خورشت آلو با اردک مجلسی رو با این ترفندها بپز که بوی زهم نده!

خورشت آلو با اردک مجلسی رو با این ترفندها بپز که بوی زهم نده!


24 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خورشت آلو با اردک مجلسی رو با این ترفندها بپز که بوی زهم نده!

خورشت آلو با اردک که به خورشت آلو مسما با اردک هم معروف است یکی از لذیذترین و لوکس‌ترین غذاهای گیلانی است که معمولا در وعده‌های ناهار یا شام برای پذیرایی از میهمانان تهیه می‌شود. این مدل خورشت آلو یک غذای اعیانی و لاکچری در شمال ایران است که البته می‌توانید آن را با گوشت مرغ، مرغابی یا خروس محلی نیز طبخ کنید. با ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش همراه باشید تا طرز تهیه خورشت آلو با اردک به روش مجلسی را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه خورشت آلو با اردک (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
اردک (پاک شده) ۱ عدد
پیاز ۱ عدد متوسط
آلو خورشتی ۱۵۰ گرم
زعفران (دم کرده غلیظ) به مقدار لازم
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
رب انار (شیرین یا ملس) ۲ قاشق غذاخوری
زردچوبه و فلفل سیاه، نمک و پودر سیر به مقدار لازم
دانه انار برای تزیین خورش (اختیاری)
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
برنج برای سرو کنار خورش آلو با اردک

 

مدت زمان لازم برای آماده‌سازی مواد اولیه خورشت: ۱ ساعت

مدت زمان لازم برای پختن و جا افتادن خورشت آلو با اردک: حدود ۲ الی ۳ ساعت

میزان کالری موجود در هر وعده خورشت آلو با اردک: حدود ۴۵۰ کیلوکالری

 

مراحل طرز تهیه خورشت آلو مسما با اردک

مراحل طرز تهیه خورشت آلو با اردک

در طرز تهیه خورشت آلو با اردک نکته مهم این است که بدانید چطور بوی زهم اردک را بگیرید. مراحل درست کردن خورش آلو مسما با اردک را دنبال کنید.

مرحله اول: طرز گرفتن بوی اردک

قبل از هر کاری، اردک را تمیز کنید و پس از شستن در سبد بگذارید تا آب اضافی آن خارج شود. این غذا را می‌توانید با اردک کامل طبخ کنید؛ بنابراین نیازی به خرد کردن اردک نیست.

برای گرفتن بوی اردک باید طرز گرفتن بوی اردک را بلد باشید. برای این کار تمام قسمت‌های اردک را کاملا با ترکیب نمک، زعفران، پودر سیر، زردچوبه و فلفل سیاه آغشته کنید. اردک مرینیت شده را به مدت ۱ الی ۲ ساعت در یخچال بگذارید تا کاملا طعم‌دار شده و بوی زهم آن گرفته شود.

نکته: یک روش دیگر برای گرفتن بوی اردک این است که مثل روش تهیه فسنجان با اردک، ابتدا اردک را بشویید و به مدت ۱ ساعت در مقداری سرکه، ماست یا آبلیمو بخیسانید. بعد از یک ساعت اردک را آبکشی کنید و آن را در یک قابلمه بگذارید. روی اردک را در حدی که آب، آن را بپوشاند، آب بریزید. یک عدد پیاز را هم ۴ قسمت کنید و همراه با برگ بو، داخل قابلمه بریزید.

حتما بخوانید  7 مدل طرز تهیه انواع اسموتی با ماست خوشمزه و مقوی

قابلمه را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید آب بجوشد و روی آن کف‌های سفید تشکیل شود. قابلمه را بردارید و اردک را آبکش کنید. ۲ تا ۳ بار اردک را بجوشانید ولی دیگر لازم به اضافه کردن پیاز و برگ بو برای دفعه‌های بعد ندارید. سپس اردک را کنار بگذارید تا آب اضافی خود را از دست بدهد و خشک شود.

شما برای خریدن گوشت اردک، نمک، پودر سیر، زعفران، زردچوبه و فلفل سیاه می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: اردک را با پیاز و رب گوجه فرنگی تفت دهید

در این مرحله از طرز تهیه خورش آلو مسما با اردک، پیاز شسته و بدون پوست را خلالی کرده و در روغن داغ تفت دهید تا کاملا طلایی شود. سپس، اردک مرینیت و مزه‌دار شده را نیز در تابه قرار دهید و به خوبی تفت دهید. توجه داشته باشید، همه بخش‌های اردک باید به طور کامل و به یک اندازه سرخ شود و تغییر رنگ دهد. حالا، رب گوجه را هم در تابه بریزید و تفت دهید تا رنگ باز کند.

برای خرید روغن مایع، رب گوجه فرنگی و پیاز داغ منجمد می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: رب انار و آلو را اضافه کنید

پس از سرخ شدن اردک با پیاز و رب گوجه، باید رب انار و آلوهای شسته شده را هم به این ترکیب اضافه کنید تا همه مواد در کنار هم تفت داده شوند و طعم یکدیگر را بگیرند. در ادامه، مقداری زعفران دم کرده نیز روی مایه خورشت بریزید. اردک را چندین بار پشت و رو کنید تا همه بخش‌های آن به مواد داخل تابه آغشته شود.

برای خرید رب انار و آلو خورشتی می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله چهارم: خورشت آلو با اردک را بپزید

حالا، وقت آن است که به اندازه ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب جوش به قابلمه اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید و حرارت را ملایم کنید. توجه داشته باشید، گوشت اردک دیرپز است و برای پخت به یک ساعت و نیم تا دو ساعت زمان نیاز دارد.

در این مدت، چند بار به خورش سر بزنید. هر بار آب خورشت رو به اتمام بود مقداری آب جوش اضافه کنید و مراقب باشید آبش تمام نشود و ته نگیرد. منتظر بمانید تا خورشت مجلسی شما کاملا بپزد و غلیظ و جا افتاده شود.

مرحله آخر: خورشت آلو با اردک را سرو کنید

پس از گذشت این مدت، خورشت آلو با اردک غلیظ و جا افتاده را در ظرف مناسبی بریزید و با مقداری دانه انار تزیین کنید. این غذا را می‌توانید با برنج کته یا برنج چلو سرو کنید.

برای خرید برنج می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

نکات مهم در طرز تهیه خورشت آلو با اردک

  • در صورت تمایل، می‌توانید مقداری شکر و آب نارنج هم به خورشت آلو با اردک اضافه کنید. میزان شکر مصرفی کاملا به ذائقه خودتان بستگی دارد. با این حال، پیشنهاد می‌کنیم شکر را کم کم به خورشت آلو اضافه کنید و هر بار طعم آن را بچشید تا زیادی شیرین نشود.
  • در صورت تمایل، علاوه بر آلو بخارا می‌توانید از آلوهای دیگر هم برای پخت اردک مسما استفاده کنید.
  • نوع رب انار مصرفی در تهیه خورش آلو و اردک و میزان شیرینی یا ترشی آن کاملا سلیقه‌ای است و به ذائقه خودتان بستگی دارد که ترش یا ملس باشد.
  • در طرز تهیه خورشت آلو با اردک به جای رب انار می‌توانید از رب ازگیل (طرز تهیه رب ازگیل) یا رب آلوچه جنگلی استفاده کنید.
حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه نان شیرمال ساده | نرم و پنبه ای به روش نانوایی

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش مرغ و آلو شمالی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن خورشت آلو با اردک

فوت و فن‌های خوشمزه شدن خورشت آلو با اردک

آیا می‌توانیم گوشت اردک یا مرغابی را بدون روغن هم تفت دهیم؟

بله. گوشت و پوست اردک به شکل قابل توجهی چرب است. بنابراین، اگر بتوانید چربی خود اردک یا مرغابی را آزاد کنید نیازی به افزودن روغن اضافی نخواهید داشت. برای این منظور، ابتدا باید بوی زهم اردک را بگیرید و گوشت اردک را با ادویه‌ها، نمک و زعفران مرینیت کنید و چند ساعت در یخچال بگذارید.

سپس، گوشت اردک را در قابلمه بگذارید و به اندازه یک لیوان دسته‌دار فرانسوی آب بریزید. درب قابلمه را ببندید و اجازه بدهید روی حرارت ملایم بپزد، آبش تمام شود و روغن بیندازد. این کار را باید چندین بار انجام دهید. در نهایت، مرغابی یا اردک را با روغن خودش سرخ کنید و پیاز و فلفل دلمه‌ای خرد شده را نیز همراه با آن در همان قابلمه تفت دهید.

خورشت آلو با مرغابی را چطور درست کنیم؟

طرز تهیه خورشت مرغابی با آلو هم شبیه همان چیزی است که در بالا گفتیم. با این تفاوت که گوشت مرغابی حتی از اردک هم دیرپز است و بسته به پیر یا جوان بودن پرنده، روند پخت آن ممکن است بین ۳ الی ۴ ساعت طول بکشد.

 

محصولات مرتبط