تست مفهوم (Concept testing) چیست | ۴ روش تست مفهوم و موارد استفاده آن

تست مفهوم (Concept testing) چیست | ۴ روش تست مفهوم و موارد استفاده آن


8 دی 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تست مفهوم (Concept testing) چیست؟ تعریف، روش ها و انواع آن

زمانی که می‌خواهید مطمئن شوید که جنبه‌های مختلف یک محصول و لانچ آن کامل و بی‌نقص است، بحث تست مفهوم (Concept testing) مطرح می شود. تصمیم‌گیری در مورد ویژگی‌ها و سرمایه‌گذاری روی محصول گاهی نسبتا دشوار است. به خصوص وقتی در نظر بگیرید، که طبق آمار ۹۵٪ از همه محصولات راه‌اندازی شده با شکست مواجه می‌شوند. بنابراین اهمیت تست مفهوم را نمی‌توان نادیده گرفت. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش به بررسی تست مفهوم و مزایای آن، روش‌های تست مفهوم و موارد استفاده از آن پرداخته‌‌ایم.

 

 

تست مفهوم (Concept testing) چیست؟

 

تست مفهوم (Concept testing) چیست؟

 

تست مفهوم (Concept testing) به عنوان یک روش تحقیق تعریف می‌شود. روشی که شامل پرسیدن سوالاتی از مشتریان در مورد مفاهیم و ایده‌های شما برای یک محصول یا خدمات قبل از راه‌اندازی واقعی آن است. بنابراین، می‌توانید میزان پذیرش مشتریان و تمایل آنها به خرید را بسنجید و  قبل از لانچ محصول تصمیمات مهمی بگیرید.

 

در این مقاله در مورد مزایا و روش های مختلف تست مفهوم صحبت خواهیم کرد. همچنین یاد خواهید گرفت که چگونه تصمیم بگیرید که کدام روش برای تحقیق شما مناسب‌تر است.

 

 

مزایای تست مفهوم (Concept testing)

 

معمولا  تصور می‌کنیم که هر ویژگی یا ایده محصول جدیدی که به ذهن‌مان می‌رسد، موفق خواهد بود. با این حال، به ندرت چنین اتفاقی می‌افتد. فقط مشتریان می‌توانند تعیین کنند که آیا یک ایده موفق می‌شود یا نه. به همین دلیل ضروری است که ایده‌ها و مفاهیم خود را قبل از عرضه به مشتریان خود، آزمایش کنید. بینش بدست آمده با استفاده از تست مفهوم (Concept testing) به شما کمک می‌کند تا محصولات موثر و موفقی را به بازار عرضه کنید.

 

با استفاده از تست مفهوم (Concept testing)، می‌توانید بینش عمیقی در مورد جنبه‌های مختلف ایده خود به دست آورید. می‌توانید درباره یک ویژگی خاص، ظاهر و احساس، قیمت و موارد دیگر سؤال بپرسید. بنابراین می‌توانید قبل از عرضه محصول، از صحت و درستی تمام جزئیات آن اطمینان حاصل کنید. سازمان‌ها و کسب‌ و کارها از نظرسنجی‌ها برای انجام تست مفهوم استفاده می‌کنند و آن را پیشنهاد ساده و موثری برای برندها در هر مقیاسی می‌دانند.

 

 

روش‌های تست مفهوم (Concept testing)

 

روش‌های تست مفهوم (Concept testing)

 

در طول سال‌ها، محققان بسیاری روش‌های مختلفی از تست مفهوم (Concept testing) را طراحی و به کار گرفته‌اند. این روش‌ها بر اساس نحوه نمایش مفاهیم دسته‌بندی می‌شوند. هر یک از این روش‌ها برای انواع مختلف تحقیق مناسب است. تست مفهوم به راحتی با کمک یک پلتفرم تحقیقاتی صورت می‌گیرد. در اینجا چهار روش اصلی تست مفهوم آورده شده است:

 

  • تست مقایسه
  • تست مونادیک
  • تست مونادیک متوالی
  • تست پروتو مونادیک

 

تست مقایسه (Comparison testing)

 

در تست مقایسه، دو یا چند مفهوم به پاسخ‌دهندگان ارائه می‌شود. پاسخ دهندگان این مفاهیم را با استفاده از ارزیابی یا رتبه‌بندی و یا صرفاً درخواست برای انتخاب بهترین مفهوم نمایش داده شده، مقایسه می‌کنند. تست‌های مقایسه شامل نتایج واضح و قابل درکی است. بنابراین تعیین مفهوم منتخب آسان است.

 

با این حال، نتایج فاقد مفاد و جزییات هستند. هیچ راهی وجود ندارد که بگوییم چرا پاسخ دهندگان یک مفهوم را درمقایسه با دیگر مفاهیم انتخاب می‌کنند. باید توجه داشته باشید که درک جزئیات و دلایل انتخاب یک مفهوم خاص قبل از راه‌اندازی موفقیت‌آمیز یک محصول ضروری است.

حتما بخوانید  نمونه قرارداد فرانچایز افق کوروش | شرایط ملک، وثیقه و مزایای آن

 

 

تست مونادیک (Monadic testing)

 

تست مونادیک از روش‌های تست مفهوم (Concept testing)

 

در تست مونادیک، مخاطبان هدف به چند گروه تقسیم می‌شوند. به هر گروه فقط یک مفهوم نشان داده می‌شود. این تست‌ها بر تجزیه و تحلیل عمیق یک مفهوم واحد متمرکز هستند. نظرسنجی تست مونادیک معمولاً کوتاه و بسیار هدفمند است.

 

از آنجایی که هر گروه از پاسخ دهندگان یک مفهوم واحد را می‌بینند، می‌توان بدون طولانی کردن نظرسنجی به عمق پرداخت. محققان می‌توانند سؤالات بعدی را در مورد ویژگی‌های مختلف یک مفهوم بپرسند. مانند آنچه در مورد مفهوم دوست داشتند، ظاهر محصول یا احساسشان به آن محصول. حتی می‌توان در مورد قیمت محصول یا چیزهای دیگر نیز سوال کرد.

 

اگرچه هر گروه از پاسخ‌دهندگان مفاهیم متفاوتی را به‌صورت مجزا می‌بینند، اما هر مفهومی سوالات نسبتا یکسانی خواهد داشت. نظرسنجی‌های آزمون مونادیک کوتاه هستند و به محققان این انعطاف‌پذیری را می‌دهند تا سؤالات بعدی را بپرسند. بنابراین آزمون، نتایج زمینه‌ای بیشتری را در مورد اینکه چرا یک مفهوم خاص بهتر از سایرین است، فراهم می‌کند.

 

با این حال، از آنجایی که مخاطبان هدف به چند گروه تقسیم می‌شوند، حجم نمونه مورد نیاز برای انجام یک آزمون مونادیک گسترده است. همچنین در عین حال که مفاهیم مختلف نیاز به آزمایش دارند، حجم نمونه نیز بسیار مهم است. در عین حال افزایش حجم نمونه به طور قابل توجهی هزینه تحقیق را افزایش می‌دهد.

 

 

تست مونادیک متوالی (Sequential monadic testing)

 

تست مونادیک متوالی (Sequential monadic testing)

 

همانند تست مونادیک، در تست مونادیک متوالی، مخاطبان هدف به چند گروه تقسیم می‌شوند. با این حال، به جای نمایش یک مفهوم به صورت مجزا، به هر گروه، تمام مفاهیم ارائه می‌شود. ترتیب در مفاهیم برای جلوگیری از سوگیری تصادفی است. از پاسخ‌دهندگان، مجموعه سوالات متوالی برای هر یک از مفاهیم در جهت دریافت بینش و دید بیشتر پرسیده می‌شود.

 

از آنجایی که همه گروه‌های پاسخ‌دهنده همه مفاهیم را می‌بینند، اندازه مخاطب هدف مورد نیاز برای انجام یک تست مونادیک متوالی نسبتا کوچک است. در این آزمون چندین مفهوم را می‌توان در یک دور آزمایش کرد. بنابراین تست‌های مونادیک متوالی مقرون به صرفه‌تر و انجام آن آسان‌تر است. این روش تست مفهوم (Concept testing) برای تحقیقات با محدودیت بودجه یا زمان و حتی محدودیت مخاطب هدف برای پاسخ به آزمون، یک روش ایده آل است.

 

اما از دیگر سو باید گفت از آنجایی که تمام مفاهیم برای هر گروه از پاسخ دهندگان ارائه می‌شود، طول پرسشنامه نسبتا طولانی است. این موضوع بر روی نرخ تکمیل تأثیر می‌گذارد. محققان می‌توانند با محدود کردن تعداد سؤالات، طول پرسشنامه را کاهش دهند. با این حال، این کار بر میران کامل بودن نظرات جمع آوری شده تأثیر می‌گذارد.

 

تست‌های مونادیک متوالی نیز در معرض تاثیرپذیری و سوگیری‌هایی چون فرمایشی، تعاملی و یا غیره هستند.

 

 

تست پروتو مونادیک (Protomonadic testing)

 

یک تست پروتومونادیک شامل یک تست مونادیک متوالی و به دنبال آن یک تست مقایسه است. پاسخ دهندگان ابتدا چندین مفهوم را ارزیابی می‌کنند و سپس از آن‌ها خواسته می‌شود تا مفهومی را که ترجیح می‌دهند، انتخاب کنند.

 

این روش اعتبارسنجی صورت گرفته از طریق نتایج آزمون مونادیک متوالی مفید است. چرا که محققان می‌توانند بررسی کنند که آیا مفهوم انتخاب شده در آزمون مقایسه با نظرات و دیدگاه‌های جمع آوری شده در مورد هر نوعی از تست مفهوم سازگار است یا نه.

حتما بخوانید  بهترین خدمات تحویل مواد غذایی آنلاین در سال ۲۰۲۱

 

 

موارد استفاده از تست مفهوم (Concept testing)

 

موارد استفاده از تست مفهوم (Concept testing)

 

در این مقاله به برخی از رایج‌ترین موارد استفاده تست مفهوم (Concept testing) اشاره کرده‌ایم.

 

 

توسعه محصول

 

تست مفهوم (Concept testing) به طور گسترده توسط شرکت‌ها برای تصمیم‌گیری در حین توسعه محصولات جدید استفاده می‌شود. با این روش می‌توانید دریابید که مشتریان به کدام ویژگی‌ها اهمیت می‌دهند و چه چیزهایی را باید حذف کرد. همچنین می‌توانید در مورد مشکلات مشتریان با برخی ویژگی‌های موجود در محصول ایده بگیرید. در عین حال شما می توانید انتظارات مشتریان را بسنجید، کارهای لازم را را انجام دهید و محصول خود را با موفقیت به بازار عرضه کنید.

 

 

طراحی هوم پیج جدید

 

طراحی مجدد هوم پیج برای وب سایت شما می‌تواند دشوار باشد. برای اکثر مشاغل SaaS و تجارت الکترونیک، صفحه اصلی اولین نقطه تماس با مشتریان بالقوه است. به همین دلیل است که هنگام طراحی مجدد وب سایت خود باید همه چیز را درست انجام دهید.

 

با استفاده از تست مفهوم (Concept testing)، می‌توانید طرح‌های خود را به مشتریانی که با آن‌ها در تعامل هستند، ارائه داده و ایده‌‌های واضح و روشنی از احساس آن‌ها به طرح‌ها بگیرید. با استفاده از این نتایج، می‌توانید نقص‌های طراحی را برطرف کنید و برای یک لانچ کامل آماده باشید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله ۶ نکته کلیدی برای ارائه محصول به بازار را هم مطالعه کنید.

 

 

تست لوگوی جدید

 

موارد استفاده از تست مفهوم (Concept testing)

 

لوگوی برند شما بخش مهمی از برند شرکت شما است و اغلب اوقات، اولین چیزی است که مشتریان از کسب و کار شما متوجه می‌بینند. بنابراین، هنگام طراحی یک لوگوی جدید، واکنش مشتریان به طراحی جدید بسیار مهم است. اینکه آیا به صورت بصری با برند شما ارتباط برقرار خواهند کرد یا نه.

 

تست مفهوم (Concept testing) یک راه عالی برای آزمایش طرح‌های مختلف در طراحی لوگویی است که بتواند با مشتریان شما ارتباط برقرار کند.

 

 

پیشنهادات و قیمت‌گذاری

 

هنگامی که قصد دارید برای یک محصول جدید تخفیف ارائه دهید یا به طور کلی ساختار قیمت‌گذاری جدیدی را اجرا کنید، استفاده از تست مفهوم (Concept testing) بسیار مفید است. اینکه پاسخ اولیه مشتریان خود را آزمایش کنید و ویژگی‌ها و مزایایی را که آنها را هیجان زده می‌کند را شناسایی کنید، بسیار مهم است.

 

شما می‌توانید یک تست مفهوم (Concept testing) در صفحات به روز شده خود قرار دهید یا پیشنهادات تخفیف‌داری را ارائه دهید تا میزان علاقه‌مندی مشتریانتان را بسنجید. همچنین می‌توانید از تست مونادیک برای انجام تحقیقات قیمت‌گذاری خود استفاده کنید.

 

 

تست تبلیغات

 

تست تبلیغات، بنرها و تصاویر در وب سایت‌ها برای شناسایی بهترین ترکیب ممکن، کاری معمول است. تست مفهوم (Concept testing) می‌تواند بینشی عمیق از اینکه کدام تبلیغ بیشترین توجه را به خود جلب می‌کند یا منجر به بیشترین تبدیل می‌شود، را به شما بدهد. از آنجایی که بازخورد مستقیماً از سوی مصرف‌کنندگان می‌آید، می‌توانید به اعتبار آن اعتماد کنید و تبلیغات و استراتژی بازاریابی خود را بر اساس آن برنامه‌ریزی کنید.

 

 

سخن پایانی

 

تست مفهوم (Concept testing) یکی از کارهای مهمی است که کسب و کارها که پیش از زمان تولید و ارائه محصول به بازار باید انجام دهند. شما باید مشتریان، نیازها و خواسته‌های آن‌ها را به خوبی بشناسید تا بتوانید یک محصول قدرتمند به بازار عرضه کنید.

 

 

منبع: questionpro

 

کالابرگ الکترونیک