابانوئلی

تخفیفات لبنیات افق کوروش

اگر می‌خواهید یک دسر کریسمس ساده و سریع درست کنید، «دسر توت فرنگی به شکل بابانوئل» ایده مناسبی است. برای درست کردن این دسر کریسمسی شما تنها به مقداری توت فرنگی، کمی خامه فرم گرفته، شکر و شکلات آب شده نیاز دارید. در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن این دسر جذاب برای کریسمس آشنا شوید.

مرحله اول؛ برش دادن توت فرنگی‌ها

برای درست کردن این دسر خانگی برای کریسمس ابتدا باید توت فرنگی‌ها را بشویید و برگ‌های آن را جدا کنید. سپس میوه توت فرنگی را به صورت افقی از وسط نصف کنید. برای تهیه این دسر کریسمسی بهتر است از توت فرنگی‌های خوش فرم و یک اندازه استفاده کنید.

مرحله دوم؛ ترکیب کردن خامه و شکر

بعد از برش دادن توت فرنگی‌ها، در این مرحله از طرز تهیه دسر کریسمس توت فرنگی باید خامه فرم گرفته و شکر قنادی را با هم ترکیب کنید و با همزن بزنید. این کار را آنقدر ادامه دهید تا خامه سبک شود و حالت نرمی به خود بگیرد.

مرحله سوم؛ درست کردن دسر توت فرنگی بابانوئلی

در این مرحله از طرز تهیه این دسر خانگی برای کریسمس به شکل بابانوئل باید مقداری خامه را روی بخش پهن‌تر توت فرنگی قرار دهید و سپس بخش دیگر توت فرنگی را روی آن بگذارید. با کمک خلال دندان مقداری شکلات آب شده بردارید و همانند چشم روی خامه ۲ نقطه ایجاد کنید.

سپس مقداری خامه را نیز روی توت فرنگی به عنوان پوم پوم کلاه قرار دهید. بابانوئل‌های کوچک شما آماده‌اند، می‌توانید آن را در ظرف بچینید و روی میز کریسمس قرار دهید.

۱۰- مواد لازم برای تهیه کوکی پودینگ کریسمسی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
کره ۱۰۰ گرم
شکر ۷۵ گرم
زرده تخم مرغ ۱ عدد
آرد سفید ۱۰۰ گرم
پودر کاکائو ۲۵ گرم
بیکینگ پودر ۵ گرم
چیپس شکلاتی ۱۰۰ گرم

 

مراحل طرز تهیه دسر کریسمسی کوکی پودینگ

طرز تهیه کوکی پودینگ کریسمسی

«کوکی پودینگی» یکی از پرطرفدارترین دسرهای کریسمسی است که معمولاً به شکل‌های مختلفی آماده می‌شود. برای تهیه کوکی پودینگ کریسمسی شما تنها به مقداری کره، شکر، زرده تخم مرغ، آرد و پودر کاکائو نیاز دارید. در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن کوکی پودینگ کریسمسی آشنا شوید.

مرحله اول، آماده کردن فر و قالب

در اولین مرحله از طرز تهیه دسر کریسمسی کوکی پودینگ باید فر را با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید. سپس سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید.

مرحله دوم؛ آماده کردن خمیر کوکی

برای تهیه خمیر کوکی ابتدا کره و شکر را با همزن بزنید تا کرم رنگ شوند. سپس زرده تخم مرغ را اضافه کنید. در نهایت آرد، پودر کاکائو و بیکینگ پودر الک شده را اضافه کنید. چیپس شکلاتی را به خمیر اضافه کنید و مواد را خوب ترکیب کنید.

مرحله سوم، پخت کوکی پودینگی

در این مرحله باید خمیر را به ۱۲ قسمت تقسیم کنید و هر قسمت را به صورت توپ درآورید و گرد کنید. سپس خمیرها را کمی روی سینی پهن کنید و برای ۱۲ تا ۱۵ دقیقه در فر قرار دهید. بعد از این که کوکی‌ها پف کردند و به خوبی پختند، می‌توانید فر را خاموش کنید و سینی را بردارید.

مرحله چهارم؛ تزیین کردن کوکی‌ پودینگی کریسمس

بعد از آماده شدن کوکی‌ها حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا کمی سرد شوند. سپس می‌توانید آن‌ها را با فوندانت رنگی، آیسینگ و یا شکلات آب شده سفید یا قهوه‌ای تزیین کنید. این کوکی‌ها طعم فوق‌العاده‌ای دارند و برای شیرینی کریسمس بسیار مناسب هستند.

برای تزیین کوکی‌ها با آیسینگ باید در یک ظرف ۱ عدد سفیده تخم مرغ را آنقدر بزنید تا کاملاً سبک شود و حجم آن دو برابر شود. سپس پودر شکر و کرم تارتار اضافه کنید و دوباره مواد را با هم ترکیب نمایید. بعد از این که مواد آیسینگ حالت شفاف و پفکی به خود گرفت، می‌توانید مقداری رنگ خوراکی به آن اضافه کنید و این آیسینگ برای تزیین این بیسکویت کریسمسی استفاده کنید.

۱۱- مواد لازم برای تهیه دسر فرانسوی بوش نوئل

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
تخم مرغ ۴ عدد
پودر شکر نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر کاکائو ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
وانیل ۱ قاشق چای‌خوری
نشاسته ۱ قاشق چای‌خوری
بیکینگ پودر ۱ قاشق چای‌خوری
خامه به مقدار لازم

طرز تهیه کیک کریسمسی بوش نوئل

طرز تهیه دسر فرانسوی بوش نوئل برای کریسمس
«بوش نوئل» یک دسر قدیمی فرانسوی برای کریسمس است که بیشتر در فرانسه درست می‌شود. برای تهیه این کیک کریسمسی باید فر را با دمای ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید. سپس تخم‌مرغ‌های هم دما با محیط را برای ۵ دقیقه با همزن بزنید تا رنگشان روشن شود.
سپس آرد، بیکینگ پودر، پودر کاکائو و نشاسته را الک کنید و به تخم مرغ همزده اضافه کنید. مواد را با لیسک هم بزنید و سپس مواد را داخل قالبی که از قبل چرب کرده‌اید بریزید و برای ۱۵ دقیقه در فر قرار دهید.
بعد از این که بوش نوئل آماده شد، آن را از فر خارج کنید. داخل یک سینی دیگر کاغذ روغنی قرار دهید. سپس ۱ قاشق غذاخوری پودر کاکائو بریزید و کامل پخش کنید. کیک را از فر خارج کنید و روی این سینی برگردانید. روی کیک کمی خامه بریزید. حالا با کمک کاغذ روغنی کیک را رول کنید. برای روی بوش نوئل مقداری خامه و شکلات ذوب شده را هم بزنید و کیک را شبیه به «تنه درخت» تزیین کنید. اجازه دهید کیک بوش نوئل برای ۱ شب در یخچال بماند و فردا آن را سرو کنید.

۱۲- مواد لازم برای تهیه دسر کریسمسی تورون اسپانیایی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سفیده تخم مرغ ۶ عدد
بادام آسیاب شده ۴۰۰ گرم
مغز فندق آسیاب شده ۴۰۰ گرم
عسل ۵۰۰ گرم
شکر ۵۰۰ گرم
حتما بخوانید  طرز تهیه باقلوا آلبالو شکلاتی و ساده + دستور شربت باقلوا

طرز تهیه دسر کریسمس تورون

طرز تهیه دسر کریسمسی تورون
«تورون» یک دسر اسپانیایی برای شب کریسمس است که با استفاده از سفیده تخم مرغ آماده می‌شود. برای تهیه این دسر کریسمسی ساده و خوشمزه باید ابتدا سفیده‌های تخم مرغ را با همزن بزنید تا سفت شوند. سپس بادام و فندق آسیاب شده را به آن اضافه کنید.
حالا عسل را در ماهیتابه بریزید و زمانی که داغ شد شکر را اضافه کنید تا شربت غلیظی ایجاد شود. سپس این شربت را با سفیده تخم مرغ ترکیب کنید و داخل قالب بریزید و چند روز آن را به حال خود بگذارید. بعد از چند روز دسر مخصوص کریسمس را برش دهید و سرو نمایید.

۱۳- مواد لازم برای تهیه خمیر نان شیرینی پانه تونه

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شکر نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
وانیل ۱/۴ قاشق چای‌خوری
تخم مرغ ۳ عدد
پوست پرتقال رنده شده پوست ۱ عدد پرتقال
آرد ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره ۸۰ گرم
کرن بری خشک ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
مغز پسته ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
چیپس شکلات ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

مواد لازم برای عمل‌آوری مخمر

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آب ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر مخمر ۲ قاشق چای‌خوری
آرد همه منظوره ۴ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه نان پنه تون ایتالیایی مخصوص کریسمس

طرز تهیه نان پنه تون ایتالیایی مخصوص کریسمس
نان شیرینی «پانه تونه» یا «پنه تون» (Panettone)) یک دسر کریسمسی ایتالیایی است که درواقع یک نوع نان شیرین مخصوص کریسمس است. برای تهیه این دسر کریسمسی باید آب و شیر ولرم را با مخمر و شکر ترکیب کنید. سپس کمی آرد به آن اضافه کنید و این روی این ترکیب را بپوشانید و در محیط گرم آشپزخانه قرار دهید تا پف کند.
در یک ظرف تخم مرغ، شکر، وانیل و پوست پرتقال را ترکیب کنید. مخمر عمل آمده را به آن‌ها اضافه کنید. سپس آرد را ترکیب کنید تا خمیر را آماده شود. این خمیر را با دست ورز دهید و مقداری مغز پسته و شکلات به آن اضافه کنید.
خمیر را داخل ظرفی که چرب شده بریزید و روی آن کره بمالید. اجازه دهید برای ۲ تا ۳ ساعت حجم خمیر ۲ تا ۳ برابر شود. سپس قالب را برای ۵۰ دقیقه با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد در فر قرار دهید. برای این که نان رطوبت خود را حفظ کند، یک ظرف آب داخل فر قرار دهید. نان پنه تون ایتالیایی بعد از ۵۰ دقیقه آماده است. نان کریسمسی خود را داغ سرو کنید.

بیشتر بخوانید: کریسمس ارامنه چه تاریخی است؟

۱۴- شیرینی پیروک ارمنی (روسی)؛ شیرینی ارمنی کریسمس

احتمالا «شیرینی پیروک»، پروک یا به قول روس‌ها «پیروگ» را به عنوان یک شیرینی خوشمزه مربایی یا مارمالادی خورده‌اید یا آن را در ویترین‌های شیرینی‌فروشی‌ها دیده‌اید. پیروک (Perok) در اصل یک کیک پای مانند ارمنی یا روسی است که به عنوان شیرینی مخصوص کریسمس هم، تهیه و سرو می‌شود. این شیرینی خوشمزه را با طعم‌های مختلف می‌توانید در خانه درست کنید.

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی پیروک برای کریسمس، مواد را از قبل به مدت ۳۰ دقیقه از یخچال بیرون بیاورید و در دمای آشپزخانه بگذارید تا کره نرم شود. فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. یک قالب دایره‌ای به قطر ۲۰ یا ۲۳ سانتی‌متر را با کمی کره چرب کنید و کنار بگذارید. می‌توانید از قالب مستطیلی هم استفاده کنید. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه شیرینی پروک با تمام جزییات و فوت و فن‌ها روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

۱۵- چیز کیک سن سباستین

چیز کیک سباستین یک کیک کریسمسی در اسپانیا است

«چیز کیک سن سباستین» (San Sebastian Cheesecake) یک دسر کریسمسی اسپانیایی‌ است که در سال‌های اخیر بین مردم دیگر کشورها هم شناخته و بسیار محبوب شده است. علیرغم اینکه اروپایی‌ها عموما چیز کیک یخچالی با پایه بیسکویت را ترجیح می‌دهند اما این چیز کیک ساده و بدون ژلاتین و خوشمزه اسپانیایی اصلا بدون پایه یا کراست کیک یا بیسکویت است.

بر اساس تحقیقات انجام شده، چیز کیک یا کیک پنیر سن سباستین در اسپانیا و در دهه ۱۹۹۰ در «لا وینا/ La Vina»، یک رستوران معروف در منطقه باسک، توسط سرآشپز «سانتیاگو ریورا» ساخته شده است. مردم محلی قبل از عرضه این چیز کیک به مشتریان، آن را بسته‌بندی می‌کردند تا تکه‌ای از این چیز کیک، نصیبشان شود. به همین دلیل از آن به عنوان «کیک پنیر لا وینا» نیز یاد می‌شود. برای مطالعه طرز تهیه چیز کیک سن سباستین و تاریخچه این دسر روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

غذاهای سنتی برای شام کریسمس در سراسر دنیا

غذاهای سنتی برای کریسمس در سراسر دنیا

انواع دسر برای کریسمس معمولا بعد از خوردن غذاهای سنتی برای کریسمس، سرو می‌شوند. غذاهای مختلفی در لیست شام کریسمس وجود دارند. هر چند شام سنتی کریسمس در اغلب کشورهای دنیا، «بوقلمون شکم پر» است اما در برخی کشورها به خاطر این‌ که اعتقاد دارند در شب کریسمس نباید گوشت بخورند، غذاهایی مثل سوپ ماهی و سالاد سیب زمینی سرو می‌شود که در مواد مورد استفاده در تهیه آنها، بیشتر از سبزیجات استفاده شده است.

این غذاها معمولا غذاهایی هستند که ریشه در تاریخ هر یک از کشورها دارند و جزو غذاهای بسیار شناخته‌شده و مشهور در این کشورها به حساب می‌آیند. برای آشنایی با این غذاهای کریسمسی و طرز تهیه آنها، می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه غذاهای اصلی کریسمس در کشورهای مختلف دنیا و ایران کلیک کنید.

سوالات متداول درباره دسر، کیک و شیرینی‌های مخصوص کریسمس

سوالات متداول درباره دسر، کیک و شیرینی‌های مخصوص کریسمس

برای کریسمس چه دسری درست کنیم؟

در لیست انواع دسر برای کریسمس، گزینه‌های جذاب و خوشمزه‌ای وجود دارند که می‌توانید یک یا چند مورد از آن‌ها را انتخاب و برای کریسمس درست کنید. این دسرها شامل پاولوا، دسر پودینگ یورکشایر، دسر کلمبیایی ناتیلا، نان شیرینی مغزدار کوزوناک، نان مغزدار گاتا و … می‌شوند. می‌توانید از لیست بالا کمک بگیرید و دسر، کیک یا شیرینی کریسمسی دلخواه خود را برای کریسمس تهیه کنید.

هجولاس دسر کریسمس کدام کشور است؟

هُجولاس یا هوجوئلا (Hojuelas یا hojaldras) در میان انواع دسر برای کریسمس، یکی از راحت‌ترین و خوشمزه‌ترین‌ها است. این شیرینی کریسمسی اصالت کلمبیایی دارد و با خمیری نازک و لطیف درست می‌شود که باید آن را فرم دهید و در نهایت در روغن سرخ کنید.

برای تزیین انواع دسر، کیک و شیرینی‌های کریسمسی از چه روش‌هایی استفاده می‌شود؟

برای تزیین انواع دسر، کیک و شیرینی‌های مخصوص کریسمس می‌توانید از خمیر فوندانت رنگی، خامه فرم گرفته، ترافل‌های رنگی، شکلات آب شده، مارشمالو، اسمارتیز و آبنبات استفاده کنید. به یاد داشته باشید که استفاده از رنگ‌های قرمز، سبز و سفید برای تزیین دسر کریسمس بسیار مناسب‌تر است.

 

منابع: allrecipes، oetker، allrecipes

کالابرگ الکترونیک