طرز تهیه شربت ترخون مجلسی به ۲ روش با طعم‌ های مختلف

طرز تهیه شربت ترخون مجلسی به ۲ روش با طعم‌ های مختلف


24 فروردین 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شربت ترخون مجلسی به 2 روش با طعم‌ های مختلف

چطور با ترخون شربت درست کنیم؟ ترخون یکی از مفیدترین انواع سبزیجات است که به خاطر عطر و بوی متفاوتی که دارد، بیشتر از آن برای طعم دادن به غذاها و انواع ترشی و شور خانگی استفاده می‌شود. اما شربت ترخون یک نوع نوشیدنی متفاوت و خوش طعم است که با استفاده از برگ‌های تازه ترخون تهیه می‌شود. این شربت ضد عطش علاوه بر مزه متمایزی که دارد، بسیار مفید و پر فایده است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه شربت ترخون و همچنین خواص شربت ترخون آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد روش تهیه شربت ترخون پاسخ خواهیم داد.

 

مواد لازم برای تهیه شربت ترخون خانگی

  • ترخون تازه: ۳ تا ۴ شاخه
  • شکر: ۱/۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آب: ۱/۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار

مدت زمان آماده سازی: ۱۰ دقیقه

مدت زمان پخت شربت ترخون: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه شربت ترخون

 

مراحل طرز تهیه شربت ترخون

 

درست کردن شربت ترخون شباهت زیادی به طرز تهیه انواع شربت خانگی دارد و از همین رو رعایت کردن برخی نکات و فوت و فن‌ها برای تهیه این شربت به شما کمک می‌کند تا یک شربت باکیفیت و خوش طعم داشته باشید. در ادامه این بخش می‌توانید با جزئیات طرز تهیه شربت ترخون آشنا شوید.

مرحله اول؛ جوشاندن آب و شکر

در اولین مرحله از طرز تهیه شربت ترخون خانگی باید آب را همراه با شکر داخل یک قابلمه بریزید. سپس قابلمه را روی حرارت متوسط شعله گاز قرار دهید. شکر را می‌توانید از مجموعه فروشگا‌ه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله دوم؛ اضافه کردن ترخون به ترکیب آب و شکر

 

اضافه کردن ترخون به ترکیب آب و شکر

 

بعد از این که شکر به خوبی در آب حل شد، نوبت اضافه کردن ترخون تازه به شربت است. ترخون را کمی خرد کنید و سپس داخل قابلمه بریزید. اجازه دهید ترخون برای مدت ۲ دقیقه همراه با شکر و آب بجوشد.

مرحله سوم؛ خنک شدن شربت ترخون

در این مرحله از طرز تهیه شربت ترخون باید شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید شربت برای حدود ۱ ساعت خنک شود.

مرحله چهارم؛ رد کردن شربت ترخون از صافی

برای این که ظاهر شربت شما زیباتر شود و تفاله‌های ترخون از آن خارج شود، در این مرحله از درست کردن شربت ترخون باید شربت را از یک صافی رد کنید.

حتما بخوانید  کدام زیتون خاصیت بیشتری دارد | زیتون سبز، سیاه یا پرورده؟

مرحله پنجم؛ نگهداری از شربت ترخون

بعد از رد کردن شربت ترخون از صافی می‌توانید آن را داخل یک شیشه تمیز و خشک بریزید و برای حدود ۲ هفته در یخچال قرار دهید. برای تهیه شربت ترخون می‌توانید ۱ تا ۲ قاشق از آن را داخل لیوان بریزید. سپس باقی مانده لیوان را با آب خنک پر کنید و شربت ترخون خانگی‌تان را میل کنید.

مواد لازم برای تهیه شربت ترخون و هلو (برای ۸ نفر)

  • آب: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شکر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • هلو رسیده: ۱ عدد
  • برگ ترخون تازه خرد شده: ۲ قاشق غذاخوری
  • نشاسته ذرت: ۳ قاشق چای‌خوری

مدت زمان آماده سازی: ۱۰ دقیقه

مدت زمان پخت شربت ترخون و هلو: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه شربت ترخون و هلو

 

مراحل طرز تهیه شربت ترخون و هلو

 

ترکیب طعم ترخون تازه با هلوی رسیده برای درست کردن شربت ترخون آنقدر دلچسب است که قطعاً با چشیدن اولین جرعه از آن بی‌نهایت لذت خواهید برد. درست کردن این شربت بسیار راحت است و می‌تواند برای تهیه یک شربت متفاوت و جدید ایده جذابی باشد. در ادامه این بخش می‌توانید با جزئیات و مراحل طرز تهیه شربت ترخون و هلو آشنا شوید.

مرحله اول؛ آماده کردن هلو

در اولین مرحله از طرز تهیه شربت ترخون و هلو باید هلو را بشویید و سپس پوست آن را جدا کنید. هلو را به تکه‌های کوچک برش دهید و برای تهیه شربت کنار بگذارید.

مرحله دوم؛ جوشاندن آب، شکر و هلو

در این مرحله از طرز تهیه شربت ترخون و هلو باید آب را با شکر و هلوی خرد شده را داخل قابلمه بریزید. مواد را برای چند دقیقه هم بزنید تا شکر به خوبی در آب حل شود و هلو به طور کامل بپزد.

مرحله سوم؛ اضافه کردن ترخون به شربت

 

اضافه کردن ترخون به شربت

 

بعد از این که شکر در شربت حل شد و هلو نرم شد، حال نوبت اضافه کردن ترخون تازه است. ترخون‌ها را خرد کنید و سپس داخل شربت بریزید.

مرحله چهارم؛ اضافه کردن نشاسته ذرت به شربت

در این مرحله از طرز تهیه شربت ترخون و هلو باید نشاسته ذرت را در یک کاسه با ۳ قاشق چای‌خوری آب ترکیب کنید. سپس آن را به شربت اضافه کنید و خوب هم بزنید. با اضافه کردن نشاسته، شربت شروع به غلیظ شدن می‌کند. توجه داشته باشید که بعد از اضافه کردن نشاسته باید شربت را مدام هم بزنید و بعد از ۳ تا ۴ دقیقه شعله گاز را خاموش کنید.

نشاسته گل را می‌توانید به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

مرحله پنجم؛ میکس کردن شربت ترخون و هلو

بعد از اینکه زیر قابلمه را خاموش کردید، باید آن را برای ۱۵ دقیقه به حال خود رها کنید تا شربت کمی خنک شود. سپس شربت را داخل مخلوط کن بریزید و کاملاً میکس کنید. بعد از این که شربت شما به طور کامل یکدست شد، می‌توانید به اندازه ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری در هر لیوان بریزید و آب سرد به آن اضافه کنید و شربت ترخون و هلوی خوشمزه‌تان را میل کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه شربت ترخون خانگی

 

حتما بخوانید  طرز تهیه کدو سبز شکم پر با گوشت چرخ کرده و پنیر پیتزا در فر

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه شربت ترخون خانگی

 

  • بعد از تهیه شربت ترخون خانگی می‌توانید مقداری عرق کاسنی به آن اضافه کنید تا شربت شما خوش طعم‌تر شود. برای خرید انواع عرقیات مثل عرق کاسنی می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی اقدام کنید.
  • برای نگهداری شربت ترخون به مدت طولانی می‌توانید آن را در فریزر قرار دهید.
  • اضافه کردن مقداری آب لیمو ترش تازه به شربت ترخون موجب خوش طعم تر شدن شربت می‌شود. آبلیمو را می‌توانید به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید مقداری تخم شربتی به شربت ترخون اضافه کنید و بعد آن را میل کنید. برای خرید تخم شربتی می‌توانید به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی از مجموعه فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کنید.
  • شربت ترخون طعم نسبتاً تند و تیزی دارد و عطر و مزه آن آنقدر دلچسب است که بیشتر افراد از خوردن آن لذت می‌برند.
  • می‌توانید از شربت ترخون برای طعم دار کردن انواع دمنوش، چای و همچنین نوشیدنی‌های گازدار و دسرهای مختلف استفاده کنید. انواع دمنوش، چای و آب گازدار سودا را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی یا اینترنتی سفارش دهید یا به صورت حضوری خریداری کنید.
  • اضافه کردن نشاسته به شربت ترخون موجب می‌شود تا شربت شما غلیظ شود. در صورت تمایل می‌توانید شربت ترخون و هلو را بدون نشاسته نیز آماده کنید.
  • ترکیب کردن میوه‌های معطر مثل هلو به شربت ترخون عطر و مزه فوق‌العاده‌ای به آن می‌بخشد. در صورت تمایل می‌توانید از هر میوه دیگری به جای هلو برای تهیه این شربت استفاده کنید.
  • به عنوان آموزش درست کردن شربت ترخون خانگی پیشنهاد می‌شود اگر به ترخون تازه دسترسی ندارید، از ترخون خشک برای تهیه شربت ترخون خانگی استفاده کنید. برای طعم بهتر، می‌توانید ترخون‌های خشک را ابتدا با مقداری آب خیس کرده و بعد آن را در طرز تهیه شربت استفاده کنید.

خواص شربت ترخون

 

خواص شربت ترخون

 

شربت ترخون خواص بی‌شماری برای بدن دارد. این شربت حاوی مقدار زیادی آهن، کلسیم، منگنز، پتاسیم و ویتامین A و C است و آنتی اکسیدان‌های فراوانی دارد. در ادامه به برخی از خواص شربت ترخون اشاره شده است.

  • درمان درد شکم
  • سم زدایی بدن
  • کاهش قند خون
  • کاهش التهاب در بدن
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • جلوگیری از گرفتگی عضلات
  • افزایش استحکام استخوان‌ها
  • جلوگیری از کم خونی
  • تنظیم فشار خون بالا
  • تقویت بینایی

مصرف شربت ترخون برای چه افرادی مجاز نیست؟

خانم‌های باردار و همچنین افراد مبتلا به تیروئید نباید از شربت ترخون و غذاهای حاوی ترخون استفاده اجتناب کنند.

سوالات متداول

شربت ترخون برای چه مدت قابلیت نگهداری دارد؟

بعد از درست کردن شربت ترخون باید آن را داخل یک شیشه تمیز و خشک بریزید و برای حدود ۲ هفته در یخچال قرار دهید. برای نگهداری بیشتر می‌توانید شربت را داخل فریزر قرار دهید.

خواص شربت ترخون چیست؟

از مهم‌ترین خواص شربت ترخون می‌توان به درمان درد شکم، سم زدایی بدن، کاهش قند خون، کاهش التهاب در بدن، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از گرفتگی عضلات، افزایش استحکام استخوان‌ها، جلوگیری از کم خونی، تنظیم فشار خون بالا و تقویت بینایی اشاره کرد.

 

منابع: allrecipes، tfrecipes

 

کالابرگ الکترونیک