بازاریابی رویداد (Event Marketing) چیست + اهداف و مزایا و انواع آن

بازاریابی رویداد (Event Marketing) چیست + اهداف و مزایا و انواع آن


25 آبان 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بازاریابی رویداد (Event Marketing) چیست؟

شاید نام بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ (Event Marketing) به گوش تان آشنا باشد. همه ما با نرخ پذیرش شبکه های اجتماعی و جوامع آنلاین آشنا هستیم. وقتی ابزاری محبوب می شود، عمیقا بر نحوه مصرف، تجربیات و محصولات تاثیر می گذارد. زمانی برای فکر کردن وجود ندارد که آیا مخاطب ما اهمیت خواهد داد، یا خیر؟ این موضوع بخشی از مسیر تجارت می شود. برای موفقیت، گاهی باید خلاقیت به خرج داد. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش به بررسی تعریف بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ، اهمیت، انواع و مزایای بازاریابی رویداد پرداخته ایم.

 

 

تعریف بازاریابی رویداد (Event Marketing)

 

تعریف بازاریابی رویداد (Event Marketing)

 

بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ یک استراتژی تبلیغاتی است که از طریق تماس چهره به چهره بین برند ها و مشتریان آن ها صورت می گیرد. بازاریابی رویداد در عصری که همه چیز در شبکه های اجتماعی و به صورت آنلاین است، می تواند یک خلاقیت باشد. چرا که یک استراتژی تبلیغاتی چهره به چهره محسوب می شود.

 

در این نوع بازاریابی با برگزاری رویداد هایی مانند کنفرانس ها، نمایشگاه ها و سمینار ها، تعامل میان مشتریان و برند های تجاری افزایش پیدا می کند. هر رویداد متفاوت است. بنابراین دارای مخاطبان مختلف، محتوای متفاوت و فرهنگ متفاوت است. بنابراین بهتر است تا به روشی منحصر به فرد شکل گیرد. برای موفقیت در این روش بازاریابی باید رویداد های پیش رو در صدر بازی بازاریابی قرار داد.

 

بیشتر بخوانید: بازاریابی رفتاری چیست | مزایا و نحوه بهره برداری از آن برای فروش بیشتر

 

 

اهمیت بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ

 

اهمیت بازاریابی رویداد (Event Marketing)

 

بر اساس گزارش های منتشر شده، ۹۵ درصد از بازاریابان معتقدند؛ بازاریابی رویداد (Event Marketing) ایجاد فرصت می کند. رویداد های زنده فرصت ارزشمندی را برای شرکت کنندگان برای ایجاد ارتباط حضوری در دنیای دیجیتالی فزاینده فراهم می کند. اکثر بازاریابان معتقدند، بازاریابی رویداد یکی از موثر ترین کانال های بازاریابی است.

 

اکثر قاطعیت مدیران معتقدند رویداد زنده باعث جذب سرمایه گذار و ایجاد دیدگاه نسبت به مشتریان و بازار می شود. چیزی که یک تفاوت عمده را میان بازاریابی رویداد (Event Marketing) و دیگر بازاریابی ها ایجاد می کند، آگاهی از فضای حاکم در بازار است. تغییرات بزرگی در بازار و در روابط کسب و کارها با مشتری در دنیای تجارت آفلاین ایجاد می شود. این تغییرات را می توان از طریق ایونت مارکتینگ به طور ملموس احساس کرد.

 

مزایای استفاده از بازاریابی رویداد (Event Marketing)

 

مزایای استفاده از بازاریابی رویداد (Event Marketing)

 

 

اگر فکر می کنید بازاریابی رویداد (Event Marketing) یک نوع بازاریابی کاملا آفلاین است، اشتباه کرده اید! در واقع نوع درست این نوع بازاریابی، استفاده ترکیبی از فضای آفلاین و آنلاین است. بازاریابی رویداد مزایای زیادی دارد. یکی از مهم ترین آن ها ایجاد آگاهی از برند است.

حتما بخوانید  پروسه تحویل مواد غذایی در فروشگاه خرده فروشی والمارت

 

کسب و کار ها و برند های تجاری میزبان یک رویداد می شوند تا هویت تجاری خود را برای دیگران باز کنند. بر اساس آمار رویداد ها باعث شده تا آگاهی از برند برای شرکت کنندگان حاضر در آن ها تا حد زیادی گسترش یابد.

 

 

افزایش تعامل در ایونت مارکتینگ

 

یکی دیگر از مزایای بازاریابی رویداد، افزایش تعامل است. کسب و کارها می توانند ارتباطات خود را با مشتریان گسترش دهند. گرچه در عصر حاضر اکثر تعاملات رویکردی آنلاین داشته و واسطه شبکه های اجتماعی بوده اند. اما این واقعیت بر هیچ کسی پوشیده نیست که ارتباطات رو در رو بسیار تاثیر گذار تر هستند.

 

شما می توانید با مخاطبان به صورت رو در رو وارد تعامل شوید. هر چقدر میزان تعامل افزایش یابد، میزان وفاداری مشتری نیز بالا خواهد رفت.

 

 

یک تیر و دو هدف

 

یکی دیگر از مزایای بازاریابی رویداد (Event Marketing)، حرکت به سمت بازاریابی دهان به دهان یا همهمه ای است. در رویداد های شلوغ و تاثیر گذار، قطعا افراد در مورد برند شما صحبت خواهند کرد. مشتریان در رویداد حضور پیدا می کنند و اطلاعات زیادی به دست می آورند. پس از آن در دنیای خارج از رویداد می توانند این اطلاعات را به دیگران منتقل کنند.

 

شما با پرداخت یک هزینه دو نوع بازاریابی انجام داده اید. در نوع دوم بازاریابی که دهان به دهان است، هیچ هزینه ای پرداخت نکرده اید. بنابراین یکی از موضوعاتی که بسیار اهمیت دارد، اقناع کردن مشتری در مورد اطلاعات کسب و کار شما است. شما باید با مخاطب ارتباط کامل برقرار کنید و جنبه های مختلف کسب و کار خود را به او معرفی کند.

 

در عین حال باید رویدادی کامل و منظم را برگزار کنید تا مشتریان راضی بوده و تبلیغات دهان به دهان مثبت شکل گیرد. برگزاری رویداد ها باعث ایجاد اعتماد در مشتریان می شود. مشتریان برند شما را از نزدیک می شناسند و می توانند به مشتریان وفادار شما تبدیل شوند.

 

 

بیشتر بخوانید: دسته‌بندی باشگاه مشتریان وفادار برای تدوین یک استراتژی مناسب بازاریابی

 

 

۳ نکته مهم در بازاریابی رویداد (Event Marketing)

 

3 نکته مهم در بازاریابی رویداد (Event Marketing)

 

برای این که بتوانید مخاطبان خود را جذب کرده و آن ها را در مسیر تبلیغات از برند تجاری خود قرار دهید، باید بتوانید بازاریابی رویداد را بدون نقص انجام دهید. در این مسیر اهمیت به ۳ نکته لازم است. اول این که شما باید بتوانید تصویری کامل از برند تجاری خود را به مخاطب منتقل کنید. بنابراین باید شخصیت برند خود را شکل دهید.

 

شخصیت برند شما از راه های مختلفی شکل می گیرد. این که رفتار سازمانی برند شما به چه شکل است. پیام برند شما چیست و چه چیزی جزو ارزش ها برای کسب و کار شما محسوب می شود. در عین حال باید تصویری کامل از ماموریت برند خود و آینده نگری آن در ذهن مخاطب شکل دهید. اما نکته دوم شناسایی مخاطبان است. شما باید مخاطبان هدف خود را به درستی شناسایی کنید.

حتما بخوانید  ترندهای پرداخت سیار در صنعت خرده فروشی در سال 2021

 

 

اهمیت به مخاطبین هدف در بازاریابی رویداد

 

اگر یک برند تجاری مخصوص نسل Z دارید، قطعا مخاطبان هدف شما نمی توانند گروه سالمندان باشند. بنابراین اگر رویداد هم راستا با مخاطبان هدف برگزار نشود، نتیجه ای عکس خواهد داشت. شما با پرداخت هزینه برای خود تبلیغات منفی کرده اید. نکته سوم، بحث خلاقیت و نحوه تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان است.

 

شما باید یک تیم خلاق در برگزاری بازاریابی رویداد (Event Marketing) داشته باشید. این که این تیم با توجه به مخاطبان هدف، دیدگاه کامل نسبت به روش های هدف قرار دادن آن ها داشته باشد. تیم شما باید علاوه بر این که تاکتیکی عمل کند، شناخت کافی نیز از مخاطبان داشته باشد. به عنوان مثال یک رویدادی که هیچ المانی از ورزش و تاثیر آن در زندگی روزمره نداشته باشد، نمی تواند مخاطبان هدف که قشر ورزشکار هستند را چندان تحت تاثیر قرار دهد.

 

 

بیشتر بخوانید: چگونه از شکاف نسلی در بازاریابی جلوگیری کنیم؟

 

 

نکات مهم در جذب مخاطبان در بازاریابی رویداد

 

نکات مهم در جذب مخاطبان در بازاریابی رویداد (Event Marketing)

 

به این فکر کنید که چگونه یک مخاطب تصمیم می گیرد تا در رویداد شما شرکت کند و یا نه. سعی کنید رفتار او را درک کنید. از خود سوال کنید که عوامل تعیین کننده برای ترغیب مخاطب چیستند. برخی عوامل می توانند دیدگاه کلی به شما برای برگزاری رویداد بدهند. شاید بررسی ریویو ها در وب سایت و پلتفرم شما بتواند یک دیدگاه کلی ایجاد کند.

 

جستجوی وب، تحقیق در مورد گزینه های جایگزین، قیمت رویداد و مقایسه با سایر رویدادها نیز بسیار تاثیرگذار هستند. این که اگر شما در رویداد خود گواهینامه یا اعتبار حرفه ای در اختیار مخاطب قرار می دهید نیز، می تواند تاثیر گذار باشد. از همین رو گفته می شود بازاریابی رویداد (Event Marketing) ترکیبی از فعالیت های آنلاین در کنار اقدامات در دنیای آفلاین است.

 

عوامل متعددی در کنار هم باعث ایجاد تعادل در پروسه تصمیم گیری مخاطب می شوند. درک این عوامل برای استراتژیست بازاریابی بسیار حائز اهمیت است.

 

انواع بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ

انواع بازاریابی رویداد (Event Marketing)

 

بازاریابی رویداد (Event Marketing) می تواند به صورت گزینه ها و انواع مختلفی چه به صورت آفلاین و چه به صورت آنلاین برگزار شود. نمایشگاه های تجاری، همایش ها و سمینارها، از جمله گزینه های آفلاین هستند. کنفرانس های مطبوعاتی و دوره ای نیز جزو بازاریابی رویداد به صورت آفلاین قرار می گیرند.

 

اما در دنیایی که فضای مجازی توسعه پیدا کرده، نمی توان بخش آنلاین این نوع بازاریابی را نادیده گرفت. وبینار ها، رویداد های آنلاین مجازی و پخش مستقیم مراسم و رویداد های آفلاین در دنیای آنلاین بخشی از بازاریابی رویداد به صورت آنلاین محسوب می شوند.

 

 

سخن پایانی

 

بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ باعث گسترش تعامل میان مخاطبان و مصرف کنندگان می شود. این نوع بازاریابی تاثیر زیادی در جذب مخاطب و وفادار سازی او دارد. بنابراین رویکرد صحیح در این بازاریابی با درک کامل از مخاطبان می تواند تاثیر زیادی در جذب مخاطب و افزایش آگاهی از برند تجاری شما شود..

 

 

منبع: cvent

 

کالابرگ الکترونیک