طرز تهیه دوغ برک (درزنک) خوشمزه | غذای محلی سیستان و بلوچستان

طرز تهیه دوغ برک (درزنک) خوشمزه | غذای محلی سیستان و بلوچستان


20 خرداد 1402 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه دوغ برک یا درزنک سیستانی سریع و خوشمزه

دوغ برک چیست و چطور درست می‌شود؟ از میان غذاهای ایرانی، دوغ برک یکی از غذاها و در اصل نوشیدنی‌های محلی و خوشمزه است که در تهیه انواع غذاهای محلی هم به کار می‌رود و اصالت آن به استان سیستان و بلوچستان می‌رسد. دوغ برک که در برخی نقاط سیستان به آن درزنک هم می‌گویند هم به تنهایی و هم با غذاهای دیگر سرو می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه دوغ برک و فوت و فن‌های پخت آن را به شما آموزش می‌دهیم.

 

دوغ برک چیست؟

دوغ برک (dooghbarak) یکی از غذاهای ساده سیستان و بلوچستان است که ماده اصلی آن دوغ است و با موادی مثل آرد، روغن، نمک و زردچوبه طبخ می‌شود. به دوغ برک «درزنک (darzanak)» هم می‌گویند. طرز تهیه این غذا به این روش است که آرد را در روغن سرخ می‌کنند و سپس دوغ را به آن اضافه می‌کنند. این غذا را باید تا قبل از جوشیدن دوغ به صورت مداوم هم زد تا مواد یکدست بمانند و به قول سیستانی‌ها «پچ» نشود.

طرز تهیه دوغ برک یا درزنک سیستانی

 

طرز تهیه دوغ برک یا درزنک سیستانی

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت دوغ برک: ۲۰ دقیقه

مواد لازم برای تهیه دوغ برک

• دوغ: ۱ لیتر

• آرد: ۳۰۰ گرم

• روغن: به میزان لازم

• زردچوبه: به میزان لازم

• نمک: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه دوغ برک یا درزنک

برای درست کردن دوغ درزنک، باید ابتدا مواد را‌ آماده کرده و بعد آرد تفت داده شده و روغن را با دوغ و دیگر ادویه‌ها مخلوط کنید و بجوشانید. هم زدن مداوم این دوغ، بسیار مهم است و بعد از جوشیدن دوغ، غذای محلی شما آماده است. برای تهیه دوغ درزنک یا برک، دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ارده پلو یا آش ارده خوزستانی (غذای زمستانی مقوی)

مرحله اول: آرد را تفت دهید

در اولین مرحله از طرز تهیه دوغ برک سیستانی، آرد را الک کنید تا ناخالصی‌های آن گرفته شود. آرد را در یک تابه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. آرد را به مقداری تفت دهید که رنگ آن کمی مایل به قهوه‌ای شود، ولی مراقب باشید آرد نسوزد، چون در این صورت، طعم دوغ برک، در نهایت تلخ خواهد شد. برای خرید انواع آرد از جمله آرد گندم می‌توانید از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: دوغ را اضافه کنید

در این مرحله، روغن را اضافه کنید، نیازی نیست روغن زیاد باشد تا آرد، حالت خمیری به خود بگیرد. سپس دوغ را اضافه کنید. ترکیب آرد و دوغ را هم بزنید تا کاملا داخل آرد، به طور یکدست در دوغ حل شود. انواع نوشیدنی لبنی از جمله دوغ بدون گاز را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله سوم: نمک و زردچوبه اضافه کنید

زردچوبه و نمک را به دوغ اضافه کنید و در صورت دلخواه می‌توانید مقداری فلفل قرمز یا سیاه را هم به مواد دوغ برک بیفزایید. انواع ادویه مثل زردچوبه، نمک، فلفل قرمز و فلفل سیاه را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش حضوری، اینترنتی یا تلفنی خریداری کنید.

مرحله چهارم: دوغ برک را سرو کنید

زمانی که دوغ و ادویه‌ها را به آرد اضافه کردید، مدام مواد را هم بزنید تا گلوله گلوله نشود و حرارت را هم کم کنید تا ته نگیرد. بعد از این که دوغ شروع به جوشیدن کرد، شعله گاز را خاموش کنید. دوغ محلی برک آماده است و می‌توانید آن را سرو کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه مربای پوست پسته خام مجلسی با تمام فوت و فن ها

فوت و فن‌های طرز تهیه دوغ برک (درزنک)

 

فوت و فن های طرز تهیه دوغ برک یا درزنک

 

*دوغی را که برای تهیه دوغ برک استفاده می‌کنید، از نوع دوغ محلی یا دوغ بدون گاز انتخاب کنید و نباید دوغ طعم‌دار باشد. هر چه دوغ را از نوع غلیظ‌تر و محلی استفاده کنید، طعم دوغ برک خوشمزه‌تر می‌شود.

*میزان زردچوبه و نمک را بنا به ذائقه خود می‌توانید کمتر با بیشتر در نظر بگیرید. بسته به میزان شوری دوغ، افزودن نمک را به مراحل آخر پخت، موکول کنید تا دوغ برک زیاد شور نشود.

*آردی که در طرز تهیه دوغ برک استفاده می‌شود، حتما باید آرد گندم باشد و آرد نخودچی یا آرد برنج در آن به کار نمی‌رود.

*در کل میزان مواد برای درست کردن دوغ برک کاملا اختیاری است و اگر مواد را کم و زیاد داشتید، باز هم می‌توانید این دوغ را درست کنید. اما هر چه آرد را بیشتر استفاده کنید، دوغ برک، غلیظ‌تر خواهد شد.

*مدام مواد دوغ را هم بزنید تا آردها گلوله نشوند اما اگر گلوله‌های آرد داخل دوغ، زیاد بودند و نتوانستید آنها را باز کنید، بعد از آماده شدن دوغ برک، آن را از صافی رد کنید تا کاملا یکدست شود.

*تا قبل از جوشیدن دوغ، حرارت را روی حالت بسیار ملایم قرار دهید تا مواد کاملا به طور یکدست مخلوط شوند و دوغ شما خراب نشود.

سوالات متداول

دوغ برک غذای کدام شهر است؟

دوغ برک یا درزنک غذای محلی استان سیستان و بلوچستان است و بین زابلی‌ها و بلوچ‌ها بسیار مرسوم است. این غذا معمولا به صورت ترید شده و با نان محلی خورده می‌شود.

چه کار کنیم که آرد دوغ برک گلوله گلوله نشود؟

یکی از معضلات طرز تهیه دوغ برک، گلوله گلوله شدن آرد در دوغ است. برای جلوگیری از این مشکل، در زمانی که دوغ روی حرارت در حال جوشیدن است، مدام مواد را هم بزنید تا گلوله‌ها باز شوند. روش دیگر هم این است که ابتدا روغن را در تابه بریزید و بعد آرد را به آن اضافه کنید و تفت دهید.

کالابرگ الکترونیک