معرفی و خلاصه کتاب «خاطرات یک آدمکش» اثر کیم یونگ-ها

معرفی و خلاصه کتاب «خاطرات یک آدمکش» اثر کیم یونگ-ها


30 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
کتاب «خاطرات یک آدمکش»،

کتاب «خاطرات یک آدمکش» نوشته کیم یونگ-ها، نویسنده اهل کره جنوبی به تازگی به چاپ ششم رسیده است. این کتاب جذاب و پرحادثه دستمایه یک اقتباس سینمایی موفق نیز قرار گرفته است. امروز در سرویس کتاب و ادبیات مجله کوروش به معرفی رمان مهیج «خاطرات یک آدمکش» پرداخته ایم. اگر علاقمند به ادبیات ژانری هستید، حتما تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

 

در رمان «خاطرات یک آدمکش» نوشته کیم یونگ-ها، آدمکش حرفه ای که حالا از هفتاد سالگی گذر کرده، پس از بیست و چند سال از آخرین قتلش بار دیگر مجبور می شود دست به قتل بزند. ولی قاتل کهنه کار حالا می ترسد که مبادا آدمکشی را از یاد برده باشد و نتواند همچون گذشته به راحتی مرتکب قتل شود. کیم یونگ-ها، نویسنده برجسته اهل کره جنوبی به زیبایی مفاهیمی همچون مرگ و زندگی و خیر و شر را در یک رمان حادثه ای جذاب و نفسگیر دستمایه قرار داده است. کیم یونگ-ها در رمان خواندنی خاطرات یک آدمکش توانسته به طرز دلنشینی مرزهای باریک و حساسی که مابین مرگ و زندگی و خیر و شر وجود دارد را به تصویر بکشد و مهم تر از همه اینکه با مهارت خارق العاده ای به افکار پیچیده و تلخ شخصیت هایش بپردازد.

 

 

مشخصات کتاب «خاطرات یک آدمکش»

 

مشخصات کتاب «خاطرات یک آدمکش»

 

عنوان: خاطرات یک آدمکش (A Murderer’s Guide to Memorization)

نویسنده: کیم یونگ-ها

سال انتشار: ۲۰۱۳

چاپ در ایران: ۱۴۰۰

زبان اصلی: کره ای

تعداد صفحات: ۲۰۸ صفحه

 گودریدز: ۳،۷

فیدیبو: ۴

 کاربران دیجی کالا: ۴،۴

ترجمه فارسی: خاطره کرد کریمی (نشر چشمه)

 

 

خلاصه داستان:

 

بیست و پنج یا بیست و شش سال از آخرین باری که کیم بیونگ سو دست به قتل زده می گذرد. ولی حالا این قاتل کهنه کار باید یکبار دیگر و این بار برای نجات دخترش به حرفه قدیمی خود برگردد. دختر کیم بیونگ سو  دلباخته قاتل زنجیره ای شده که دختران جوان را به روش های فجیعی به قتل می رساند. ولی قاتل پیر شک دارد که پس از سال ها کناره گیری از شغل آدمکشی همچنان مهارت های سابق خودش را به یاد داشته باشد.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی و خلاصه کتاب «کورسرخی» اثر عالیه عطایی

 

 

مختصری درباره کیم یونگ-ها، نویسنده کتاب «خاطرات یک آدمکش»

 

مختصری درباره کیم یونگ-ها، نویسنده کتاب «خاطرات یک آدمکش»

 

«کیم یونگ-ها (Kim Young-ha)» نویسنده و مترجم اهل کره جنوبی متولد سال ۱۹۶۸ است. کیم یونگ-ها در عمده آثار خود داستان هایی را با پس زمینه های تاریخی و سیاسی کشور خودش کره جنوبی به رشته تحریر در آورده است. یونگ-ها نویسنده پست مدرنی است که به کمک موقعیت های ناآشنا و گاهی عجیب به کاوش در دنیای مدرن و فرهنگ شهری می پردازد. از خودبیگانگی و ناتوانی در برقراری ارتباط از جمله مضامینی هستند که در اکثر داستان های یونگ-ها به چشم می خورد. زندگی شخصی خود نویسنده که کودکی ناآرام همراه با جابجایی های مکرر محل زندگی به دلیل شغل پدر که نظامی بوده و همینطور تجربه‌ از دست ‌دادن موقت حافظه به دلیل مسمومیت گازی دست به دست هم دادند تا قلم یونگ-ها قوی تر و پرمایه تر نیز شود.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب «با چرا شروع کنید» اثر سایمون سینک

یونگ-ها در رشته مدیریت بازرگانی تحصیل کرده، ولی هیچ وقت علاقه ای به این کار کردن در این حوزه نداشته است. او بلافاصله پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه تصمیم گرفت به نویسندگی روی بیاورد. کیم یونگ-ها از سال ۱۹۹۵ حرفه نویسندگی را به صورت جدی دنبال کرد. ولی تنها از سال ۲۰۰۸ بود که توانست مشاغل دیگر را کنار بگذارد و به صورت تمام وقت به نویسندگی بپردازد. کیم یونگ ها پیش از اینکه تمام وقت را معطوف نویسندگی کند به مشاغل مختلفی مشغول بوده است. او قبلا مامور پلیس بوده، سپس برای مدتی به تدریس تئاتر پرداخته و در رادیو نیز به ساخت برنامه هایی با موضوع مشغول بوده است.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی و خلاصه کتاب «سرگذشت ندیمه» اثر مارگارت اتوود

 

 

کیم یونگ-ها از پیشروان موج «داستان سیاه‌ نویسی» در کره جنوبی

 

کیم یونگ-ها از پیشروان موج «داستان سیاه‌ نویسی» در کره جنوبی

 

کیم یونگ-ها که از پیشروان موج «داستان سیاه‌ نویسی» در ادبیات کره جنوبی است طی سال های اخیر با ترجمه و چاپ آثارش به زبان های مختلف به خصوص انگلیسی، بخت مطرح شدن در صحنه جهانی ادبیات را داشته است. از کتاب خاطرات یک آدمکش که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، در سال ۲۰۱۷ یک اقتباس سینمایی موفق نیز شد. یونگ-ها در مجموع ۷ رمان و ۵ مجموعه داستان کوتاه نوشته است و در این بین جوایز ملی و بین المللی زیادی را نیز به دلیل نگارش آثار داستانی خود دریافت کرده است. یونگ-ها در کنار نویسندگی در دانشگاه یونسی کره جنوبی به تدریس ادبیات و نویسندگی خلاق می پردازد. داستان ها و مقاله های این نویسنده مشهور کره ای نیز در نشریات معتبری همچون «سان فرانسیسکو کرانیکل»، «کنیون رویو» و «گاردین» به چاپ می رسد.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی و خلاصه بهترین داستان های کوتاه چخوف 

 

 

داستان کتاب خاطرات یک آدمکش

 

داستان کتاب خاطرات یک آدمکش

 

داستان رمان جذاب و تاثیرگذار خاطرات یک آدمکش درباره کیم بیونگ سو، قاتل زنجیره ای پا به سن گذاشته ای است که طی سال های متمادی آدم های زیادی را با اهداف گوناگون به قتل رسانده است. ولی قاتل پیر حالا مدت هاست که حافظه خود را از دست داده است. او به ندرت می تواند چیزی را به خاطر بیاورد و در کمال شگفتی هر چقدر هم که به گذشته فکر می کند، نمی تواند آخرین قتلی که مرتکب شده را به یاد بیاورد.

در حالی که بیونگ سو تصور می کند که کاملا عقلش را از دست داده است، اتفاقی غیرمنتظره باعث می شود تا دوباره هوش و حواس خود را به دست بیاورد. بیونگ سو متوجه می شود که دخترخوانده اش وارد رابطه با مردی شده که همچون خود او یک قاتل زنجیره ای است. این قاتل زنجیره ای دختران جوان را به دام می اندازد و آنها را با خونسردی تمام به قتل می رساند.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب هنر شفاف اندیشیدن اثر رولف دوبلی

حالا بیونگ سو که از عاقبت دخترش به وحشت افتاده، تصور می کند که فرصت کمی برای نجات او دارد. او در دو راهی سختی گیر افتاده است: آیا باید پس از سال ها و این بار برای نجات دخترش دوباره دست به قتل بزند؟ ولی هرچقدر بیونگ سو مصمم تر می شود تا قاتل مخوف را از سر راه بردارد،‌ دلهره اش بیشتر می شود. او می ترسد مبادا به خاطر حافظه ضعیفش، ریزه کاری های قتل را از یاد برده باشد و نتواند همچون گذشته با مهارت و استادی تمام آدمکشی کند.

 

 

ستایش منتقدان ادبی از کتاب خاطرات یک آدمکش

 

ستایش منتقدان ادبی از کتاب خاطرات یک آدمکش

 

نشریه NYLON که کتاب خاطرات یک آدمکش را در میان ۵۰ کتاب برتر سال ۲۰۱۹ قرار داده، در نقدش نوشت: «این اولین مجموعه داستان کیم یونگ-ها نویسنده کره ای است که به انگلیسی ترجمه می شود و مملو از داستان های اعجاب آور و هیجان انگیز است که همچون صاعقه عمل کرده و اعصاب شما را به هم می ریزند. به همین خاطر است که یونگ-ها برنده تمام جوایز ادبیات کره جنوبی شده و نام خود را به عنوان بهترین نویسنده نسل خود مطرح کرده است. خودتان این کتاب را بردارید و بخوانید [تا متوجه عرایضم شوید].»

نشریه آنلاین CrimeReads هم خاطرات یک آدمکش را در میان بهترین رمان های جنایی سال ۲۰۱۹ قرار داد و نوشت: «کیم [یونگ-ها] متخصص یافتن انسانیت در شخصیت هایش، کمدی در تراژدی و همینطور غرابت در امور عادی است.»

الانا محمد، منتقد ادبی آتلانتیک نیز ضمن تمجید از اثر خواندنی کیم یونگ-ها نوشت: «استفاده کیم [یونگ-ها] از خاطرات روزانه، یادداشت های درهم برهم، صداهای ضبط شده برای نشان دادن زوال عقل بیونگ سو، خوانندگان را عمیقا درگیر اوضاع شخصیت اصلی داستان می کند.»

مجله کوزموپولیتن در یادداشتی درباره بهترین کتاب های سال ۲۰۲۰، از کتاب خاطرات یک آدمکش به عنوان «اثری سرگرم کننده و دیوانه وار از نویسنده اهل کره جنوبی» نام برد. مجله‌ نیویورک ریویو آو بوکز نیز در نقد خود از کتاب خاطرات یک آدمکش نوشت: «کیم یونگ-ها در تحریف واقعیت و روایت داستان هایی با مضمون بی معنایی واقعیت فوق العاده خوب است.» نشریه کرکوس رویوو در نقد خود از خاطرات یک آدمکش نوشت: «داستان های این مجموعه نشان از وسواس همراه با نگاه جدی، شوخ طبعانه و طنازانه نویسنده خوش قریحه کره جنوبی دارند. گونه ای اضطراب دلهره آور و طنزی به سبک کافکا به خوبی در این رمان مجذوب کننده مشهود است.»

 

 

منابع: ،‌ amazon، wikipedia

 

 

کالابرگ الکترونیک