طرز تهیه ماست خامه ای + ۱۰ نکات درست کردن ماست خامه ای

طرز تهیه ماست خامه ای + ۱۰ نکات درست کردن ماست خامه ای


14 اردیبهشت 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
درست کردن ماست خامه ای

آیا با نکات درست کردن ماست خامه ای در خانه آشنایی دارید؟ ماست خامه‌ای به خاطر طعم قوی و بافت نرم و خامه‌ای که دارد، بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد. اما تعداد افرادی که بتوانند یک ماست خامه‌ای خوشمزه تهیه کنند، شاید آنقدرها زیاد نباشد، چون خیلی‌ها نکات تهیه این نوع ماست را نمی‌دانند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش نکات درست کردن ماست خامه ای را با جزییات کامل به شما آموزش و توضیح خواهیم داد.

 

 

ماست خامه ای چیست؟

 

ماست خامه ای چیست؟

 

یکی از محبوب‌ترین انواع ماست‌های سالم و خوشمزه که محبوبیت زیادی در بین افراد جامعه دارد، ماست خامه‌ای است. این نوع ماست به خاطر بافت خامه‌ای و غلیظ خود، بهترین انتخاب برای یک میان‌وعده لذیذ، یک چاشنی سالم یا یک دسر خوش‌طعم است.

معمولا ماست خامه‌ای با نمک کمتر و ته‌مزه شیرین‌تر، یکی از بهترین گزینه‌ها برای درست‌کردن انواع دسرها و غذاهای با پایه ماست است. معمولا ماست‌های خامه‌ای با استفاده از شیر پر چرب و افزودن میزان مشخصی خامه و پودر شیر خشک تولید می‌شوند.

اما می‌توان بافت خامه‌ای ماست را بدون افزودن خامه و شیر خشک هم به دست آورد، به شرط این که نکات درست کردن ماست خامه‌ای را رعایت کنید. در بیشتر دستورهای خانگی، ماست خانگی با نشاسته و بدون شیر خشک درست می‌شود.

علاوه بر این‌ها همان‌ طور که از اسم این ماست مشخص است، میزان کالری و چربی ماست خامه‌ای، نسبت به ماست‌های معمولی بیشتر است و برای کودکان در سن رشد، یک انتخاب فوق‌العاده خوب خواهد بود. البته اگر قصد کاهش وزن خود را دارید، بهتر است پیش از مصرف این نوع ماست، دقت داشته باشید و از ماست‌‌های ساده استفاده بیشتری کنید.

 

طرز تهیه ماست خامه ای

ماستی که قرار است مایه شیر باشد را دو ساعت قبل از ماست زدن بیرون از یخچال نگه دارید تا هم دمای محیط شود. برای درست کردن ماست خانگی با شیر ابتدا باید در یک قابلمه تمیز شیر را بجوشانید.

از زمان به جوش آمدن شیر شعله گاز را ملایم کنید تا شیر به مدت ۲۰ دقیقه بجوشد. به این ترتیب هم میکروب‌های شیر از بین می‌روند و هم آب اضافی شیر تبخیر می‌شود. بعد از ۲۰ دقیقه شیر را در ظرفی بریزید که می‌خواهید ماست را در آن درست کنید. برای مطالعه طرز تهیه ماست سفت و خامه ای به چند روش مختلف روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

نکات درست کردن ماست خامه ای

 

از چه شیری برای تهیه ماست خامه ای استفاده کنیم؟

 

برای اینکه ماست خامه‌ای غلیظ و خوشمزه‌ای داشته باشید، باید به نکاتی که در ادامه توضیح داده می‌شود، توجه و آنها را رعایت کنید تا در انتهای کار، ماست شما به بهترین شکل ممکن ببندد.

 

۱- از چه شیری برای تهیه ماست خامه ای استفاده کنیم؟

 

حتما بخوانید  طرز تهیه مینی کیش فرانسوی خوشمزه با تصاویر مرحله ای

یکی از مهم‌ترین نکات درست کردن ماست خامه ای، استفاده از شیر مناسب این ماست است. برای تهیه ماست خانگی بهتر است از شیر‌های محلی استفاده کنید که چربی طبیعی دارند. شیر‌های محلی را می‌توانید از فروشگاه‌های لبنیات محلی مطمئن تهیه کنید.

اگر از شیر پاستوریزه استفاده می‌کنید، حتما شیر پرچرب تهیه کنید تا ماست سفت‌تری داشته باشید. برای داشتن ماست کشدار، شیر گاومیش یکی از بهترین گزینه‌ها است. برای خرید انواع شیر می‌توانید به فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

 

۲- مایه ماست خامه ای چیست؟

 

برای این که ماست، خامه‌ای شود، به عنوان مایه ماست معمولا از مایه ماست و خامه استفاده می‌شود. ولی می‌توان از شیر خشک یا نشاسته هم برای غلیظ و خامه‌ای شدن ماست استفاده کرد.

درصد خامه‌ای که برای مایه زدن استفاده می‌شود، بسیار مهم است و در خامه‌ای کردن ماست تاثیر مستقیمی دارد. توصیه می‌شود خامه‌ای که برای مایه زدن استفاده می‌کنید، حداقل چربی ۳ درصد داشته باشد. خامه‌های کم چرب، معمولا گزینه مناسبی برای مایه زدن نیستند. پیشنهاد می‌کنیم مطلب طرز تهیه ماست سفت و خامه ای با نشاسته را بخوانید.

می‌توانید از خامه‌های با چربی بیش از ۳ درصد هم استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. نشاسته و خامه را می‌توانید به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

 

۳- از چه ماستی برای مایه زدن ماست خامه ای استفاده کنیم؟

 

از چه ماستی برای مایه زدن ماست خامه ای استفاده کنیم؟

 

علاوه بر نشاسته، خامه یا شیر خشک را می‌توانید همراه با ماست، به عنوان مایه ماست خامه ای استفاده کنید. ماستی که برای مایه استفاده می‌کنید، بهتر است ماست معمولی باشد. اگر از ماست پاستوریزه استفاده می‌کنید، سعی کنید ماست، پرچرب ساده باشد و از ماست‌های یونانی، هم زده یا چکیده و بسیار پرچرب برای مایه زدن استفاده نکنید.

دقت کنید که اگر مایه ماست، ترش باشد، ماست خامه‌ای هم طعم ترش می‌گیرد. همچنین اگر مقدار ماست را زیادتر از حد در نظر بگیرید، باعث وا رفتن و شل شدن ماست می‌شود.

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

بیشتر بخوانید: مایه زدن ماست سفت و خوشمزه با پنیر

 

۴- نسبت شیر و مایه ماست چقدر باشد؟

 

نسبت شیر و مایه ماست چقدر باشد؟

 

یکی از مهم‌ترین نکات درست کردن ماست خامه ای، میزان مایه‌ای است که برای تهیه آن استفاده می‌کنید. به ازای هر ۱ لیتر شیر، ۱ قاشق خامه و ۲ قاشق مایه ماست در نظر بگیرید. قبل از اضافه کردن مایه به ماست، ابتدا ماست و خامه را با هم مخلوط کنید و بعد آن را به کل شیر اضافه کنید و هم بزنید تا به صورت یکدست در کل ماست حل شود.

اگر از نشاسته برای مایه زدن ماست خامه ای استفاده می‌کنید، به ازای هر یک لیوان دسته‌دار فرانسوی شیر، ۱ قاشق غذاخوری نشاسته ذرت و ۱ قاشق غذاخوری ماست اضافه کنید. اگر از شیر خشک استفاده می‌کنید، به ازای هر لیتر شیر، ۲ قاشق سوپ خوری مایه ماست و ۲ قاشق سوپ خوری پودر شیر خشک اضافه کنید.

برای تهیه ماست خامه‌ای با شیر خشک و خامه هم به ازای هر لیتر شیر، ۱ قاشق غذاخوری ماست، ۱ قاشق مرباخوری سر پر نشاسته ذرت و ۳ قاشق غذاخوری خامه اضافه کنید. مایه را با هم مخلوط کرده و به شیر اضافه کنید.

 

۵- نکات جوشاندن شیر برای تهیه ماست خامه ای

 

یکی از مهم ترین نکات درست کردن ماست خامه ای، بعد از انتخاب شیر و مایه ماست، میزان جوشیدن شیر است. به این نکته توجه کنید که هر چقدر شیر را بیشتر بجوشانید، ماست شما غلیظ‌تر و پرچرب‌تر می‌شود. با جوشاندن شیر، یک لایه چربی نازک به رنگ زرد، روی ظرف بسته می‌شود. این لایه را حتما باید در تهیه ماست استفاده کنید.

حتما بخوانید  فوت و فن‌ های پخت برنج ایرانی | از قد کشیدن تا زمان آبکش کردن برنج

برای جوشاندن شیر، بهترین ظرف، ظروف روحی هستند چون شیر داخل قابلمه روحی ته نمی‌گیرد. شیر را باید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بجوشانید تا ۱۰ درصد آب شیر بخار شود. در این صورت ماست غلیظ‌تری خواهید داشت. اگر شیر را زیاد بجوشانید، چربی شیر از بین می‌رود و اگر کم بجوشد، ماست‌تان آبدار و شل می‌شود.

 

۶- دمای مناسب برای مایه زدن شیر

 

دمای مناسب برای مایه زدن شیر

 

وقتی شیر را جوشاندید، باید اجازه دهید به اندازه کافی سرد شود و بعد مایه ماست را اضافه کنید. دمای مناسب برای مایه زدن، ۴۵ درجه سانتی‌گراد است. برای امتحان کردن دمای متعادل، حدود ۳۰ دقیقه بعد از خاموش کردن شعله گاز، دست خود را بشویید و انگشت‌تان را در شیر فرو ببرید.

اگر به مدت ۱۰ ثانیه دست‌تان نسوخت، دما برای مایه زدن مناسب است. اگر شیر به اندازه کافی خنک نشود، ماست ترش می‌شود. اگر هم زیادی سرد باشد، ماست نمی‌بندد.

 

۷- ظرف مناسب برای ماست خامه ای

 

برای درست کردن ماست خامه‌ای، بهتر است از ظروف سفالی استفاده کنید. اگر ماست را داخل ظرف پلاستیکی درست می‌کنید، حتما وقتی شیر از حرارت افتاد، آن را داخل ظرف سفالی خالی کنید تا کیفیت ماست بالا برود.

 

۸- چه کار کنیم که ماست خامه‌ای شل نشود؟

 

چه کار کنیم که ماست شل نشود؟

 

یکی از مهم‌ترین نکات درست کردن ماست خامه ای، مراحل بعد از مایه زدن شیر است. بعد از اینکه به شیر مایه زدید، درِ ظرف را ببندید و روی ظرف و اطراف آن را با یک حوله یا پتوی مسافرتی بپوشانید تا گرما حفظ شود. بهتر است دور ظرفی که روی ظرف ماست گذاشته‌اید، دم کنی یا پارچه بپیچید و آن را در دمای محیط بگذارید. در این مدت داخل ماست را قاشق نزنید.

پس از ۳ تا ۴ ساعت وقتی که ماست خودش را گرفت، آن را به مدت ۱ شب داخل یخچال قرار دهید تا ماست سرد شود. این نکته را هم باید دقت کنید که ماست وقتی سرد می‌شود، کمی سفت می‌شود.

پس در این فاصله که ماست چه در دمای محیط و چه در یخچال در حال بستن است، (حدود یک روز) به هیچ وجه ظرف ماست را تکان ندهید. چون باعث می‌شود ماست وا برود و شل شود. سایر علت‌های شل شدن و آب انداختن ماست را می‌دانید؟

 

 

سوالات متداول

 

چه کار کنیم که آب اضافی ماست کشیده شود؟

 

برای کشیده شدن آب اضافی ماست بعد از بستن، یک پارچه تمیز حوله‌ای یا پارچه‌ای که آب را به خود جذب می‌کند، بردارید و نصف آن را روی ماست و نصف دیگر را از لبه ظرف آویزان کنید. سپس ظرف را به همین شکل در یخچال قرار دهید. این کار باعث می‌شود، آب اضافی ماست، به پارچه جذب شود.

 

استفاده از نشاسته به عنوان مایه ماست چه مزایا و معایبی دارد؟

 

نشاسته به عنوان مایه ماست، باعث می‌شود ماست زود ببندد و بافت سفتی می‌گیرد ولی احتمال اینکه ماست زودتر از معمول ترش شود، بالاتر است.

 

 

کالابرگ الکترونیک