۱۰ روش قالیشویی در خانه برای انواع فرش دستباف، ماشینی و روشن

۱۰ روش قالیشویی در خانه برای انواع فرش دستباف، ماشینی و روشن


23 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۰ روش قالیشویی در خانه برای انواع فرش دستباف، ماشینی و روشن

شستن فرش و قالی در خانه به خصوص برای افرادی که هر ساله خودشان کارهای خانه تکانی منزل را انجام می‌دهند، جزو کارهای اصلی قبل از عید نوروز است. اگر شما هم جز افرادی هستید که خودتان با شستشوی فرش در منزل به استقبال سال جدید می‌روید و دوست دارید این کار را با بهترین کیفیت و بدون سپردن فرش‌ها به قالیشویی انجام دهید، در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با روش‌های فرش شویی در منزل و نکاتی مهم برای شستن انواع فرش ماشینی، دستبافت و فرش رنگ روشن در خانه به عنوان یکی از نکات نگهداری از فرش آشنا شوید.


نکاتی که باید در مورد قالیشویی در خانه بدانید

نکاتی که باید در مورد قالیشویی در خانه بدانید
شستشوی فرش در منزل یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ خانم‌ها در روزهای پایان سال است. همانطور که می‌دانید شستن انواع فرش از دستباف گرفته تا ماشینی و از فرش تیره گرفته تا فرش رنگ روشن قوانین و اصول مشخصی دارد و برای از بین بردن انواع لکه فرش باید از حلال و تمیز کننده‌های متفاوتی استفاده کنید. اگر در فکر شستن فرش در حیاط یا اتاق هستید و هنوز نمی‌دانید که بهترین مواد شوینده برای شستن فرش شما و از بین بردن لکه فرش ماشینی‌ یا دستبافت چیست، بهتر است در ادامه این بخش با ما همراه باشید.

در ضمن برای شستشوی انواع فرش ماشینی، فرش رنگ روشن و فرش دستی از شوینده‌ها و تمیز کننده‌های مختلفی مثل شامپو فرش، مایع ظرفشویی، نمک، جوش شیرین، پودر صابون، سرکه سفید و پودر دستی لباسشویی استفاده می‌شود که می‌توانید تمام این مواد را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

در ادامه می‌توانید با روش‌های مختلف قالیشویی در خانه و همچنین راهکارهای از بین بردن لکه فرش و انتخاب شوینده مناسب برای شستشوی انواع فرش بدون آسیب رساندن به الیاف قالی آشنا شوید.

۱- روش شستن و تمیز کردن لکه فرش روشن

روش شستن و تمیز کردن لکه فرش روشن
اگر فرش شما رنگ روشنی دارد، احتمالا با ریختن کوچک‌ترین ماده غذایی یا گرد و خاکی، خیلی زود لک می‌شود. اما چطور می‌توان لکه فرش‌های روشن را برطرف کرد. به طور معمول برای تمیز کردن لکه‌های تیره روی فرش روشن، هر چقدر سریع‌تر اقدام کنید، احتمال از بین رفتن لکه‌ها نیز بیشتر خواهند بود. به خاطر داشته باشید که برای از بین بردن هر نوع لکه‌ای باید از حلال مناسبی استفاده کنید.
برای خواندن روش شستن و تمیز کردن لکه فرش روشن می‌توانید روی لینک مقاله بهترین روش‌های شستن و تمیز کردن فرش روشن کلیک کنید.

۲- پاک کردن لکه لاک از فرش

پاک کردن لکه لاک از فرش
ریختن لاک ناخن روی فرش به خصوص اگر دختر بچه داشته باشید یک امر رایج است. اما شما می‌دانید چطور لکه‌ لاک ناخن را از روی فرش تمیز کنید؟ بهتر است بدانید که لاک ماده‌ای غلیظ و سرسخت است که اگر به روش مناسبی آن را تمیز نکنید، ممکن است لکه‌ای زشت و زننده روی فرش ایجاد کند.

برای از بین بردن لکه لاک از روی فرش می‌توانید از محلول لاک پاک‌کن (استون) استفاده کنید و به آرامی لکه را از روی فرش تمیز کنید. اما به خاطر داشته باشید که این کار باید با دقت و ظرافت زیادی انجام شود. روی‌های دیگر هم برای پاک کردن لکه لاک ناخن از روی فرش وجود دارد.

برای خواندن ساده‌ترین روش‌های پاک کردن لکه لاک ناخن از روی فرش می‌توانید روی مقاله روش‌های پاک کردن لکه لاک از فرش کلیک کنید.

۳- شستن فرش و قالیچه ماشینی

شستن فرش و قالیچه ماشینی
شستن فرش موجب می‌شود تا فرش شما جلوه‌ای نو پیدا کند و از طرفی عمر فرش و ریشه‌های آن بیشتر شود. اگر می‌خواهید خودتان در خانه فرش بشویید و قصد دارید قالیچه و فرش‌های ماشینی خودتان را در اتاق یا حیاط خانه تمیز کنید، لازم است مراحل مشخصی و البته ایمنی را دنبال کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه بستنی لواشکی به ۲ روش یخی و لایه ای با طعم بازاری

به خاطر داشته باشید که برای شستن فرش ماشینی باید از مواد شوینده مناسبی استفاده کنید و حتما فرش را به خوبی خشک کنید تا بعد از اتمام کار لکه‌های تیره و زرد رنگ روی فرش ایجاد نشود و فرش بوی نم نگیرد.

برای خواندن مراحل قدم به قدم شستن فرش و قالیچه ماشینی در خانه بدون آسیب و تغییر رنگ می‌توانید روی لینک مقاله مراحل شستن فرش ماشینی در خانه کلیک کنید.

۴- روش شستن فرش دستباف در خانه

روش شستن فرش دستباف در خانه
از آن جایی که فرش‌های دستباف قیمت بالا و بافت حساسی دارند، انتخاب روش صحیح برای شستشوی این فرش‌ها در خانه بدون سپردن فرش به قالیشویی اهمیت زیادی دارد. برای شستن انواع فرش دستباف در خانه روش‌های مختلفی وجود دارد. برای این کار می‌توانید فرش را با کف و فرچه بشویید و بعد آبکشی کنید و فرش را در فضای آزاد پهن کنید تا خشک شود یا این که فرش دستباف را با شامپو فرش تمیز کنید و بدون تکان دادن فرش از داخل خانه، ظاهری تمیز به آن ببخشید.

فراموش نکنید که برای تمیز کردن فرش دستی باید ابتدا تست رنگ انجام دهید و مطمئن شوید که رنگ فرش شما با شستن پخش نمی‌شود. غبارروبی فرش دستباف هم جزییات مهمی دارد که حتما باید بلد باشید. برای خواندن چند روش شستن فرش دستباف در خانه با مواد مختلف و ایمن می‌توانید روی لینک مقاله شستن فرش دستباف در خانه کلیک کنید.

۵- مزایای استفاده از شامپو فرش برای شستن فرش و موکت

مزایای استفاده از شامپو فرش
«شامپو فرش» یک نوع ماده شوینده مخصوص فرش است که بدون نیاز به آبکشی و شستشوی اضافی لکه‌های روی فرش را از بین می‌برد و ظاهری تمیز به آن می‌بخشد. اگر قصد دارید کار شستن فرش و حتی موکت را بدون جابجایی و در اتاق خانه انجام دهید شامپو فرش بهترین گزینه است.

این شوینده مخصوص فرش‌ انواع مختلفی دارد و با توجه به جنس فرش برای انواع فرش‌های ماشینی، دستباف و ابریشمی تولید می‌شود. در قالیشویی هم یکی از مواد مهم شوینده فرش همین شامپو فرش است. از جمله مزایای شامپو فرش شستشوی سریع آن‌هاست. اما استفاده از شامپو فرش مزایای دیگر هم دارد.

تخفیف شوینده های افق کوروش

برای خواندن سایر ویژگی‌های مثبت استفاده از شامپو فرش می‌توانید روی لینک مقاله مزایای استفاده از شامپو فرش کلیک کنید.

۶- پاک کردن لکه انار از فرش

پاک کردن لکه انار از فرش
لکه انار هم از آن لکه‌های سرسخت و سمج است که معمولا موقع انار خوردن روی فرش پاشیده می‌شود. از بین بردن «لکه انار» از روی فرش تکنیک‌های ویژه‌ای دارد که اگر با آن‌ها آشنا نباشید، با مشکل روبرو می‌شوید و ممکن است به تار و پود فرش آسیب بزنید.

برای تمیز کردن لکه انار از روی فرش ابتدا باید سطح مورد نظر را با یک پارچه سفید پاک کنید و بعد در اولین فرصت شروع به از بین بردن لکه کنید. به خاطر داشته باشید که لکه‌های رنگی روی فرش هر چه سریع‌تر تمیز شوند، احتمال برطرف شدن آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود.

برای خواندن روش‌های سریع و موثر پاک کردن لکه انار از فرش می‌توانید روی لینک مقاله پاک کردن لکه انار از فرش کلیک کنید.

۷- روش‌های رفع بوی بد فرش

روش رفع بوی بد فرش از نکات قالیشویی در منزل
کهنه شدن فرش، خشک کردن فرش بعد از شستشو به روش نامناسب، ادرار کردن کودک یا حیوان خانگی روی فرش و همچنین ایجاد لکه و کثیفی روی فرش و ماندن آن به مدت طولانی، موجب می‌شود تا فرش بوی بد و نامطبوعی پیدا کند. گاهی اوقات این بو آنقدر شدید و آزاردهنده است که موجب بد بو شدن فضای خانه هم می‌شود.

برای از بین بردن بوی بد فرش از بوی نم گرفته تا بوی ادرار می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید، اگر بوی بد فرش شما به دلیل ادرار کودک ایجاد شده است، ابتدا باید فرش را به روش مناسبی بشویید و سپس بوی آن را با مواد خاصی برطرف کنید.

یا اینکه برای از بین بردن بوی شیر از فرش باید از یک شوینده آنزیمی استفاده کنید. اگر فرش شما تمیز است و تنها بوی بدی مثل بوی نم ناشی از آب مانده در فرش دارد، می‌توانید چند تکه لیمو ترش روی آن قرار دهید یا از جوش شیرین، پودر گل محمدی یا روغن‌های معطر برای خوشبو کردن آن استفاده کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه فرنی سیب به چند روش مختلف برای کودکان و بزرگسالان

برای خواندن روش‌های سریع و موثر برای از بین بردن بوی بد فرش می‌توانید روی مقاله روش‌های رفع بوی بد فرش کلیک کنید.

۸- تمیز کردن انواع لکه فرش

تمیز کردن انواع لکه فرش
ریختن چای، غذا، آب میوه و سبزیجات به خصوص آب هویج، خون، ژله، جوهر، لکه‌های زرد شده و هر چیز دیگری روی فرش می‌تواند لکه‌هایی زشت و زننده روی آن ایجاد کند. بهتر است بدانید که تمیز کردن هر نوع لکه‌ای به یک حلال خاص نیاز دارد. بهترین راهکار برای از بین بردن لکه فرش این است که ابتدا ببینید این لکه با چه ماده‌ای ایجاد شده و فرش شما چه جنسی دارد. سپس باید از روش مناسبی برای تمیز کردن لکه فرش با حلال مخصوص آن لکه استفاده کنید.

یکسری محلول‌های جادویی با اثر فوری برای تمیز کردن فرش وجود دارند که ما فرمول آن‌ها را به شما یاد می‌دهیم. برای آموزش تهیه انواع محلول مخصوص تمیز کردن انواع لکه فرش بدون قالیشویی می‌توانید روی لینک مقاله تمیز کردن انواع لکه فرش کلیک کنید.

۹- پاک کردن لکه آدامس از روی فرش

یکی از نکات مهم قالیشویی در خانه تمیز کردن لکه آدامس از روی فرش است

«آدامس» ماهیت چسبنده‌ای دارد و از همین رو جدا کردن آن از پارچه مبلی و فرش کار چندان ساده‌ای نیست. به طور کلی هر چقدر سریع‌تر اقدام به تمیز کردن لکه آدامس از فرش کنید، پاک کردن آن راحت‌تر خواهد بود. اگر برای پاک کردن آدامس از روی فرش از تمیز‌کننده خاصی استفاده می‌کنید، بهتر است ابتدا آن را روی بخش کوچکی از فرش امتحان کنید و در صورتی که فرش شما آسیبی ندید، از آن استفاده کنید.

بعد از برطرف کردن لکه آدامس حتما فرش را با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا به طور کامل تمیز شود. برای مطالعه روش‌های تمیز کردن آدامس از روی فرش روی لینک مطلب کلیک کنید.

۱۰- تکنیک‌های استفاده از شامپو فرش

تکنیک‌های استفاده از شامپو فرش
برای قالیشویی در خانه هیچ محصولی بهتر از شامپو فرش موثر نیست. همانطور که گفتیم شامپو فرش یک نوع ماده شیمیایی و شامپوی مخصوص با کف زیاد است که با کمترین میزان خیس شدن فرش، لکه‌ها و آلودگی‌های آن را برطرف می‌کند و ظاهری تمیز و زیبا به فرش‌های شما می‌بخشد. اگر روش صحیح شستن فرش با شامپو فرش را بلد باشید موجب می‌شود تا رنگ و درخشندگی فرش شما حفظ شود و بعد از شستشو به بافت فرش آسیب وارد نشود.

برای خواندن تکنیک‌های صحیح استفاده از شامپو فرش و همچنین مدت زمان خشک شدن آن می‌توانید روی لینک مقاله روش استفاده از شامپو فرش کلیک کنید.

سوالات متداول درباره شستن فرش در خانه

چرا بعد از شستن فرش در خانه رنگ آن زرد می‌شود؟

مهم‌ترین دلیل زرد شدن فرش بعد از شستشو باقی ماندن مواد شوینده در بافت فرش و خشک کردن فرش به روش نامناسب است. مواد شوینده بیش از حد قلیایی بافت فرش را زرد و قهوه‌ای می‌کنند.

آیا از بین بردن زردی فرش با وایتکس امکان پذیر است؟

برای شستن فرش به هیچ عنوان نباید از مواد سفید کننده و وایتکس استفاده کنید. در این روش ممکن است بافت و رنگ فرش آسیب ببیند و فرش شما کیفیت خود را از دست بدهد.

شستن فرش در خانه بهتر است یا قالیشویی؟

این بستگی به سبک زندگی شما و شرایط منزلتان دارد. اگر فضای کافی برای شستن فرش در حیاط یا اتاق را دارید و نمی‌خواهید زیاد هزینه کنید از روش‌های گفته شده در این مقاله برای شستن قالی در خانه استفاده کنید. هر کدام از روش‌های شستن فرش در خانه و قالیشویی مزایا و معایب خودشان را دارند.

مهم‌ترین نکاتی که برای شستن فرش در خانه باید رعایت کنیم چیست؟

موقع شستن فرش با شامپو فرش در و پنجره‌ها را باز بگذارید. اگر فرش را در حیاط می‌شورید حداقل ۴۸ ساعت برای خشک شدن فرش به آن زمان بدهید که بو نگیرد و کامل خشک شود. قبل از استفاده از مواد شوینده روی کل سطح فرش آن را روی قسمت کوچکی از فرش تست کنید تا از تغییر نکردن رنگ فرش با آن مواد مطمئن شود.

 

کالابرگ الکترونیک