طرز تهیه خرما پفکی (خرما پفی) مجلسی و خوشمزه برای ماه رمضان

طرز تهیه خرما پفکی (خرما پفی) مجلسی و خوشمزه برای ماه رمضان


27 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خرما پفکی (خرما پفی) مجلسی و خوشمزه برای ماه رمضان

خرما پفکی، خرما پفی یا خرما سوخاری، نوعی شیرینی برای ماه رمضان و افطار است که طعم و بافت فوق‌العاده جذابی دارد. این شیرینی، به خاطر استفاده از خرما در ترکیبات آن، بسیار مقوی بوده و برای برگرداندن انرژی روزه‌داران، بسیار مفید است. خرما سوخاری یا پفی را می‌توانید به عنوان میان وعده همراه با چای هم در دیگر ایام سال به صورت سرد یا گرم به عنوان دسر با خرما، سرو کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ۲ روش طرز تهیه خرما پفکی یا خرما سوخاری و نکات پخت و خوشمزه شدن آن را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه خرما پفکی ساده

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
خرما ۳۰ تا ۴۰ عدد
آرد سفید قنادی ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
ماست ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۱ قاشق غذاخوری
خمیر مایه فوری ۱ قاشق غذاخوری
وانیل نوک قاشق چای‌خوری
گلاب ۲ قاشق غذاخوری
مغز گردو به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی

 

زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

زمان مورد نیاز برای پخت خرما سوخاری: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه خرما پفکی یا خرما سوخاری

مراحل طرز تهیه خرما پفکی یا خرما سوخاری

خرما پفکی یک شیرینی مقوی و بسیار خوشمزه برای افطار ماه رمضان است که همراه با چای، به عنوان جایگزینی برای قند یا شکر و حتی به جای خرمای ساده، می‌توانید آن را سرو کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه خرما پفکی سوخاری را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مواد خرما پفکی را آماده کنید

ابتدا برای درست کردن خمیر سوخاری یا پفکی، آرد سفید را دو بار الک کنید تا نرم و لطیف شود. آرد را کنار بگذارید. سپس خمیر مایه و شکر را در یک لیوان بریزید و کمی آب ولرم به آن اضافه کنید. روی ظرف را بپوشانید تا خمیر مایه عمل کند. برای حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه، خمیر مایه را استراحت دهید تا آماده شود.

آرد سفید و شکر را می‌توانید به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: خمیر شیرینی را درست کنید

آرد الک شده را در یک ظرف مناسب بریزید و به آن ماست اضافه کنید، بهتر است ماست کمی ترش مزه باشد. مخلوط ماست و آرد را کمی هم بزنید. سپس وانیل، گلاب، مخلوط خمیر مایه به عمل آمده و شکر را هم اضافه کنید. با همزن دستی یا لیسک شروع به هم زدن مواد کنید تا کاملا مواد مخلوط شده و یکدست شود. مایه شیرینی را به مدت ۵ دقیقه هم بزنید تا یک مایه لطیف به دست آید.

حتما بخوانید  ۲ روش خشک کردن بادام تازه با پوست و مغز آن با ماندگاری طولانی

اگر مایه شیرینی سفت بود، کمی آب، شیر یا ماست به آن اضافه کنید. این مواد را خیلی کم و کنترل شده اضافه کنید تا مایه شیرینی شل نشود. غلظت مایه شیرینی خرما پفکی، باید به اندازه ماست باشد، یعنی نه خیلی روان و نه خیلی سفت باشد.

برای خرید ماست، وانیل و گلاب می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های اینترنتی و حضوری اقدام کنید.

مرحله سوم: مایه شیرینی را استراحت دهید

مایه شیرینی که آماده شد، روی ظرف را با پارچه نخی یا سلفون بپوشانید و آن را در دمای محیط بگذارید. مایه شیرینی در این مدت، به خاطر استفاده از خمیر مایه در آن، حجیم‌تر می‌شود. این مخلوط را به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت استراحت دهید.

مرحله چهارم: خرماها را آماده کنید

در فاصله‌ای که مایه شیرینی در حال استراحت کردن است، خرماها را از یخچال بیرون بیاورید و هسته آنها را بیرون بیاورید. اگر پوست خرماها، ضخیم است، پوست آنها را هم بگیرید. روی خرماها را یک برش عمیق با چاقو بزنید و آن‌ها را باز کنید. هسته‌ها را خارج کنید و کنار بگذارید.

انواع خرما را از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش به صورت حضوری و اینترنتی می‌توانید تهیه کنید.

مرحله چهارم: مغز گردوها را در خرماها بگذارید

هر مغز گردو را چهار قسمت کنید. هر یک قسمت از گردوها را بین خرماها بگذارید و لبه‌های خرمای هسته شده را با فشار دست، به هم بچسبانید، طوری که گردو کاملا داخل خرما قرار بگیرد و خرما دوباره به شکل اولیه برگردد. همه خرماها را به همین شکل، با گردو، مغزدار کنید و در یک ظرف جداگانه بچینید و کنار بگذارید.

مغز گردو را می‌توانید به صورت حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله پنجم: خرماها را در مایه شیرینی بیندازید

بعد از اینکه مایه شیرینی خرما پفکی استراحت کرد، روی ظرف را باز کنید و آن را با قاشق هم بزنید تا حباب‌های خمیر خارج شود. مایه شیرینی نباید خیلی سفت شده باشد. سپس هر کدام از خرماهای شکم‌پر شده با گردو را در مایه شیرینی بیندازید و به آرامی با قاشق آن را در مایه شیرینی تکان دهید تا همه قسمت‌های خرما، به مایه خمیر شیرینی آغشته شود.

مرحله ششم: خرماها را سرخ کنید

در یک تابه عمیق، روغن مایع سرخ کردنی بریزید، در حدی که ۲ بند انگشت از کف تابه، روغن باشد. تابه را روی حرارت بگذارید تا روغن کاملا داغ شود. سپس خرمای مغزدار را از مایه شیرینی خرما پفکی، بیرون بیاورید و با احتیاط در تابه قرار دهید.

حتما بخوانید  6 روش طرز تهیه لواشک سیب ساده و مخلوط روی بخاری و در فر

خرماهای دیگر را هم به همین شکل به مایه شیرینی آغشته کرده و در روغن سرخ کنید. بعد از اینکه کمی خرما سرخ شد، می‌توانید به آرامی با قاشق آن را تکان دهید تا همه قسمت‌های خرما پفکی، طلایی شود.

روغن مایع سرخ کردنی را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.

مرحله هفتم: خرما پفکی را سرو کنید

هر خرما پفکی که سرخ شد، آن را در یک بشقاب که کف آن را دستمال حوله‌ای گذاشته‌اید، قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود. وقتی همه خرماها را به شکل بالا سرخ کردید و روغن آنها گرفته شد، خرماها را در ظرف سرو بگذارید و روی آن را به دلخواه با پودر نارگیل یا انواع مغز آجیل تزیین و سرو کنید.

روش تهیه خرما پفکی با شیر و تخم مرغ

طرز تهیه خرما پفکی با شیر و تخم مرغ

در این روش از طرز تهیه خرما سوخاری، به جای ماست از شیر استفاده می‌شود. همچنین به اندازه ۲ عدد تخم مرغ به مایه شیرینی خرما سوخاری اضافه می‌شود. افزودن تخم مرغ، باعث پف‌دار شدن مایه شیرینی می‌شود. البته در این روش دیگر نیازی به استفاده از خمیر مایه نیست و به جای آن می‌توانید کمی بیکینگ پودر اضافه کنید تا بافت مایه شیرینی، پف‌دار شود.

شیر، بیکینگ پودر و تخم مرغ را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه رنگینک جنوبی با فیلم آموزش تهیه

نکات طرز تهیه خرما پفکی

نکات طرز تهیه خرما پفکی

  • برای سرخ کردن خرما پفکی حتما از روغن مایع سرخ کردنی استفاده کنید. استفاده از روغن جامد برای سرخ کردن خرما سوخاری، آن را سفت می‌کند.
  • روغن باید کاملا داغ شود و بعد شیرینی‌ها را در آن سرخ کنید.
  • میزان روغنی که شیرینی خرما پفکی را در آن سرخ می‌کنید باید زیاد باشد، طوری که خرماها در آن شناور باشند و به کف تابه نچسبند.
  • برای صرفه‌جویی در میزان روغن، از یک تابه کوچک و گود استفاده کنید.
  • برای خوش‌عطر و خوش‌طعم‌تر شدن شیرینی خرما پفکی، می‌توانید کمی پودر دارچین یا پودر هل هم به مایه شیرینی پفکی اضافه کنید. دارچین و هل را به روش‌های اینترنتی و حضوری می‌توانید از افق کوروش بخرید.
  • خرما پفکی را هم می‌توانید به صورت گرم و هم به صورت سرد سرو کنید.

فوت و فن های خوشمزه شدن خرما پفکی برای افطار

چه خرمایی برای تهیه خرما پفکی مناسب است؟

بهتر است برای درست کردن خرما سوخاری یا خرما پفکی، از خرما‌های نرم یا رطب استفاده کنید. خرمای مضافتی، خرمای کبکاب و … بافت نرمی دارند و برای تهیه این شیرینی مناسب هستند.

برای تهیه خرما پفکی، چه ماستی مناسب است؟

ماست مناسب برای تهیه خرما سوخاری، ماست خانگی ترش است. ماست نباید خیلی غلیظ باشد بنابراین از ماست چکیده استفاده نکنید. همچنین ماست‌های طعم‌دار برای درست کردن خرما پفکی مناسب نیستند.

کالابرگ الکترونیک