۳ طرز تهیه رب ازگیل (رب کونوس) خوشمزه و خوشرنگ در خانه

۳ طرز تهیه رب ازگیل (رب کونوس) خوشمزه و خوشرنگ در خانه


6 آبان 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه رب ازگیل

درست کردن رب ازگیل یا رب کونوس یکی از بهترین روش‌های نگهداری از ازگیل به مدت طولانی است. این رب طعم ترش و شیرینی دارد و شما می‌توانید آن را هم با ازگیل‌های قهوه‌ای رنگ که به آن‌ها «کونوس» گفته می‌شود تهیه کنید و هم از ازگیل ژاپنی برای درست کردن رب ازگیل استفاده کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه رب ازگیل و همه فوت و فن‌های درست کردن این رب لذیذ و ترش‌مزه آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه رب ازگیل جنگلی یا کنوس

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
ازگیل به مقدار دلخواه
آب به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه رب ازگیل شمالی در منزل

مراحل طرز تهیه رب ازگیل شمالی در منزل

درست کردن رب ازگیل یا رب کونوس که به رب کندس (رب کندوس) و رب کنس هم مشهور است در خانه بسیار راحت است. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه رب ازگیل جنگلی به روش شمالی آشنا شوید.

مرحله اول؛ ازگیل‌ها را بشویید

در اولین مرحله از طرز تهیه رب ازگیل شمالی باید ازگیل‌ها را بشویید و ضدعفونی کنید. برای این کار بهتر است ازگیل‌ها را در یک ظرف آب سرد بریزید و مقداری نمک به آن اضافه کنید. چند دقیقه صبر کنید و بعد آن‌ها را چند بار با آب سرد بشویید. به خاطر داشته باشید که برای تهیه رب ازگیل حتما میوه‌های له شده و خراب را جدا کنید و ازگیل‌ها را در آبکش بریزید تا خشک شوند.

مرحله دوم؛ ازگیل‌ها را بپزید

برای شستن ازگیل‌ها باید آن‌ها را در قابلمه بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید. قابلمه را برای حدود ۳ ساعت روی حرارت ملایم قرار دهید تا ازگیل‌ها به آرامی بپزند و نرم شوند.

مرحله سوم؛ ازگیل‌ها را از صافی رد کنید

بعد از این که ازگیل‌ها پختند، آن‌ها را از صافی رد کنید تا هسته و پوست ازگیل‌ها جدا شود. در این مرحله می‌توانید مقداری آب به ازگیل‌ها اضافه کنید تا راحت‌تر از صافی رد شوند.

مرحله چهارم؛ رب ازگیل را آماده کنید

بعد از رد کردن پوره ازگیل ار صافی، آن را دوباره در قابلمه بریزید و مقداری نمک به آن اضافه کنید. برای چند ساعت دیگر رب ازگیل را بجوشانید. در این مرحله باید رب را مدام هم بزنید تا ته نگیرد. زمانی که رب به غلظت مناسب رسید، شعله گاز را خاموش کنید. صبر کنید تا رب ازگیل خنک شود، سپس آن را در شیشه تمیز بریزید و در یخچال قرار دهید.

حتما بخوانید  پختن شلغم در شیشه | بهترین روش پخت شلغم برای درمان سرماخوردگی

در صورت تمایل می‌توانید نمک را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه رب گوجه فرنگی با دستور مادربزرگ‌ها

مواد لازم برای تهیه رب ازگیل با تمر هندی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
ازگیل ۲ کیلوگرم
سرکه ۱ و نیم لیتر
تمر هندی ۱ بسته کامل
پودر فلفل قرمز ۱ قاشق مرباخوری
ادویه ترشی و شکر ۱ قاشق غذاخوری

 

مراحل طرز تهیه رب ازگیل

مراحل طرز تهیه رب ازگیل

در یکی از روش‌های تهیه رب ازگیل از تمر هندی و سرکه استفاده می‌شود. این رب فوق‌العاده طعم‌دار و خوشمزه است. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه رب ازگیل با تمر هندی آشنا شوید.

مرحله اول؛ ازگیل‌ها را بشویید و رنده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه رب ازگیل باید ازگیل‌ها را بشویید و خوب خشک کنید. سپس هسته آن‌ها را جدا کنید و ازگیل‌ها را رنده کنید.

مرحله دوم؛ پوره تمر هندی را با سرکه بجوشانید

بعد از رنده کردن ازگیل‌ها آن‌ها را کنار بگذارید. هسته تمر هندی را جدا کنید. سپس تمر هندی و سرکه را در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. صبر کنید تا تمر و سرکه بجوشند و یکدست شوند.

مرحله سوم؛ ازگیل‌های رنده شده را به قابلمه اضافه کنید

برای تهیه رب ازگیل ازگیل‌های رنده شده را به قابلمه اضافه کنید

بعد از این که تمر هندی و سرکه یکدست شد، پوره ازگیل را به آن اضافه کنید و اجازه دهید که همه مواد با هم بجوشند و به غلظت مناسب برسند.

مرحله آخر؛ شکر و ادویه‌ها را اضافه کنید

بعد از این که رب ازگیل به غلظت مناسب رسید، شکر را اضافه کنید و صبر کنید تا دانه‌های شکر در رب حل شود. سپس شعله گاز را خاموش کنید و بعد از این که رب خنک شد، نمک، پودر فلفل و ادویه‌ مخصوص ترشی را اضافه کنید و همه مواد را خوب ترکیب کنید. سپس رب ازگیل را در شیشه تمیز و خشک بریزید و از آن برای طعم‌دار کردن انواع غذا استفاده کنید.

در صورت تمایل می‌توانید تمر هندی، سرکه، شکر، نمک، پودر فلفل و انواع ادویه مخصوص ترشی را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه رب ازگیل ژاپنی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
ازگیل ۵ کیلوگرم
آب ۱ لیتر
نمک ۱ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه رب ازگیل ژاپنی

طرز تهیه رب ازگیل ژاپنی

در اولین مرحله از طرز تهیه رب ازگیل زرد یا همان رب ازگیل ژاپنی باید ازگیل‌ها را بشویید و آن‌ها را همراه با آب در قابلمه بریزید تا خوب بپزند. چند ساعت صبر کنید تا ازگیل‌ها نرم شوند، سپس آن‌ها را از صافی رد کنید تا پوست و هسته ازگیل جدا شود. مقداری نمک به پوره ازگیل اضافه کنید.

حتما بخوانید  با این 5 ویتامین و مکمل غذایی حسابی وزن کم کنید و لاغر شوید

پوره ازگیل را دوباره در قابلمه بریزید و روی شعله گاز قرار دهید. صبر کنید تا رب به غلظت مناسب برسد و آماده شود. در نهایت شعله گاز را خاموش کنید و صبر کنید تا رب خنک شود و سپس آن را در ظرف شیشه‌ای درب‌دار بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه رب فلفل

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه رب ازگیل

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه رب ازگیل

  • برای تهیه رب ازگیل از ازگیل‌های ترش مزه و جنگلی استفاده کنید.
  • برخی افراد برای تهیه رب ازگیل ابتدا آن را می‌جوشانند و از صافی رد می‌کنند. سپس پوره ازگیل را با آب ترکیب می‌کنند و از پارچه تمیز رد می‌کنند تا گوشت و آب ازگیل‌ها جدا شود. حالا از آب ازگیل برای تهیه رب ازگیل استفاده می‌کنند. در این روش رب ازگیل کاملا شفاف و خوشرنگ می‌شود.
  • برای این که رب ازگیل شما تیره و خوشرنگ شود، می‌توانید آن را در ظرف آهنی بپزید.
  • در طرز تهیه رب ازگیل باید شعله گاز را کم کنید تا رب به آرامی بپزد و ته نگیرد.
  • از رب ازگیل می‌توانید برای طعم دادن به انواع خورش‌، خورشت فسنجان با رب ازگیل، انواع آش، مرغ شکم پر و ماهی شکم پر شمالی و یا به عنوان سس برای مزه دار کردن انواع ساندویچ استفاده کنید.
  • اضافه کردن نمک به رب ازگیل موجب افزایش ماندگاری رب می‌شود و از کپک زدن و فساد آن جلوگیری می‌کند.
  • جدا کردن گوشت ازگیل برای تهیه رب موجب می‌شود تا رب شما مثل شیره شفاف و یکدست شود.
  • رب ازگیل فواید زیادی برای سلامت دارد. از مهم‌ترین خواص رب ازگیل در طب سنتی می‌توان به درمان سنگ کلیه، درمان فشار خون و التهاب روده اشاره کرد.
  • افرادی که معده حساسی دارند و به رفلاکس معده مبتلا هستند، بهتر است از رب ازگیل استفاده نکنند.
  • قبل از اضافه کردن رب ازگیل در شیشه، حتما صبر کنید تا رب کاملا خنک شود. این کار ماندگاری رب را افزایش می‌دهد.
  • در طرز تهیه رب ازگیل ژاپنی، اگر ازگیل‌های شما نرسیده هستند، آن‌ها را چند روز در فضای بیرون از یخچال و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید تا آماده شوند.
  • مصرف رب ازگیل برای کاهش قند خون و لاغری بسیار مفید است.

سوالات متداول

رب ازگیل در چه غذاهایی استفاده می‌شود؟

می‌توانید از رب ازگیل برای مزه‌دار کردن انواع خورش، آش، خوراک، مرغ شکم پر و ماهی شکم پر استفاده کنید و یا آن را در کنار غذا و به عنوان سس در کنار مرغ و کوکو سرو کنید.

مضرات رب ازگیل چیست؟

از مهم‌ترین مضرات رب ازگیل می‌توان به ایجاد حساسیت، اسهال، تهوع و گرفتگی معده اشاره کرد. به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد رب ازگیل موجب افزایش کلسترول خون می‌شود.

 

کالابرگ الکترونیک