۴ طرز تهیه رنگینک قالبی و ساده به روش جنوبی + فیلم

۴ طرز تهیه رنگینک قالبی و ساده به روش جنوبی + فیلم


26 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
3 طرز تهیه رنگینک مرحله به مرحله + فیلم آموزش تهیه
فهرست محتوا پنهان

طرز تهیه رنگینک مرحله به مرحله به 2 روش ساده و توپی

رنگینک خرما یکی از مقوی‌ترین و لذیذترین دسرهای ایرانی است که معمولاً آن را در ماه رمضان به عنوان نذری کم هزینه و برای لیست غذاهای ماه رمضانی در برنامه غذایی یک ماهه رمضان درست می‌کنند. این دسر با خرما مشهور طعم فوق‌العاده خوشمزه‌ای دارد و بسیار انرژی‌بخش است. اصالت این دسر متعلق به استان‌های جنوبی کشور از جمله خوزستان، فارس، بوشهر و بندرعباس است و به دلیل داشتن خرما، گردو و دارچین طبع فوق‌العاده گرمی دارد. البته زنجانی‌های برای افطار ماه رمضان رنگینک هم سرو می‌کنند. رنگینگ یک شیرینی محبوب ماه رمضانی هم هست. در سرویس آشپزی می‌توانید طرز تهیه رنگینک با خرما به چند روش قالبی، ساده و توپی را یاد بگیرید. فیلم طرز تهیه رنگینک خرما را هم تماشا کنید. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

 

مواد لازم برای تهیه رنگینک بندری به صورت قالبی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
خرما به مقدار دلخواه
آرد نخودچی نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد سفید گندم ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره ۱۶۰ گرم
شکر ۴ قاشق غذاخوری
پودر نارگیل ۲ قاشق غذاخوری
مغز گردو به مقدار دلخواه
پودر زنجبیل به مقدار دلخواه
پودر دارچین به مقدار دلخواه

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت رنگینک خرما: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه رنگینک جنوبی به صورت قالبی

مراحل طرز تهیه رنگینگ جنوبی به صورت قالبی

این طرز تهیه رنگینک جنوبی یک مدل از طرز تهیه رنگینک بوشهری و رنگینک خوزستانی است و برخی افراد آن‌ را با آرد نخودچی درست می‌کنند. همچنین گردو را به صورت لایه‌ای روی خرمای رنگینک می‌ریزند. در ادامه مراحل درست کردن این روش تهیه رنگینک جنوبی را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد رنگینک را آماده کنید

ابتدا برای درست کردن رنگینک، آرد نخودچی و آرد سفید را جداگانه الک کنید. خرماها را پوست بگیرید و هسته آنها را بیرون بیاورید. مغز گردوها را هم با گوشتکوب خرد کنید یا در غذاساز پودر کنید. سپس یک تابه را روی حرارت بگذارید و آرد نخودچی و آرد گندم را در آن بریزید. آردها را با هم ترکیب کنید و روی شعله ملایم گاز تفت دهید تا طعم خامی آرد گرفته شود. لازم نیست رنگ آرد، تغییر کند.

آرد نخودچی و آرد سفید را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله دوم: مایه رنگینک را درست کنید

سپس کره را به تابه اضافه کنید. همزمان که کره ذوب می‌شود، آرد و کره را با هم تفت دهید. صبر کنید تا کره به طور کامل آب شود و آرد حالت خمیری بگیرد. سپس به این مخلوط، مقداری دارچین، پودر زنجبیل و شکر هم اضافه کنید و هم بزنید تا شکر ذوب شود و ادویه‌ها به خورد آرد بروند.

در صورت تمایل کره، دارچین، پودر زنجبیل و شکر را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله آخر: رنگینک خرما را در ظرف سرو بریزید

در مرحله آخر، کف یک ظرف یک پلاستیک فریزری بگذارید. یک لایه از مایه آرد رنگینک را به عنوان لایه زیری بریزید. روی آن را خرماهای هسته گرفته بچینید و روی خمیرها را مغز گردوی پودر شده بپاشید. دوباره به عنوان لایه آخر، بقیه مایه آرد رنگینک را بریزید. پلاستیک را ببندید و ظرف را در یخچال به مدت ۲ ساعت قرار دهید تا خودش را بگیرد. سپس رنگینک قالبی را به قطعات دلخواه برش بزنید و سرو کنید.

در صورت تمایل خرما و مغز گردو را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه رنگینک بندرعباسی ساده (یک بشقاب متوسط)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد سفید ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن حیوانی یا کره ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم
پودر دارچین ۱ قاشق مرباخوری
هل (پودر شده) نصف قاشق چای‌خوری
خرما به اندازه حجم بشقاب
مغز گردو به مقدار دلخواه
پودر نارگیل برای تزیین رنگینک

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان پخت رنگینک: ۲۰ دقیقه

میزان کالری رنگینک در یک بشقاب متوسط: ۴۲۳ کالری

 

مراحل طرز تهیه رنگینک خانگی بندری

طرز تهیه رنگینک خرما به روش جنوبی و شیرازی

این مدل رنگینک خرما بندری یکی از اصیل‌ترین دسرهای جنوبی است که به دلیل داشتن خرما، مغز گردو و ادویه‌های متنوع و گرم مثل هل و دارچین بسیار قوی و پرانرژی است. رنگینک شیرازی هم به همین روش درست می‌شود.

حتما بخوانید  ۹ مدل از بهترین انواع پنیر صبحانه و مشخصات آن ها

مرحله اول: آب کردن کره در ماهیتابه

در اولین مرحله از طرز تهیه رنگینک ساده باید کره را داخل یک ماهیتابه بریزید. اجازه دهید کره با حرارت ملایم آب شود. مقدار کره مورد نیاز برای درست کردن رنگینک بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم است. در صورتی که دوست دارید از کره کمتری استفاده کنید می‌توانید ۲۰۰ گرم کره به کار ببرید. به یاد داشته باشید در طرز تهیه رنگینک خرما باید تقریبا به اندازه نصف مقدار آرد، کره یا روغن به آن اضافه کنید.

مرحله دوم: تفت دادن آرد رنگینک

در فاصله آب شده کره، باید آرد را یک بار الک کنید تا اگر گلوله‌ای در آن وجود دارد جدا شود. سپس آرد یکدست شده را به کره آب شده اضافه کنید. با کمک یک قاشق چوبی کره و آرد را روی حرارت ملایم هم بزنید.

این کار را آن قدر ادامه دهید تا خامی آرد گرفته شود و خوب تفت بخورد. آرد و کره را مدام هم بزنید تا ته نگیرد و کمی رنگ بگیرد و طلایی شود. سپس شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید این مایه کمی خنک شود. برای درست کردن رنگینک توجه داشته باشید که ترکیب آرد و کره نباید مثل حلوا تیره و سفت شود و باید آن را کمی رقیق‌تر از روی گاز بردارید.

مرحله سوم: آماده کردن خرمای رنگینک

در سومین مرحله از طرز تهیه رنگینک خرما باید پوست و هسته خرماها را جدا کنید. برای اینکه هسته خرماها را راحت‌تر خارج کنید می‌توانید از یک نی محکم یا لوله خودکار تمیز استفاده کنید. سپس به جای هسته خرما، یک چهارم مغز گردو داخل خرما قرار دهید.

این کار را برای همه خرماها تکرار کنید. مقدار خرمای شما باید به اندازه‌ای باشد که یک ظرف متوسط را پر کند. اگر دوست دارید گردویی که برای درست کردن رنگینک استفاده می‌شود، ترد باشد، می‌توانید مقداری مغز گردوها را در تابه تفت دهید و بعد داخل خرما قرار دهید.

مرحله چهارم: ترکیب کردن مواد رنگینک

بعد از اینکه ترکیب آرد و کره کمی خنک شد، پودر دارچین و پودر هل را به آن اضافه کنید. سپس مواد را خوب با هم ترکیب کنید. حالا نیمی از این ترکیب را داخل ظرف مورد نظرتان بریزید. خرماهایی را که داخل آن را با گردو پر کرده‌اید، روی این مایه و داخل ظرف بچینید.

لازم نیست خرماها را کاملاً نزدیک به هم قرار دهید. کافی است ظرف را پر کنید و هر جا که لازم است خرما بگذارید. این کار موجب می‌شود تا دسر شما بیش از اندازه طعم خرما به خود نگیرد و لذیذتر شود. سپس دوباره روی خرماها نیمی دیگر از مایه آرد و کره بریزید تا کاملاً سطح خرماها پوشیده شود.

مرحله پنجم؛ سرو رنگینک خرما

این مدل رنگینک بندری و جنوبی را می‌توانید به صورت گرم یا سرد سرو کنید. اگر می‌خواهید رنگینک را سرد سرو کنید اجازه دهید از داغی بیفتد و سپس آن را به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار دهید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بامیه به سبک قنادی با فیلم آموزش تهیه

مواد لازم برای تهیه رنگینک توپی به روش جنوبی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد گندم ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
خرما ۲۰ تا ۲۵ عدد
کره ۵۰ گرم
روغن حیوانی نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
مغز گردو ۵۰ گرم
مغز پسته ۵۰ گرم
مغز بادام ۵۰ گرم
پودر نارگیل ۲۰ گرم
پودر پسته و پودر بادام از هر کدام ۲۰ گرم
کنجد ۵۰ گرم

 

مراحل طرز تهیه رنگینک توپی به روش جنوبی

طرز تهیه رنگینک توپی

در این روش از طرز تهیه رنگینک جنوبی و بندری، بعد از آماده شدن مواد رنگینک، رنگینک‌ها به صورت دایره‌ای و توپی در می‌آیند. در ادامه مراحل طرز تهیه رنگینک توپی را دنبال کنید.

مرحله اول: آماده کردن خرما برای رنگینک

در اولین مرحله از طرز تهیه رنگینک توپی باید پوست و هسته خرماها را جدا کنید. سپس در یک ماهیتابه نچسب مقداری روغن حیوانی (یا هر روغن جامد و نیمه جامدی که دوست دارید) بریزید و خرماها را با دست یا چنگال له کنید و داخل روغن بریزید. برای ۲ تا سه دقیقه خرماها را در روغن تفت دهید و سپس شعله گاز را خاموش کنید.

مرحله دوم: تفت دادن آرد رنگینک

در مرحله دوم از طرز تهیه رنگینک توپی باید آرد را در یک تابه دیگر بریزید. شعله گاز را با حرارت ملایم روشن کنید و مدام آرد را هم بزنید تا خامی آن گرفته شود. این کار را برای ۱۰ دقیقه ادامه دهید و زمانی که رنگ آرد کمی عوض شد و بوی خامی آن گرفته شد، کره را به آن اضافه کنید. سپس مواد را خوب با هم ترکیب کنید.

مرحله سوم: ترکیب کردن مواد رنگینک

در این مرحله باید خرمای تفت داده شده را به آرد اضافه کنید و مواد را خوب ترکیب کنید. سپس مغز گردو، مغز پسته و مغز بادام را خرد کنید و به همراه کنجد به سایر مواد اضافه کنید. مایه رنگینک را خوب هم بزنید و اجازه دهید کمی خنک شوند.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

می‌توانید مغز پسته، مغز بادام و کنجد را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله چهارم؛ شکل دادن رنگینک توپی

در آخرین مرحله از طرز تهیه رنگینک توپی باید مایه رنگینک را کمی ورز دهید تا بافت یکدستی پیدا کند. سپس مقداری از مایه رنگینک را بردارید و با دست گرد کنید. پودر پسته، پودر بادام و پودر نارگیل را در کنار دست‌تان قرار دهید.

حتما بخوانید  طرز تهیه توفو در خانه + خواص پنیر توفو برای سلامتی

هر بار که مواد رنگینک را به صورت توپی درست کردید، در یکی از پودرها بغلتانید و داخل ظرف بچینید. سپس رنگینک‌های توپی را برای حدود ۱ تا ۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا کاملاً سفت و آماده شوند. می‌توانید این رنگینک خوشمزه را همراه با چای سرو و میل کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شله زرد نذری با فیلم آموزش تهیه

مواد لازم برای تهیه رنگینک خرما بندری با ارده و بیسکویت

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
خرما بدون هسته ۷۵۰ گرم
کنجد تفت داده شده ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
ارده ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
پودر نارگیل یا گردو پودر شده ۳ قاشق غذاخوری
بیسکویت (پودر شده) ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر زنجبیل نصف قاشق چای‌خوری
پودر هل نصف قاشق چای‌خوری
کره ۲۵ گرم

 

مراحل طرز تهیه رنگینک خرما با ارده مخصوص بوشهر

مراحل طرز تهیه رنگینک خرما ساده و خوشمزه بندری مخصوص بوشهر

یکی از روش‌های درست کردن رنگینک خانگی به روش جنوبی و بندری استفاده از ارده در کنار خرما و سایر مواد تشکیل‌دهنده آن است. این رنگینک بیشتر در بوشهر درست می‌شود و طعم بی‌نظیری دارد. در ادامه مراحل روش تهیه رنگینک با ارده را دنبال کنید.

مرحله اول: آماده کردن خرما و کنجد

در اولین مرحله از طرز تهیه رنگینک بوشهری با خرما و ارده باید خرماها را از وسط نصف کنید و هسته آن‌ها را جدا کنید. سپس با چرخ گوشت خرماها را چرخ کنید. در یک ماهیتابه کنجد را با حرارت ملایم تفت دهید تا رنگ آن طلایی شود و بوی خامی کنجد گرفته شود (اگر از کنجد بو داده استفاده می‌کنید نیاز به انجام این کار نیست).

مرحله دوم: پودر کردن بیسکویت

برای تهیه این رنگینک بهتر است از پودر بیسکویت ساده استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید بیسکویت را حذف کنید و آرد تفت داده شده را به دسر اضافه کنید. برای پودر کردن بیسکویت باید آن‌ها را در یک ظرف بریزید و با گوشت‌کوب دستی یا میکسر کاملاً آرد کنید.

مرحله سوم: ترکیب کردن مواد رنگینک

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

در این مرحله باید خرمای چرخ شده، کنجد، پودر نارگیل یا مغز گردو پودر شده را با هم ترکیب کنید. سپس پودر بیسکویت، پودر هل و زنجبیل را اضافه کنید. دستتان را به کره آغشته کنید و با دست مواد را ترکیب کنید.

مرحله چهارم: اضافه کردن ارده

در آخرین مرحله باید ارده را به مواد رنگینک اضافه کنید و رنگینک را داخل یک قالب سیلیکونی که کمی با روغن چرب کرده‌اید بریزید و خوب فشرده کنید. قالب را در فریزر قرار دهید و بعد از چند ساعت دسر را برگردانید و سرو کنید.

بیسکویت و ارده را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی تهیه کنید.

این مقاله را هم بخوانید: طرز تهیه گوشفیل با فیلم آموزشی

روش تهیه رنگینک رولتی

یک روش مجلسی درست کردن رنگینک درست کردن آن به شکل رولی یا رولتی است. برای مطالعه طرز تهیه رنگینک رولتی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

نکات مهم در طرز تهیه رنگینک خرما

نکات و فوت و فن های طرز تهیه رنگینک خرما

  • موقع سرو کردن رنگینک خرما می‌توانید آن را با کمک یک چاقوی تیز به هر شکلی که دوست دارید برش دهید و بعد تزیین کنید.
  • می‌توانید رنگینک خرما را برای چند هفته در یک ظرف درب بسته در یخچال نگه دارید.
  • در طرز تهیه رنگینک مجلسی می‌توانید بعد از سفت شدن رنگینک آن را با کمک قالب ستاره، قلب یا گل شکل دهید. سپس روی آن را با پودر پسته و خلال بادام یا پودر نارگیل تزیین کنید.
  • برای درست کردن رنگینک حتماً از خرمای نرم یا رطب استفاده کنید. اگر از خرمای سفت برای این کار استفاده می‌کنید، حتماً خرما را چند ساعت در آب خیس کنید تا نرم شود.
  • در طرز تهیه رنگینک استفاده از آرد سبوس‌دار موجب می‌شود تا رنگینک شما عطر و طعم بهتری بگیرد.
  • رنگینک به دلیل وجود خرما، گردو و آرد تفت داده شده طبع فوق‌العاده گرمی دارد. پس از مصرف بیش از اندازه آن اجتناب کنید و سعی کنید در کنار آن از غذاهایی با طبع خنک مثل سبزی پلو با ماهی استفاده کنید.
  • برای اینکه رنگینک شما عطر و طعم بهتری به خود بگیرد، می‌توانید در زمان ترکیب کردن آرد و کره مقداری زعفران آب شده نیز به آن اضافه کنید.
  • برای ترکیب کردن آرد و کره حتماً از یک ماهیتابه یا قابلمه گود استفاده کنید تا آرد کاملاً در کره غوطه‌ور شود. سپس مواد را به سرعت هم بزنید تا گلوله نشوند.
  • بیش از اندازه شل بودن و یا سفت شدن  ترکیب آرد و کره کاملاً روی طعم و ظاهر رنگینک تأثیر می‌گذارد. بنابراین سعی کنید مواد را به اندازه تفت دهید و با غلظت مناسب (رقیق‌تر از مایه حلوا) از روی گاز بردارید تا در نهایت رنگینک خوشمزه‌تری داشته باشید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه زولبیا با طعم قنادی و بازاری

فوت و فن‌های خوشمزه شدن رنگینک خرما

در طرز تهیه رنگینک خرما از چه روغن‌هایی استفاده می‌شود؟

برای درست کردن رنگینک خرما باید از ترکیب روغن و کره یا روغن حیوانی یا روغن جامد استفاده شود و بهتر است از روغن مایع به تنهایی استفاده نشود.

بهترین خرما برای درست کردن رنگینک چه خرمایی است؟

برای درست کردن رنگینک حتماً از خرمای نرم یا رطب استفاده کنید. اگر از خرمای سفت برای این کار استفاده می‌کنید، حتماً خرما را چند ساعت در آب خیس کنید تا نرم شود.

 

کالابرگ الکترونیک