طرز تهیه کمپوت گوجه سبز به ۲ روش روی گاز و با مایکروفر

طرز تهیه کمپوت گوجه سبز به ۲ روش روی گاز و با مایکروفر


28 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کمپوت گوجه سبز به ۲ روش روی گاز و با مایکروفر
فهرست محتوا پنهان

اگر می‌خواهید از طعم لذیذ گوجه سبز در ماه‌‌های دیگر سال هم لذت ببرید، درست کردن کمپوت گوجه سبز را در برنامه‌تان قرار دهید. البته بهتر است این کار را با گوجه سبزهایی انجام دهید که آخر فصل بهار به بازار می‌آیند و کمی شیرین شده‌اند. در این مقاله از سرویس آشپزی به طرز تهیه کمپوت گوجه سبز خانگی در قابلمه و روی اجاق گاز و در مایکروفر می‌پردازیم. همچنین می‌توانید فوت و فن‌های تهیه آن را در پایان مقاله بخوانید. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

طرز تهیه کمپوت گوجه سبز روی اجاق گاز

 

کمپوت گوجه سبز روی اجاق گاز

 

مواد لازم برای تهیه کمپوت گوجه سبز

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۲۰ دقیقه

 

• گوجه سبز: ۱ کیلوگرم
• شکر: ۲۵۰ گرم
• آب جوش: ۶ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آب سرد (یخ): ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آبلیمو: ۲ قاشق غذاخوری

 

مراحل طرز تهیه کمپوت گوجه سبز خانگی روی گاز

 

برای تهیه کمپوت گوجه سبز، بعد از این که گوجه سبزها را شستید و آماده کردید، باید آن‌ها را در شربت کمپوت بجوشانید و در نهایت به آن آبلیمو اضافه کنید. بعد از نرم شدن و پختن کمپوت، آن‌ها را به ظروف شیشه‌ای تمیز و در بسته منتقل کنید و در یخچال نگه دارید تا فاسد نشود. این کار به حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

 

مرحله اول: گوجه سبزها را بشویید و آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه کمپوت گوجه سبز، گوجه‌ها را بشویید و چوب آن‌ها را جدا کنید. بعد از آبکش کردن، روی سطح گوجه سبزها را با خلال دندان سوراخ‌هایی ایجاد کنید. ۴ تا ۵ سوراخ برای گوجه سبزها کافی است.

 

مرحله دوم: گوجه سبزها را در شربت کمپوت بریزید

 

در یک قابلمه شکر و آب جوش را با هم مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید. می‌توانید قابلمه آب را روی حرارت بگذارید و بعد از گرم شدن شکر را اضافه کنید. شکر و آب را هم بزنید تا دانه‌های شکر در آب ذوب شود. وقتی آب شروع به حباب زدن در اطراف دیواره‌های قابلمه کرد و قبل از آن ‌که آب جوش بیاید، گوجه سبزهای سوراخ شده را به قابلمه اضافه کنید.

حتما بخوانید  2 مدل طرز تهیه رولت سیب زمینی در فر و ماهیتابه

 

مرحله سوم: کف روی شربت را بگیرید

 

در این مرحله از طرز تهیه کمپوت گوجه سبز، حرارت را زیاد کنید تا دوباره آب شروع به جوشیدن کند. بعد از جوشیدن آب، روی سطح آن، کف سفید تشکیل می‌شود. با قاشق این کف را جدا کنید تا رنگ کمپوت بعد از آماده شدن، شفاف شود. سپس حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید و درب ظرف را به مدت ۱۰ دقیقه باز بگذارید.

 

مرحله چهارم: آبلیمو را اضافه کنید

 

بعد از ۱۰ دقیقه از جوشیدن ملایم گوجه سبزها، آبلیمو را به مخلوط اضافه کنید. می‌توانید از کمی وانیل هم در طرز تهیه کمپوت گوجه سبز استفاده کنید. کمپوت را هم بزنید و ۳ دقیقه دیگر صبر کنید. سپس شعله گاز را کم کنید و وقتی شربت در حال جوشیدن است، آب یخ را اضافه کنید.

 

مرحله پنجم: کمپوت گوجه سبز را در شیشه‌های استریل بریزید

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه کمپوت گوجه سبز، دوباره حرارت را بالا ببرید تا مواد کمپوت ۵ دقیقه دیگر بجوشد. در انتها گاز را خاموش کرده و صبر کنید کمپوت گوجه سبز از دما بیفتد و سرد شود. بعد از سرد شدن مایه کمپوت، آن را در شیشه‌های تمیز و استریل شده بریزید و در یخچال یا جای خنک نگه دارید.

 

بیشتر بخوانید: خواص گوجه سبز با نعناع و گلپر

 

طرز تهیه کمپوت گوجه سبز در مایکروفر

 

کمپوت گوجه سبز در مایکروفر

مدت زمان آماده سازی مواد: ۵ دقیقه
مدت زمان پخت کمپوت: ۱۲ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه کمپوت گوجه سبز در مایکروفر

• گوجه سبز: ۵۰۰ گرم
• شکر: ۱۰۰ گرم
• آب: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• وانیل: ۱ قاشق چای‌خوری
• آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری

 

مراحل طرز تهیه کمپوت گوجه سبز در مایکروفر

 

درست کردن کمپوت گوجه سبز در مایکروفر هم به زمان کمتری نیاز دارد و هم شکل و شمایل و ظاهر گوجه سبزها، بعد از کمپوت شدن، بهتر می‌ماند. در این روش تهیه کمپوت، بعد از مخلوط کردن آب و شکر و افزودن گوجه سبزها به آن، باید ظرف را در مایکروفر بگذارید و یک بار خارج کنید و دوباره به مایکروفر برگردانید. بعد از پخت می‌توانید کمپوت گوجه سبز را سرو کنید.

 

مرحله اول: شربت کمپوت گوجه سبز را درست کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه کمپوت گوجه سبز، بعد از شستن و جدا کردن ساقه‌های کمپوت، آن‌ها را سوراخ کنید و کنار بگذارید. در ظرف مایکروفر آب بریزید و شکر را به آن بیفزایید. مواد را هم بزنید تا دانه‌های شکر در آب حل شوند. بهتر است از آب گرم یا جوش برای درست کردن شربت استفاده کنید.

 

مرحله دوم: مواد کمپوت گوجه سبز را در مایکروفر بگذارید

 

مایکروفر را روی دمای ۱۰۰ درجه تنظیم کنید. گوجه سبزهایی را که شسته و سوراخ کرده بودید، به همراه وانیل، به ظرفی که شربت کمپوت را در آن درست کرده بودید، اضافه کنید. ظرف را در مایکروفر قرار دهید و روی ۷ دقیقه تنظیم کنید. بعد از ۷ دقیقه ظرف را از مایکروفر بیرون بیاورید و مواد آن را به هم بزنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه جیب تاجر مرغ با نان تست مرحله به مرحله به روش ساده

 

مرحله سوم: کمپوت گوجه سبز را بعد از پخت دوباره، سرو کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه کمپوت گوجه سبز، دوباره ظرف را در مایکروفر قرار دهید و آبلیمو را به مواد اضافه کنید. دوباره برای ۵ دقیقه دیگر صبر کنید تا کمپوت در مایکروفر بماند. درجه را تغییر ندهید و روی همان ۱۰۰ درجه بگذارید. بعد از ۵ دقیقه ظرف را خارج کنید و اجازه دهید مواد کمپوت سرد شوند. سپس کمپوت را سرو کرده یا در یخچال نگه دارید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه گوجه لواشک گوجه سبز

 

فوت و فن های طرز تهیه کمپوت گوجه سبز

 

فوت و فن های طرز تهیه کمپوت گوجه سبز

 

*حتما از گوجه سبزهایی که بدون لک، ‌خرابی و زدگی هستند در طرز تهیه کمپوت گوجه سبز استفاده کنید. گوجه سبزهایی که زیاد تازه نیستند بهتر است با آن‌ها لواشک گوجه سبز درست کنید.

*گوجه سبزهای شیرین برای درست کردن کمپوت مناسب‌تر هستند. اگر گوجه‌ سبزهایتان ترش هستند، باید از شکر بیشتری در شربت استفاده کنید. بهتر است از گوجه سبزهای ترشی برای درست کردن ترشی گوجه سبز استفاده کنید.

*حتما در ۱۰ دقیقه پایانی دوباره شکر و آبلیمو را بچشید و اندازه کنید، سپس حرارت را خاموش کنید.

*افزودن آب یخ بعد از پختن کمپوت به آب در حال جوش، باعث می‌شود شکل و شمایل گوجه سبزها حفظ شود و ماندگاری کمپوت هم بالاتر برود.

*در هنگام جوشیدن و پختن کمپوت گوجه سبز، درب قابلمه را باز بگذارید تا رنگ کمپوت تیره نشود.

*برای این که کمپوت شکرک نزند، به مواد آن آبلیمو اضافه کنید. جوهر لیمو هم برای افزودن به مایه کمپوت مناسب است.

* اگر می‌خواهید کمپوت را برای مدت طولانی‌تری نگه دارید، بهتر است آن را هواگیری کنید.برای هواگیری باید بطری‌های دربسته حاوی کمپوت را تا نیمه در آب جوش قرار دهید و ۱۵ دقیقه بجوشانید. سپس آن‌ها را از آب جوش بیرون بیاورید و صبر کنید تا سرد شود.

*اگر کمپوت گوجه سبز را در مایکروفر درست کنید، رنگ و طعم کمپوت و حتی ظاهر آن هم بهتر خواهد شد.

*از آن‌جایی که شربت کمپوت زود خراب می‌شود، بهتر است آن را در یخچال و جای سرد نگه دارید.

*برای ریختن کمپوت در بطری، آن‌ها را در شیشه‌های با سایز کوچک بریزید تا بعد از هر بار باز کردن ظرف، کمپوت داخل ظرف تمام شود. باز و بسته کردن زیاد ظرف، باعث می‌شود کمپوت زود فاسد شود.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کمپوت توت فرنگی

 

سوالات متداول

 

ماندگاری کمپوت گوجه سبز چقدر است؟

 

کمپوت‌های خانگی را به خاطر این که در شرایط خلأ، اکسیژنشان خالی نمی‌شود، زمان زیادی نمی‌توان نگه داشت. ولی اگر درب ظرف را محکم ببندید و هواگیری کنید، می‌توانید تا ۳ یا ۴ ماه آن را در یخچال نگه دارید.

 

چه کار کنیم که کمپوت گوجه سبز شکرک نزند؟

 

افزودن آبلیمو به کمپوت گوجه سبز از شکرک زدن آن پیشگیری می‌کند. از جوهر لیمو هم می‌توانید استفاده کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک