معرفی ۸ تا از بهترین اسباب بازی ها برای کودکان ۵ تا ۱۰ سال

معرفی ۸ تا از بهترین اسباب بازی ها برای کودکان ۵ تا ۱۰ سال


2 شهریور 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
اسباب بازی برای کودکان ۵ تا ۱۰ سال

خرید اسباب بازی برای کودکان ۵ تا ۱۰ سال یکی از دغدغه‌های اصلی والدین آنهاست. اسباب بازی‌ها نقش بسیار پررنگی در رشد و شکوفایی استعدادهای کودکان دارند. اسباب بازی‌های دوران بچگی، علاوه بر اینکه به خوبی بچه‌ها را سرگرم می‌کنند، می‌توانند به پرورش مهارت‌ها و یادگیری آنها هم کمک زیادی کنند. در حال حاضر بازی‌ها و اسباب بازی‌های زیادی برای همه سنین در بازار می‌توانید پیدا کنید که هم با روحیه فرزندتان سازگار باشد و هم بتواند به او در یادگیری مفاهیم جدیدتر کمک کند. اما عموم بازی‌ها رده‌های سنی خاصی را پوشش می‌دهند. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش به بهترین اسباب بازی برای کودکان ۵ تا ۱۰ سال می‌پردازیم. همچنین این موضوع را بررسی می‌کنیم که چرا این اسباب‌بازی‌ها برای کودکان در این سنین مناسب هستند و چه توانایی‌هایی را به مهارت‌های فرزندانتان اضافه می‌کنند.

 

 

اصول انتخاب بهترین اسباب بازی برای کودکان ۵ تا ۱۰ سال

 

اصول انتخاب بهترین اسباب بازی برای کودکان ۵ تا ۱۰ سال

 

اسباب بازی‌های ایمن

 

مهم‌ترین موضوع در هنگام خرید اسباب بازی برای کودکان ۵ تا ۱۰ سال، ایمن بودن آنها است. هر چند کودکان در این سنین بیش از خردسالان ۲، ۳ ساله از پس خودشان برمی‌آیند ولی به هر حال نباید با اسباب‌بازی‌های خطرناک، سلامت آنها را به خطر بیندازید.

بنابراین قبل از هر چیز باید به نکات ایمنی برای خرید اسباب بازی دقت کنید و وسایلی را بخرید که برای فرزندتان ضرر جسمی نداشته باشد. اگرچه احتمال این که فرزندتان در این سنین، مهره‌ها و تاس‌های اسباب بازی را قورت بدهد، کمتر است ولی باز هم باید مراقب باشید.

 

اسباب بازی‌ با امکان یادگیری بیشتر

 

در سنین ۵ سال به بالا، بیشتر اسباب بازی‌ها هدف و تمرکز خود را روی رشد تفکر و تخیل کودک می‌گذارند. بچه‌ها در این سن با مفهوم‌های جدید‌تری آشنا می‌شوند که اسباب بازی‌ها می‌توانند در این راه کمک زیادی به آنها بکنند.

 

اسباب بازی با رنگ‌های متنوع و شاد

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

موضوع مهم دیگر در هنگام خرید اسباب بازی برای کودکان ۵ تا ۱۰ سال، انتخاب رنگ و شکل مناسب برای اسباب بازی‌ها است. سعی کنید اسباب بازی‌ها را از میان رنگ‌های شاد انتخاب کنید. این کار به تقویت روحیه فرزندتان کمک می‌کند. همچنین کودک این فرصت را پیدا می‌کند که با رنگ‌های جدید آشنا شود. علاوه بر این‌ها بازی با اسباب بازی‌های رنگارنگ، از خسته یا کسل شدن زودهنگام بچه‌ها جلوگیری می‌کند.

 

اسباب بازی با امکان تحرک برای بچه‌ها

 

شکی نیست که بچه‌ها انرژی زیادی دارند و برای تخلیه انرژی‌شان باید بازی‌هایی را انتخاب کنند که در آنها نقش فعالی داشته باشند. در بازی‌هایی که کودکان به عنوان تماشاگر هستند و بازی یک روند ثابت و کم تحرک دارد، هوش بدنی و عضلات کودکان چندان درگیر نمی‌شود. این مدل اسباب بازی‌های را بهتر است بسیار محدود کنید. بازی‌های کامپیوتری و موبایلی، معمولا جزو این دسته بازی‌ها به حساب می‌آیند.

حتما بخوانید  فواید و عوارض شیر خشک برای نوزاد + انواع شیر خشک

 

انواع اسباب بازی برای کودکان ۵ تا ۱۰ سال

 

انواع اسباب بازی برای کودکان ۵ تا ۱۰ سال

 

۱- توپ‌ های مختلف

 

بازی کردن با توپ برای بچه‌ها بسیار لذت بخش است. این اسباب بازی به راحتی می‌تواند کودک را به تحرک وادارد و در عین سادگی، بازی‌های بسیار زیادی را با آن می‌توان انجام داد. بازی با توپ به تقویت عضلات بچه‌ها مخصوصا در سنین ۵ سالگی و کمی بیشتر، کمک بسزایی می‌کند و برای حفظ تعادل و هماهنگی بین دست و پا ورزش بسیار مفید است. از توپ‌های کوچک تا بزرگ، همگی کاربردهای زیادی در بازی کودکان دارند و حسابی می‌توانند آنها را سرگرم کنند.

 

۲- اسباب بازی‌های لوازم خانگی

 

درست است که در هر خانه‌ای لوازم مخصوص آشپزی یا حتی وسایل خانه کم و بیش پیدا می‌شود ولی بازی کردن بچه‌ها با لوازم خانگی بزرگسالان نه تنها ایمن نیست، بلکه به خرابی لوازم و وسایل خانه منجر می‌شود.

خرید اسباب بازی لوازم خانگی از سرویس چایخوری گرفته تا ماشین لباسشویی و یخچال اسباب بازی برای کودکان یک روش عالی برای آشنا کردن آنها با نحوه کارکرد وسایل و ابزار موجود در خانه است. بچه‌ها با این وسایل می‌توانند حسابی سرگرم شوند و عملکردی مشابه بزرگسالان را با وسایل بازی خود، یاد بگیرند.

 

۳- انواع خمیربازی

 

خمیرهای بازی یکی از بهترین اسباب بازی‌ها برای کودکان مخصوصا در سنین ۵ تا ۷ سالگی است. این اسباب بازی به خاطر انعطافی که دارد، می‌تواند به شکل‌های مختلف در بیاید و بچه‌ها حسابی تخیلشان را برای ساختن اشیا و اشکال جدید به کار می‌بندند. در ضمن بازی با خمیر، به ورزیده شدن ماهیچه‌های دست کودکان کمک می‌کند.

بچه‌ها در حین بازی با خمیر، به جزییات بیشتری در ساختن اشکال مختلف توجه می‌کنند و همین موضوع هم می‌تواند تمرکز آنها را نیز تا حد زیادی افزایش دهد. خمیرهای بازی را با رنگ‌های مختلف تهیه کنید تا در حین شکل‌سازی، کودکان رنگ‌های مختلف و ترکیب آنها با هم را یاد بگیرد.

 

۴- پازل

 

پازل‌ها جزو بهترین بازی‌های برای تقویت حافظه و هوش کودکان و بزرگسالان هستند و می‌توان با پازل‌ها مهارت‌های هوشی کودک را بالا برد. درست کردن پازل‌ها، مخصوصا اگر مفاهیم خاصی داشته باشند که به یادگیری فرزندتان کمک کنند، این امکان را می‌دهند که بعد از درست کردن پازل، کودک تا مدت‌ها تصویر پازل را به خاطر بسپارد.

بهترین پازل‌ها برای یادگیری بچه‌ها، پازل‌هایی هستند که شکل نقشه‌های جغرافیایی، حیوانات مختلف، حروف الفبا و … را در ذهن کودک ماندگار کنند. درست کردن پازل، علاوه بر مهارت‌ و یادگیری، می‌تواند احساس رضایت فرزندان بعد از پایان کار را فراهم کند.

 

۵- دومینو

 

بازی‌های دومینو نه تنها برای کودکان بلکه برای بزرگسالان هم بسیار جذاب است. چیدن قطعات مختلف و رنگارنگ پشت سر هم و ساخت دومینو، یکی از لذت‌های عالی است. بچه‌ها با درست کردن دومینو علاوه بر یادگیری تعادل در هنگام چیدن، به جزییاتی مثل توجه به فواصل بین قطعه‌های دومینو هم دقت می‌کنند. این بازی هم جذاب و سرگرم کننده و هم آموزنده است.

 

۶- اسباب بازی‌های ساختنی

 

اسباب بازی‌های ساختنی

 

برخی اسباب بازی‌ها طوری طراحی شده‌اند که کودک بتواند با کنار هم قرار دادن اجزای مختلف، شکل‌ها و سازه‌های جدیدی را بسازد. چالش قرار دادن قطعات مناسب در کنار یا روی هم، برای بچه‌ها هم بسیار آموزنده است و هم به آنها احتمالات مختلف را یاد می‌دهد. بچه‌ها با انجام این مدل بازی‌ها، به مهارت خالق بودن و توانایی درست کردن اشیا، دست پیدا می‌کنند. لگوها، سازه‌های ساختمانی و … از بهترین انواع اسباب بازی برای کودکان ۵ تا ۱۰ سال دخترانه و پسرانه به شمار می‌روند.

حتما بخوانید  معرفی ورزش های مناسب دوران بارداری (با تصاویر)

 

۷- کتاب‌های مصور یا عکس دار

 

کتاب‌ها بهترین هدیه برای کودکان هستند و در دسته اسباب بازی قرار می‌گیرند. در ضمن کتاب‌ها انواع مختلفی دارند؛ از انواع تخته‌ای و پارچه‌ای که جزو بهترین اسباب‌بازی‌ها برای گروه سنی ۱ تا ۵ سال هم هستند گرفته تا کتاب‌های رنگ آمیزی و طراحی، یا کتاب‌هایی که قسمت‌هایی را به عنوان جورچین دارند، می‌توانند مهارت‌های بسیار زیادی را به کودکان اضافه کنند.

هر چه نقاشی‌های کتاب‌های کودکان بیشتر و در آنها از رنگ‌های شادتری استفاده شده باشد، بهتر است. در ضمن سعی کنید کتاب‌هایی بخرید که علاوه بر سرگرم کردن بچه‌ها، نکات اخلاقی و مهارت‌های اجتماعی را هم به آنها یاد بدهد.

 

۸- دوچرخه سواری

 

معمولا سن مناسب برای دوچرخه سواری را ۷ سالگی عنوان می‌کنند. دوچرخه سواری مهارتی است که در آن کودک یاد می‌گیرد تعادل خود را با دوچرخه و سطح زمین حفظ کند. در ضمن دوچرخه سواری جزو ورزش‌هایی است که معمولا کودکان بسیار آن را دوست دارند و برای ریه و عضلاتشان مناسب است. تا قبل از ۵ سالگی می‌توانید از سه یا چهارچرخه‌های مخصوص بچه‌ها برای آماده کردن آنها برای دوچرخه‌سواری استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: فواید بازی با کودکان خردسال و تاثیر آن بر رشد و یادگیری آن ها

 

نکاتی درباره بازی کردن بچه‌ها در سنین ۵ تا ۱۰ سالگی

 

نکاتی درباره بازی کردن بچه‌ها در سنین ۵ تا ۱۰ سالگی

 

در کنار همه مواردی که در بالا به آن اشاره شد، فراموش نکنید که شما به عنوان یک والد (اگر مادر یا پدر هستید) یا به عنوان کسی که می‌خواهید با یک کودک بازی کنید، باید در هنگام بازی با بچه‌ها مواردی را مدنظر داشته باشید. این موارد عبارتند از:

*زمانی را به بازی با کودکان اختصاص دهید. قرار نیست بچه‌ها همیشه خودشان به تنهایی با اسباب‌بازی‌هایشان بازی کنند. شما باید به عنوان همبازی، بتوانید با کودکانتان ارتباط برقرار کنید و علایق و روحیات آنها را در هنگام بازی کردن کشف کنید. این کار می‌تواند به صمیمی‌تر شدن روابط و شناخت شما از کودکتان کمک کند. همچنین در این صورت، بچه‌ها استرس بسیار کمتری را تجربه می‌کنند.

*در هنگام خرید اسباب بازی برای کودکان ۵ تا ۱۰ سال حتما سلیقه و روحیه فرزندتان را در نظر بگیرید.

* با فرزندتان اصلا بازی‌های خشن نکنید یا برای آنها اسباب‌بازی‌های خطرناک نخرید.

*قوانین و مقررات مربوط به بازی را به کودکان یاد بدهید و در صورت تخطی کردن از آنها، با ملایمت و همدلی، به آنها قواعد بازی را گوشزد کنید. این کار به منظم و دقیق شدن بچه‌ها در بزرگسالی کمک می‌کند.

*ورزش‌های جسمی و فکری را برای کودکان در اولویت قرار دهید.

 

سوالات متداول

 

اسباب بازی برای کودکان ۵ تا ۱۰ سال چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

 

این اسباب بازی‌های باید بتوانند به رشد خلاقیت و مهارت‌های کودکان کمک کنند و به آنها مفاهیم جدیدی بیاموزند.

 

ورزش‌های جسمی مناسب برای کودکان ۵ تا ۱۰ سال چیست؟

 

دوچرخه سواری، بازی با توپ، بازی با خمیر و لگو، ماشین بازی و … جزو ورزش‌های مناسب برای تقویت عضلات و ماهیچه‌های بچه‌ها به حساب می‌آیند.

 

 

منبع: care

 

 

کالابرگ الکترونیک