۲۰ فواید و مضرات خوردن گوجه سبز در دوران بارداری

۲۰ فواید و مضرات خوردن گوجه سبز در دوران بارداری


26 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
20 فواید و مضرات خوردن گوجه سبز در دوران بارداری

خوردن گوجه سبز در بارداری می‌تواند به سلامت جنین و مادر کمک کند ولی برخی مواقع مصرف گوجه سبز در بارداری مضراتی هم برای نوزاد و مادر به همراه دارد. در این مقاله از سرویس سلامت به فواید و مضرات خوردن گوجه سبز در بارداری و تاثیر آن بر کودک و مادر می‌پردازیم. این که چه مادرانی نباید گوجه سبز بخورند و خوردن این میوه در چه صورت مضر است را می‌توانید در این مطلب از مجله کوروش بخوانید.

 

 

خواص و فواید مصرف گوجه سبز در بارداری

 

خواص و فواید مصرف گوجه سبز در بارداری

 

۱- پیشگیری از نقص جنین با خوردن گوجه سبز

 

یکی از فواید خوردن گوجه سبز در دوران بارداری، جلوگیری از نقص فیزیکی و مشکلات جسمی فیزیکی در جنین است. برای این که خیالتان بابت سلامت جنین، راحت شود می‌توانید گوجه سبز را به شکل‌های مختلف مثل خورش گوجه سبز، مربای گوجه سبز یا خوردن گوجه سبز با نعناع و گلپر در رژیم غذایی خود بگنجانید.

 

۲- گوجه سبز و افزایش اشتهای مادر

 

به خاطر ویار و حالت تهوع بارداری که در این دوران رایج است، برخی خانم‌ها از خوردن بسیاری از مواد غذایی خودداری می‌کنند. از مزایای مصرف گوجه سبز در بارداری می‌توان به کاهش تهوع و افزایش اشتهای مادران باردار اشاره کرد.

 

۳- فواید خوردن گوجه سبز برای یبوست بارداری

 

عارضه یبوست در دوران حاملگی از مشکلات شایع بین مادران است که در صورت شدت پیدا کردن، ممکن است به خونریزی رحم و سقط جنین منجر شود. از آن جایی که گوجه سبز ملین قوی است و همچنین به خاطر وجود فیبر زیاد در آن، باعث بهبود حرکات روده می‌شود و یبوست بارداری را رفع می‌کند. البته به هیچ وجه در خوردن این میوه زیاده‌روی نکنید چون مصرف بیش از اندازه آن، موجب بروز عارضه نفخ و معده درد می‌شود.

 

۴- جلوگیری از سقط جنین

 

گوجه سبز از میوه‌هایی است که ویتامین K زیادی را در خود جای داده است. این ویتامین مهم از لخته شدن و انعقاد خود جلوگیری می‌کند و خطر سقط جنین را کاهش می‌دهد.

 

۵- تاثیر گوجه سبز بر رشد جنین

 

تاثیر گوجه سبز بر رشد جنین

 

خوردن گوجه سبز در بارداری مثل خوردن چغاله بادام در بارداری روی رشد جنین تاثیر مثبت دارد. جنین برای رشد متعادل و مناسب، نیاز به ویتامین‌های آ و ث دارد. این ویتامین‌ها به حد کافی در گوجه سبز وجود دارند و می‌توانند به رشد کودک کمک زیادی کنند.

حتما بخوانید  طرز تهیه گراتن ماکارونی بدون گوشت با طعم لذیذ به روش رستورانی

 

۶- تقویت سیستم ایمنی بدن مادر با گوجه سبز

 

گوجه سبز سرشار از ویتامین ث است و در نتیجه خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. این ویژگی منحصر به فرد گوجه سبز به افزایش و بهبود سیستم ایمنی بدن مادر کمک می‌کند. کاهش و پیشگیری از بیماری‌های ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا از فواید خوردن گوجه سبز در بارداری به حساب می‌آید.

 

۷- سلامت استخوان‌ها با خوردن گوجه سبز

 

وجود کلسیم در گوجه سبز و همچنین ویتامین‌ها و مواد مغذی مفید برای سلامت استخوان‌ها، می‌تواند از پوکی و ضعف استخوان مادران جلوگیری کرده و از درد و پوسیدگی دندان در دوره بارداری تا حد قابل توجهی بکاهد.

 

۸- خوردن گوجه سبز برای زیبایی جنین

 

نظرها در مورد تاثیر خوردن گوجه سبز در بارداری برای زیبایی جنین متفاوت است. برخی بر این باورند که اگر در دوران حاملگی گوجه سبز بخورند، فرزندشان بعد از به دنیا آمدن زیباتر خواهد شد.

ولی برخی دیگر تاثیر گوجه سبز بر زیبایی جنین را منفی می‌دانند. هنوز هیچ یافته قابل استنادی برای تاثیر مثبت یا منفی خوردن گوجه سبز بر زیبایی جنین وجود ندارد اما اگر به میزان کافی و در حد اعتدال، گوجه سبز بخورید، می‌توانید از مزایای گوجه سبز برای سلامت جنین و رشد آن بهره ببرید.

 

۹- خوردن گوجه سبز در بارداری و جنسیت جنین

 

حتما شما هم شنیده‌اید که خوردن مواد غذایی و خوراکی‌های شیرین یا ترش، خبر از دختر یا پسر بودن جنین می‌دهد. برای این باور قدیمی و سنتی، هیچ دلیل علمی اثبات شده‌ای وجود ندارد. بر اساس اعتقاد قدیمی‌ها، اگر خانم‌ها در دوران بارداری، از مواد غذایی ترش و شور بیشتری لذت ببرند یا هوس کنند (ویار کنند)، فرزندشان پسر خواهد بود.

بنابر این باور، اگر مادر باردار به خوردن گوجه سبزهای ترش با نمک علاقه زیادی داشته باشد، احتمالا فرزند او پسر است. اگر هم ویار خوردن گوجه سبزهای رسیده و شیرین که شبیه آلو هستند داشته باشد، باید منتظر نوزاد دختر بود.

 

۱۰- سلامت چشم جنین با خوردن گوجه سبز

 

سلامت چشم جنین با خوردن گوجه سبز

 

یکی از فواید خوردن گوجه سبز در بارداری، افزایش سلامت چشم جنین است. به خاطر این که گوجه سبز حاوی ویتامین آ است، می‌تواند به حفظ سلول‌های چشم کمک کند و باعث سلامت چشم جنین شود.

 

۱۱- تاثیر گوجه سبز بر دیابت بارداری

 

دیابت بارداری یکی از مشکلات شایع و رایج بین مادران در طول دوران بارداری است. حتما لازم نیست که این افراد در حالت عادی دچار دیابت باشند. برخی از خانم‌ها، بعد از حاملگی دچار دیابت بارداری می‌شوند و همین موضوع آن‌ها را به پیروی از یک رژیم غذایی سفت و سخت پایبند می‌کند.

اگر مادران در دوره بارداری از مصرف بیش از اندازه قند و شکر خودداری کنند، می‌توانند از اثرات منفی دیابت در این دوران در امان بمانند. گوجه سبز به خاطر قند پایین، برای درمان دیابت بارداری موثر است و به تقویت سیستم ایمنی بدن مادر کمک می‌کند.

حتما بخوانید  ۱۰ طرز تهیه ماسک ماست و جوانه گندم برای سفید شدن و چاقی صورت

 

۱۲- مزایای خوردن گوجه سبز برای کم خونی بارداری

 

به دلیل این که گوجه سبز سرشار از آهن و ویتامین ث است، می‌تواند به بهبود کم‌خونی در دوران بارداری کمک کند. از گوجه سبز می‌توانید در طرز تهیه اشکنه گوجه سبز هم استفاده و آن را به روش متفاوت مصرف کنید.

 

مضرات خوردن آلوچه در بارداری

 

مضرات خوردن آلوچه در بارداری

 

خوردن آلوچه یا گوجه سبز در بارداری در صورتی‌ که به خوبی تمیز نشده باشد یا بیش از اندازه مصرف شود، برای زنان باردار بسیار مضر است. از جمله مضرات خوردن گوجه سبز در بارداری، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

*اسهال شدید و کاهش آب بدن؛

*بالا رفتن فشار خون؛

* ورم کردن دست و پا، مخصوصا در صورتی که همراه با گوجه سبز نمک زیادی بخورید. چون نمک فشار خون را بالا برده و باعث ایجاد تورم در عضلات بدن می‌شود؛

*بروز مشکلات گوارشی مثل رفلاکس معده و تحریک شدن سیستم گوارش؛

*دل درد و دل پیچه؛

*بروز حساسیت و آلرژی؛

*حساس شدن و ایجاد درد در دندان‌ها به خاطر بالا بودن اسیدیته گوجه سبز که به مینای دندان آسیب وارد خواهد کرد.

 

خوردن گوجه سبز در بارداری برای چه مادرانی خطرناک است؟

 

زنان باردار که سنگ کلیه و مجاری ادراری دارند، بهتر است از خوردن آلوچه و گوجه سبز در دوران حاملگی خودداری کنند. خوردن این میوه می‌تواند باعث تشکیل انواع سنگ‌ها در سیستم ادراری و کلیه مادر شود. همچنین اگر علائم حساسیت به گوجه سبز بروز کرد بهتر است گوجه سبز میل نکنید. در غیر این صورت مادران می‌توانند بدون این که خطری متوجهشان باشد، از مزایای مصرف گوجه سبز در بارداری استفاده کنند.

 

مواردی که خانم‌های باردار در هنگام مصرف گوجه سبز باید رعایت کنند

 

خانم‌های باردار بیش از دیگران در معرض مسمومیت‌های ناشی از خوردن آلوچه در بارداری هستند. به همین خاطر توصیه‌های زیر را حتما باید جدی بگیرید:

 

*گوجه سبز یا آلوچه‌هایی را که از فروشگاه‌ها یا دستفروش‌ها خریداری می‌کنید، به خوبی بشویید. ضد عفونی اصولی و صحیح گوجه سبز باعث جلوگیری از مسمومیت و ابتلا به بیماری‌هایی مثل حصبه خواهد شد.

 

*همراه با گوجه سبز،‌ نمک زیادی مصرف نکنید. افزایش فشار خون و ورم کردن اعضای بدن از مشکلات شایع خوردن نمک زیاد یا چاشنی دلال با گوجه سبز خواهد بود.

 

*اگر دچار بیماری‌های زمینه‌ای و آلرژی غذایی هستید، قبل از مصرف گوجه سبز با پزشک خود مشورت کنید.

 

سوالات متداول

 

مصرف گوجه سبز و آلوچه در دوره حاملگی به سلامت جنین و مادر کمک می‌کن

 

فواید خوردن گوجه سبز در بارداری چیست؟

 

مصرف گوجه سبز و آلوچه در دوره حاملگی به سلامت جنین و مادر کمک می‌کند، باعث بهبود سیستم ایمنی بدن مادر، جلوگیری و درمان یبوست بارداری، درمان کم‌خونی و بیماری‌های گوارشی و … می‌شود.

 

گوجه سبز چه ضررهایی برای مادر و کودک در دوره بارداری دارد؟

 

برای مادرانی که دچار سنگ کلیه هستند، خوردن گوجه سبز در این دوران به این مشکل شدت می‌بخشد. همچنین خوردن گوجه سبز با نمک زیاد به افزایش فشار خون و ورم اندام‌‌های بدن منجر می‌شود.

 

کالابرگ الکترونیک