بازاریابی سبز (Green marketing) چیست و ۴ استراتژی آن کدامند؟

بازاریابی سبز (Green marketing) چیست و ۴ استراتژی آن کدامند؟


6 آذر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بازاریابی سبز (Green marketing) چیست؟

بسیاری از کسب و کارها در دنیای امروز با استفاده از شیوه‌های بازاریابی سبز (Green marketing) سعی کرده‌اند برای خود یک مزیت رقابتی به دست آورند. امروزه دنیا درگیر مشکلات زیست محیطی بسیار زیادی است. در این میان بسیاری از برندهای تجاری برای جلب رضایت مشتریان از شیوه بازاریابی سبز استفاده می‌کنند. مشتریان امروز بسیار حساس به شرایط زیست محیطی هستند. بحران پاندمی کرونا نیز حساسیت آن‌ها را دوچندان کرده است. استفاده از این نوع بازاریابی می‌تواند تا حد زیادی در جلب رضایت مشتریان تاثیر گذار باشد. در این مقاله از مجله کوروش به موضوع ضرورت و اهمیت بازاریابی سبز، چگونگی کارکرد بازاریابی سبز و مزایا و ۴ استراتژی بازاریابی سبز پرداخته‌ایم.

 

 

بازاریابی سبز (Green marketing) چیست؟

 

بازاریابی سبز (Green marketing) چیست؟

 

بازاریابی سبز (Green marketing) به فرایند ترویج محصولات و خدمات بر اساس مزایای زیست محیطی گفته می‌شود. این محصولات و خدمات ممکن است به خودی خود سازگار با محیط زیست باشند یا به روش‌های سازگار با محیط زیست تولید شوند.

 

در این روش بازاریابی شرکت‌ها و برندهای تجاری محصولات یا خدمات خود را به گونه‌ای تبلیغ می‌کنند که جنبه‌ی دوستی و سازگاری با محیط زیست این محصولات را به نمایش بگذارند. از این بازاریابی تحت عنوان بازاریابی زیست محیطی نیز یاد می‌شود.

 

 

نحوه اجرای بازاریابی سبز (Green marketing)

 

نحوه اجرای بازاریابی سبز (Green marketing)

 

کسب‌ و‌ کارها و برندهای تجاری از روش‌های مختلفی برای پایبندی به بازاریابی سبز (Green marketing) استفاده می‌کنند و محصولات به روشی پایدار تولید می‌شوند. گاهی اوقات مفهوم بازاریابی سبز به معنای عدم استفاده از مواد سمی شیمیایی و مخرب لایه اوزون در تولید محصولات است. در این روش برخی محصولات هم از مواد بازیافتی تولید می‌شوند.

 

در برخی موارد هم کسب‌ و کارها از مواد تجدیدپذیر برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند. عدم استفاده از بسته‌بندی‌های زیاد نیز بخشی از بازاریابی سبز محسوب می‌شود. حتی گاهی برخی محصولات و بسته‌بندی‌ها به گونه ای طراحی می‌شوند که دور ریخته نشوند.

 

 

تعهد به توسعه پایدار

 

بازاریابی سبز معمولاً توسط کسب‌ و کارهایی انجام می‌شود که متعهد به توسعه پایدار و مسئولیت اجتماعی هستند. در حال حاضر سازمان‌های زیادی برای اجرای شیوه‌های تجارت پایدار تلاش می‌کند. شیوه‌هایی که پایبند به مسائل زیست‌ محیطی هستند.

 

آن‌ها متوجه شده‌اند که باید محصولات خود را برای مصرف‌کنندگان جذاب‌تر کنند. این جذابیت می‌تواند از طریق بازاریابی سبز صورت بگیرد. کسب‌ و کارها در این مسیر هزینه‌های بسته‌بندی، حمل‌ونقل، مصرف انرژی، آب و موارد دیگر را نیز کاهش می‌دهند.

 

 

بازاریابی سبز (Green marketing) چگونه کار می‌کند؟

 

بازاریابی سبز (Green marketing) چگونه کار می‌کند؟

 

کسب‌وکارهایی که در مسیر بازاریابی سبز (Green marketing) قرار می‌گیرند، از روش‌های متنوعی برای پایبندی به مسائل زیست محیطی استفاده می‌کنند. آن‌ها باید رویه کسب‌وکارشان را با پیام بازاریابی سبز مطابقت دهند. اگر این گونه عمل نکنند قطعاً بیشتر از آنکه برای خود مزیت رقابتی کسب کنند، در مسیر از دست دادن مشتریان وفادار قرار خواهند گرفت.

حتما بخوانید  تجربه موفق ایکیا از استراتژی بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ

 

چرا که اگر پیام برند تجاری با عملکرد آن در مسیر بازاریابی سبز یکسان نباشد، برچسب عدم صداقت به آن زده می‌شود. پایبندی به اصالت در بازاریابی سبز امری ضروری است.

 

 

بیشتر بخوانید: ۵ ترند اصلی در مورد مصرف کننده در کسب و کار سال ۲۰۲۲

 

 

۳ رویکرد در مسیر بازاریابی سبز

 

شرکت‌ها به طور کلی سه رویکرد در بازاریابی سبز (Green marketing) برای سازگاری با محیط زیست دارند. نخست اینکه اقلامی که برای ساخت محصولاتشان استفاده می‌کنند در مسیر سازگاری با محیط زیست قرار می‌گیرد. محصولات ارگانیک ارائه می‌دهند و در عین حال به بحث بسته‌بندی توجه ویژه‌ای دارند. آن‌ها ممکن است محصولات‌شان را از مواد بازیافتی تولید کنند، یا در تولید محصولات به بحث بازیافت و استفاده مجدد توجه کنند.

 

استفاده از بسته‌بندی‌هایی که به محیط زیست آسیب نمی‌رساند نیز بسیار مهم است. همچنین شرکت‌های بزرگ‌تر گاهی در برنامه‌های مختلف با هدف افزایش بازیافت در سطح شرکت، اقدام به کاهش دفع زباله و حمایت از طرح‌های اجتماعی معمول می‌کنند.

 

 

رویکرد استفاده از محصولات ارگانیک

 

در حال حاضر فروشگاه‌های زیادی وجود دارند که محصولات ارگانیک ارائه می‌دهند. فروش مواد غذایی ارگانیک از سال ۲۰۱۰ بیش از دو برابر شده است. زیرا مصرف‌ کنندگان به طور فزاینده‌ای غذاهای غیر اصلاح شده ژنتیکی عاری از آفت کش‌ها را ترجیح می‌دهند. منابع تولید کننده محصولات محلی برای مصرف‌کنندگان جذاب هستند، زیرا به مصرف کننده تصویری از پایداری محیط‌ زیست و تمایل به سرمایه‌گذاری سالم در جامعه ارائه می‌دهند.

 

 

ضرورت و اهمیت بازاریابی سبز (Green marketing)

 

ضرورت و اهمیت بازاریابی سبز (Green marketing)

 

بازاریابی سبز زمانی می‌تواند یک استراتژی بازاریابی بسیار قدرتمند باشد که به درستی انجام شود. ۴۸ درصد از مصرف‌کنندگان در ایالات متحده می‌گویند که به طور قطع عادت‌های مصرف خود را برای کاهش اثرات زیست محیطی تغییر خواهند داد.

 

محصولات با ویژگی‌های پایدار به محیط‌ زیست به طور پیوسته سهم بیشتری از فروش فروشگاه‌ها را به خود اختصاص داده است. این میزان از ۱۹.۷ درصد در سال ۲۰۱۴ به ۲۳.۳ درصد در سال ۲۰۱۷ و رقمی معادل ۲۵ درصد در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

 

 

استقبال نسل هزاره یا نسل Y از Green marketing

 

نسل هزاره یا نسل Y نسلی است که از اواخر دهه ۷۰ تا دهه ۸۰ میلادی متولد شدند. نسلی که پس از نسل X و پیش از نسل Z زاده شدند. این نسل در ایران برابر با شروع دهه ۶۰ تا آغاز دهه ۸۰ است. تا پیش از ظهور نسل Z بسیاری از کمپین‌ها و استراتژی‌های بازاریابی برای این نسل تدوین می‌شدند. بسیاری از کمپین ها و استراتژی‌های بازاریابی برای این نسل تدوین می‌شدند. اما پس از آن نسل Z مورد توجه قرار گرفت.

 

۹۰ درصد از نسل هزاره یا نسل Y می‌گویند که مایلند برای محصولاتی که حاوی مواد پایدار یا سازگار با محیط زیست هستند، هزینه بیشتری بپردازند. نظرسنجی‌های نشان می‌دهد برندهایی که پایداری محیط زیست را روی بسته‌بندی‌های خود تبلیغ کرده‌اند در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ دو درصد افزایش فروش داشته‌اند.

 

در مقایسه برندهایی که این کار را نکرده‌اند تنها یک درصد افزایش فروش داشته‌اند. در عین حال برندهایی که به پایداری محیط‌ زیست از طریق بازاریابی اهمیت می‌دهند شاهد افزایش فروش پنج درصدی بوده‌اند.

 

 

بیشتر بخوانید: نسل Z از بازاریابی چه می خواهند؟

 

 

مزایای Green marketing

 

مزایای بازاریابی سبز (Green marketing)

به طور قطع بازاریابی سبز (Green marketing) مزایای بسیار زیادی برای محیط زیست و توسعه پایدار دارد. با بازاریابی سبز کسب‌ و کارها فرصتی عالی برای تغییر سیاره زمین به سمت بهتر شدن شرایط زیست محیطی دارند. شرکت‌ها می‌خواهند با ایجاد محصولات پایدار تاثیرات منفی مواد زائد بر طبیعت و محیط زیست را کاهش دهند.

حتما بخوانید  نگاهی به بازاریابی فیجیتال در صنعت خرده فروشی

 

در عین حال سبز شدن، برندها را قادر می‌سازد تا اعتماد و وفاداری بیشتری از سوی مشتریان جلب کنند. از جمله مزایای این روش بازاریابی «کاهش اثرات منفی تولید» بر محیط‌ زیست است.

 

صرفه‌جویی در انرژی از دیگر مزایای این روش بازاریابی

 

همچنین صرفه‌جویی در انرژی، کاهش استفاده از منابع طبیعی و ردپای کربن نیز از مزایای بسیار مهم بازاریابی سبز است. تولید محصولات قابل بازیافت، ایجاد نوآوری و کسب درآمد بالاتر را نیز می‌توان از مزایای دیگر این نوع بازاریابی نام برد. استفاده از شیوه‌های بازاریابی سبز باعث بهبود اعتبار برند می‌شود و در عین حال یک مزیت رقابتی برای کسب‌ و کارها محسوب می‌شود.

 

مزایای زیادی از این نوع بازاریابی را می‌توان ذکر کرد. با این حال مهم است که چگونه استراتژی‌های بازاریابی سبز را اجرایی کرد.

 

 

۴ استراتژی بازاریابی سبز

 

چهار استراتژی بازاریابی سبز

 

شما می‌توانید استراتژی‌های زیادی در رابطه با بازاریابی سبز بیابید. این استراتژی‌ها می‌توانند در ایجاد یک برند پایدار به محیط‌ زیست برای کمک به سیاره زمین بسیار تاثیرگذار باشند. یکی از این استراتژی‌ها طراحی محصولات سازگار با محیط زیست و توسعه پایدار است.

 

این موضوع فقط در مورد لوگوی بازیافت روی بسته‌بندی محصول شما خلاصه نمی‌شود، بلکه در مورد چرخه عمر کامل محصول شماست. در نتیجه باید به جزئیاتی مانند منابع، مواد و فرایند دخیل در این موضوع توجه کنید.

 

 

نظارت بر میزان ضایعات تولید شده

 

علاوه بر این کسب‌ و کار شما باید به میزان ضایعات تولید شده و نحوه بسته‌بندی و تحویل محصولات نیز نظارت داشته باشد. هنگام حرکت در مسیر پایداری به محیط زیست باید موارد زیادی را در نظر بگیرید. یکی دیگر از موضوعات بحث مسئولیت است. بازاریابی سبز به معنای آگاه شدن از آلودگی است.

 

اگر می‌خواهید صداقت نیت خود را ثابت کنید در شرکت خود را از نظر مسائل زیست محیطی و اجتماعی بازنگری کنید. به مشتریان نشان دهید که سیاره زمین برای شما اهمیت دارد.

 

 

قیمت محصولات سبز سازگار با محیط زیست

 

قیمت محصولات سبز سازگار با محیط زیست معمولاً به دلیل افزایش هزینه طراحی پایدار کمی بالاست و این شاید یکی از معایب بازاریابی سبز باشد. با این حال مشتریان با وجود هزینه‌های بالا حاضر به پرداخت و خرید این محصولات هستند.

 

بنابراین اگر قیمت‌های بالایی را برای محصولات سازگار با محیط زیست خود در نظر می‌گیرید اطمینان حاصل کنید که کالای شما ارزش این نرخ را دارد. علاوه بر این لازم است که جزئیات را در اختیار مصرف‌ کننده قرار دهید. بسته‌بندی پایدار اهمیت زیادی دارد. سعی کنید تا بیش از حد از پلاستیک استفاده نکنید.

 

 

سخن پایانی

 

بازاریابی سبز یکی از شیوه‌های بازاریابی است که در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان قرار گرفته است. صداقت در این نوع بازاریابی اهمیت زیادی دارد. در چرخه کمک به محیط زیست با مشتریان خود صادق باشید تا بتوانید برای خود مزیت رقابتی کسب کرده و در حفظ سیاره زمین سهیم باشید.

 

 

منابع: sendpulse , thebalancesmb

کالابرگ الکترونیک