آموزش کاشت زعفران در گلدان و باغچه خانه

آموزش کاشت زعفران در گلدان و باغچه خانه


3 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
کاشت زعفران در خانه

زعفران، یکی از ارزشمندترین گل های دنیا است که قیمت فوق العاده بالایی دارد. از کلاله های قرمز رنگ میان این گل به عنوان یک رنگ و طعم دهنده فوق العاده برای غذا استفاده می شود. جالب است بدانید که شما می توانید این گیاه بی نظیر را خودتان در خانه پرورش دهید و در آشپزخانه کوچک خودتان، زعفران برداشت کنید. تنها لازم است که با کاشت زعفران در خانه آشنا شوید و فوت و فن های پرورش زعفران را یاد بگیرید. در این مقاله از مجله کوروش با آموزش کاشت زعفران در خانه به شما یاد می دهیم که چطور این گیاه شگفت انگیز را در خانه خودتان پرورش دهید.

 

 

برای کاشت زعفران در خانه پیاز آن را خریداری کنید

 

برای کاشت زعفران در خانه پیاز آن را خریداری کنید

 

برای کاشت زعفران در خانه در اولین مرحله باید پیاز این گیاه را خریداری کنید. برای این کار باید به مراکز فروش انواع بنه و پیاز گیاهان سر بزنید. پیاز زعفران باید کاملاً تازه و سالم باشد و معمولاً استفاده از پیاز درشت بهتر است. این کار موجب می شود که زعفران شما در همان سال اول گل بدهد. توجه داشته باشید که زعفران برای رشد کردن به آب و هوای گرمی نیاز دارد.

 

 

برای پرورش زعفران در خانه مکان مناسبی را پیدا کنید

 

برای پرورش زعفران در خانه مکان مناسبی را پیدا کنید

 

بعد از این که پیاز زعفران را خریداری کردید، در این مرحله از آموزش کاشت زعفران در خانه باید مکان مناسبی را برای کاشت پیدا کنید. خاک مورد نیاز برای کاشت پیاز زعفران باید به خوبی زهکشی شده باشد و در محلی قرار بگیرد که نور آفتاب به طور مستقیم به آن بتابد. بنابراین این نکته را حتماً در زمان کاشت گیاه به خاطر داشته باشید. برای کاشت پیاز، خاک را کمی بکنید و در آن حفره ای ایجاد کنید. سپس پیاز زعفران را داخل خاک قرار دهید. توجه داشته باشید که خاکی که برای کاشت زعفران استفاده می کنید نباید آب را به سختی از خود عبور دهید. زیرا جمع شدن آب در خاک این گیاه می تواند موجب از بین رفتن پیاز زعفران شود.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

برای کاشت زعفران در خانه از کود استفاده کنید

 

در این مرحله از آموزش کاشت زعفران در خانه باید بدانید که چه کودی برای رشد بنه های زعفران مناسب است. بعد از قرار دادن پیاز زعفران در خاک، مقداری کود به آن اضافه کنید. برای این کار می توانید از کمپوست و برگ های خرد شده استفاده کنید. این خاک مواد مغذی مورد نیاز برای رشد گیاه در زمستان را فراهم می کند.

 

 

بیشتر بخوانید » آموزش درست کردن کود و کمپوست در خانه «

حتما بخوانید  بهترین روش های شستن ماسک جراحی، N95 و ... در دوران شیوع کرونا

 

 

برای کاشت زعفران در خانه می توانید از جعبه یا گلدان استفاده کنید

 

برای کاشت زعفران در خانه می توانید از جعبه یا گلدان استفاده کنید

 

اگر در باغچه شما آفت یا حیوانات جونده وجود دارد و یا اصلاً در خانه تان باغچه ندارید و دوست دارید زعفران پرورش دهید، بهتر است کاشت زعفران در جعبه را امتحان کنید. برای این کار شما به جعبه های پلاستیکی یا چوبی بزرگ میوه یا گلدان های بزرگ نیاز دارید. سپس یک پارچه را داخل ظرف بگذارید. حالا پارچه را در کناره های جعبه بچسبانید تا تمام سطح داخل و کناره های جعبه با پارچه پوشیده شود. سپس برای کاشت زعفران در جعبه مقداری خاک باغچه سبک یا کمی ماسه و رس داخل جعبه بریزید. سپس پیاز زعفران را در عمق ۱۵ تا ۲۰ سانتی متری فرو ببرید. طوری که جوانه آن رو به بالا قرار بگیرد. در هر حفره ۲ تا ۳ پیاز قرار دهید. سپس جعبه را در مکانی که آفتاب زیادی دارد قرار دهید.

 

 

بعد از کاشت زعفران در خانه، منتظر برداشت زعفران باشید

 

بعد از کاشت زعفران در خانه، منتظر برداشت زعفران باشید

 

پرورش زعفران در خانه چندان کار سختی نیست. تنها لازم است از گیاه خود به خوبی مراقبت کنید. مشکل گیاه زعفران این است که هر پیاز تنها یک گل می دهد و هر گل فقط  کلاله دارد. درواقع شما با کاشت مقداری زیادی بنه زعفران می توانید کمی زعفران برداشت کنید. برای اینکه پیاز شما رشد کند و گل بدهد به حدود ۶ تا ۸ هفته زمان نیاز دارد. گاهی اوقات گلدهی گیاه تا ۱ سال طول می کشد.

زمانی که گل های بنفش رنگ و زیبای زعفران کاملاً رشد کردند، در مرکز هر گل سه کلاله قرمز نارنجی وجود دارد. شما باید در یک روز آفتابی که گل کاملاً باز شده است، با دقت این سه کلاله را از داخل گل بردارید.

 

 

طریقه خشک کردن زعفران

 

طریقه خشک کردن زعفران

 

بعد از پرورش زعفران در خانه و چیدن کلاله های قرمز رنگ آن باید راه آماده کردن زعفران برای استفاده را نیز یاد بگیرید. برای این کار شما باید زعفران های چیده شده را با دقت تمیز کنید. سپس آن ها را روی حوله های کاغذی قرار دهید و در مکانی گرم و خشک بگذارید. زعفران برای خشک شدن به ۱ تا ۳ روز زمان نیاز دارد. بعد از اینکه زعفران را خشک کردید، آن را در ظرف در بسته بگذارید و در محلی خشک و خنک قرار دهید. شما می توانید از این زعفران تا ۵ سال نگهداری کنید و از آن برای طعم و رنگ بخشیدن به غذاهای مختلف استفاده نمایید.

 

 

بهترین زمان برای کاشت زعفران در خانه

 

بهترین زمان برای کاشت زعفران در خانه

 

مهم ترین چیزی که باید در آموزش کاشت زعفران در خانه بدانید، انتخاب زمان مناسب برای کاشت پیاز است. به طور معمول کاشت زعفران باید قبل از شروع سرما انجام شود. معمولاً ۶ تا ۸ هفته قبل از اینکه سرمای شدید زمستان شروع شود، بهترین فرصت برای این کار است. معمولاً گفته می شود که بهترین زمان برای کاشت پیاز زعفران بین اواخر خرداد تا اویل مهر است.

 

 

بیشتر بخوانید » روش کاشت گوجه فرنگی در خانه «

حتما بخوانید  معرفی انواع شوینده های لباس | کاربرد و تفاوت آن ها

 

 

نکاتی در مورد آبیاری زعفران بعد از کاشت

 

نکاتی در مورد آبیاری زعفران بعد از کاشت

 

  • اگر پیاز زعفران را در تابستان می کارید، به هیچ عنوان به آن آب ندهید. زیرا رطوبت و گرمای زیاد موجب خراب شدن پیاز زعفران می شود.
  • اولین آبیاری گیاه باید در اوایل مهر و دومین آبیاری بعد از برداشت گل در انتهای آبان باشد. اگر در تابستان پیاز را کاشتید، برای اینکه پیاز آن آسیب نبیند، آن را در محلی یا نور و گرمای کمتر قرار دهید.
  • در طول پاییز که معمولاً باران می بارد، آبیاری گیاه را به شدت محدود کنید. حواستان باشد که خاک گیاه مرطوب باشد اما نباید غرقاب شود.
  • برای شروع هفته ای ۱ تا ۲ بار به پیازی که در خاک کاشته اید آب دهید. سپس چند بار در هفته انگشت خود را در خاک فرو کنید و اگر احساس کردید که خاک رطوبت کافی ندارد، گیاه را آبیاری کنید.
  • اگر خاک شما یک روز بعد از آبیاری گیاه هنوز خیس است، پس بهتر است هفته ای یک بار به گیاه آب دهید. اگر خاک شما بعد از یک روز خشک شود، بهتر است ۳ بار در هفته گیاه را آبیاری کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » نکات مهم نگهداری از گیاه لاکی بامبو «

 

 

نکاتی در مورد کاشت زعفران در خانه

 

نکاتی در مورد کاشت زعفران در خانه

 

  • برای کاشت زعفران در جعبه یا باغچه باید پیازها را با فاصله ۶ سانتی متری از هم بکارید تا هر ۱۰ تا ۱۲ پیاز را به صورت خوشه ای شوند. برای کاشت زعفران در جعبه بهتر است در هر جعبه حدود ۱۰ تا ۱۲ پیاز بکارید تا گیاه شما به صورت خوشه ای شود.
  • برای پرورش زعفران در خانه پیاز آن را در عمق ۷ تا ۱۰ سانتی متری خاک بکارید.
  • گیاه زعفران باید در هر فصل یک بار کوددهی شود. اگر هوای منطقه ای که زندگی می کنید گرم است، بهتر است اوایل پاییز مقداری کود به گیاه دهید. اگر هوای منطقه شما معتدل است، بهتر است بعد از گلدهی به گیاه کود بدهید. این کار به گیاه کمک می کند تا مقداری کربوهیدرات در خود ذخیره کند و تا سال آینده زنده بماند.
  • توجه داشته باشید که ph خاک مورد استفاده برای کاشت زعفران باید حدود ۶ تا ۸ باشد.

 

 

بیشتر بخوانید » گران ترین گل های دنیا « 

 

 

جمع بندی نهایی

 

پرورش زعفران در خانه می تواند یک منبع درآمد خوب برای شما ایجاد کند. از آن جایی که هر بنه این گیاه تنها یک گل می دهد و هر کل دارای ۳ کلاله است، برای سوددهی و کسب درآمد از طریق کاشت زعفران لازم است فضای نسبتاً بزرگی را به این کار اختصاص دهید. دوره های تخصصی زیادی برای نحوه آموزش کاشت زعفران در خانه وجود دارد که می تواند طریقه کاشت زعفران در گلخانه را به شما آموزش دهد. اگر دوست دارید این گیاه را در خانه پرورش دهید بهتر است کاشت آن را از یک جعبه آغاز کنید و بعد از آموزش کامل کاشت زعفران به سراغ کاشت تخصصی این گیاه ارزشمند بروید.

 

 

منابع: wikihow، morningchores

 

کالابرگ الکترونیک