۲ طرز تهیه ماست سفت با نشاسته خامه ای و بدون خامه

۲ طرز تهیه ماست سفت با نشاسته خامه ای و بدون خامه


7 اردیبهشت 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
2 طرز تهیه ماست سفت با نشاسته خامه ای و بدون خامه

تجربه درست کردن ماست سفت با نشاسته را بلد هستید؟ حقیقت این است که اضافه کردن نشاسته به ماست موجب می‌شود که ماست شما آب نیندازد و سفت و قالبی شود. اگر دوست دارید فوت کوزه گری تهیه ماست سفت و غلیظ خانگی را یاد بگیرید و خودتان در خانه یک ماست حرفه‌ای با نشاسته درست کنید، بهتر است در ادامه با ما همراه باشید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه ماست سفت و ترش خانگی با نشاسته بدون آب انداختن آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد طرز تهیه ماست با نشاسته ذرت پاسخ خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه ماست سفت با نشاسته و بدون خامه

 

طرز تهیه ماست سفت با نشاسته و بدون خامه

 

مدت زمان آماده سازی ماست با نشاسته بدون خامه: ۴۵ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه ماست خانگی غلیظ و سفت با نشاسته

 

  • شیر پرچرب: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • ماست: ۲ قاشق غذاخوری
  • نشاسته ذرت: ۲ قاشق غذاخوری

 

مراحل طرز تهیه ماست با نشاسته ذرت

 

مراحل طرز تهیه ماست با نشاسته ذرت

 

درست کردن یک سطل ماست خانگی غلیظ و سفت کار چندان سختی نیست. اگر مایه ماست نداشتیم چه کنیم؟ از نشاسته استفاده کنید. تنها کافی است با فوت و فن‌های درست کردن این نوع ماست آشنا باشید و به همه نکات مهم برای تهیه ماست خانگی سفت توجه کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه ماست با نشاسته ذرت بدون خامه آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ جوشاندن شیر و نشاسته

 

در اولین مرحله از طرز تهیه ماست سفت با نشاسته ذرت باید شیر و نشاسته را در یک قابلمه کوچک بریزید و بجوشانید. زمانی که شیر شروع به جوشیدن کرد یک ملاقه استیل داخل قابلمه قرار دهید تا از سررفتن شیر جلوگیری کند.

بعد از این که شیر به خوبی جوشید شعله گاز را خاموش کنید و صبر کنید تا دمای شیر کمی گرم‌تر از دمای بدن و به حدود ۴۵ درجه سانتی‌گراد برسد. برای تهیه ماست، شیر و نشاسته از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت آنلاین، تلفنی یا حضوری اقدام کنید.

 

مرحله دوم؛ اضافه کردن ماست به ترکیب شیر و نشاسته

 

حتما بخوانید  ۶ علت وا رفتن کوکو سبزی + ۶ روش برای وا نرفتن آن

در این مرحله باید ماست را به ترکیب شیر و نشاسته اضافه کنید. به خاطر داشته باشید که در این مرحله دمای شیر باید به گونه‌ای باشد که دست شما نسوزد و فقط باید گرم باشد. ماست را با شیر ترکیب کنید و خوب هم بزنید.

 

مرحله سوم؛ جوشاندن مواد ماست در شیشه

 

در این مرحله از طرز تهیه ماست سفت با نشاسته فوری و خوش طعم باید مواد ماست را داخل یک شیشه بریزید. سپس شیشه را در قابلمه قرار دهید و قابلمه را تا نیمه شیشه از آب جوش پر کنید. یک پارچه نخی روی شیشه قرار دهید و قابلمه را برای ۲ ساعت در محیط آشپزخانه قرار دهید.

 

مرحله چهارم؛ قرار دادن ماست در یخچال

 

در این مرحله از روش تهیه ماست سفت با نشاسته بدون خامه باید شیشه را از داخل قابلمه بردارید و آن را برای حدود ۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا ماست خودش را بگیرد و کاملاً سفت شود. ماست شما بعد از ۴ ساعت آماده است، می‌توانید آن را میل کنید و لذت ببرید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماست موسیر در خانه با تمام فوت و فن ها

 

طرز تهیه ماست سفت با نشاسته و خامه

 

طرز تهیه ماست سفت با نشاسته و خامه

 

مدت زمان آماده سازی ماست با نشاسته و خامه: ۲۵ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه ماست سفت با نشاسته ذرت و خامه

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش
  • شیر پرچرب: ۱ لیتر
  • ماست: ۱ قاشق غذاخوری
  • نشاسته ذرت: ۱ قاشق مرباخوری سرپر
  • خامه: ۳ قاشق غذاخوری

 

مراحل طرز تهیه ماست سفت با نشاسته و خامه

 

مراحل طرز تهیه ماست سفت با نشاسته و خامه

 

اگر دوست دارید یک ماست سفت و خامه‌ای با نشاسته ذرت در خانه درست کنید، قطعاً از طعم این ماست خانگی لذت می‌برید. برای تهیه این ماست باید از ترکیب خامه و مقداری نشاسته ذرت استفاده کنید.

این ترکیب بافت فوق العاده سفت و خوش طعمی به ماست شما می‌بخشد. در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن ماست سفت با نشاسته و خامه آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ جوشاندن شیر

 

در اولین مرحله از طرز تهیه ماست سفت با نشاسته و خامه باید شیر را در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. بعد از این که شیر به جوش آمد، شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید شیر برای ۱۵ تا ۳۰ دقیقه به آرامی بجوشد.

 

مرحله دوم؛ ترکیب کردن نشاسته و خامه و ماست با شیر

 

ترکیب کردن نشاسته و خامه و ماست با شیر

 

در این مرحله باید صبر کنید تا شیر کمی خنک شود. مقدار گرمای شیر باید به حدی باشد که وقتی انگشتتان را در شیر فرو می‌کنید، نسوزید. وقتی دمای شیر به میزان مناسب رسید، به اندازه یک کاسه از شیر را بردارید.

سپس نشاسته، ماست و خامه را به آن اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید تا ترکیب یکدستی ایجاد شود. سپس این ترکیب را داخل قابلمه شیر بریزید و دوباره مواد را هم بزنید.

 

مرحله سوم؛ آماده شدن ماست

 

بعد از ترکیب کردن مواد ماست، باید درب قابلمه را ببندید و سپس با یک پارچه ضخیم یا پتو قابلمه را بپوشانید و آن را برای ۲۰ تا ۲۴ ساعت در این حالت بگذارید. سپس قابلمه را در یخچال قرار دهید و بعد از این که خنک شد، ماست خانگی و خوشمزه‌تان را میل کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه سالاد آلو و گردو به 3 روش رستورانی با سس مخصوص

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ماست سفت با نشاسته

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ماست سفت با نشاسته

 

*اضافه کردن نشاسته به ماست موجب می‌شود تا بسیار سریع آماده شود و بعد از چند ساعت قابل مصرف باشد.

*در طرز تهیه ماست با نشاسته ذرت حتماً از شیر پرچرب محلی استفاده کنید.

*اگر در طرز تهیه ماست سفت با نشاسته، ماست شما کمی شل شد، دلیل آن کم‌چرب بودن ماست است. در غیر این صورت ماست سفت و قالبی می‌شود.

*در طرز تهیه ماست با نشاسته ذرت از مایه ماست خامه‌ای استفاده نکنید، زیرا این کار موجب کشدار شدن ماست می‌شود.

*اگر در زمان درست کردن ماست سفت با نشاسته دمای شیر زیاد باشد، ماست شما ترش می‌شود و در صورتی که دمای شیر کم باشد، ماست شل می‌شود.

*به منظور جلوگیری از ایجاد بخار و آب انداختن ماست، قبل از قرار دادن درب قابلمه حتماً از یک پارچه یا دمکنی استفاده کنید.

*در طرز تهیه ماست با نشاسته ذرت بعد از پوشاندن قابلمه به هیچ عنوان نباید قابلمه را تکان دهید و روی آن را باز کنید.

*اگر ماست شما بعد از قرار دادن در قابلمه نبندد، باید قابلمه ماست را برای مدت ۶ ساعت داخل قابلمه آب جوش قرار دهید تا کاملاً ببندد.

*برای تهیه ماست سفت با نشاسته حتماً از ماست شیرین و خوش طعم استفاده کنید تا ماست شما مزه بهتری پیدا کند.

*در تهیه ماست با نشاسته ذرت برای این که ماست شما سفت و قالبی شود، باید شیر را کمی بیشتر بجوشانید تا آب اضافی آن بخار شود.

*برخی افراد در طرز تهیه ماست سفت با نشاسته از چند قاشق نشاسته استفاده می‌کنند. اضافه کردن نشاسته به مقدار زیاد موجب سفت‌تر شدن ماست شما می‌شود.

*مقدار نشاسته‌ای که به ماست اضافه می‌کنید، باید به ازای هر ۱ کیلوگرم شیر ۱ قاشق غذاخوری باشد.

*اضافه کردن نشاسته ذرت یا گندم به ماست هیچ تأثیر در طعم ماست ندارد، تنها موجب سفت‌تر شدن ماست می‌شود و از آب انداختن ماست نیز جلوگیری می‌کند.

*یک فوت کوزه گری ماست زدن برای سفت شدن ماست این است که یک دستمال حوله‌ای تا شده روی ماست و در کنار ظرف قرار دهید تا آب اضافه ماست توسط آن جذب شود. با این روش ماست شما قالبی و سفت می‌شود.

* طرز تهیه ماست سفت با ژلاتین یکی دیگر از روش‌هایی است که موجب سفت شدن ماست می‌شود. در بسیاری از ماست‌های آماده فروشگاهی از ترکیب شیر، ژلاتین و نشاسته برای انسجام بیشتر و سفت شدن ماست استفاده می‌شود.

 

سوالات متداول

 

سوالات متداول در مورد طرز تهیه ماست با نشاسته

 

علت کشدار شدن ماست خانگی با نشاسته چیست؟

 

در صورتی که در طرز تهیه ماست با نشاسته ذرت از ماست خامه‌ای استفاده کنید، ماست شما کشدار می‌شود.

 

مضرات نشاسته در ماست چیست؟

 

اضافه کردن نشاسته در ماست ضرر خاصی برای سلامت ندارد، اما موجب می‌شود ماست شما سریع‌تر ترش شود.

 

 

کالابرگ الکترونیک