۱۵ فواید خوردن گیلاس در بارداری + مضرات برای مادر و جنین

۱۵ فواید خوردن گیلاس در بارداری + مضرات برای مادر و جنین


12 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۵ فواید خوردن گیلاس در بارداری + مضرات برای مادر و جنین

خوردن گیلاس در بارداری مضر است یا مفید؟ آیا خانم‌های باردار می‌توانند گیلاس بخورند، بدون اینکه نگران جنین داخل شکمشان باشند؟ واقعیت این است که گیلاس جزو میوه‌هایی است که کمتر کسی می‌تواند در مقابل خوردن آن مقاومت کند. به خصوص در دوران بارداری که خانم‌ها خوردن انواع میوه و خوراکی‌ها یا تنقلات را هوس می‌کنند، برخی از خانم‌ها نگران این موضوع هستند که مبادا خوردن گیلاس در بارداری برای خودشان و جنین خطرناک باشد. اگر می‌خواهید در دوران بارداری گیلاس مصرف کنید ولی در مورد بی‌خطر بودن آن مطمئن نیستید، این مقاله از سرویس سلامت را مجله کوروش بخوانید تا درباره فواید و عوارض مصرف گیلاس در دوران بارداری به شما بگوییم.

 

 

آیا خوردن گیلاس در بارداری بی‌خطر است؟

 

آیا خوردن گیلاس در بارداری بی‌خطر است؟

 

بله. خوردن گیلاس در حاملگی کاملا برای مادر و جنین بی‌خطر است، مگر اینکه به آن حساسیت یا آلرژی داشته باشید. گیلاس یک منبع غذایی مفید به شمار می‌رود که تنها هسته آن را نباید خورد. در صورتی که در مصرف این میوه تابستانی خوشمزه زیاده‌روی نکنید، برای شما مناسب است. اما مصرف بی‌رویه آن باعث ایجاد نفخ و دل درد می‌شود. در کل خوردن گیلاس به اندازه متوسط، برای همه افراد به ویژه خانم‌های باردار کاملا خوب و برای سلامتی مفید است.

 

فواید خوردن گیلاس در بارداری

 

گیلاس منبع مغذی از مواد معدنی، ویتامین‌ها، کلسیم، آهن، پروتئین و … است. خوردن گیلاس در دوران بارداری ممکن است به تقویت ایمنی، حمایت از رشد مغز جنین و جلوگیری از یبوست، خستگی و مشکلات خواب کمک کند. این میوه همچنین برای تسکین سردردهای میگرنی و سرفه، سرماخوردگی و کاهش علائم آسم مفید است. علاوه بر این‌ها گیلاس سرشار از آنتی اکسیدان است و به راحتی می‌توان آن را به روش‌های مختلف، به رژیم غذایی اضافه کرد.‍

 

۱- تقویت سطح ایمنی

 

تقویت سطح ایمنی بدن مادر با خوردن گیلاس

 

گیلاس حاوی مقدار زیادی ویتامین C است و خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد. در نتیجه این میوه به خاطر آنتی‌ اکسیدان‌ها، می‌تواند رادیکال‌های آزاد را از بین ببرد. رادیکال‌های آزاد می‌توانند باعث بروز عفونت‌ها و بیماری‌های مختلف شوند. علاوه بر این، سطح ایمنی بدن مادر، در دوران بارداری پایین می‌آید.

گیلاس حاوی فلاونوئید است، نوعی آنتی اکسیدان که توسط گیاهان برای مبارزه با عفونت‌ها و تقویت سطح ایمنی مادر ساخته می‌شود. این آنتی‌ اکسیدان به بالا رفتن سطح ایمنی بدن مادر کمک می‌کند.

 

۲- ارتقای سلامت مغز نوزاد

 

آنتوسیانین‌های موجود در گیلاس از سلول‌های عصبی محافظت می‌کنند و سلامت مغز جنین را ارتقا می‌دهند. یک نوع جدید از گیلاس به نام «گیلاس بالاتون» می‌تواند به جلوگیری از فراموشی در بارداری کمک کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه میلک شیک هلو و موز به ۳ روش با بستنی و بدون بستنی

 

۳- تسکین تورم و التهاب

 

آنتوسیانین، رنگدانه قرمز موجود در گیلاس، در کاهش التهاب، تورم و درد مفاصلی که معمولا در دوران بارداری تجربه می‌کنید، بسیار موثر است.

 

۴- پیشگیری از دیابت بارداری

 

گیلاس به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند و در نتیجه برای پیشگیری از دیابت بارداری مفید است.

 

۵- رفع خستگی

 

رفع خستگی با خوردن گیلاس

 

گیلاس سرشار از آب اضافی است و در صورت مصرف منظم، انرژی را تقویت و به دور کردن خستگی کمک می‌کند.

 

۶- کنترل سطوح فشار خون

 

محتوای پتاسیم موجود در گیلاس از احتباس آب و کنترل فشار خون در بدن جلوگیری می‌کند. در نتیجه از خطر پره اکلامپسی در دوران بارداری پیشگیری می‌کند.

 

۷- کمک به بهبود کیفیت خواب

 

آنتی اکسیدانی به نام ملاتونین که در گیلاس وجود دارد، یک القاکننده خواب ایده‌آل است. ممکن است در دوران بارداری به دلیل ناراحتی‌های مختلف بدن، دچار اختلال خواب شوید. برای غلبه بر اختلالات خواب، هر روز یک لیوان آب گیلاس بنوشید. گیلاس ترش نسبت به گیلاس شیرین آنتی اکسیدان بیشتری دارد.

 

۸- تقویت عروق خونی

 

تقویت عروق خونی با مصرف گیلاس

 

ویتامین C موجود در میوه گیلاس، رگ‌های خونی را تقویت و به آنها کمک می‌کند تا خون کافی را به جنین پمپاژ کنند.

 

بیشتر بخوانید: خواص و مضرات خوردن زردآلو خشک در بارداری

 

۹- درمان سرفه

 

گیلاس خلط‌آور مفیدی برای درمان تمام بیماری‌های مرتبط با سرفه است. این میوه به تسکین سرماخوردگی، سرفه، برونشیت و آسم کمک می‌کند.

 

۱۰- درمان یبوست

 

گیلاس حاوی فیبر بالایی است. این میوه حرکات روده را عادی و به شما کمک می‌کند تا از شر یبوست، به عنوان یکی از رایج‌ترین مشکلات دوران بارداری خلاص شوید.

 

۱۱- میوه کم کالری

 

اگر در مورد افزایش وزن در دوران بارداری نگران هستید، بد نیست بدانید که گیلاس بهترین میوه برای مصرف است، چون کالری بسیار کمی دارد.

 

۱۲- تسکین دردهای عضلانی

 

تسکین دردهای عضلانی

 

گیلاس طبیعت ضدالتهابی دارد و بنابراین دردهای عضلانی و مشکلاتی را که ممکن است در دوران بارداری تجربه کنید، تسکین می‌دهد.

 

۱۳- درمان سردردهای میگرنی

 

پزشکان معتقدند که نوسانات هورمون استروژن و شرایط پره اکلامپسی در دوران بارداری باعث سردردهای میگرنی می‌شود. گیلاس حاوی آنتوسیانین و بیوفلاونوئید است که به کاهش سردردهای میگرنی کمک می‌کند.

 

۱۴- خوردن گیلاس در بارداری و زیبایی جنین

 

خوردن گیلاس در بارداری و زیبایی جنین

 

هنوز هیچ تحقیق قابل اثباتی خوردن گیلاس در بارداری و تاثیر مثبت آن بر زیبایی جنین را تایید نکرده است. زیبایی جنین معمولا بیشتر به ژنتیک والدین برمی‌گردد و خوردن این میوه، آن‌ هم به صورت هر از گاهی، نمی‌تواند تاثیر چندانی بر آن داشته باشد.

 

۱۵- کمپوت گیلاس در بارداری

 

گیلاس به صورت کمپوت گیلاس همان خواص گیلاس را دارد ولی شکر یا شیرینی آن بیشتر است. به همین خاطر به کسانی که دیابت بارداری دارند، خوردن آن چندان توصیه نمی‌شود. مگر این‌که با مشورت پزشک باشد. خانم‌های باردار عادی هم نباید گیلاس کمپوت شده را به مقدار زیاد بخورند.

 

بیشتر بخوانید: خواص و مضرات هلو و طبع و مصلح آن

 

روزی چند گیلاس در دوران بارداری بخوریم؟

 

حتما بخوانید  طرز تهیه 7 غذای مخصوص شب عید قزوین + فیلم آموزش

روزی چند گیلاس در دوران بارداری بخوریم؟

 

اگر چه گیلاس، میوه‌ای مفید برای بارداری است، اما باید در حد اعتدال مصرف شود. در واقع، در مورد تمام غذاها و میوه‌هایی که می‌خواهید در دوران بارداری مصرف کنید، باید از قانون اعتدال پیروی کنید. بهتر است با پزشک خود در مورد میزان مطمئن مصرف گیلاس در دوران بارداری خود مشورت کنید.

اما به عنوان یک قاعده کلی می‌توانید روزانه حدود ۲۵ عدد گیلاس شیرین یا ۱۰۰ عدد گیلاس ترش مصرف کنید. توجه داشته باشید که اعداد ذکر شده فقط یک دستورالعمل کلی برای همه خانم‌های باردار است و از آنجایی که هر بارداری منحصر به فرد است، بهترین مقدار برای شما ممکن است اعداد دیگری بر اساس نیاز بدنتان باشد.

 

خوردن گیلاس ماراشینو یا ماراسکینو در دوران بارداری

 

«گیلاس ماراسکینو» نوعی گیلاس شیرین، به شکل کمپوتی و فرآوری‌شده است که برای تزیین انواع کیک‌، شیرینی‌ها یا نوشیدنی‌ها از آن استفاده می‌شود. ماراشینو شامل انواع رنگ روشن مانند رویال، گلد و گیلاس بارانی می‌‌شود. این گیلاس‌ها سرشار از پتاسیم، کلسیم و منیزیم هستند، اما از آن‌جایی که شیرین می‌شوند، برای جلوگیری از افزایش قند خون باید در حد اعتدال مصرف شوند.

در ضمن قبل از بارداری به مادری که از دیابت بارداری رنج می‌برد، در مورد مصرف این نوع گیلاس در دوران بارداری هشدار داده می‌شود چون گیلاس ماراسکینو می‌تواند سطح قند خون را افزایش دهد. خانم‌های مبتلا به دیابت بارداری باید قبل از خوردن گیلاس ماراسکینو با پزشک خود صحبت کنند.

 

آیا خوردن گیلاس در دوران بارداری عوارضی هم دارد؟

 

آیا خوردن گیلاس در دوران بارداری عوارضی هم دارد؟

 

*ممکن است برخی خانم‌های باردار بعد از خوردن گیلاس دچار نفخ، گاز معده و درد شکم شوند.

*خوردن گیلاس می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک در برخی از زنان حامله شود.

*اگر بعد از مصرف گیلاس احساس ناراحتی شدید کردید، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.

 

چه زمانی باید از خوردن گیلاس خودداری کنید؟

 

در کل باید گیلاس را در حد اعتدال مصرف کنند و اگر دیابت بارداری دارید بهتر است از مصرف آنها خودداری کنید. اگر به سولفیت‌ها حساسیت دارید از مصرف گیلاس خشک خودداری کنید. مطمئن شوید که فقط میوه‌های بدون هسته مصرف می‌کنید. با این حال، اگر بعد از مصرف گیلاس، دچار مشکلات گوارشی شدید، با پزشک خود مشورت کنید. این میوه را می‌توان به عنوان میان‌وعده به شکل‌های مختلف در رژیم غذایی جای داد.

 

احتیاط‌‌هایی برای مصرف گیلاس در بارداری

 

احتیاط‌‌هایی برای مصرف گیلاس در بارداری

 

*برگ‌ها، پوست و هسته میوه گیاه گیلاس حاوی هیدروسیانیک اسید، یک ماده شیمیایی سمی است. بنابراین فقط گیلاس بدون هسته بخورید.

*اگر دیابت بارداری دارید، گیلاس نخورید.

*قبل از مصرف گیلاس حتما آنها را بشویید تا باکتری‌ها و عفونت‌ها از بین بروند.

*در دوران بارداری قبل از افزودن گیلاس به رژیم غذایی روزانه خود با پزشک خود مشورت کنید.

 

سوالات متداول

 

آیا می‌توانم در دوران بارداری گیلاس خشک بخورم؟

 

مصرف گیلاس خشک در دوران بارداری بی‌خطر است. اما اگر به سولفیت‌ها حساسیت دارید، باید مراقب باشید چون سولفیت‌ها معمولا به عنوان نگهدارنده در میوه‌های خشک استفاده می‌شوند.

 

آیا می‌توانم در دوران بارداری گیلاس ماراسکینو بخورم؟

 

گیلاس ماراسکینو، شیرین شده و دارای مواد نگهدارنده است. اگر دیابت بارداری ندارید،‌ با خیال راحت می‌توانید آن را در حد اعتدال بخورید. در غیر این صورت با پزشکتان مشورت کنید.

 

 

منابع: momjunction / hipregnancy

 

کالابرگ الکترونیک