۱۴ خواص و عوارض هلو در بارداری + مقدار مجاز مصرف

۱۴ خواص و عوارض هلو در بارداری + مقدار مجاز مصرف


17 شهریور 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
14 خواص و عوارض هلو در بارداری + مقدار مجاز مصرف

خواص و عوارض هلو برای زنان باردار چیست؟ خوردن هلو در بارداری ضرر دارد؟ هلو یکی از میوه‌های آبدار تابستانی است که هم طعم لذیذی دارد و هم به خاطر ویتامین‌های مختلف، آهن، پتاسیم، فیبر و مواد مغذی دیگر، برای زنان باردار بسیار مفید است. این میوه نه تنها در دوران بارداری محدودیت مصرف ندارد، بلکه در واقع فواید زیادی برای سلامتی دارد. البته باید در مورد عوارض احتمالی آن هم اطلاع داشته باشید تا خطری شما را تهدید نکند. این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش را به بررسی خواص و عوارض هلو در بارداری اختصاص داده‌ایم. همچنین به شما درباره میزان مناسب مصرف آن و روش‌های گنجاندن هلو در رژیم غذایی دوران بارداری خواهیم گفت.

 

 

ارزش غذایی هلو

 

ارزش غذایی هلو

 

برای درک بهتر ارزش غذایی و فواید بالقوه این میوه برای زنان باردار، به مواد مغذی و میزان آنها در یک عدد هلو توجه کنید.

 

  • کالری: ۴۰ کیلو کالری
  • کربوهیدرات: ۷.۸ گرم
  • چربی: ۰.۴ گرم
  • فیبر: ۲.۳ گرم
  • آهن: ۰.۴ میلی گرم
  • منیزیم: ۸.۰۶ میلی گرم
  • پتاسیم: ۲۸۱ میلی گرم
  • پروتئین: ۰.۸۶ گرم
  • ویتامین A : 489 IU
  • ویتامین C : 5.49 میلی گرم

 

با نگاهی به این لیست می‌توان متوجه شد که هلو، اثرات مثبت زیادی بر سلامت فرد دارد، به خصوص اگر زنان باردار آن را مصرف کنند، می‌توانند از مزایای آن برای جنین خود هم بهره ببرند.

 

خواص و عوارض هلو در بارداری

 

خواص و عوارض هلو در بارداری

 

بد نیست بدانید که ویتامین C یکی از ویتامین‌های ضروری برای رشد مناسب جنین و سلامت مادر در دوران بارداری است. این ویتامین به شکل‌گیری و رشد مناسب استخوان‌ها، دندان‌ها و سایر بافت‌های حیاتی کمک می‌کند. فیبر غذایی موجود در هلو نیز باعث حفظ سلامت دستگاه گوارش در زنان باردار می‌شود.

علاوه بر این‌ها، محتوای آهن و پتاسیم این میوه نیز از مواد مغذی ضروری برای زنان باردار است. در ادامه برخی از خواص و عوارض هلو در بارداری آورده شده است. همچنین تاثیر آن را بر سلامت مادر و جنین، به همراه ضررهای احتمالی مصرف آن را به شما خواهیم گفت.

 

۱- هلو سرشار از ویتامین C برای زن باردار و جنین

 

میوه هلو سرشار از ویتامین C – حداکثر هفت میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم – است. بیشتر زنان باردار مستعد کمبود آهن هستند و ویتامین C برای جذب آهن و کاهش خطر کم‌خونی در زنان باردار بسیار مهم است. ویتامین C همچنین برای تشکیل بافت جنین بسیار مهم است و یکی از ویتامین‌های ضروری برای تشکیل استخوان‌ها، دندان‌‌ها، رگ‌های خونی، غضروف‌ها و ماهیچه‌ها است.

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک بیسکویت یخچالی به ۲ روش

 

بیشتر بخوانید: خواص و عوارض گوجه سبز در بارداری

 

۲- خواص هلو در بارداری برای جلوگیری از تغییرات خلقی

 

خواص هلو در بارداری برای جلوگیری از تغییرات خلقی

 

در برخی از مادران باردار، تغییرات خلقی مانند افسردگی، ناراحتی، اضطراب و نوسانات خلقی دیده می‌شود که مصرف پتاسیم می‌تواند آن‌ها را کنترل کند. وجود منیزیم در هلو نیز می‌تواند به میزان قابل توجهی از گرفتگی‌های عضلانی جلوگیری کرده و مانع انقباضات زود هنگام رحم شود.

بدین ترتیب خوردن هلو در بارداری می‌تواند حال شما را بهتر کند و فشارهای روحی این دوران را کاهش دهد. محتوای بالای پتاسیم هلو به ویژه در دوران بارداری همچنین به حفظ تعادل مطلوب مایعات در بدن مادر و نوزاد کمک می‌کند و برای مقابله با مشکلات رایج بارداری بسیار مفید است.

 

۳- هلو و محتوای فیبر بالا برای یبوست

 

زنان به ویژه در دوران بارداری در معرض مشکلات گوارشی مثل عارضه یبوست، سوء‌‌ هاضمه و سایر مسائل مرتبط با آن هستند. خوردن هلو در بارداری به‌ طور منظم می‌تواند از عارضه‌های گوارشی جلوگیری کند. همچنین وجود عنصر منیزیم در این میوه تأثیر خوبی بر پیشگیری از مشکلات گوارشی چون یبوست دارد. در ۱۰۰ گرم میوه هلو، به میزان  ۵ گرم یا بیشتر فیبر رژیمی وجود دارد. بنابراین مصرف منظم هلو در دوران بارداری باعث حفظ حرکات خوب روده و کاهش یبوست می‌شود.

 

۴- نقش فسفر و تاثیر آن بر استخوان‌سازی جنین

 

«فسفر» برای حفظ استحکام و یکپارچگی استخوان‌ها ضروری است. این ماده مغذی، نه تنها به رشد استخوان‌های قوی نوزاد کمک می‌کند، بلکه یکپارچگی استخوانی خوبی را برای مادر در طول بارداری و بعد از آن حفظ می‌کند. هلو حاوی حدود ۲۰ میلی‌گرم فسفر در هر ۱۰۰ گرم است.

 

 ۵- منیزیم برای انقباضات زودرس در دوران بارداری

 

 منیزیم برای انقباضات زودرس در دورام بارداری

 

یکی دیگر از خواص هلو در بارداری برای مادر وجود مقادیر زیاد منیزیم در آن است که از انقباضات زودرس رحم و همچنین از گرفتگی عضلات جلوگیری می‌کند.

 

۶- خواص هلو در بارداری برای مغز جنین

 

اسید فولیک برای رشد مغز و ستون فقرات جنین در مراحل اول بارداری ضروری است. با ۴ میکروگرم اسید فولیک موجود در ۱۰۰ گرم هلو، این میوه یکی از بهترین منابع اسید فولیک است.

 

۷- بتاکاروتن هلو و نقش آن در بارداری

 

از خواص هلو در بارداری کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن مادر است. بتاکاروتن سیستم ایمنی بدن مادر و جنین را ارتقا می‌دهد و برای سلامتی هر دو بسیار مفید است.

 

۸- خواص هلو در بارداری برای کنترل وزن در بارداری

 

خواص هلو در بارداری برای کنترل وزن

 

میوه هلو سرشار از مواد مغذی است و در مقابل کالری کمی دارد که به کاهش چربی‌های بیش از حد در زنان باردار کمک می‌کند.

 

۹- خوردن هلو در بارداری و زیبایی جنین

 

هنوز هیچ آزمایش علمی دقیقی درباره تاثیر خوردن هلو در دوران حاملگی بر زیبایی جنین انجام نشده است ولی خوردن این میوه به خاطر خواص فراوانی که دارد، می‌تواند بر سلامت مادر باردار تاثیر بگذارد.

حتما بخوانید  طرز تهیه رولت کباب نرم و لذیذ به 3 روش مختلف

 

عوارض مصرف هلو در دوران بارداری

 

عوارض مصرف هلو در دوران بارداری

 

در کنار خواص هلو در بارداری این میوه در برخی موارد، عوارض جانبی خاصی نیز دارد که باید در نظر داشته و مراقب باشید.

 

*زنان باردار مبتلا به قند خون بالا می‌توانند هلو بخورند، اما فقط در مقادیر بسیار محدود، یعنی به طور معمول، حدود نصف میزان برای کسانی که دچار دیابت نیستند و محدودیت مصرف هلو را ندارند.

*مصرف بیش از حد هلو می‌تواند دمای طبیعی بدن را در دوران بارداری افزایش دهد و منجر به خونریزی شود.

*از خوردن پوست هلو باید پرهیز کرد، چون کرک‌های روی پوست این میوه می‌تواند باعث ایجاد حساسیت گلو یا تشدید گلودرد در زنان باردار شود.

*هلوها می‌توانند در معرض آلودگی با آفت‌کش‌ها باشند، بنابراین تهیه هلوهای ارگانیک به خصوص در این دوره خاص، توصیه می‌شود.

 

یک زن باردار چه مقدار میوه هلو باید مصرف کند؟

 

علاوه بر فواید متعدد مصرف میوه هلو در دوران بارداری، زنان باردار باید مصرف هلو را به کمتر از ۵۰۰ گرم در روز محدود کنند. در حالت ایده‌آل، زنان باردار نباید بیش از دو هلو در روز مصرف کنند و برای حفظ این مقدار توصیه شده است، هلو را با دیگر میوه‌ها میل کنند.

 

راه‌های گنجاندن هلو در رژیم غذایی دوران بارداری

 

راه‌های گنجاندن هلو در رژیم غذایی دوران بارداری

 

راه‌های مختلفی برای زنان باردار وجود دارد که هلو را در رژیم غذایی خود بگنجانند. این راه‌ها عبارتند از:

 

*در روزهای گرم، یک لیوان آب هلو تازه، برای غلبه بر گرما در دوران بارداری معجزه می‌کند.

*به عنوان یک نوشیدنی با خاصیت سیرکنند‌گی، یک میلک شیک میوه‌ای موز و هلو درست کنید تا حداقل برای چند ساعت از گرسنگی جلوگیری کند.

*خوردن کمپوت هلو در دوران بارداری نیز راهی عالی برای لذت بردن از این میوه بدون نیاز به بریدن و پوست کندن هلوهای تازه است.

*هلو را می‌توان در دوران بارداری با شیر و غلات مصرف کرد.

*در ضمن هلو انجیری در بارداری هم خواص مشابه هلو دارد و خوردن هلو انجیری در بارداری برای بهره بردن از خواص آن برای مادر و جنین توصیه می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: خواص و عوارض خوردن گیلاس در بارداری

 

سوالات متداول

 

آیا خوردن هلو در بارداری ضرر دارد

 

آیا خوردن هلو در بارداری ضرر دارد؟

 

در صورتی که هلو را به اندازه مصرف کنید و مشکلات سلامتی زمینه‌ای نداشته باشید، خوردن این میوه در دوران بارداری ضرر ندارد، مگر این که ممنوعیت مصرف آن از طرف پزشک به شما تذکر داده شده باشد. اما در حالت کلی،‌ یکی از نگرانی‌های اصلی در مورد هلو، آلودگی آفت کش‌ها است. با توجه به این نگرانی، بهترین کار این است که حداقل در دوران بارداری، هلوهای ارگانیک بخورید.

 

خوردن کمپوت هلو در بارداری مفید است یا مضر؟

 

خوردن کمپوت هلو در بارداری مانند خوردن خود هلو مفید است. البته برای کسانی که دیابت بارداری دارند، باید با مشورت پزشک باشد. چون کمپوت‌ها در حالت عادی حاوی مقدار زیادی قند هستند و محتوای قند خون مادر را بالا می‌برند.

 

 

منبع: parenting

 

کالابرگ الکترونیک