تاثیر متاورس بر آینده صنعت خرده فروشی چیست؟

تاثیر متاورس بر آینده صنعت خرده فروشی چیست؟


31 فروردین 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تاثیر متاورس بر آینده خرده فروشی چیست؟

تاثیر متاورس بر آینده خرده فروشی تکان‌دهنده خواهد بود. به نظر می‌رسد همگانی شدن این تکنولوژی و استفاده از آن در خرده فروشی ضرورت بررسی آن را ایجاب می‌کند. متاورس تکنولوژی جدیدی است که امروزه همه از آن حرف می‌زنند و ویدیوهای بسیاری از آن در یوتیوب وجود دارد. اما متاورس در واقع چیست؟ در مقاله حاضر نگاهی به متاورس و نقش احتمالی آن در فضای صنعت خرده فروشی خواهیم داشت. با سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش همراه باشید.

متاورس چیست؟

 

متاورس چیست؟

 

متاورس نامی است که «مایک زاکربرگ» بنیان‌گذار شرکت متا بر محصولی گذاشته که امکان تعامل مجازی و سه بعدی را فراهم می‌کند. نمونه نهایی این تکنولوژی هنوز در دسترس کاربران قرار نگرفته و به همین جهت به سوالاتی مانند متاورس چیست؟ و تاثیر متاورس بر آینده خرده فروشی چیست؟ پاسخ صریحی نمی‌توان داد. متاورس همچنان توسعه می‌یابد و شکل نهایی آن در حال حاضر برای هیچکس قابل حدس نیست.

متاورس فضایی مجازی و جذاب است که تجربه‌ای مشابه فضای کار در صفحات وب برای کاربر ایجاد می‌کند. تعامل از راه دور با متاورس بسیار گسترده‌تر از فضای وب است. برخلاف فضای وب معمولی، فضای متاورس سه بعدی است؛ از این رو بسیار جذاب‌تر و قابل لمس‌تر است. کاربران در متاورس قادرند با دیگران در فضایی قابل شخصی سازی تعامل داشته باشند.

این تکنولوژی هنوز به صورت گسترده در اختیار کسی قرار نگرفته و ممکن است از خود بپرسید چرا همه راجع به متاورس حرف می‌زنند؟ ‌سرمایه‌گذاری سنگینی که روی این تکنولوژی شده نشان می‌دهد که کاربران به ظهور یک تکنولوژی واقعی، جدید و ‌کاملاً متفاوت خوش‌بین هستند.

 

تاثیر متاورس بر آینده خرده فروشی چه خواهد بود؟

 

تاثیر متاورس بر خرده فروشی صنعت مد و فشن

 

در حال حاضر برندهای مختلفی در حال تست کردن متاورس هستند. متاورس اولیه در این شرکت‌ها برای توسعه آگاهی افراد، افزایش تعامل کاربران، اعتماد مشتریان و یادگیری استفاده می‌شود. برند‌های لوکس مانند Burberry ،Dolece & Gabbana ،Hermes و Gucci از NFT‌ها جهت افزایش جذابیت برند استفاده می‌کنند.

تاثیر متاورس بر آینده خرده فروشی بسیار گسترده خواهد بود. با پیشرفت بیشتر متاورس می‌توان از آن در خریدهای آنلاین و تعامل با کاربران استفاده کرد. این ابزار به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون خارج شدن از خانه با دید بهتر و دقت بالاتر خرید کنند.

در حال حاضر نرخ تبدیل بازدید کننده به خریدار در فروشگاه‌های آنلاین بسیار پایین‌تر از فروشگاه‌های فیزیکی و حضوری است. پیشرفت متاورس تجربه‌ای بسیار بهتر از خرید حضوری برای مشتریان ایجاد می‌کند و تاثیر زیادی روی فرایند فروش حضوری خواهد داشت.

 

تاثیر متاورس بر آینده خرده فروشی در بخش مد و فشن

 

صحبت‌های زیادی درباره محصولات مد و فشن برای تهیه آواتارهای مختلف وجود دارد. هر کاربر متاورس باید یک آواتار برای خود انتخاب کند تا به همان صورت توسط دیگران در فضای مجازی دیده شود. با این وجود طراحی آواتار مشکلات کوچکی نیز دارد که هنوز بررسی نشده است.

حتما بخوانید  بازاریابی رفتاری چیست | مزایا و نحوه بهره برداری از آن برای فروش بیشتر

در حال حاضر یکی از مشکلات متاورس این است که برای مثال کاربر یک فضا در متاورس خریداری می‌کند، ولی این فضا با متاورس‌های دیگری که به گونه‌ای دیگر طراحی شده‌اند هم‌خوانی نداشته و قابل انتقال نیست.

این مشکل زمانی مشخص می‌شود که نمی‌توان از دارایی‌های متاورسی جز در همان فضایی که خریداری شده استفاده کرد. این مسئله باعث ضعف در کاربردی بودن متاورس شود.

قیمت لباس‌هایی که کاربر در این فضا خریداری می‌کند بر پایه هزینه تولید محاسبه می‌شود. قیمت این محصولات به دلیل پایین بودن هزینه تولید، ناچیز است. از این رو صنعت مد و فشن در متاورس به آن صورتی که اغراق شده سودآور نیست.

استثنا زمانی رخ می‌دهد که برند‌های لوکس محصولات مجازی تولید کنند. با این اتفاق قیمت‌ها افزایش خواهد یافت؛ اما هنوز معلوم نیست که در متاورس افراد تمایلی به خرید از برندهای معروف در فضای واقعی داشته باشند.

در واقع متاورس هنوز به صورت کامل شکل نگرفته و ممکن است افراد برای ظاهر مجازی خود در این فضا میزان قابل توجهی پرداخت کنند. تاثیر متاورس بر آینده خرده فروشی در بخش فشن و مد هنوز به صورت واضح مشخص نیست.

چند شرکت شامل NARS و Clinique از NFT استفاده می‌کنند. معلوم نیست که صنایع آرایشی_بهداشتی در فضای متاورس جایی برای خودنمایی داشته باشند یا خیر.

این صنایع از رسیدهای دیجیتال برای برندینگ استفاده می‌کنند اما فعلاً محصولات زیبایی قابل استفاده در متاورس توسعه پیدا نکرده‌اند و مشخص نیست که چنین کاری شدنی باشد یا خیر.

 

NFT یا رسید دیجیتالی چیست؟

 

NFT‌ یا رسید‌ دیجیتالی مالکیت فرد را نشان می‌دهد. NFT اصالت عکس یا دارایی دیجیتال مورد نظر را تأیید کرده و نشان می‌دهد عکس مورد نظر قابل کپی‌برداری نیست. عکس‌هایی که دارای NFT هستند دقیقاً قوانینی مشابه آثار هنری اصیل داشته و معدودی از آن‌ها بسیار گران‌قیمت هستند.

برند‌هایی وجود دارند که با انجام ویرایشی محدود روی این عکس‌ها جذابیت آن‌ها را بالا برده و محصولی جدید تولید می‌کنند. در حال حاضر رسید‌های دیجیتالی عموماً برای فایل‌های عکس‌ صادر می‌شوند.

NFT برای هر نوع دارایی، از جمله دارایی‌های فیزیکی، قابلیت استفاده دارد. ویژگی دیجیتال بودن این رسید‌ها باعث می‌شود مالکیت آن‌ها به صورت الکترونیکی و بدون حضور هیچ واسطه‌ای قابل انتقال باشد.

گاهی مباحث متاورس و عنصر NFT گمراه‌ کننده است. هر NFT‌ای با ارزش نیست و در واقع معدودی از این رسید‌ها ارزش خاصی دارند. عکس‌هایی که به صورت تصادفی در inbox دریافت می‌شوند با ارزش نیستند. نسخه اوریجینال این عکس‌ها هیچ ارزش و قیمتی ندارد.

 

فضای متاورس به چه شکل است؟

 

فضای متاورس به چه شکل است؟

 

به عقیده کارشناسان، بازی‌های کامپیوتری تا حدی با متاورس شباهت دارند. بازی‌هایی مانند Fortnite و Roblox فضایی ایجاد می‌کنند که کاربر با محیط بازی تعامل داشته و با تکمیل کردن محیط مجازی به بازی ادامه می‌دهد.

این بازی‌ها از لحاظ مفهومی شبیه‌ترین تکنولوژی به متاورس هستند. هدست‌هایی که در این بازی‌ها استفاده می‌شود از تکنولوژی واقعیت مجازی بهره برده و تجربه‌ای ‌کاملاً سه بعدی برای کاربر می‌سازند. واقعیت این است که این هدست‌ها و تکنولوژی متاورس فقط برای بازی‌ نیستند.

برای مثال با استفاده از این تکنولوژی می‌توان جلسات از راه دور ولی رو در رو ترتیب داد. در این جلسات مجازی افراد شرکت‌کننده به صورت آواتارهای سه بعدی که قبلاً انتخاب کرده‌اند دیده می‌شوند.

حتما بخوانید  چرا تخفیف و فروش ویژه فروشگاه‌های زنجیره‌ای به نفع مشتری و فروشنده است؟

 

بازی‌های کامپیوتری تا چه حد شبیه به متاورس است؟

 

گرچه فضای بازی‌های کامپیوتری تاحدی شبیه به متاورس است اما هنوز بازی‌ای وجود ندارد که بتوان از طریق آن به بازار متصل شد. شکی نیست که وضعیت کنونی تغییر خواهد کرد اما چگونگی کارکرد و اثر بخشی این تغییر هنوز مشخص نیست.

آواتار‌ها در حال حاضر بیشتر کارتونی هستند. هنوز راه طولانی مانده تا متاورس بتواند حالت‌های چهره افراد را به صورت تماس‌های تصویری و آنلاین شبیه‌سازی کند.

به گفته بعضی از کارشناسان، متاورس آینده شبکه‌های اجتماعی است. در متاورس افراد می‌توانند در فضای مجازی به صورت مستقیم و رو در رو تعامل داشته باشند. این امکان در حال حاضر در شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد.

به همین دلیل با ظهور هر چه بیشتر متاورس شبکه‌های اجتماعی جدید‌تر جای شبکه‌های کنونی را خواهند گرفت. شاید به همین خاطر فیسبوک ‌سرمایه‌گذاری زیادی روی متاورس کرده است.

گذشته از این با نقش مهم شبکه های اجتماعی در خرده فروشی می‌توان به تاثیر متاورس بر آینده خرده فروشی صحه گذاشت.

 

آینده متاورس چگونه است؟

 

آینده متاورس چگونه است؟

 

تا زمان بهبود و پیشرفت متاورس بیشتر صحبت‌ها در حد حرف است. افزایش کارایی متاورس منوط به ساخت سخت افزارهای مناسب و ارزان‌تر جهت تولید ویژگی‌های هر فرد است. همچنین برای ایجاد چنین فضایی نرم افزارهای خاصی باید استفاده شوند. این مشکلات با ‌سرمایه‌گذاری و تکنولوژی قابل حل است اما هیچ کس نمی‌تواند بگوید که این اتفاق چه زمانی رخ خواهد داد.

به احتمال زیاد افرادی که به بازی‌های کامپیوتری علاقه دارند بهتر می‌توانند با متاورس ارتباط برقرار کنند. به این دلیل که این افراد با فضای سه بعدی مجازی و تجربه‌های صوتی که متاورس ارائه می‌کند آشناتر هستند.

با وجود تکنولوژی‌های جدید ارتباط بین نسل آینده، که هم اکنون کودک هستند و بازی‌هایی مثل robolox را انجام می‌دهند، با متاورس بسیار تنگاتنگ و نزدیک خواهد بود. متاورس برای این افراد بسیار طبیعی و عادی جلوه می‌کند.

متاورس پتانسیل بالایی در موضوعات سرگرمی و آموزش دارد. فضایی که کودکان با آن آشنا می‌شوند با دنیای واقعی که ما امروزه مشاهده می‌کنیم بسیار متفاوت است.

کسی نمی‌داند چه تعداد از افرادی که به بازی‌های کامپیوتری علاقه ندارند از متاورس استقبال و از آن استفاده می‌کنند. برای تکنولوژی وب هم در ابتدا این مسئله وجود داشته است. مطلوبیت متاورس به راحتی استفاده از آن بستگی دارد.

 

سخن پایانی

 

کارشناسان اعتقاد دارند هیچ کس به صورت کامل از وب به متاورس جابجا نشده و متاورس تنها یکی از کانال‌های ارتباطی و فروش برای خرده فروشی خواهد بود. حضور در متاورس اهمیت بالایی دارد اما مهم‌تر این است که از همه کانال‌ها برای کسب و کار استفاده شود. این کار همه‌جا و همه‌وقت توجه مشتریان را جلب خواهد کرد.

اگر تاثیر متاورس بر آینده خرده فروشی مثبت باشد به طور حتم به موفقیت خواهد رسید. این همان کاری است که اینترنت برای خرده فروشی امروز انجام می‌دهد. متاورس در مدار پیشرفت است و فرصت‌ها و تهدید‌های متعددی را پیش پای خرده فروشان و برندها قرار خواهد داد.

 

منبع: Forbes

کالابرگ الکترونیک