۲۲ روش سریع و موثر رفع بوی بد فرش و خوشبو کردن آن

۲۲ روش سریع و موثر رفع بوی بد فرش و خوشبو کردن آن


10 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
رفع بوی نامطبوع فرش
فهرست محتوا پنهان

بهترین روش برای رفع بوی نامطبوع فرش چیست؟ اگر روش‌های صحیح شستن قالی در خانه را بلد باشید فرش بو نمی‌گیرد. اما مسئله فقط این نیست. بوی فرش بعد از شستشوی نامناسب یا ریختن مایعات و مواد غذایی روی آن گاهی بسیار آزاردهنده است. اما چگونه فرش را خوشبو کنیم و بوی بد فرش را از بین ببریم؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با روش‌های از بین بردن بوی بد فرش به عنوان یکی از اصول نگهداری از فرش آشنا شوید.

چطور بوی بد فرش را از بین ببریم؟

با ۲۲ روش از بین بردن بوی بد فرش آشنا شوید
کهنه شدن فرش، خشک کردن فرش بعد از شستشو به روش نامناسب و همچنین ایجاد لکه و کثیفی روی فرش، موجب می‌شود تا بوی بدی پیدا کند. گاهی اوقات این بو آنقدر شدید و آزاردهنده است که موجب بد بو شدن فضای خانه می‌شود. اما بهترین روش برای از بین بردن بوی فرش چیست؟ در ادامه به بهترین روش‌های رفع بوی نامطبوع فرش اشاره شده است.

۱- از بین بردن بوی ادرار روی فرش با شامپو فرش

اگر در خانه فرزند کوچک یا حیوان خانگی دارید، ممکن است به دنبال راهی برای از بین بردن بوی بد ادرار از فرش باشید. برای از بین بردن بو و لکه ادرار کودک و حیوانات از فرش ابتدا باید رطوبت ادرار را با یک دستمال به خوبی خشک کنید. سپس مقداری شامپو فرش را با آب رقیق کنید و خوب هم بزنید تا کف کند. با یک اسفنج یا اسکاچ تمیز مقداری از کف شامپو فرش را بردارید و شروع به تمیز کردن قسمت آلوده فرش کنید. در ادامه یک پارچه نخی را با آب سرد خیس کنید و فشار دهید و با آن محل مورد نظر را تمیز کنید.

در مرحله آخر باید یک پارچه میکروفییر سفید و بدون طرح را که جذب آب بالایی دارد روی فرش قرار دهید و پارچه را فشار دهید تا آب اضافه را به خود جذب کنید. تا ۱ روز روی قسمت شسته شده فرش راه نروید و اجازه دهید فرش کاملا خشک شود.

می‌توانید پارچه میکروفیبر و شامپو فرش را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: تکنیک‌های صحیح استفاده از شامپو فرش

۲- روش از بین بردن بوی بد نم فرش بعد از شستن با نور خورشید و جریان هوا

اگر فرش بعد از شستشو در معرض هوا قرار نگیرد، رطوبت در الیاف فرش باقی می‌ماند و موجب بد بو شدن آن می‌شود. اما بهترین روش برای از بین بردن بوی فرش بعد از شستن آن چیست؟ برای رفع این مشکل باید فرش را برای چند روز در معرض نور خورشید قرار دهید. راهکار بعدی برای از بین بردن بوی نامطبوع نم فرش این است که کولر و پنکه را روشن کنید یا درب و پنجره‌ها را باز کنید تا فرش در معرض جریان هوا قرار بگیرد.

۳- از بین بردن بوی بد فرش با جوش شیرین

از بین بردن بوی بد فرش با جوش شیرین 
«جوش شیرین» یک ماده فوق‌العاده برای از بین بردن بوی بد فرش است که به شما کمک می‌کند تا بدون دردسر از شر بوی آزاردهنده فرش خلاص شوید. برای این کار باید مقداری جوش شیرین را روی فرش یا محل آلوده فرش بپاشید. سپس ۲۴ ساعت صبر کنید و بعد فرش را با جارو برقی تمیز کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه مربای زرشک تازه و خشک خوشرنگ بدون تیرگی

می‌توانید جوش شیرین را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۴- رفع بوی نامطبوع فرش با خمیر آرد ذرت

اگر لکه خاصی روی فرش ایجاد شده که موجب بوی بد آن شده است، می‌تواند از ترکیب «خمیر جوش شیرین و آرد ذرت» برای رفع آن استفاده کنید. برای این کار باید مقداری آرد ذرت را با آب ترکیب کنید تا حالت خمیری پیدا کند. سپس این خمیر را با یک فرچه روی محل آلوده فرش بسابید. ۱۲ ساعت صبر کنید و بعد فرش را با جارو برقی تمیز کنید.

در صورت تمایل می‌توانید آرد ذرت را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش خریداری کنید.

۵- رفع بوی ادرار از فرش با سرکه، آب اکسیژنه و پودر صابون

رفع بوی ادرار از فرش با سرکه، آب اکسیژنه و پودر صابون
یک روی کارساز برای از بین بردن بوی بد فرش که به خاطر ادرار حیوان خانگی ایجاد شده استفاده از آب اکسیژنه، پودر صابون و آب است. برای این کار باید ۴ قاشق آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید ۳ درصد را با یک قاشق پودر صابون و ۶ لیوان داغ آب ترکیب کنید (می‌توانید مقداری سرکه سفید هم به این محلول اضافه کنید). این محلول را با یک پارچه نخی و تمیز روی فرش بمالید. بعد از چند دقیقه با یک پارچه مرطوب فرش را پاک کنید.

نکته مهم: پراکسید هیدروژن ۳٪ را از داروخانه‌ها خریداری کنید. پراکسید هیدروژن ممکن است رنگ فرش تیره را کمرنگ کند. اما اگر درصد پراکسید هیدروژن زیر ۳٪ باشد، احتمال تغییر رنگ فرش بسیار کم است.

۶- از بین بردن بوی بد غذا از فرش با مایع ظرفشویی

ریختن غذا روی فرش موجب می‌شود تا فرش شما بد بو و کهنه به نظر برسد. برای رفع این مشکل باید یک دستمال مرطوب را به مقداری مایع ظرفشویی آغشته کنید و سپس محل مورد نظر را با این دستمال پاک کنید در انتها فرش را با یک پارچه مرطوب و تمیز پاک کنید و اجازه دهید خشک شود.

تخفیف شوینده های افق کوروش

برای تهیه مایع ظرفشویی به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

۷- از بین بردن بوی شیر از فرش

اگر سابقه ریختن «شیر» روی فرش را داشته باشید، می‌دانید که شیر بوی بسیار بدی در فرش ایجاد می‌کند. برای از بین بردن بوی بد شیر از تار و پود فرش باید از یک شوینده آنزیمی یا محلول آنزیمی استفاده کنید تا چربی و پروتئین‌های شیر را در خود حل کند.

برای این کار باید شوینده را با آب رقیق کنید و بعد با یک دستمال یا اسفنج محل مورد نظر را تمیز کنید. در ادامه فرش را با یک دستمال سفید میکروفیبر خشک کنید و ۱ تا ۲ روز صبر کنید تا فرش کاملا خشک شود.

۸- از بین بردن بوی فرش ماشینی نو

استفاده از مواد شیمیایی در تار و پود فرش‌های ماشینی موجب می‌شود تا بوی خاصی داشته باشند. برای رفع این مشکل می‌توانید فرش را با مکش بالای جاروبرقی تمیز کنید یا مقداری جوش شیرین روی فرش بریزید و بعد آن را جاروکشی کنید تا بوی فرش برطرف شود.

۹- از بین بردن بوی فرش پشمی

استفاده از الیاف طبیعی در فرش‌های پشمی موجب می‌شود تا این فرش‌ها بوی بدی داشته باشند. برای رفع این مشکل باید فرش را با یک شوینده مناسب بشویید و بعد از این که کاملا خشک شد، مقداری اسپری خوشبو‌کننده روی آن بزنید تا بوی فرش نامطبوع برطرف شود.

۱۰- از بین بردن بوی روغن از فرش

از بین بردن بوی روغن از فرش
ریختن «روغن» روی فرش موجب ایجاد لکه و بوی بد در فرش می‌شود. برای رفع این مشکل باید مقداری جوش شیرین یا نشاسته ذرت روی محل روغنی بریزید و بعد از چند ساعت محل مورد نظر را با جارو تمیز کنید. در ادامه فرش را با یک شوینده بشویید و با آب گرم تمیز کنید تا لکه و بوی روغن به طور کامل از بین برود.

۱۱- از بین بردن بوی عطر از فرش

اگر مقداری عطر روی فرش ریخته و موجب ایجاد بوی زننده و لکه روی آن شده، برای از بین بردن این بو ابتدا باید چند عدد دستمال کاغذی روی محل مورد نظر قرار دهید تا عطر را به خود جذب کند. سپس مقداری آب گرم و سرکه سفید را ترکیب کنید و آن را روی محل لکه اسپری کنید. حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید و بعد دوباره چند لایه دستمال کاغذی روی محل مورد نظر قرار دهید.

در ادامه ۱ قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با ۱ فنجان آب ترکیب کنید و از این ترکیب روی محل لکه اسپری کنید و بعد از ۳۰ دقیقه محل مورد نظر را با یک دستمال مرطوب پاک کنید و در نهایت خوب خشک کنید.

برای تهیه سرکه سفید به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه کیک کاکائویی نرم و اسفنجی به روش کافی شاپی + فیلم

۱۲- رفع بوی نامطبوع نفت از فرش با لیمو ترش

برای این که بوی نفت از روی فرش از بین برود، باید یک لیمو ترش را از وسط نصف کنید و روی محل مورد نظر قرار دهید. سپس مقداری مایع ظرفشویی را با آب ترکیب کنید و فرش را پاک کنید تا لکه نفت نیز از روی آن برطرف شود.

برای تهیه آبلیمو به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

۱۳- از بین بردن بوی وایتکس با شامپو فرش

برای از بین بردن بوی وایتکس از روی فرش باید فرش را با فشار آب زیاد بشویید و بعد با شامپو فرش و فرچه تمیز کنید. در ادامه دوباره فرش را با آب زیاد شستشو دهید و آن را در محیط باز پهن کنید تا کاملا خشک شود.

۱۴- رفع بوی نامطبوع فرش با لیموترش و جوش شیرین

اگر فرش شما به هر دلیلی بد بو شده، می‌توانید مقداری جوش شیرین روی فرش بریزید و بعد از ۱۲ تا ۲۴ ساعت فرش را با جارو برقی تمیز کنید. سپس لیموترش را به صورت ورقه‌ای برش دهید و روی محل مورد نظر بگذارید. ۱ ساعت صبر کنید و بعد لیموها را بردارید و محل مورد نظر را با یک پارچه نخی مرطوب تمیز کنید.

۱۵- از بین بردن بوی استفراغ از فرش

برای از بین بردن بوی استفراغ از فرش ابتدا باید فرش را با شامپو فرش تمیز کنید و سپس با یک پارچه نخی و مرطوب فرش را پاک کنید. در ادامه کمی صبر کنید تا فرش خشک شود و بعد مقداری جوش شیرین روی آن بریزید تا بوی بد فرش به طور کامل از بین برود.

۱۶- از بین بردن بوی ترشی از فرش

اگر آب ترشی روی فرش ریخته، برای از بین بردن بوی بد آن باید فرش را یا شامپو فرش یا مایع ظرفشویی رقیق شده تمیز کنید. سپس محل مورد نظر را با پارچه نم‌دار پاک کنید و اجازه دهید فرش در معرض هوا خشک شود.

۱۷- از بین بردن بوی تخم مرغ از فرش با پودر بوراکس و جوش شیرین

برای رفع بوی بد فرشی که تخم مرغ خام روی آن ریخته می‌توانید از ترکیب مساوی پودر بوراکس و جوش شیرین استفاده کنید. این ترکیب را روی فرش بریزید و بعد از ۳۰ دقیقه فرش را جاروبرقی بکشید. در ادامه فرش را با دستمال نم‌دار پاک کنید.

۱۸- از بین بردن بوی بد فرش با سرکه

از بین بردن بوی بد فرش با سرکه
«سرکه» بوی بد فرش را به راحتی از بین می‌برد. برای این کار باید سرکه را با آب رقیق کنید و سپس آن را روی فرش اسپری کنید. چند دقیقه بعد می‌توانید فرش را با یک پارچه نم‌دار تمیز کنید.

۱۹- از بین بردن بوی فرش با قهوه

راهکار بعدی برای از بین بدن بوی بد فرش استفاده از قهوه است. برای این کار باید پودر قهوه و جوش شیرین را به مقداری مساوی ترکیب کنید. سپس آن را روی فرش بریزید. ۳۰ دقیقه صبر کنید و بعد فرش را با جارو برقی پاک کنید.

می‌توانید پودر قهوه را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۲۰- از بین بردن بوی بد فرش با اسطوخودوس

در این روش باید گل‌های تازه یا خشک شده اسطوخودوس را پودر کنید و با مقداری جوش شیرین ترکیب کنید. حالا این ترکیب را برای نیم ساعت روی فرش بریزید و بعد فرش را با جاروبرقی پاک کنید.

۲۱- از بین بردن بوی فرش با گل محمدی

برای این که بوی نامطبوع فرش از بین برود، می‌توانید گل محمدی خشک را پودر و با جوش شیرین ترکیب کنید. حالا این ترکیب را روی فرش بریزید و بعد از ۳۰ دقیقه فرش را با جارو برقی تمیز کنید.

۲۲- رفع بوی بد فرش با روغن‌های معطر

در این روش باید روغن معطر مورد نظرتان را انتخاب کنید. سپس مقداری از این روغن را با جوش شیرین ترکیب کنید و آن را روی لکه یا محلی از فرش که بد بو شده بریزید. حدود نیم ساعت صبر کنید و بعد فرش را جاروبرقی بکشید. در انتها با یک دستمال مرطوب محل مورد نظر را تمیز کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های شستن فرش دستبافت در خانه

سوالات متداول درباره از بین بردن بوی بد فرش

چگونه فرش را خوشبو کنیم؟

برای خوشبو کردن فرش می‌توانید از برش‌های لیمو ترش یا مقداری اسپری خوشبو کننده استفاده کنید.

علت بوی دادن فرش بعد از شستن چیست؟

مهم‌ترین دلیل بد بو شدن فرش بعد از شستشو باقی ماندن رطوبت در فرش و رشد کپک، قارچ و برخی باکتری‌ها در آن است.

بهترین روش برای از بین بردن بوی فرش چیست؟

برای رفع بوی نامطبوع فرش می‌توانید از جوش شیرین، روغن‌های معطر، خمیر آرد ذرت، مایع ظرفشویی یا قرار دادن فرش در معرض جریان هوا و نور خورشید استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک