اهمیت استراتژی های پایداری زیست محیطی در صنعت خرده فروشی

اهمیت استراتژی های پایداری زیست محیطی در صنعت خرده فروشی


26 آبان 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
استراتژی های پایداری زیست محیطی در صنعت خرده فروشی

پایبندی به استراتژی های پایداری زیست محیطی در صنعت خرده فروشی بیش از پیش احساس می شود. خرده فروشان باید بتوانند تاثیرات منفی محصولات بر مردم و محیط زیست را کاهش دهند. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش به بررسی استراتژی های پایداری زیست محیطی در صنعت خرده فروشی پرداخته ایم.

 

مصرف گرایی اخلاقی و اهمیت استراتژی پایداری زیست محیطی

 

مصرف گرایی اخلاقی و اهمیت استراتژی پایداری زیست محیطی

 

در حال حاضر همه گیری کرونا زنجیره های عرضه جهانی را مختل کرده است و آسیب پذیری های زیادی در بسیاری از صنایع به همراه داشته است. شاید در فضای خرده فروشی این موضوع چندان آشکار نبوده است. در این میان آسیب پذیری اصلی در این فضا بحث پایداری پیشگیرانه زیست محیطی و توسعه پایدار براساس استانداردهای محیط زیستی است.

 

در این میان مصرف کنندگان بیشتر و بیشتر به سمت مصرف گرایی اخلاقی روی آورده اند. بنابراین اهمیت به استراتژی های پایداری زیست محیطی در صنعت خرده فروشی بیش از پیش به چشم می خورد. مصرف کنندگان با خرید محصولات از کسب و کار هایی که به محیط زیست اهمیت می دهند، سعی در محافظت از محیط زیست خود دارند.

 

آن ها از خرید محصولات غیر پایدار خودداری می کنند. بر اساس گزارش مکنزی، تمایل مصرف کننده برای حرکت به سمت محصولات پایدار قطعا عامل اصلی تغییر در صنعت خرده فروشی است. علاوه بر این جدا از محصولات، بحث زنجیره تامین نیز بسیار مهم است. برای اطلاعات بیشتر مقاله ترندهای زنجیره تامین در سال ۲۰۲۱ را بخوانید.

 

 

بیشتر بخوانید: ترکیب انسان و فناوری | رویکرد موفق زنجیره تامین‌ در خرده فروشی

 

 

افزایش انتظارات مصرف کننده

 

در حال حاضر بر اساس گزارش یانگ، ۸۵ درصد مدیران در بخش زنجیره تامین بر اهداف زیست محیطی و پایداری متمرکز هستند. افزایش انتظارات مصرف کنندگان برای پایداری زیست محیطی باعث وضع مقررات مختلفی نیز شده است. در این میان زنجیره های تامینی قدرتمند عمل می کنند که در این مسیر قدم بردارند.

مهم ترین استراتژی های پایداری زیست محیطی در صنعت خرده فروشی

 

مهم ترین استراتژی های پایداری زیست محیطی

 

خرده فروشان انعطاف پذیر در مسیر تدوین استراتژی های پایداری زیست محیطی قرار گرفته اند. آن ها ابتکار عمل های زیادی در زمینه پایداری در منابع و شیوه های خرید به خرج داده اند. یکی از این استراتژی ها، استفاده از تجزیه و تحلیل ساختار شبکه با استفاده از پلتفرم ها و معماری های فناوری برای پیکربندی نقاط تماس، اندازه، مکان و عملکرد آن ها است.

 

شاید یکی از بهترین شرایط سرمایه گذاری در زمینه استراتژی های پایداری زیست محیطی همین موضوع باشد.

حتما بخوانید  تجربه کمپین بازاریابی اومنی چنل در برندهای مختلف دنیا

 

 

بیشتر بخوانید: ۲۰ ترند جمعه سیاه (Black Friday) در سال ۲۰۲۱ از نگاه فوربس

 

 

ضرورت اتوماسیون در زنجیره تامین

 

تبدیل زنجیره های تامین خطی به شبکه های یکپارچه بهینه شده با استفاده از یک میکرو سرویس مبتنی بر فضای ابری نیز بسیار مهم است. این کار برای خودکار سازی برنامه ریزی و مدیریت موجودی سفارش صورت می گیرد.

 

از این طریق داده های موجودی به صورت دقیق در تمامی بخش ها تکمیل شده و سیستم مدیریت سفارش از هوش مصنوعی در این مسیر بهره می برد. منطق منبع یابی و بهینه سازی مبتنی بر این امر، باعث کاهش هزینه های مالی و خسارت های زیست محیطی می شود.

 

 

راه اندازی فروشگاه های اینترنتی

 

راه اندازی فروشگاه های اینترنتی

 

شما می توانید یک زنجیره تامین کاملا دیجیتالی و مستقل را برای شناسایی و پاسخگویی به رویداد های محیطی و ژئوپلتیکی ایجاد کنید. فعال کردن فعالیت های بی درنگ با یکپارچه سازی دارایی ها و سیستم ها در سراسر سازمان و فراتر از آن می تواند از طریق اتوماسیون صورت گیرد.

 

بازار را با استفاده از بلوغ دیجیتال در غالب فروشگاه های اینترنتی و اپلیکیشن های تلفن همراه پیش ببرید. قرار دادن فروشندگان کوچک یا محلی در مسیر دیجیتال، تاثیر زیادی در یکپارچه سازی دارد. با استفاده از این راهکار، مشتریان به وب سایت های محلی خرده فروشی اعتماد می کنند. محصولات نیز کاملا به سادگی فروش می روند.

 

 

تمرکز بر استراتژی اومنی چنل در مسیر تدوین استراتژی پایداری زیست محیطی در صنعت خرده فروشی

 

تمرکز بر استراتژی اومنی چنل در مسیر تدوین استراتژی پایداری زیست محیطی در خرده فروشی

 

یکی دیگر از راهکار های تاثیر گذار در مسیر تدوین استراتژی پایداری زیست محیطی، تمرکز بر استراتژی بازاریابی اومنی چنل است. تمرکز بر روی این نوع استراتژی بازاریابی به خرده فروشان کمک می کند تا برای خود ارزش آفرینی کرده و روابط شان را با مصرف کننده شکل دهند.

 

شما باید بتوانید از موقعیت های استراتژیک و برقراری تعامل با مصرف کننده در کانال های مختلف استفاده کنید. استفاده از استراتژی اومنی چنل باعث کاهش هزینه ها و در عین حال بهینه سازی روابط با مشتریان می شود. مشوق های مشتریان برای بازدید از فروشگاه ها باعث کاهش هزینه های تحویل خواهد شد. کاهش هزینه تحویل، تاثیر زیادی در کمک به بهبود فرایند پایداری زیست محیطی دارد.

 

تحویل سریع کالا نقطه مقابل استراتژی های پایداری زیست محیطی

 

تحویل سریع کالا نقطه مقابل استراتژی های پایداری زیست محیطی

 

یکی از المان های تحقق استراتژی بازاریابی اومنی چنل، تحویل سریع کالا است. این المان برای مصرف کنندگان بسیار مهم است. اما در یک نقطه تضاد با تقاضای مصرف کننده برای قرار گرفتن در مسیر استراتژی های پایداری زیست محیطی قرار دارد. این خواسته متضاد، معضل خرده فروشان را افزایش می دهد.

 

زیرا وسیله نقلیه تحویل کالا هر چقدر بیشتر شود، کربن بیشتری ایجاد می شود. در این زمینه برخی استراتژی ها می توانند تاثیر گذار باشند تا هم رضایت مشتری جلب شود و هم برند های تجاری بتوانند در مسیر پایداری زیست محیطی قدم بردارند. یکی از این راهکار ها، این است که خرده فروشان خدمات تحویل کالا را به مصرف کننده واگذار می کنند.

حتما بخوانید  3 راهکار بازآفرینی بازاریابی برای ایجاد تجربه فردی بهینه

 

این موضوع باعث کاهش هزینه و تاثیرات زیست محیطی خرید از راه دور می شود. کووید ۱۹ نیاز به خرید بدون اصطکاک را تسریع کرد. در این رابطه پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین خدمات تحویل مواد غذایی آنلاین در سال ۲۰۲۱ را بخوانید.

 

 

استفاده آمازون از شیوه های خلاقانه

 

آمازون و سایر خرده فروشان از شیوه های خلاقانه ای استفاده کردند. آن ها پروسه خرید آنلاین و تحویل در درب فروشگاه را گسترش دادند. این امر باعث کاهش ردپای زیست محیطی شرکت های لجستیک شد. تاکتیک های دیگر شامل استفاده از کسب و کار ها و ناوگان های حمل و نقل سبز پایدار است.

 

به عنوان مثال برخی از کسب و کار ها ارائه خدمات استفاده از پهپاد را برای تحویل کالا را گسترش دادند. خرده فروشان می توانند همکاری مثمر ثمری با این کسب و کار ها داشته باشند.

 

 

تحویل دسته ای کالا

 

یکی دیگر از راهکارها در زمینه استراتژی پایدار زیست محیطی، بحث تحویل دسته ای کالا است. هنگامی که مصرف کنندگان به خرده فروشان امکان تحویل زمان طولانی را می دهند، خرده فروشان می توانند کالا را به صورت دسته ای ارسال کنند. این که کالا را در یک دوره تحویل و در فواصل مختلف به مصرف کنندگان در یک مسیر برسانند.

 

این موضوع باعث کاهش ردپای کربن می شود. رویکرد استفاده از فناوری بلاکچین نیز باعث بهره مندی از استاندارد های پایدار و جذب اعتماد مشتری می شود.

 

 

جلب اعتماد مصرف کننده

 

جلب اعتماد مصرف کننده

 

ابتکارات زیادی می توان در صنعت خرده فروشی برای تدوین استراتژی های پایدار زیست محیطی انجام داد. این ابتکارات شامل اقدامات زیست محیطی در زنجیره تامین، تولید محصولات و حتی تحویل آن ها است. مصرف کنندگان از این طریق اعتماد بیشتری به کسب و کارها و برند ها خواهند داشت.

 

دایره پایداری باعث کاهش ضایعات، آلودگی و تغییرات آب و هوایی و پیشگیری از آسیب بیشتر به لایه اوزون می شود. در نتیجه به مصرف کنندگان این ذهنیت القا می شود که در مسیر نجات سیاره خود وارد عمل شده اند. در این مسیر علاوه بر مشتریان، کارکنان و سرمایه گذاران نیز باید دوراندیش باشند. شما به عنوان یک کسب و کار با حرکت در مسیر پایداری زیست محیطی در دنیای مدرن خرده فروشی می توانید برای خود یک مزیت رقابتی ایجاد کنید.

 

 

سخن پایانی

 

تدوین استراتژی های پایداری زیست محیطی برابر با استانداردهای محیط زیستی در صنعت خرده فروشی، رعایت استانداردهای اخلاق محیط زیستی و استراتژی های پایداری پیشگیرانه در جهت توسعه پایدار در صنعت خرده فروشی باعث جذب بیشتر مصرف کنندگان دغدغه مند می شود. این استراتژی ها می توانند در زمینه های مختلف باشند. از تحویل کالا و بسته بندی گرفته تا زنجیره تامین و تولید محصولات دوستدار محیط زیست و در جهت توسعه پایدار. در دنیای خرده فروشی مدرن نمی توان این مزیت رقابتی را نادیده گرفت.

 

 

منبع: forbes

کالابرگ الکترونیک