با گوجه سبز چی درست کنم | انواع غذا و چاشنی با گوجه سبز

با گوجه سبز چی درست کنم | انواع غذا و چاشنی با گوجه سبز


26 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
با گوجه سبز چی درست کنم | انواع غذا و چاشنی با گوجه سبز

با گوجه سبز چی درست کنم؟ گوجه سبز یا آلوچه سبز یکی از میوه‌های ترش و آبدار تابستانی است که طرفداران زیادی دارد. اما با گوجه سبز چه غذاها و چاشنی‌هایی درست کنیم؟ این سوال بسیاری از افرادی است که به این میوه خوشمزه علاقه دارند. شما می‌توانید انواع خوراکی‌های خوشمزه مانند ترشی، خورش، لواشک، اشکنه و کمپوت را با گوجه سبز تازه یا خشک درست کنید و از خواص بی‌نظیر این میوه در طول سال بهره‌مند شوید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ما یک لیست کامل از انواع غذا و چاشنی با گوجه سبز را برای شما آماده کرده‌ایم.

لیست انواع غذا، دسر و چاشنی با گوجه سبز

لیست انواع غذا، دسر و چاشنی با گوجه سبز

در پاسخ به این سوال که با گوجه سبز غذا چی بپزم که خوشمزه و راحت باشه؟ ما انواع خوراکی با گوجه سبز مانند ترشی، لواشک، آش، خورش، مربا و آلوچه خشک را در لیست زیر به شما آموزش می‌دهیم.

برای تهیه انواع غذا، دسر و چاشنی با گوجه سبز به موادی چون روغن، سرکه، سبزیجات معطر خشک، ادویه‌جاتی مثل نمک، زردچوبه، گوشت گوسفندی، گوشت مرغ، زعفران، پیاز داغ، تخم مرغ، برنج و حبوباتی مثل عدس، نخود، همچنین شکر، گلاب، هل و … نیاز داریم.

شما می‌توانید همه این مواد را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری نمایید.

لواشک گوجه سبز

لواشک گوجه سبز از انواع خوراکی با گوجه سبز

درست کردن «لواشک گوجه سبز» در خانه خیلی راحت‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. بعد از شستن گوجه سبزها، باید آن‌ها را داخل یک قابلمه بزرگ بریزید و قابلمه را از آب پر کنید.
مقدار آب باید به اندازه‌ای باشد که کاملاً سطح روی گوجه سبزها را بپوشاند. مقداری نمک به آب اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید.

زمانی که گوجه سبزها کاملاً غلیظ شدند و خوب پختند، می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید. در این مرحله باید پوست و هسته گوجه سبز کاملاً جدا شود و تنها عصاره و گوشت گوجه سبز پخته شده از فیلتر رد شود.

بعد از فیلتر کردن گوجه سبزها، کف سینی‌ها را با مقداری روغن چرب کنید و سپس مایه لواشک را کمی هم بزنید و داخل سینی بریزید. بعد از ریختن مایه لواشک آلوچه سبز داخل سینی باید سینی را در معرض آفتاب قرار دهید تا به خوبی خشک شوند. لواشک شما بعد از ۲ تا ۳ روز آماده می‌شود. لواشک گوجه سبز به روش‌های دیگری نیز تهیه می‌شود.

برای خواندن ادامه مراحل و جزئیات طرز تهیه لواشک گوجه سبز روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

ترشی گوجه سبز

ترشی گوجه سبز یکی از انواع خوراکی با گوجه سبز

با گوجه سبز چی میشه درست کرد؟ «ترشی آلوچه سبز» یکی از ترشی‌های خوب و خوشمزه است که شما می‌توانید با انواع غذا آن را میل کنید. برای درست کردن ترشی گوجه سبز مقداری از گوجه سبزها را در دبه ترشی بریزید و مقداری غوره، ترخون، چند حبه سیر، مقداری پودر موسیر و مقداری ادویه ترشی و فلفل قرمز را هم روی آن بریزید.

به همین ترتیب گوجه سبزها، غوره و ادویه و ترخون و فلفل و سیر را در دبه بچینید تا همه مواد تمام شوند. لایه آخر ترشی باید سیر، ترخون و فلفل و ادویه‌جات باشند. روی مواد سرکه سفید و به مقدار دلخواه نمک بریزید. سرکه باید کاملا روی گوجه سبزها را بپوشاند و دبه کاملا سرپر شود. به این ترتیب ترشی هوا نمی‌گیرد و کپک نمی‌زند. روی دبه را با یک نایلون تمیز و خشک و بدون بو بپوشانید و درب دبه را محکم ببندید.

حتما بخوانید  طرز تهیه پودر ادویه زعتر لبنانی

برای خواندن ادامه مراحل  طرز تهیه ترشی گوجه سبز روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

خورش گوجه سبز با گوشت یا مرغ

خورش گوجه سبز یکی از انواع غذا با گوجه سبز

با گوجه سبز چه غذایی درست کنم؟ از جمله خوشمزه‌ترین غذاها با گوجه سبز «خورش آلوچه سبز» است. این خورشت را با انواع گوشت قرمز یا مرغ و بوقلمون می‌توانید درست کنید. برای درست کردن خورشت گوجه سبز به روش مجلسی و اصیل، باید ابتدا گوشت را با پیاز و ادویه تفت دهید.

در اواسط پخت، سبزی خورش گوجه سبز را که از قبل با روغن تفت داده‌اید، اضافه کنید. در ۱۵ دقیقه پایانی پخت هم گوجه سبزها را به ترکیب این خورش خوشمزه، اضافه کنید.
البته اگر خورشتان را با مرغ درست کنید، مدت زمان کمتری برای پخت نیاز دارید.

برای خواندن ادامه مراحل و جزئیات طرز تهیه خورش گوجه سبز روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

کمپوت آلوچه سبز (گوجه سبز)

کمپوت گوجه سبز یکی از انواع خوراکی با گوجه سبز

با گوجه سبز چی درست کنم که در طول سال بتوانیم از طعم لذیذ و اصلی آلوچه سبز را داشته باشیم. «کمپوت گوجه سبز» یکی از انواع دسر با گوجه سبز است. برای تهیه کمپوت گوجه سبز، بعد از این که گوجه سبزها را شستید و آماده کردید، باید آن‌ها را در شربت کمپوت بجوشانید و در نهایت به آن آبلیمو اضافه کنید.

بعد از نرم شدن و پختن کمپوت، آن‌ها را به ظروف شیشه‌ای تمیز و در بسته منتقل کنید و در یخچال نگه دارید تا فاسد نشود. این کار به حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

برای خواندن ادامه مراحل و جزئیات طرز تهیه کمپوت گوجه سبز روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

آش گوجه سبز

آش گوجه سبز یکی از انواع خوراکی با گوجه سبز

در لیست انواع غذا با گوجه سبز می‌توان «آش آلوچه سبز» را نیز قرار داد. برای درست کردن آش گوجه سبز ابتدا باید حبوبات را خیس کنید، سپس بقیه مواد آش را‌ آماده کرده و به ترتیب آن‌ها را بپزید. استفاده از چاشنی‌های مختلف هم در طرز تهیه آش گوجه سبز اختیاری است.

اگر از زمان پخت حبوبات صرف نظر کنیم و آن‌ها را در زودپز بپزید، به خاطر استفاده نشدن گوشت در این روش تهیه آش گوجه سبز، زمان پخت تا ۱ ساعت هم کاهش خواهد یافت. این آش مناسب گیاهخواران نیز هست. البته آش گوجه سبز را با گوشت نیز می‌توان تهیه کرد. برای این منظور کافیست گوشت چرخ کرده را سرخ کنید یا گوشت را بپزید و سپس به مواد آش اضافه کنید.

برای خواندن ادامه مراحل و جزییات طرز تهیه آش گوجه سبز به ۲ روش با گوشت یا بدون گوشت روی لینک مطلب آن کلیک نمایید.

مربای آلوچه سبز

مربای آلوچه سبز یکی از انواع دسر با گوجه سبز

امتحان کردن طعم‌های جدید و آماده کردن انواع مربای خانگی برای منوی صبحانه می‌تواند لذت خوردن این وعده غذایی را برای شما دلچسب‌تر کند. «مربای گوجه سبز» از جمله انواع دسر با گوجه سبز است. برای درست کردن این مربای بهاری خوشمزه بعد از این که همه گوجه سبزها را شستید و خشک کردید، باید آن‌ها را داخل یک قابلمه بزرگ بریزید و با مقداری آب روی شعله متوسط قرار دهید.

اجازه دهید گوجه سبزها به خوبی بپزند و نرم شوند. بعد از این که گوجه سبزها برای ۱۵ دقیقه جوشیدند و رنگ آن‌ها تغییر کرد، می‌توانید شکر را به مربا اضافه کنید. توجه داشته باشید که بعد از اضافه کردن شکر نباید مربا را هم بزنید و شکر باید به آرامی در مربا حل شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه کشک بادمجان با هواپز فقط با ۱ قاشق روغن

بعد از این که مربای آلوچه شما به غلظت مناسب رسید، عرق گلاب و عرق هل یا دانه هل را به مربا اضافه کنید. اجازه دهید مربا با شعله ملایم کمی بجوشد و سپس شعله گاز را خاموش کنید.

البته مربای آلوچه سبز به روش‌های دیگری نیز تهیه می‌شود. برای خواندن ادامه مراحل و جزییات طرز تهیه مربای گوجه سبز روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

اشکنه گوجه سبز

اشکنه گوجه سبز یکی از انواع خوراکی با گوجه سبز

«اشکنه با گوجه سبز» در فهرست دیگر انواع خوراکی با گوجه سبز قرار دارد. در طرز تهیه اشکنه گوجه سبز از هیچ نوع گوشتی استفاده نمی‌شود. به همین خاطر هم برای گیاهخواران و کسانی که به هر دلیلی محدودیت مصرف گوشت دارند، یک غذای مناسب است.

برای درست کردن اشکنه گوجه سبز، قبل از هر چیز، پس از شستن آلوچه یا گوجه سبز باید هسته آن‌ها را بگیرید. سپس پوست پیاز را بگیرید و به صورت نگینی ریز یا خلالی باریک خرد کنید. شنبلیله خشک را با سایر مواد تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته شود ولی زیاد روی حرارت نگه ندارید تا نسوزد. آرد را هم در کمی آب حل کنید و به گوجه سبزها اضافه کنید.  به تدریج و کم کم، تخم مرغ‌های زده شده را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید.

برای خواندن ادامه مراحل و جزییات طرز تهیه اشکنه گوجه سبز روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

گوجه سبز خشک شده

گوجه سبز خشک از انواع دسر و تنقلات با گوجه سبز

با گوجه سبز چی درست کنم که بتوان آن را با سایر تنقلات مصرف کرد؟ اگر دوست داشته باشید، گوجه سبز را به عنوان تنقلات در سایر فصول سال میل کنید، می‌توانید آلوچه سبز را خشک کنید.
شما می‌توانید گوجه سبز یا آلوچه را در آفتاب یا با استفاده از فر، دستگاه میوه خشک‌کن خانگی، سولاردم و توستر خشک کنید. برای خشک کردن گوجه سبز در آفتاب یک قابلمه را پر از آب کرده و بگذارید به جوش بیاید. پس از آنکه آب به نقطه جوش رسید، نمک و روغن مایع را به قابلمه اضافه کنید. در نهایت گوجه سبزها را داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه بجوشند.
دقت داشته باشید که گوجه سبزها خیلی نرم و له نشوند. در این مرحله گوجه سبزها را داخل یک آبکش استیل یا رویی بزرگ بریزید. اجازه دهید تا آب آن کاملاً خارج شود. شما همچنین می‌توانید از یک پارچه نخی برای خشک کردن گوجه سبزها استفاده کنید. حالا گوجه سبزها را در معرض نور آفتاب قرار داده یا در فر و توستر خشک کنید. روش خشک کردن گوجه سبز با فر و توستر شبیه هم است.

برای خواندن ادامه مراحل و جزییات خشک کردن گوجه سبز روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

سوالات متداول در مورد انواع خوراکی با گوجه سبز

با گوجه سبز چه غذایی می‌شود درست کرد؟

آش گوجه سبز، اشکنه گوجه سبز و خورش گوجه سبز از جمله غذاهای خوشمزه با گوجه سبز هستند.

چرا لواشک گوجه سبز خشک و سفت می‌شود؟

قرار دادن زیاد آلوچه پخته شده در معرض نور آفتاب یا فر باعث می‌شود تا لواشک شما خشک و سفت شود.

چرا گوجه سبزها در خورش یا آش وا می‌روند؟

پختن بیش از اندازه گوجه سبزها باعث می‌شود تا آلوچه سبزها داخل خورش یا آش وا رفته و غذای شما شکل بدی پیدا کند.

برای تهیه ترشی آلوچه سبز می‌توان تنها از سرکه قرمز استفاده کرد؟

بله شما می‌توانید هم از سرکه قرمز و هم سرکه سفید برای تهیه این ترشی استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک