همه چیز در مورد نمایشگاه اکسپو (EXPO) 2020 دبی

همه چیز در مورد نمایشگاه اکسپو (EXPO) 2020 دبی


19 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
همه چیز در مورد نمایشگاه اکسپو (EXPO) ۲۰۲۰ دبی

نمایشگاه اکسپو (EXPO) ۲۰۲۰ دبی با شعار «ارتباط ذهن‌ها و خلق آینده» از تاریخ ۱ اکتبر ۲۰۲۱ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۲ به مدت ۱۸۱ روز با حضور ۱۹۲ کشور در امارات برگزار می‌شود. اکسپو دبی ۲۰۲۰ قرار بود در اکتبر سال ۲۰۲۰ برگزار شود اما کووید ۱۹ و پاندمی کرونا باعث شد تا برنامه برگزاری این رویداد یک سال به عقب بیفتد. در این مقاله مجله کوروش به نمایشگاه اکسپو (EXPO) 2020 دبی و معرفی غرفه‌ها و پاویون‌های برتر اکسپو ۲۰۲۰ ، راهنمای سفر به دبی و معرفی غذاها و رستوران‌های اکسپو ۲۰۲۰ پرداخته‌ایم. با گروه کسب و کار همراه باشید.

 

 

نمایشگاه اکسپو (EXPO) چیست؟

 

نمایشگاه اکسپو (EXPO) ۲۰۲۰ دبی

 

نمایشگاه اکسپو (EXPO) که امسال تحت عنوان اکسپو ۲۰۲۰ دبی برگزار شده است، در واقع از مجموعه نمایشگاه‌هایی است که هر ۵ سال یک بار در کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود. اکسپو یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های برگزار شده در جهان به حساب می‌آید. اکسپو دریچه‌ای برای نمایش گذشته، حال و آینده کشورها از طریق دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی، علمی و… است.

 

کشورها در این نمایشگاه دورنمای توسعه خود را به معرض نمایش می‌گذارند. معمولا روزانه ۶۰ رویداد در اکسپو برگزار می‌شود. اکسپو برگرفته از واژه Exposition است و به نمایشگاه‌های جهانی که در اواسط سده نوزدهم برپا می‌شده، گفته می‌شود. اهمیت نمایشگاه اکسپو برای کشورهای جهان بسیار زیاد و ارزشمند است.

 

 

تاریخچه اکسپو

 

این نمایشگاه یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین رویدادهای جهان است که مدت زمان اجرای آن نسبتا طولانی است. قدمت اکسپو به حدود ۳ هزار و ۵۰۰ سال پیش برمی گردد. نخستین نمایشگاه غیر رسمی اکسپو در سال ۱۸۴۴ تحت عنوان نمایشگاه صنعتی فرانسه در پاریس برگزار شد.

 

پس از آن هر ۵ سال یکبار، میزبانی آن به عهده کشورهای مختلف دنیا قرار گرفت. کشور میزبان سود زیادی از برگزاری نمایشگاه اکسپو می‌برد. این نمایشگاه رقمی معادل ۲۵ میلیون بازدید‌کننده دارد. اهمیت اکسپو به قدری است که به عنوان سومین رویداد مهم پس از مسابقات جام جهانی و بازی‌های المپیک شناخته می‌شود. از این نمایشگاه تحت عنوان «المپیک فرهنگ ملل» نیز یاد می‌شود.

 

نخستین نمایشگاه رسمی اکسپو در سال ۱۸۵۱ در «کاخ کریستال» برگزار شده است. نمایشگاهی که به عنوان بزرگ‌ترین رویداد در زمینه آثار صنعت همه‌ی ملل شناخته شد. از ایران نیز امیرکبیر دستور حضور در این نمایشگاه را در آن سال‌ها صادر کرد. در این نمایشگاه بیش از ۱۰۰۰ نوع اختراع حاصل از انقلاب صنعتی رونمایی شد. بعد از جنگ جهانی دوم، در سال ۱۹۵۸ نمایشگاه اکسپو (EXPO) در بروکسل با شعار «پیشرفت و بشریت» برگزار شد.

 

در سال ۱۹۶۲ اکسپو در شهر سیاتل آمریکا با موضوع «عصر فضا» برگزار شد. نمایشگاه سال ۱۹۶۷ در مونترال و به موضوع «انسان دنیای پیرامون او» اختصاص داده شد. اکسپو باعث شد تا کشورهای زیادی ترغیب به حضور در آن شوند. چرا که علاوه بر بالا بردن سطح دانش خود با شرکت‌کنندگان مطرح جهان آشنا شده و زمینه توسعه همکاری شکل می‌گرفت.

 

از سال ۲۰۰۰ نمایشگاه اکسپو نقش مهمی در افزایش آگاهی در مورد بحث «توسعه پایدار» و پرداختن به چالش‌های مهم دنیای پیش رو داشت. حالا این نمایشگاه جهانی، موفق شده است تا فضای منحصر به فردی را برای مشارکت و همکاری جهانی ایجاد کند. در این نمایشگاه به مسائل مهم زیادی از جمله: محیط زیست، انرژی، آموزش، فناوری و… پرداخته می‌شود.

 

 

دستاوردهای نمایشگاه های اکسپو (EXPO)

 

دستاوردهای نمایشگاه های اکسپو (EXPO)

 

نمایشگاه اکسپو (EXPO) دستاوردهای زیادی در طی سال‌های برگزاری داشته است. چرا که بزرگ‌ترین اختراعات برای نخستین بار در این نمایشگاه، نمایش داده می‌شوند. «تلگراف» در سال ۱۸۵۱ از جمله دستاوردهای اکسپو بود که تاثیر زیادی در مسیر ارتباطات بشر داشت.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب «رضایت مندی در کسب و کار » اثر تونی شیه

 

یکی از جالب‌ترین اختراعات این نمایشگاه، «ماشین تایپ» در سال ۱۸۷۶ بود. «تلویزیون رنگی» در سال ۱۹۶۴ در اکسپو به نمایش گذاشته شد. حالا نمایشگاه اکسپو (EXPO) 2020 دبی به یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای تاریخی خاورمیانه تبدیل شده است.

 

 

نمایشگاه اکسپو (EXPO) 2020 دبی

 

نمایشگاه اکسپو (EXPO) ۲۰۲۰ دبی

 

بنا بود تا نمایشگاه اکسپو (EXPO) 2020 دبی سال ۲۰۲۰ برگزار شود اما این رویداد با یک سال تاخیر برگزار شد. حالا دبی از ۲۰ اکتبر میزبان کشورهای جهان در نمایشگاه اکسپو (EXPO) است. این نمایشگاه تا پنجاهمین سال تاسیس کشور امارات متحده عربی یعنی ۱۰ آوریل ادامه خواهد داشت.

 

اکسپو ۲۰۲۰ دبی همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱ بامداد پابرجاست. میزبانی این نمایشگاه دستاورد زیادی برای امارات به همراه دارد. این کشور با افزایش شگفت‌انگیز توریست مواجه شده است. اما جدا از بحث توریسم، امارات قطعا پس از این رویداد شاهد توسعه کسب و کارهای داخلی و محبوبیت بین‌المللی خواهد بود.

 

 

نحوه انتخاب دبی

 

در نوامبر ۲۰۱۳ اعضای ۱۶۷ نفره دفتر بین‌المللی نمایشگاه‌ها در پاریس پس از رای گیری «دبی» را به عنوان میزبان اکسپو ۲۰۲۰ انتخاب کردند. رقبای امارات کشورهای برزیل، ترکیه و روسیه بودند. جالب است بدانید که اکسپو (EXPO) 2020 دبی نخستین نمایشگاه جهانی است که در خاورمیانه، افریقا و جنوب آسیا برگزار می‌شود.

 

 

پاویون‌های نمایشگاه

 

«گنبد مدرن الوصل پلازا» و ساختمان‌های اطراف آن به فضای پاویون‌ها در نمایشگاه اکسپو (EXPO) 2020 دبی اختصاص داده شده است. هر کشور یک پاویون و یک غرفه نمایشگاهی در اختیار دارد و بیش از ۳۰ هزار نفر برای برگزاری بهینه رویدادها در این فضا همکاری می‌کنند.

 

 

موضوعات فرعی نمایشگاه اکسپو (EXPO) 2020 دبی

 

نمایشگاه اکسپو (EXPO) 2020 دبی به ۳ موضوع فرعی در قالب سه غرفه نمایشگاهی جداگانه پرداخته است. موضوع اول بحث «فرصت‌ها» است. هدف از انتخاب این موضوع، تحقق ظرفیت‌ها و استعدادهای بالقوه افراد و جوامع و کشورها در مسیر شکل دهی آینده است. غرفه بعدی در این نمایشگاه به «اهمیت تحرک و پویایی» پرداخته است.

 

این موضوع در مورد خلق پویایی، هوشمندانه و سازنده است. اما غرفه دیگری نیز به بحث «توسعه پایدار» اختصاص داده شده است. در این پاویون نمایشگاهی، شیوه خودکفایی ساختمان‌ها از نظر مصرف آب و انرژی و رویکردها در این زمینه به نمایش گذاشته شده است. این در حالی است که نیمی از محوطه نمایشگاه اکسپو (EXPO) 2020 دبی مجهز به انرژی‌های پایدار محیط زیست است.

 

 

هدف نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی

 

هدف نمایشگاه اکسپو (EXPO) ۲۰۲۰ دبی

 

نمایشگاه‌های اکسپو، بستر بسیار مناسبی برای جذب ایده‌های جدید و ظهور برندهای تازه است. دبی تم نمایشگاه اکسپو (EXPO) 2020 را «ارتباط ذهن‌ها و خلق آینده» انتخاب کرده است. هدف از نمایشگاه اکسپو (EXPO) 2020 دبی این است تا بازدید‌کنندگان با پرداختن به یکی از موضوعات فرعی و یا کلیدی در نمایشگاه، اهمیت احترام گذاشتن به محیط زیست و دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم را درک کرده و در مسیر رقم زدن آینده‌ای پایدار تلاش کنند.

 

 

کشوری که در نمایشگاه اکسپو (EXPO) 2020 دبی حضور ندارد

 

تقریبا بیش از ۱۹۰ کشور شرکت‌کننده در اکسپو (EXPO) 2020 دبی حضور دارند. اما جای یک کشور در این رویداد بزرگ در خاورمیانه خالی است. متاسفانه افغانستان تحت حاکمیت جدید طالبان در این نمایشگاه حضور ندارد. گفته می‌شود غرفه فلسطین هم به طور رسمی به روی عموم باز نشده است.

 

چرا که کارکنان نمایشگاه با دردسرهای زیادی برای ورود و خروج برخی کالاها از کرانه باختری و سرزمین‌های اشغالی مواجه بوده‌اند. برخی منابع می‌گویند رژیم اشغالگر قدس مجوز خروج برخی از وسایل را از سرزمین‌های اشغالی به فلسطینی‌ها نداده‌اند. اما با این حال فلسطین نیز در نمایشگاه حضور دارد.

 

 

بزرگ‌ترین پاویون نمایشگاه اکسپو (EXPO) 2020 دبی

 

غرفه عربستان سعودی بزرگ‌ترین پاویون اکسپو (EXPO) 2020 دبی است. نمای بیرونی غرفه عربستان سعودی دارای بزرگ‌ترین صفحه آینه‌ای تعاملی جهان با حدود ۸ هزار لامپ ال‌ای دی در کف زمین است. این لامپ‌ها با الگوهای مختلف چند رنگ طبق برنامه روشن و خاموش می‌شوند.

 

 

پایداری در اکسپو  (EXPO) 2020 دبی

 

پایداری در اکسپو  (EXPO) ۲۰۲۰ دبی

 

یکی از موضوعات مهم نمایشگاه اکسپو (EXPO) 2020 دبی، برنامه‌ریزی برای اهمیت به محیط‌ زیست و توسعه پایدار است. برنامه‌ریزی‌های زیادی برای این موضوع صورت گرفته است. چرا که جهان می‌داند که نسل آینده با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد شد. توسعه پایدار با تاکید بر توسعه انسانی و پیشرفت‌های فناوری، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب «در سوم» اثر «الکس بنایان»

 

در این نمایشگاه به طرق مختلف این موضوع به نمایش کشیده شده است. شعارهایی چون «احترام به محیط زیست» و «سیاره زمین» به طور چشمگیری در فضای نمایشگاه به چشم می‌خورد.

 

 

بهترین غرفه های نمایشگاه اکسپو دبی کدامند؟

 

بهترین غرفه های اکسپو دبی

 

این نمایشگاه ۲۰۰ غرفه دارد که ۱۹۱ غرفه آن متعلق به کشورهای شرکت‌کننده است. همین تعداد بالای غرفه‌ها هم تصمیم‌ گیری در مورد اینکه کدام غرفه‌ها را در لیست بازدیدهای ضروری قرار دهیم، سخت می‌کند، به خصوص اگر قرار است سفر دبی کوتاهی داشته باشید. برخی از غرفه‌های مشهور ممکن است در هنگام بازدید از داخل آن چندان هیجان‌انگیز نباشند، یا برعکس.

 

بنابراین، خوب است بدانید که دیدن کدام غرفه اکسپو دبی ارزش صف کشیدن را دارد. اکسپوی دوبی ۲۰۲۰ بزرگ‌ترین نمایشگاه در مقیاس و قابل توجه‌ترین از نظر نوآوری در بین تمام نمایشگاه‌های اکسپو تا به امروز است. بنابراین، برای کمک به شما برای استفاده حداکثری از فرصت بازدیدتان، ۱۰ تا از بهترین غرفه های اکسپو دبی ۲۰۲۰ را در ادامه معرفی خواهیم کرد. برای اینکه بدانید بهترین غرفه‌های نمایشگاه اکسپو دبی از نظر بازدیدکنندگان کدامند روی لینک مطلب ۱۰ غرفه اکسپو ۲۰۲۰ که حتما باید ببینید کلیک کنید.

 

 

غذاها و رستوران‌های اکسپو دبی

 

غذاها و رستوران های اکسپو دبی

 

اکسپوی دبی علاوه بر این‌که یک رویداد بزرگ برای نمایش دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی، علمی، فرهنگی به حساب می‌آید، یک فستیوال و گردهمایی از غذاهای بین‌المللی هم هست. بوفه‌‌های زیادی از سراسر دنیا، غذاها و خوراکی‌‌های لذیذی را در این نمایشگاه ارائه می‌دهند.

 

در نمایشگاه اکسپو دبی ۲۰۲۰، «دیوید مایرز» (David Myers) آشپز آمریکایی»، با ارائه‌‌ فست‌فودهای کلاسیک آمریکایی و «جفری زاکاریان» (Geoffrey Zakarian)، سرآشپز ارمنی-آمریکایی حضور خواهند داشت. سرآشپز مشهور دیگر «متیو کنی» است که تمام تلاش خود را به کار بسته تا غذاهای فوق‌العاده‌ای را با طعم‌ غذاهای آمریکایی، مدیترانه‌ای و خاورمیانه عرضه کند.

 

از سوی دیگر «موری ساکو»، از تکنیک‌های ماهرانه فرانسوی خود برای ارائه غذاهای ترکیبی آفریقایی-ژاپنی استفاده خواهد کرد. (Rohit Ghai) هم جزو سرآشپزهای پرطرفدار جهان است که دستاوردهای رستوران معروف خود با عنوان «Kutir» از چلسی لندن به اکسپو دبی ۲۰۲۰ آورده است.

 

بنابراین می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و از تجربه خوردن غذاهای کشورهای مختلف دیگر در اکسپو دبی ۲۰۲۰ غافل نشوید. برای خواندن جزییات بیشتر درباره غذاها و رستوران‌های اکسپو دبی روی لینک مقاله کلیک کنید.

 

 

راهنمای سفر به دبی

 

چطور یک سفر ارزان به دبی داشته باشیم؟

 

برای بازدید از اکسپو ۲۰۲۰ باید به شهر دبی سفر کنید. راهنمای سفر به دبی، شهری پر زرق و برق که همانند نگینی ارزشمند در قلب صحرا می‌درخشد به خصوص برای کسانی که برای اولین بار است می‌خواند به دبی سفر کنند لازم و ضروری است.

 

برای مثال در راهنمای سفر دبی به شما می‌گوییم که این شهر چه جاذبه‌ها و دیدنی‌هایی دارد و هزینه سفر به دبی برای تقریباً چقدر است. برای اینکه اطلاعاتی مفید درباره ارزانترین زمان سفر به دبی و همچنین قوانین سفر به دبی کسب کنید پیشنهاد می‌کنیم مقاله راهنمای سفر به دبی را مطالعه کنید.

 

 

سوالات متداول

 

تاکنون چه چیزهایی در نمایشگاه‌های جهانی اکسپو اختراع شده است؟

 

«تلفن» اولین بار در سال ۱۸۷۶ در نمایشگاه جهانی فیلادلفیا معرفی شد. برای برگزاری نمایشگاه جهانی پاریس در سال ۱۸۸۹ «برج ایفل» ساخته شد. همچنین  اولین «چرخ و فلک» در نمایشگاه جهانی شیکاگو در سال ۱۸۹۳ ساخته شد. اولین پخش زنده تلویزیونی هم در نمایشگاه جهانی ۱۹۳۹ در نیویورک رقم خورد.

 

تاریخ برگزاری نمایشگاه اکسپو (EXPO) ۲۰۲۰ دبی چه موقع است؟

 

بنا بود تا نمایشگاه اکسپو (EXPO) 2020 دبی سال ۲۰۲۰ برگزار شود اما این رویداد با یک سال تاخیر برگزار شد. حالا دبی از ۲۰ اکتبر میزبان کشورهای جهان در نمایشگاه‌های اکسپو (EXPO) است. این نمایشگاه تا پنجاهمین سال تاسیس کشور امارات متحده عربی یعنی ۱۰ آوریل ادامه خواهد داشت.

 

نمایشگاه های اکسپو (EXPO) هر چند وقت یکبار برگزار می‌شوند؟

 

نمایشگاه‌های اکسپو (EXPO) هر پنج سال یکبار برگزار می‌شوند.

 

 

کالابرگ الکترونیک