۳ ترند تجربه خرده فروشی دیجیتالی سال ۲۰۲۲ که باید به آن‌ ها توجه کنید

۳ ترند تجربه خرده فروشی دیجیتالی سال ۲۰۲۲ که باید به آن‌ ها توجه کنید


27 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
3 ترند تجربه خرده فروشی دیجیتالی که باید به آن‌ها توجه کنید

تجربه خرده فروشی دیجیتالی چیزی است که اکنون مشتریان و مصرف کنندگان صنعت خرده فروشی به دنبال آن هستند. مصرف کنندگان از تجارب خرید غیرشخصی و سفت و سخت هر روز ناراضی‌تر می‌شوند. آن‌ها در نتیجه به سمت نوآوری‌هایی که برایشان طراحی شده‌اند، گرایش پیدا می‌کنند. مصرف کنندگان خواهان دسترسی سریع به خرید خود هستند و در عین حال ارتباط سریع و به‌موقع از سوی خرده فروشان را طلب می‌کنند. خرده فروشان نیز به‌ ناچار باید خواسته‌های آن‌ها را در اولویت قرار دهند. بنابراین خرده فروشی دیجیتالی نقش مهمی در تجربه خرید مشتری ایفا می‌کند. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش به بررسی ترند های تجربه خرده فروشی دیجیتالی ۲۰۲۲ پرداخته‌ایم.

 

تمایل به تجربه خرده فروشی دیجیتالی

 

تمایل به تجربه خرده فروشی دیجیتالی

 

خرده فروشان ناچارند خواسته‌های مشتریان را در اولویت قرار دهند، تا از بازار رقابتی عقب نمانند. حتی اگر ناچار باشند هزینه بیشتری کنند. هزینه‌هایی چون ارسال یک روزه و رایگان که تجربه خوبی را برای مشتریان رقم می‌زند. از این رو به سمت تجربه خرده فروشی دیجیتالی روی آورده‌اند.

 

آن‌ها از بازاریابی اومنی چنل انعطاف‌پذیر، برای رقم زدن بهترین تجربه برای مشتریان استفاده می‌کنند. از طریق این نوع بازاریابی می‌توان به راه‌حل‌های پرداخت مبتکرانه مانند خرید آنلاین، تحویل از فروشگاه و گزینه «خرید اکنون و پرداخت در آینده» که بسیار مورد علاقه مشتریان است، روی آورد.

 

ترند های تجربه خرده فروشی دیجیتال پیش بینی شده در سال ۲۰۲۲، در مورد نوآوری در تکمیل تجربیات شخصی‌سازی ‌شده مصرف کنندگان در رویکرد اومنی چنل است. در این مقاله نگاهی دقیق‌تر به ۳ ترند مهم در این فضا انداخته‌ایم:

 

۱- شخصی سازی

 

تجربه خرده فروشی دیجیتالی شخصی سازی

 

یکی از مهم‌ترین ترندهای تجربه خرده فروشی دیجیتالی که در سال ۲۰۲۲ نباید آن را فراموش کرد، بحث «شخصی سازی» است. شخصی سازی ترندی است که همچنان باقی‌مانده است. چرا که مشتریان بیشتری از طریق تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های شخصی خرید می‌کنند. حالا بیش از هر زمان دیگری تجربیات شخصی سازی شده، خریداران را به روش‌هایی که قبلاً هرگز تجربه نکرده بودند، جذب می‌کند.

 

در حالی که جمع‌آوری داده اخیراً باعث ایجاد بحث‌هایی در زمینه حریم شخصی مشتریان شده است، اما باید گفت که داده‌های مصرف کننده تأثیر چشمگیری در رقم زدن تجربه شخصی‌سازی برای مشتریان دارد. داده‌ها به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که بدانند مشتریانشان چه کسانی هستند.

 

این‌که آن‌ها چه چیزهایی دوست دارند و چه چیزهایی برایشان مهم نیست. این‌که مشتریان چه چیزهایی را دوست ندارند نیز به‌اندازه علایق آن‌ها از اهمیت چشمگیری برخوردار است. تحلیل این داده‌ها و تبلیغات کاملاً زمان بندی شده، خریداران را ترغیب می‌کند تا از پیشنهادهایی که متناسب با آن‌ها طراحی شده است، استفاده کنند.

حتما بخوانید  بهترین خدمات تحویل مواد غذایی آنلاین در سال ۲۰۲۱

 

به‌عنوان مثال اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌هایی به شکل «کمدهای مجازی» یکی از جدیدترین ترندهایی هستند که مصرف کنندگان در آن‌ها کالاهای نسبتا نوی خود را به معرض نمایش برای فروش می‌گذارند. آنها  اجناس و کالاهایی که پیشتر خرید کرده‌ و دیگر استفاده نمی‌کنند را برای فروش، در فضای مجازی عرضه می‌کنند. در این پلتفرم‌ها  داده‌های بدست آمده از رفتار خرید مشتریان در جهت ارائه توصیه‌های شخصی سازی شده به آن‌ها، می‌تواند بسیار کارآمد باشد.

داده‌های مشتری معمولاً به دلیل حفظ حریم شخصی با اجازه او و بیشتر مواقع هنگام استفاده از پلتفرم‌های آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما داده‌های مربوط به رفتار خرید او از طریق ثبت در پلتفرم‌های آنلاین خرده فروشی و بررسی عادات خرید مصرف‌کننده جمع‌آوری می‌شود.

 

۲- تحقق نوآوری

 

تجربه خرده فروشی دیجیتالی تحقق نوآوری

 

بر کسی پوشیده نیست که مشتریان دوست دارند کالایی که سفارش می‌دهند، سریع و به موقع به دستشان برسد. آن‌ها پیشتر و در شروع پاندمی، تأخیر در  زمان دریافت کالا را تجربه کرده‌اند. تاخیراتی که باعث بی حوصلگی و نارضایتی شده است. مصرف کنندگان علاقه دارند در کمترین زمان ممکن کالا به دست آنها برسد. اگر این اتفاف نیفتد، خیلی سریع از خرید دوباره و یا حتی ادامه پروسه خرید منصرف می‌شوند. در سال‌های اخیر اختلالات عرضه‌ای که ناشی از پاندمی کرونا و تغییر تقاضای مصرف کنندگان صورت گرفت، خرده فروشان را بر آن داشت که به سمت تحقق استراتژی اومنی چنل حرکت کنند.

 

استراتژی که در سراسر کانال‌ها و خطوط ارتباطی به مشتریان اجازه دسترسی و ارتباط می‌دهد. همان‌طور که خرده فروشان زنجیره تأمین خود را ارتقا می‌دهند، باید بتوانند تجربه مثبت مصرف کننده را نیز افزایش دهند. چرا که مشتریان می‌خواهند سریع‌تر از همیشه به خرید خود دسترسی داشته باشند.

 

در حال حاضر بسیاری از غول‌های حوزه خرده فروشی با علم به این موضوع راه را در مسیر نوآوری سیستمی در هوش تجاری و تجزیه و تحلیل و پیش بینی باز نگه‌ داشته‌اند تا بتوانند علاوه بر تکمیل پروسه زنجیره تأمین خود با استفاده از نوآوری، تجربه خرید مصرف کننده را نیز افزایش دهند. بنابراین می‌توان گفت تحقق نوآوری در زنجیره تأمین خرده فروشی یکی از ترندهای مهم تجربه خرده فروشی دیجیتالی محسوب می‌شود.

 

۳- تجربیات اومنی چنل

 

اومنی چنل تجربه خرده فروشی دیجیتالی

 

خرده فروشان مشغول اتخاذ راه‌حل‌های نوآورانه برای حفظ و جذب مشتری و در عین حال جذب نسل جدیدی از خریدارانی هستند که به خوبی با تجارت الکترونیک آشنا هستند. واضح است که مصرف کنندگان می‌خواهند امکاناتی و راحتی که در طول همه گیری کرونا در اختیار آن‌ها قرار داده شده و به آن عادت کرده‌اند را حفظ کرده و از دست ندهند.

 

آن‌ها تمایل دارند حتی پس از فروکش کردن بحران همه‌گیری کرونا بتوانند از این شرایط استفاده کنند. مصرف کنندگان نیاز به سیستم‌های کارآمدی برای برآورده شدن سریع و به موقع تقاضای خود دارند. شکی نیست که بازاریابی اومنی چنل یک ابتکار کلیدی برای افزایش سطح تجربه و رضایت مشتری در خرده فروشی است. این نوع بازاریابی که همراه با تجربه خرده فروشی دیجیتالی است، در سال ۲۰۲۲ نیز به عنوان یک ترند اصلی در صنعت خرده فروش محسوب می‌شود.

حتما بخوانید  نمونه قرارداد فرانچایز افق کوروش | شرایط ملک، وثیقه و مزایای آن

 

سازمان‌ها باید همه کانال‌های خود را یکپارچه کنند و داده‌های یکپارچه‌ شده را اولویت‌بندی کنند. مشتریان باید بتوانند در هر مکان و هر فضایی خرید کنند. در عین حال در هر زمان باید یک تجربه ثابت از خرید خود داشته باشند. خرید آنلاین و تحویل در فروشگاه، یکی از نمونه‌های ایده آل تلاش‌ها در زمینه بازاریابی اومنی چنل و جذب رضایت مشتری است. تقاضای خریدار به طور مداوم نیاز به شخصی سازی پیشرفته اومنی چنل را افزایش می‌دهد.

 

در طول همه گیری کرونا، خرده فروشان به سرعت برای ارایه یک سیستم یکپارچه تأمین و تحویل کالا و خدمات بر روی پلتفرم‌های دیجیتال کار کردند. بحث زنجیره تامین در شرایط بحران کرونا یکی از بزرگترین و مهمترین مشکلاتی بود که صنعت خرده فروشی با آن دست و پنجه نرم کرد. با گذشت چندین ماه پس از پاندمی، هوشمند سازی زنجیره تامین در بسیاری از صنایع باعث شد تا شرایط کمی بهبود یابد. به دنبال آن برندهای بیشتری در مسیر ارتقای زنجیره تامین قرار گرفتند.

 

استفاده از فناوری در زنجیره تامین باعث شد تا کسب و کارها بتوانند با اطمینان خاطر بیشتری خود را در تمام شرایط به ویژه شرایط بحران آماده کنند، درست همان زمانی که میزان تقاضا به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. مصرف کنندگان در این مدت به تسهیلات بیشتر و تجربه خوب مشتری عادت کرده‌اند.

 

بنابراین خرده فروشان باید بتوانند خواسته‌های مصرف کننده را با ارتقای تجربه خرده فروشی دیجیتالی که اومنی چنل در آن جایگاه ویژه‌ای دارد، برآورده کنند. این موضوع نه‌ تنها باعث حفظ مشتری و جذب مشتریان جدید می‌شود، بلکه باعث خواهد شد تا خرده فروشان سهم خود از بازار را در سال ۲۰۲۲ حفظ کرده و در بازار رقابتی حذف نشوند.

 

سخن پایانی

 

تجربه خرده فروشی دیجیتالی

 

تجربه خرده فروشی دیجیتالی، استفاده از نوآوری و فناوری برای حفظ و جذب مصرف کنندگان است. این نوآوری و فناوری باعث رقم زدن تجربیات شخصی سازی شده خرید برای مشتریان و مصرف کنندگان خواهد شد. در عین حال استفاده از فناوری مشکلات زنجیره تأمین را حل خواهد کرد. دیگر نیازی نیست تا مشتریان برای تأمین کالای مورد نیاز خود منتظر بمانند. پوشش دهی مصرف کنندگان از طریق کانال‌های مختلف چه به صورت آنلاین و چه فروشگاه‌های فیزیکی از طریق فناوری تسهیل می‌شود. بنابراین خرده فروشان می‌توانند با استفاده از بازاریابی اومنی چنل که یک تجربه ثابت شده در جلب رضایت مشتری است، در بازار رقابتی قدرتمند بمانند.

 

 

منبع: forbes

 

کالابرگ الکترونیک