۴ استراتژی حفظ کارمندان و جذب استعدادهای جدید برای مدیران کسب و کار

۴ استراتژی حفظ کارمندان و جذب استعدادهای جدید برای مدیران کسب و کار


4 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
4 استراتژی حفظ کارمندان و جذب استعدادهای جدید برای مدیران کسب و کار

رهبران کسب و کارها مدام در تلاش برای حفظ کارمندان و جذب استعدادهای جدید هستند. با هر مدیر کسب و کاری که صحبت می‌کنید، این موضوع یکی از دغدغه‌های مهم او است. نرخ استعفای کارمندان به قدری بالا است که مدیران معمولا از آن به عنوان یک موضوع فرسایشی بزرگ یاد می‌کنند. در این مقاله از مجله کوروش به راهکارهای بهبود ارتباطات با کارکنان و استرتژی های موثر برای حفظ کارکنان و جذب استعداهای جدید پرداخته‌ایم. با گروه کسب و کار همراه باشید.

 

ارتباطات قوی در مسیر حفظ کارمندان و جذب استعدادهای جدید

 

ارتباطات قوی در مسیر حفظ کارمندان و جذب استعدادهای جدید

 

اصطکاک و فرسایشی که از طریق استعفای کارکنان و کمبود نیرو برای رهبران کسب و کارها و تجارت آن‌ها ایجاد می‌شود، کم نیست. بنابراین تلاش برای حفظ کارمندان و جذب استعدادهای جدید نوعی هنر و علم است. در حال حاضر کارکنان و کارگران در هر سطحی به طور بی‌سابقه‌ای مشاغل خود را ترک می‌کنند و به دنبال موقعیت بهتر هستند.

 

آمار ترک کارکنان نشان می‌دهد که باید رویکرد خود را تا حد زیادی تغییر دهیم. بهبود تجربه کلی کارکنان بسته به فضای رقابتی کسب و کارها دارد. بر اساس داده‌های منتشر شده از گالوپ، ۸۷ درصد از کارمندان اشتیاقی به محل کار خود ندارند.

 

نتایج یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۰ که توسط «فیوچر ورک پلیس» انجام شد، نشان داد رهبران و منابع انسانی در کسب و کارهایی که در زمینه حفظ و جذب استعدادهای جدید در رتبه نخست قرار دارند، تمرکز بیشتری بر روی تجربه کارمندان داشته‌اند.

 

اما چگونه یک شرکت می‌تواند به طور واقع‌بینانه‌ای امیدوار باشد که کارمندانش تجربه مناسبی از محل کار دارند، در صورتی که ارتباطات ضعیفی میان کسب و کار و کارکنان برقرار است. درست مانند زندگی، ارتباطات در کار نیز قلب تپنده همه چیز است. ما باید استراتژی‌های خلاقانه‌ای برای حفظ کارمندان و برقراری ارتباط با آن‌ها داشته باشیم.

 

باید بتوانیم آن‌ها را در جایی که هستند ملاقات کنیم و در نهایت به آن‌ها این حس را القا کنیم که بخشی از جمع صمیمی کسب و کارمان هستند.

 

 

چگونه به این‌جا رسیدیم؟!

 

برای حفظ کارمندان جذب و استعدادهای جدید چه کنیم؟

 

ما با یک بیماری همه‌گیر مواجه شده‌ایم که قطعا باعث بی‌ثباتی مداوم و تغییرات در نحوه کار ما شده است. طبق گزارش «گارتنر»، ۸۸ درصد از سازمان‌ها کارمندانی داشته‌اند که در طول پاندمی دورکاری می‌کرده‌اند. با تغییر سیاست‌ها و گسترش واریانت‌های جدید برخی از شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های بزرگ فناوری همچنان دورکاری را در اولویت قرار دادند.

 

همچنان اکثر کارمندان آن‌ها از خانه مشغول‌اند. همراه با این تغییرات و شاید به خاطر این تغییرات در مسیر کاهش روابط در محل کار و کاهش احساس تعلق به کارکنان قرار گرفتیم. در نتیجه برخی از کارمندان حتی بدون این‌که فرصت دیگری در مسیر کاری آن‌ها قرار گرفته باشد، کار خود را ترک کردند. برخی دیگر به دنبال تجدید نظر در حرفه خود و فرصت‌های جدید هستند.

حتما بخوانید  همه چیز در مورد نمایشگاه اکسپو (EXPO) 2020 دبی

 

در همین زمان بود که با پدیده‌ای چون استعفای بزرگ و فرسایشی برای رهبران کسب و کارها مواجه شدیم. این استعفای بزرگ و فرسایشی یک تغییر در سازمان‌های بزرگ ایجاد کرده است. حالا در شرایط کنونی حفظ کارمندان و جذب استعدادهای جدید چالش برانگیز شده است.

 

در حال حاضر در چنین شرایطی، کسانی که از فرصت برای توسعه استراتژی حفظ کارمندان و جذب استعدادهای جدید استفاده می‌کنند، موقعیت بهتری در مسیر پیشی گرفتن از سایر رقبا خواهند داشت. در چشم اندازی که تجربه و مشارکت کارکنان بسیار حائز اهمیت است، اتخاذ یک رویکرد کارمند محور را نباید فراموش کرد.

 

شما باید بتوانید به کارمندان به عنوان یک مشتری نگاه کنید. درست همان‌طور که به یک مشتری خدمات می‌دهید، وظیفه شماست که به آن‌ها خدمت کنید. شما باید بتوانید راه‌حل‌هایی برای حل مشکلات و ایجاد یک محیط مستعد پیشرفت به‌ کار گیرید. در ادامه به برخی از این استراتژی‌ ها و راهکارهای حفظ کارمندان و جذب استعدادهای جدید پرداخته‌ایم.

 

استراتژی های موثر برای حفظ کارمندان

 

استراتژی های موثر برای حفظ کارمندان

 

اولین چیزی که مهم است، این موضوع است که چرا کارمندان شما را ترک می‌کنند. ممکن است پاسخی برای آن داشته باشید، اما آیا مطمئن هستید؟ تحقیقات سال گذشته که توسط «مکنزی» انجام شد، نشان داد که میان دلیلی که کارفرمایان فکر می‌کنند کارکنان به خاطر آن محیط کارشان را ترک کرده‌اند و دلایل واقعی کارکنان، یک گسست آشکار وجود دارد. بهتر است از راهکارهایی که در ادامه آورده‌ایم استفاده کنید:

 

 

فرضیات خود را زیر سوال ببرید: اگر چه ممکن است ایده‌هایی در مورد دلیل ترک کارمندان داشته باشید، اما اطمینان در مورد علت اصلی این مسئله، پروسه مهم ماجرا است. تحقیقات نشان می‌دهد که کارمندان همیشه در مصاحبه‌هایی که برای ترک کار انجام می‌دهند، صادق نیستند. همه چیز را ظاهری نگاه نکنید. فرضیات خود را زیر سوال ببرید و دلایل بالقوه این موضوع را بررسی کنید.

 

 

رویکرد داده‌محور داشته باشید: از نظرسنجی کارمندان ناشناس استفاده کنید تا متوجه شوید که کارمندان به چه چیزی فکر می‌کنند. با این موضوع و با تکیه بر داده‌ها قطعا موقعیت آن‌ها را درک خواهید کرد. شکی نیست که برخی از کارکنان ممکن است صادق نباشند و سوگیری در نظرسنجی داشته باشند. معمولا کسانی که مایل به پر کردن نظرسنجی هستند، در محل کار خوشحال‌تر هستند.

 

 

با کارکنان تان صحبت کنید: بهتر است هر از چندگاهی از کارمندان‌تان درباره چگونگی کار کردن‌شان و حتی کارشان سوال کنید. گروه‌های کوچکی ایجاد کنید و سعی کنید ارتباطات در این گروه‌ها را کمی نزدیک کنید. به دقت گوش دهید تا بتوانید تفاوت‌های ظریف تصمیم‌گیری آن‌ها را درک کنید.

حتما بخوانید  قوانین کار و تامین اجتماعی که کارمندان و کارگران باید بدانند

 

شما با درک بهتر کارکنان، قطعا در حفظ کارمندان و جذب استعدادهای جدید موفق‌تر عمل خواهید کرد. دانستن دلیل واقعی ترک کارمندان بسیار مهم است. چرا که پس از آن می‌توانید یک استراتژی ارتباطی قوی برای افزایش تعامل و ارائه یک تجربه بهتر تدوین کنید. در این صورت شانس ماندگاری طولانی مدت کارکنان در کسب و کار خود را بالا برده‌اید.

 

 

تعامل از طریق ارتباطات اومنی چنل را افزایش دهید

 

تعامل از طریق ارتباطات اومنی چنل را افزایش دهید

 

همان‌گونه که گفته شد کارکنان شما همانند مشتریان شما هستند. برای تعامل بهتر با کارمندان یک راهکار مهم استفاده از استراتژی ارتباطات اومنی چنل است. در این‌جا اومنی چنل به معنای استفاده از کانال‌های مختلف ارتباطی برای تعامل با کارمندان است.

 

شما می‌توانید از ارسال پیام‌های ساده کوتاه گرفته تا ایمیل و ارتباط در شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک استراتژی برای افزایش تعامل و حفظ کارمندان و جذب استعدادهای جدید استفاده کنید. استراتژی شما باید متناسب با نوع کار و مدل کارکنان باشد. این‌که در کجا کار می‌کنند و چه کانال‌ها و دستگاه‌هایی را برای برقراری ارتباط ترجیح می‌دهند.

 

اما این‌که چگونه می‌توان با یک استراتژی اومنی چنل شروع کرد را در ادامه توضیح خواهیم داد:

 

  • بررسی مجدد استراتژی‌های موجود کسب و کار برای ارتباط با کارکنان
  • پرس و جو از کارکنان و کارمندان در مورد ترجیحات آن‌ها
  • تقسیم‌بندی و گروه‌بندی کارکنان بر اساس نیازهای‌شان
  • اندازه‌گیری مشارکت و اثربخشی کلی استراتژی

 

یک استراتژی ارتباطات اومنی چنل به تنهایی نمی‌تواند برگ برنده برای حفظ کارمندان و جذب استعدادهای جدید باشد. شما باید بتوانید سایر عوامل را در این پروسه دخیل کنید. کمک هزینه، فرصت توسعه حرفه‌ای، استفاده از افراد با فرهنگ‌های متفاوت، برابری و ابتکار در زمینه منابع انسانی، مکمل استراتژی ارتباطات اومنی چنل برای حفظ کارمندان هستند.

 

اما در رویکرد اومنی چنل چه کارهایی باید انجام دهید؟ هدف از این رویکرد این است که افراد خود را در مرکز قرار دهید. آن‌ها را باارزش بدانید و به آن‌ها اطلاعاتی را بدهید که نیاز دارند؛ درست همانند یک مشتری. فراهم کردن چنین شرایطی باعث می‌شود کارکنان در زمان مناسب بهترین انتخاب را داشته باشند، درست مانند یک مصرف کننده.

 

یک تجربه ارتباطی مثبت به طور کلی بر تجربه کاری افراد شما در محل کار تاثیر خوبی می‌گذارد. ارائه یک تجربه مثبت برای کارکنان در محل کار، شانس حفظ کارمندان و جذب استعدادهای جدید را بالا می‌برد.

 

سخن پایانی

 

حفظ کارمندان جذب استعدادهای جدید

 

حفظ کارمندان و جذب استعدادهای جدید در چند سال اخیر یکی از دغدغه‌های مهم کارفرمایان و شرکت‌های بزرگ بوده است. آن‌ها از این موضوع تحت عنوان یک پروسه فرسایشی بزرگ یاد می‌کنند. با اتخاذ استراتژی‌های مناسب از ارتباطات اومنی چنل گرفته تا برابری و اهمیت به کارکنان، می‌توان در این پروسه گام‌های مثبتی برداشت.

 

منبع: forbes

 

کالابرگ الکترونیک